نسخه چاپی

شرط احمدی‌نژاد برای برقراری رابطه با آمریكا

رییس‌جمهوری اسلامی ایران با بیان اینكه جامعه انسانی راهی جز رفتن به سوی گسترش دوستی‌ها و همكاری‌ ها ندارد، اظهار داشت: ساختن دنیایی بهتر تنها در سایه تفاهم و مشاركت همگانی در اداره جهان امكان پذیر بوده و این تا زمانی كه عده‌ای خود را برتر از دیگران بدانند و با روش‌های غیرعادلانه بخواهند دنیا را اداره كنند محقق نخواهد شد.

به گزارش نما به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، دكتر محمود احمدي‌نژاد پيش از ظهر دوشنبه به وقت محلي در حاشيه سفر خود به نيويورك در ديدار با جمعي از نخبگان آمريكايي در پاسخ به اينکه چگونه مي‌توان چارچوبي براي نزديك كردن ايران و آمريكا به يكديگر ايجاد كرد، گفت: شرايط موجود در روابط بين ايران و آمريكا به ضرر هر دو كشور و شايد به ضرر همه دنيا است، اما براي بهبود آن بايد نگاهي به سير تحولاتي كه روابط را به وضعيت امروز رسانده است، داشته باشيم و به اين نكته توجه كنيم كه ايالات متحده از ابتداي پيروزي انقلاب اسلامي همواره در مقابل ايران ايستاده است.


وي با بيان اينكه از دولتمردان آمريكا انتظار مي‌رفت كه از انقلاب اسلامي ملت ايران كه با شعار آزادي به پيروزي رسيده بود استقبال و حمايت كنند، افزود: آمريكايي‌ها در مقابل، ملت ايران را تحت فشار قرار داده و تحريم‌هاي متوالي عليه ايران اعمال كردند و اگر چه ايران همواره از اين تحريم‌ها با موفقيت عبور كرده است، اما در نظر داشته باشيد که اگر روابط دو كشور بجاي تقابل بر تعامل متكي بود، چقدر مسائل به نفع دو كشور تمام مي‌شد.


رييس‌جمهور تصور كساني كه خيال مي‌كنند، ايران بر اثر تحريم‌ها در هم خواهد شكست را غلط توصيف كرد و اظهار داشت: اين تحريم‌ها فقط ذهنيت منفي مردم ايران را نسبت به آمريكا تشديد مي‌كند.


دكتر احمدي‌نژاد در پاسخ به سوال يكي ديگر از حاضران در جلسه درباره موضوع هسته‌اي ايران با بيان اينكه اين موضوع كاملاً سياسي شده است، گفت: اين موضوع بين ايران و آمريكاست و اگر امروز آمريكا خود را از آن كنار بكشد، ديگر كسي در جهان ادعايي عليه ايران ندارد و لذا معتقدم بايد در عرصه‌اي جدا از مذاكرات هسته‌اي آن را حل و فصل كنيم.


رييس‌جمهور تصريح کرد: ديگر زمان آن گذشته كه كشوري بخواهد دنيا را به تنهايي اداره كرده و ديگران از او تبعيت كنند بايد با تعامل و همكاري همگاني امور را به پيش برد و ايران و آمريكا بايد بر همين مبنا مشكلات خود را حل و فصل كنند.


دكتر احمدي‌نژاد تاكيد كرد: هر نوع تفاهم زماني حاصل مي‌شود كه طرفين به حقوق يكديگر احترام گذاشته و عدالت را مبناي كار خود قرار دهند كه اگر چنين اتفاقي بيفتد، مي‌شود مشكلات جهاني را بسيار راحت‌تر و با هزينه كمتر مرتفع كرد.


