نسخه چاپی

گزارش آنچه دیروز بر خانواده هاشمی گذشت

در حاشیه اولین روز حضور مهدی هاشمی در دادسرای امنیت فرصتی ایجاد شد تا خانواده هاشمی با فائزه هاشمی در زندان ملاقات كنند و این در حالی بود كه پیش از آغاز بازجویی از مهدی هاشمی متنی از پیش نوشته شده توسط وكیلش در میان خبرنگاران پخش شد.

به گزارش نما به نقل از فارس ، دیروزاولین روز حضور مهدی هاشمی در کشور بعد از 3 سال بود و مصادف با حضور وی در دادسرای امنیت بود.

در زیر مشروح حضور مهدی هاشمی در دادسرای امنیت، پیگیری های فارس از مسئولان قضایی و همچنین حضور خانواده و اقوام مهدی هاشمی در جلوی دادسرای امنیت را می خوانید.

پرونده مهدی هاشمی به روال عادی رسیدگی می‌شود

یک مقام آگاه در دادستانی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار قضایی فارس درباره مراجعت مهدی هاشمی به دادسرای امنیت گفت: هنوز از حضور وی در دادسرا اطلاعی در دست نیست.

وی گفت: رسانه‌ها بی‌دلیل مهدی هاشمی را بزرگ جلوه می‌دهند؛ او نیز همانند سایر متهمان یک متهم عادی است و به پرونده‌اش رسیدگی می‌شود.

این مقام آگاه درباره اطلاع‌رسانی در خصوص روند رسیدگی به پرونده مهدی هاشمی گفت: هنوز تصمیمی مبنی بر چگونگی اطلاع‌رسانی از روند رسیدگی به پرونده این شخص گرفته نشده است.

فائزه هاشمی مشمول عفو نمی‌شود

همزمان با حضور مهدی هاشمی در دادسرا رئیس سازمان زندان ها هم درباره اجرای حکم فائزه هاشمی اظهار نظر کرد.

غلامحسین اسماعیلی رئیس سازمان زندان‌ها در گفت‌وگو با خبرنگار قضایی فارس درباره اینکه شنیده می‌شود در زندان امکانات خاصی برای فائزه در نظر گرفته شده است اظهار داشت: تمام این حرف‌ها، شایعه و جوسازی است. ما امکانات خاص و ویژه برای کسی اختصاص نداده‌ایم.

وی ادامه داد: در حال حاضر در زندان اوین فقط زنانی که به خاطر جرایم امنیتی محکوم هستند، حضور دارند و بقیه در شهرری نگهداری می‌شوند. در این وضعیت هم به دلیل محدود بودن مأموران نمی‌توانیم یک خانم را به تنهایی نگهداری کنیم.

رئیس سازمان زندان‌ها تأکید کرد: فائزه هاشمی هم به طور طبیعی با بقیه زندانیان نگهداری می‌شود و همان وضعیتی که برای سایرین وجود دارد برای این فرد هم مهیا است.

اسماعیلی با بیان اینکه ما با فائزه هم مانند بقیه رفتار می‌کنیم، درباره اینکه آیا ممکن است فائزه هاشمی مشمول عفو و بخشودگی شود گفت: در زمینه عفو و بخشودگی، استثنائاتی وجود دارد که جرایم امنیتی مشمول استثنائات است و این مجرمان مشمول عفو نمی‌شوند. هرچند تشخیص این موضوع با مقامات قضایی است و ما فقط مجری احکام و قانون هستیم.

محسن هاشمی متنی را بین خبرنگاران توزیع کرد

محسن هاشمی که صبح امروز برای اطلاع از روند رسیدگی به پرونده برادرش مهدی هاشمی به دادسرای امنیت آمده بود دقایقی قبل از به همراه فاطمه هاشمی، عفت مرعشی از دادسرا خارج شد.

محسن هاشمی در جمع خبرنگاران حاضر شد و متنی را بین آنها توزیع کرد و با بیان اینکه کار مهدی همچنان ادامه دارد محل را ترک کرد اما گفت برمی‌گردیم.

متن توزیع شده اظهارات مکتوب وکیل هاشمی

از مقابل داسرای امنیت شهید مقدس در متن توزیع شده بین خبرنگاران توسط همراهان مهدی هاشمی آمده است: به دلیل پایان یافتن بخش مقدماتی تحصیلی مهدی هاشمی در دوره دکترا و مشکلات ناشی از تحریم برای واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی این فرد به کشور بازگشته است.البته آقای هاشمی در طول سه سال گذشته بارها تصمیم به رفت و آمد به کشور داشته است که عمدتا به دلیل توصیه بعضی از بزرگان و دلسوزان نظام از این رفت و آمد منصرف شده‌اند.

