نسخه چاپی

زاكانی: بیكاری معضلی نزدیك به انفجار است

دبیركل شورای عالی بسیج گفت:‌ بعضی مسئولان كشور مشكل‌شان این است كه سرشان را بالا نمی‌كنند تا ظرفیت كشور را ببینند و متاسفانه بسیاری از آنها حال ندارند.

به گزارش نما به نقل از فارس، علیرضا زاکانی دبیرکل شورای عالی بسیج در جمع فرهنگیان بسیجی در سالن همایش‌های اردوگاه شهید باهنر با تبریک روز معلم اظهار داشت:‌ انقلاب اسلامی وارد سی و نهمین سال از عمر خود شده است و ما باید با نگاه به گذشته نقاط مثبت و منفی را لیفت کنیم تا ببینیم کجا موفق بودیم و کجا دچار اشتباه شدیم.

وی افزود: چشم‌انداز آینده چشم انداز خوبی است اما مشروط به شرایطی که یکی از آنها انتخابات است.

زاکانی با بیان اینکه انتخابات شب قدر ملت ماست، اضافه کرد: در جمهوری اسلامی با تغییر مجالس شورای اسلامی جهت‌گیری‌ها معمولا تغییر نمی‌کند اما بر اساس تغییر ریاست جمهوری جهت‌گیری کشور تغییر می‌کند و به همین دلیل اهمیت این انتخابات بالاست.

دبیرکل شورای عالی بسیج با بیان اینکه اگر می‌خواهید کشور تغییر کند انتخاب درستی در ریاست جمهوری باید انجام دهید، گفت: 85 درصد اعتبارات کشور در دستگاه اجرایی و به اختیار رئیس‌جمهور است و برخی از این اعتبارات سلیقه‌ای هزینه می‌شود.

وی به تشریح اوضاع داخلی کشور پرداخت و ابراز داشت: باید ببینیم اکنون در چه وضعی هستیم. رکود بسیار سنگین کشور را فرا گرفته و تولید مختل شده است. 60 درصد صنایع تعطیل شده‌اند و آنهایی هم که فعال هستند وضع نابسامانی دارند.

زاکانی اضافه کرد: اشتغال یک معضل شده و بیکاری بیداد می‌کند. بر اساس آماری که افراد یک ساعت شاغل در هفته را بیکار نمی‌داند 12.7 دهم درصد افراد بیکارند.

وی ادامه داد: وقتی آمار واقعی را می‌بینیم عدد 3 میلیون و 250 هزار بیکار اعلامی دولت و مرکز آمار به بالای 6 و نیم میلیون نفر می‌رسد و وقتی آن را آنالیز می‌کنیم می‌بینیم که بیشترین بیکاری بین سنین 15 تا 29 سال است که رقم آن 30 درصد است.

دبیرکل شورای عالی بسیج با بیان اینکه بیکاری یک معضل است که به حد انفجار نزدیک می‌شود، خاطرنشان کرد: در شهر کرمانشاه با همان نگاه یک ساعت کار در هفته 22 درصد نرخ بیکاری است.

زاکانی ادامه داد: یکی از موانع رشد در بررسی‌ها عنصر بانک است. ما 29 بانک داریم که 64 درصد عدم رشد مربوط به تامین مالی این بانک‌ها بوده است.

وی با بیان اینکه 90 درصد اموال جامعه مربوط به دو درصد افراد است، تصریح کرد: نقدینگی در این دولت 2 و نیم برابر شده و انباشت پولی که اگر به آن بی‌توجهی شود به هر بخشی وارد شود مثل زلزله 10 ریشتری عمل می‌کند و باعث نابودی می‌شود، فاجعه بار است.

زاکانی ادامه داد: دیدن بخش پر لیوان هم بد نیست اما آنچه باید به آن حساس شوید این بخش از قضیه است. ما با این وضع در سال 1404 نمی‌توانیم سرآمد منطقه شویم و با این فرمان به جایی نخواهیم رسید.

وی اظهار داشت: کشورمان امکانات بسیاری دارد و بیش از میزان جمعیت ظرفیت و اقتضائات رشد داریم اما کسی حوصله دیدن و عملیاتی کردن آن را ندارد.

دبیرکل شورای عالی بسیج با بیان اینکه دو نگاه در انتخابات پیش رو وجود دارد، گفت: یک نگاه نگاه حداقلی و تقلیدی از غرب است که به داشته‌های جهانی نگاه حداکثری دارد و به داشته‌های داخلی نگاه حداقلی و توانمندی داخلی را نادیده می‌گیرد. اما یک نگاه نگاه پیشرفت ایرانی اسلامی است که به توانمندی و ظرفیت درون و استفاده از ظرفیت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی هم توجه دارد.

زاکانی با بیان اینکه تاکنون دولت‌های حاکم بیشتر نگاه اول را داشتند، اظهار داشت: اگر آن مسیری که تا الان به عنوان توسعه غربی دنبال کرده‌ایم ادامه دهیم، گسل‌های یاد شده غیرقابل کنترل می‌شوند.

وی ادامه داد: در نگاه توسعه غربی همه چیز اقتصادی تعریف می‌شود و زیرساخت جامعه اقتصادی است. مثلا 32 هزار میلیارد تومانی که بودجه آموزش و پرورش است هزینه‌ای قلمداد می‌شود. در حالی که در فرهنگ اسلامی فرهنگ زیربناست و هزینه در آن سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود.

دبیرکل شورای عالی بسیج اضافه کرد:‌ در بیان کسانی که میخواهند رئیس جمهور شوند باید تعهدات دولت در مورد منزلت معلم مورد توجه قرار گیرد. این منزلت غیر از معیشت معلم است که وظیفه همه دولت‌هاست.

زاکانی تصریح کرد: اگر می‌خواهید مشکلات کشور حل شود ببینید چه کسی می‌خواهد بر مدار پیشرفت ایرانی اسلامی حرکت کند.

وی در پاسخ به پرسشی درباره ایراد رئیس‌ مجلس به صحبت یکی از کاندیدا درباره افزایش اشتغال گفت: رئیس مجلس اطلاعاتش ناقص است و می‌خواهد این اطلاعات ناقص را به سایرین هم منتقل کند. او می‌خواهد جانبداری کند اما رویش نمی‌شود.

دبیرکل شورای عالی بسیج ادامه داد: اشتباه رؤسای کشور همین است که سرشان بالا نمی‌کنند تا ظرفیت‌ها را ببینند. بنابراین اظهارات‌شان اشتباه می‌شود.

۱۳۹۶/۲/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...