رييس‌جمهور در پاسخ به سوال يکي ديگر از نخبگان مبني بر اينكه چرا ايرانيان اسرائيل را رژيم صهيونيستي مي‌نامند و آن را به رسميت نمي‌شناسند، اظهار داشت: اين سوال مهمي است كه به رسميت نشناختن رژيم صهيونيستي از سوي ايران چه ربطي به رابطه ايران با آمريكا دارد؛ ايران، آمريكا را به رسميت مي‌شناسد و معتقد است مي‌توانيم با يكديگر رابطه داشته باشيم اما موضوع به رسميت شناختن و يا نشناختن رژيم صهيونيستي هيچ ارتباطي به روابط ايران و آمريكا ندارد.


دكتر احمدي‌نژاد با بيان اينكه براي بهبود شرايط بين ايران و آمريكا بايد با نگاهي كلان‌تر به موضوع نگاه و ذهنيت‌ها را اصلاح كرد، ادامه داد: آمريكايي‌ها بايد بدانند كه هر اتفاقي هم بيفتد دوران حكومت سابق در ايران تكرار نخواهد شد و بايد با شرايط امروز خود را تطبيق دهند واين در حالي است که دولت‌هاي آمريكا 33 سال فرصت را براي تعامل با ايران از دست دادند.


رييس‌جمهور تمامي اعتراضات صورت گرفته در كشورهاي اسلامي عليه فيلم موهن ساخته شده درباره پيامبر اسلام(ص) را متوجه دولت آمريكا دانست و تأكيد كرد: سوال اين است كه آيا دولت آمريكا اين فيلم را ساخته است و يا دولت آمريكا مستقيماً دستور ساختن آن را داده است؟


دكتر احمدي‌نژاد گفت: به نظرم امروز اولين مساله در سياست خارجي ايالات متحده بايد چاره‌انديشي براي رفع همين ذهنيت‌هاي منفي درباره دولت آمريكا باشد.


رييس‌جمهور خاطر نشان کرد: جمهوري اسلامي ايران آمادگي دارد تا چنانچه دولت آمريكا قدمي براي ايجاد تفاهم بين دو كشور بردارد در ذهنيت منفي خود نسبت به آمريكا تامل كرده و كمك كند تا سريع‌تر روابط دو كشور بهبود يابد.


دكتر احمدي‌نژاد با اشاره به جنجال‌آفريني‌هاي رژيم صهيونيستي عليه ايران اظهار داشت: واقعاً رژيم صهيونيستي به كجاي ايران مي‌خواهد حمله كند و كدام نقطه از ايران را مورد هدف قرار دهد، ايران كشور بسيار بزرگي است و بايد در نظر داشت اگر بخواهد به تهديدات و يا اقدامات خصمانه واكنش نشان دهد آن موقع چه اتفاقي خواهد افتاد؛ اما صرف‌نظر از همه اين مسائل خيلي خوب بود دولت آمريكا و گروه‌هاي سياسي، اجتماعي اين كشور اين تهديدها را محكوم مي‌كردند تا صهيونيست‌ها فكر نكنند كه اجازه دارند هر كاري كه خواستند بر عليه ديگران انجام دهند.


رييس‌جمهور در واكنش به سوال ديگري درباره اينكه آيا بهتر نيست ايران مراسمي را كه همه ساله در سالگرد 13 آبان برگزار مي‌كند و در سالروز تسخير سفارت آمريكا زخم آمريكايي‌ها را تازه مي‌كند، كنار بگذارد، تصريح كرد: بهتر نيست دولت آمريكا به اين نكته توجه كند كه وقتي ملت ايران ده‌ها سال با ديكتاتوري مبارزه و ده‌ها هزار شهيد در اين راه قرباني كرد انتظار داشت پس از پيروزي، آمريكايي‌ها اگر از انقلاب آنها حمايت نكردند حداقل در مقابل او نيز قرار نگيرند.


دكتر احمدي‌نژاد اضافه كرد: پس از پيروزي انقلاب اسلامي، آمريكايي‌ها نه تنها اين انقلاب را به رسميت نشناختند بلكه توطئه‌هايي را نيز عليه آن ترتيب دادند و اين تلقي براي ملت ايران پيش آمد كه اين توطئه‌ها از سفارت آمريكا طراحي و مديريت مي‌شود و بايد به ملت ايران حق داد چرا كه تلاش كرده است تا كشور و انقلاب خود را حفظ كند بويژه آنكه پس از تسخير سفارت اسنادي به دست آمد كه نشان مي‌داد واقعاً در سفارت آمريكا خبرهايي بوده است.