در اظهاران مکتوب محمود علیزاده طباطبایی امده است: این عدم تردد به کشور باعث بعضی از سوء تفاهمات نیز شد و در این رابطه بزرگنمایی انجام شد که خوشبختانه با حضور این فرد در کشور انشاء‌الله این سوء‌تفاهمات برطرف می‌شود.

مطمئنا ایشان با نظر خودش مراجعت کرده و براساس گفته‌هایش دیگر هیچ توصیه‌ایی را برای نیامدن نپذیرفته است و اعلام کرده که هیچ حجتی برای ماندن در خارج از کشور ندارد و امیدوار است حال که کشور در شرایط حساس قرار گرفته و آماج فشارهای ناجوانمردانه خارجی است با حضور خود التزام عملی خود را به حفظ و سربلندی کشور و نظام جمهوری اسلامی ایران نشان دهد.

در ادامه این اظهارات مکتوب می خوانیم: متأسفانه در این مدت انواع اکاذیب و تهمت‌ها از تریبون‌های مختلف به صورت غیرقانونی به موکل من نسبت داده شده است که مطمئنا این گونه رفتارها مغایر فرمایشات مقام معظم رهبری و رفتار و اخلاق اسلامی است.امیدوارم با حضور ایشان در کشور به این گونه رفتارها نیز رسیدگی و خاتمه داده شود و انشاء‌الله رفتارها در آینده طبق ضوابط قانونی انجام پذیرد و با برخورداری از حقوق قانونی پاسخگویی به اتهامات مطرح شده و سوء‌تفاهمات برطرف شود.امروز موکل من آقای هاشمی برای رسیدگی به سوء تفاهمات در دادسرا حضور یافته است.وی همچنین افزود: بعد از انتخابات خرداد سال 88 موکل من چند ماهی در کشور بود و هرگز توسط دستگاه‌های امنیتی و قضایی مورد سؤال یا احضار قرار نگرفت و هیچ گونه اتهامی مطرح نبود.

وی افزود: پس از خروج قانونی این فرد از کشور که برای فعالیت‌های برون‌مرزی دانشگاه آزاد بود ابتدا اتهامات و بحث‌هایی در رسانه‌های خاص مطرح شد و سپس در انتهای سال 88 احضاریه‌ایی ناقص به آدرس منزل ایشان ارسال شد.

من به عنوان وکیل قانونی در شعبه چهار بازپرسی حاضر شدم و اعلام کردم که این فرد در خارج از کشور مشغول به کار و تحصیل است و اگر نیاز است ایشان می‌تواند به داخل کشور بازگردد. ولی بازگشت وی نیازمند احضاریه‌ایی قانونی به آدرس موکلم در خارج از کشور است.

وی گفت: بازپرس محترم چنین ضرورتی را تشخیص ندادند و دادستان تهران هم در یکی از مصاحبه‌های خود اعلام کرد که احضار متهمان خارج از کشور مراحلی دارد که باید انجام گیرد. ولی هرگز این مراحل انجام نشد. در حالی که اکنون همان احضاریه سابق را قانونی می‌دانم.

علیزاده خاطر نشان کرد: موکل من تا روز رأی‌گیری فعالیت‌هایی که انجام داده همگی در جهت ایجاد مشارکت حداکثری مردم در انتخابات بوده که خوشبختانه هیچ یک از این فعالیت‌ها خارج از چارچوب قانونی نبوده است.

وی گفت: بدیهی است به دلیل حضور موکلم در کشور و حجم گسترده تبلیغات نسبت به فعالیت‌های وی در اعلام اتهامات بزرگنمایی رخ داده است و امیدوارم در هنگام حضور وی از این گونه تبلیغات جلوگیری و خودداری شود تا بازپرس و قاضی بتوانند در جو کاملا عادی و بدون فشار تصمیم‌گیری کنند.

وی همچنین درباره اتهام استات‌اویل گفت: این مربوط به سال‌ها پیش و ده‌ سال قبل است و دولت و مجلس با حساسیت ویژه‌ای به مورد رسیدگی شد و نسبت به موکلم اعلام برائت شد.

بازجویی از هاشمی هنوز شروع نشده است

محمود علیزاده طباطبایی در ساعت 11 صبح در گفت‌وگو با خبرنگار قضایی فارس گفت: 2 ساعت داخل دادسرا بودیم اما هنوز بازجویی شروع نشده است.

وی ادامه داد: از دادسرا خارج شدیم اما اگر اجازه دهند دوباره وارد می‌شویم.

وکیل مهدی هاشمی گفت: آقای رشته‌‌احمدی سرپرست دادسرا به من گفت هنوز بازجویی‌ها شروع نشده اما به محض شروع بازجویی‌ها اگر نیاز و صلاح بود، شما را به داخل دادسرا دعوت می‌کنیم.

حکم فرد توهین‌کننده به فائزه هاشمی هم اجرا شد

در ساعت 12 ظهر دقایقی برخی سایت‌ها گزارش دادند که صبح امروز، حکم محکومیت فرد هتاک به خانواده هاشمی رفسنجانی اجرا و سعید تاجیک برای طی دوران محکومیت راهی زندان اوین شد.

بر اساس این گزارش، سعید تاجیک به جرم استفاده از الفاظ رکیک و توهین به ‌هاشمی رفسنجانی و ایجاد مزاحمت برای فائزه به 8 ماه حبس و 50 ضربه شلاق محکوم شده است.

در حکم محکومیت تاجیک آمده است: «در خصوص اعتراض و تجدیدنظرخواهی آقای سعید تاجیک فرزند حسین از دادنامه شماره 1220 مورخ 27/9/90 صادره از شعبه 1089 دادگاه عمومی جزایی تهران که به موجب آن نامبرده به اتهام توهین و فحاشی و استعمال الفاظ رکیک [نسبت] به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی عضو خبرگان رهبری و ایجاد مزاحمت نسبت به فائزه هاشمی با استعمال الفاظ رکیک و توهین و فحاشی در حرم عبدالعظیم(ع) شهر ری و اماکن اطراف آن که بابت توهین به آیت‌الله هاشمی به تحمل 4 ماه حبس تعزیری و از بابت مزاحمت برای بانوان (برای فائزه هاشمی) به تحمل 4 ماه حبس و 50 ضربه شلاق تعزیری محکومیت یافته است. با ملاحظه محتویات پرونده و لایحه اعتراضیه تجدیدنظرخواه و اینکه از ناحیه ایشان ایراد و اشکال موجه و موثری که مسابق شقوق مندرج در ماده 240 قانون آئین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور کیفری سبب بی‌اعتباری و در نتیجه نقض دادنامه صادره و رسیدگی بیشتر را فراهم کند، مطرح نگردیده است. عمده مطالب آورده شده در لایحه اعتراضیه تکرار مطالب بدوی است؛ بنابراین دادنامه بدوی از نظر رعایت اصول و تشریفات دادرسی و مبانی استدلال خالی از ایاد و نقص قانونی است. لذا دادگاه مستنداً به بند الف از ماده 257 قانون مارالذکر ضمن رد تجدیدنظرخواهی به عمل آمده دادنامه معترض عنه را عینا تایید می‌نماید؛ رای صادره به استناد ماده 248 همین قانون قطعی است».

فائزه هاشمی دختر دوم هاشمی رفسنجانی نیز که از سوی دادگاه انقلاب ‌به 6 ماه حبس و 5 سال محرومیت از فعالیت‌های سیاسی و فرهنگی محکوم شد‌ه بود، شنبه هفته جاری به زندان اوین منتقل شد.

جلوگیری مأموران از نزدیک شدن خبرنگاران به خاندان هاشمی

مهدی هاشمی از صبح امروز به همراه یاسر هاشمی و وکلای خود به دادسرای امنیت آمده است.

در این مدت، محسن و فاطمه هاشمی نیز به همراه مادر خود عفت مرعشی، در این مکان حضور داشتند که دقایقی قبل به دلایلی محل را ترک کردند اما محسن هاشمی به خبرنگاران گفت برمی‌گردیم.

حوالی ساعت 13 یک خودرو به دادسرا آمد و لیست افرادی را که قرار است در صورت صدور قرار کفالت برای مهدی هاشمی این مسئولیت را بپذیرند، به دادسرا آورد.

مأموران امنیتی حاضر در محل، از نزدیک شدن خبرنگاران به ورودی دادسرا و خانواده هاشمی که در این محل حضور دارند، خودداری می‌کنند و کارت تعدادی از خبرنگاران را ضبط کرده ولی با وساطت سایر خبرنگاران آن را عودت دادند.

ملاقات با فائزه هاشمی با موافقت دادسرای امنیت

یکی از بستگان فائزه هاشمی در گفت‌وگو با خبرنگار قضایی فارس اظهار داشت: دادسرای امنیتی با درخواست ما مبنی بر ملاقات با فائزه هاشمی موافقت کرده است.

وی ادامه داد: اما اینکه چه کسانی موفق به دیدار با فائزه هاشمی شوند معلوم نیست.

فائزه هاشمی که با حکم دادگاه انقلاب به اتهام اقدام علیه امنیت ملی به 6 ماه حبس محکوم شده بود، شنبه شب بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.

عفت مرعشی و فاطمه هاشمی به ملاقات فائزه رفتند

سرپرست دادسرای امنیتی برای ملاقات خانواده هاشمی با فائزه هاشمی موافقت کرد.

به همین منظور، عفت مرعشی مادر و فاطمه هاشمی خواهر فائزه هاشمی لحظاتی قبل وارد زندان اوین شدند.

احتمال بازداشت مهدی هاشمی وجود دارد

سید محمود علیزاده طباطبایی وکیل مهدی هاشمی در جمع خبرنگاران حاضر در مقابل دادسرای امنیت درباره روند بازگشت مهدی هاشمی به کشور گفت: براساس صحبت‌هایی که من با آقای اکبر هاشمی رفسنجانی داشتم ایشان مدعی شدند که مسئولان دستگاه قضایی در طول 3 سال گذشته بارها از او خواسته‌اند که مهدی هاشمی به کشور بازنگردد.

وی گفت: اما سرانجام روز گذشته مهدی تصمیم گرفت با توجه به بی‌گناهیش و اینکه می‌دانست جرمی متوجه‌اش نیست به کشور بازگردد.

وکیل مهدی هاشمی با اشاره به این مطلب که براساس قانون وقتی به یک متهم تفهیم اتهام می‌شود و بازجویی صورت می‌گیرد باید توسط قاضی قراری مناسب صادر شود، گفت:‌اگر بیم فرار متهم و همچنین تبانی با سایر متهمان وجود داشته باشد قاضی می‌تواند متهم را بازداشت موقت کند.

وی افزود: در حالی که کسانی که به عنوان سایر متهمان پرونده مهدی هاشمی شناخته می‌شوند پیش از این به اتهاماتشان رسیدگی شده و بعضا حبس خود را نیز تحمل کرده و آزاد هستند، بیم تبانی وجود ندارد.

وی ادامه داد: مهدی هم خودش به کشور بازگشته و قصد فرار نداشته و به این ترتیب می‌توان از قرار بازداشت وی صرف نظر کرد هرچند این نگرانی وجود دارد که این موارد مد نظر قرار نگیرد و از سوی بازپرس مهدی بازداشت شود.

علیزاده خاطرنشان کرد: ساعت هشت و نیم صبح به دادسرا آمده اما هنوز سرپرست دادسرا حضور نداشت و منتظر ماندیم.

وی گفت: با توجه به نظر سرپرست دادسرا از حضور من در حین بازجویی خودداری به عمل آمد که البته این اقدام سرپرست دادسرا قانونی است.

سعید تاجیک تا این لحظه وارد زندان اوین نشده است

حوالی ساعت 2 بعد از ظهر یک منبع آگاه قضایی در گفت‌وگو با خبرنگار قضایی فارس با اشاره به انتشاری مبنی بر اجرای حکم سعید تاجیک فرد هتاک به فائزه هاشمی اظهار داشت: تا این لحظه هنوز خبری از اجرای حکم این فرد و ورود وی به زندان اوین نیست.

وی ادامه داد: این به این معنا است که اجرای حکم هنوز آغاز نشده است زیرا این فرد جزو ورودی‌های امروز زندان اوین تا این لحظه نیست.

صبح امروز برخی منابع از اجرای حکم سعید تاجیک بعد از معرفی این فرد به زندان اوین خبر داده بودند.

خانواده هاشمی به دادسرای امنیت بازگشتند

عفت مرعشی و فاطمه هاشمی ساعتی قبل به دیدار و ملاقات فائزه هاشمی در زندان اوین رفتند که این ملاقات دقایقی قبل پایان یافت.

این افراد به همراه یاسر هاشمی بعد از خروج از زندان اوین مجدداً مقابل دادسرای امنیت رفتند تا از آخرین وضعیت مهدی هاشمی و بازجویی از وی باخبر شوند.

بازجویی از مهدی هاشمی آغاز شد

سیدمحمود علیزاده طباطبایی، وکیل مهدی هاشمی در گفت‌وگو با خبرنگار قضایی فارس اظهار داشت: جلسه بازجویی در دادسرای امنیت آغاز شده است و همچنان ادامه دارد.

وی ادامه داد: این جلسه ادامه دارد و ما هم پشت درِ دادسرای امنیت منتظر هستیم تا نتیجه را به ما اعلام کنند.

علیزاده طباطبایی با بیان اینکه به ما اجازه حضور در دادسرا و همراهی با مهدی هاشمی رفسنجانی در جلسه بازجویی را ندادند گفت: منتظر هستیم تا بعد از پایان جلسه بازجویی، به ما قرار موردنظر دادسرا را اعلام کنند.

عفت مرعشی: حال و محل فائزه خوب است

عفت مرعشی هنگام خروج از زندان اوین و پس از ملاقات با فائزه هاشمی در جمع خبرنگاران گفت: موفق شدیم فائزه را ببینیم. حال دخترم خوب است و بر اساس چیزی که از او شنیدیم جای نگهداری‌اش هم خوب است.

فاطمه خواهر فائزه هاشمی نیز عنوان کرد: فائزه گفته است برای بیرون آوردنم هیچ اقدامی نکنید و بگذاریم در همین جا بمانم.

یاسر هاشمی هم درباره وضعیت فائزه گفت: روحیه خواهرم بسیار خوب بود.وی همچنین درباره آخرین وضعیت مهدی هاشمی گفت: مهدی در یک محیط سربسته است که هنوز هیچ اطلاعی از او نداریم.

بازداشت مهدی هاشمی با نظر بازپرس پرونده

مهدی هاشمی که صبح امروز به همراه یاسر هاشمی و وکلای خود به دادسرای امنیت مراجعه کرده بود با نظر بازپرس پرونده بازداشت شد.

مهدی هاشمی روانه زندان شد

مهدی هاشمی روز جاری (دوشنبه) در دادسرای شهید مقدس به همراه وکیل خود حضور یافته بود.

این گزارش حاکیست بازپرس پرونده پس از انجام تحقیقات و تفهیم اتهام به متهم، نامبرده را با صدور قرار بازداشت موقت به زندان معرفی کرد.

در این خبر آمده است: رسیدگی به اتهامات نامبرده کماکان ادامه دارد.

وکیل هاشمی: به قرار بازداشت اعتراض می‌کنیم

سیدمحمود علیزاده طباطبایی، وکیل مهدی هاشمی در گفت‌وگو با خبرنگار قضایی فارس اظهار داشت: حدود یک دقیقه قبل با دفتر آقای رشته‌احمدی، سرپرست دادسرای شهید مقدسی تماس گرفتم و اعلام کردند بازجویی ادامه دارد؛ اما گویا دادستانی از بازداشت مهدی هاشمی خبر داده است.

وی ادامه داد: اینکه دادسرا می‌گوید در حال بازجویی هستیم اما دادستانی می‌گوید مهدی هاشمی بازداشت شده است اصلا برای دادستانی زیبا نیست و این موضوع نشان می‌دهد یک جا بازجویی می‌کنند و جای دیگری تصمیم می‌گیرند.

علیزاده طباطبایی گفت: ما از ساعت 9 صبح تاکنون اینجا نشسته‌ایم و مرتب به ما می‌گویند منتظر باشید تا به شما نتیجه را اعلام کنیم؛ ما هم منتظریم اگر وثیقه می‌خواهند فراهم کنیم اما تا این لحظه چیزی اعلام نکرده‌اند و آخرین خبر این بود که بازجویی ادامه دارد.

وکیل مهدی هاشمی در پایان گفت: قطعا به صدور قرار بازداشت موقت موکل خود اعتراض می‌کنم.

ادامه بازجویی از مهدی هاشمی به فردا موکول شد

سیدمحمود علیزاده طباطبایی در ساعت 17 در گفت‌وگو با خبرنگار قضایی فارس درباره بازداشت مهدی هاشمی اظهار داشت: بخش اول بازجویی‌ از مهدی هاشمی ساعت 17 به پایان رسید.

وی ادامه داد: ادامه بازجویی‌ از مهدی هاشمی صبح فردا انجام می‌شود و ما دوباره به دادسرا می‌آییم.

بعدازظهر امروز بازپرس پرونده دستور بازداشت موقت مهدی هاشمی را صادر کرد و این متهم به زندان اوین منتقل شد.

۱۳۹۱/۷/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...