رييس‌جمهور در پاسخ به سوال ديگري درباره اينكه آيا ايران حاضر است اقداماتي اعتمادساز در عرصه هسته‌اي انجام دهد كه مبناي همكاري‌هاي جديد باشد، خاطر نشان كرد: در بيانيه تهران كه با حضور برزيل و تركيه منتشر شد مبناي بسيار خوبي براي دور جديدي از همكاري‌ها ارائه شد، اما با اينكه تركيه و برزيل به درخواست آمريكا، آن توافق را با ايران حاصل كرده بودند خود آمريكايي‌ها در اقدامي خصمانه اين بيانيه را دور زدند.


دكتر احمدي‌نژاد با بيان اينكه ايران براي توليد برق در نيروگاه بوشهر ساليانه به 27 تن اورانيوم غني شده تا حد 3.5 درصد احتياج دارد، گفت: در حال حاضر ايران حدود 7 تن اورانيوم غني شده توليد كرده و براي مصرف يكساله نيروگاه بوشهر 20 تن اورانيوم غني شده 3.5 درصد كم دارد و تبليغاتي كه درباره انبار كردن اورانيوم از سوي ايران براي ساخت بمب مطرح مي‌شود كاملاً دروغ و واهي است.


رييس‌جمهور با اشاره به اينكه ايران برنامه‌هاي بلندمدت و مسلسلي براي توليد برق از نيروگاه‌هاي هسته‌اي دارد، افزود: از اينكه آمريكايي‌ها در ساخت اين نيروگاه‌ها و تامين سوخت مورد نياز آنها مشاركت كنند، استقبال كرده و آن را گامي اعتمادساز از سوي آمريكا ارزيابي خواهيم كرد.


دكتر احمدي‌نژاد خارج كردن نام منافقين به عنوان يك گروه تروريستي كوچك از فهرست گروه‌هاي تروريستي در آمريكا را مورد اشاره قرار داد و گفت: اعضاي اين گروه بيش از 16 هزار نفر از شهروندان ايراني و تعدادي از مقامات به شدت محبوب جمهوري اسلامي را ترور كردند و نزد ايرانيان به شدت منفور هستند و خارج كردن نام اين گروه از فهرست گروه‌هاي تروريستي در كنار اتهاماتي كه دولتمردان آمريكايي عليه ايران مبني بر حمايت از تروريسم مطرح مي‌كنند سندي روشن بر رفتار دوگانه دولت آمريكاست.


رييس‌جمهور با بيان اينكه يكسري از اقدامات دولت آمريكا هيچ نفعي را نصيب آنها نكرده و فقط باعث تشديد ذهنيت‌هاي منفي عليه خودشان مي‌شود، تصريح كرد: دولت ايران اگر مي‌خواست اثبات كند كه آمريكايي‌ها استانداردهاي دوگانه‌اي در مواجهه با مباحثي چون تروريسم دارند، بايد هزينه‌ گزافي پرداخت مي‌كرد اما آمريكايي‌ها با خارج كردن نام گروهي كه خودشان 30 سال آن را تروريستي مي‌دانستند تنها بدنامي را براي خودش دريافت کردند.


دكتر احمدي‌نژاد در پاسخ به سوال يكي از حضار درباره درگيري‌هاي سوريه و نقش جمهوري اسلامي ايران در حل و فصل اين درگيري‌ها خاطر نشان كرد: ايران بيش از آنكه براي امروز سوريه نگران باشد نگران آينده اين كشور است چرا كه وقوع جنگ در كشوري كه نظام اجتماعي آن طايفه‌ محور است، پايان نخواهد داشت و ساليان طولاني ناامني را به آن تحميل خواهد كرد كه اين به زيان منطقه و همه كشورهاي جهان است.


رييس‌جمهور با اشاره به اينكه تلاش جمهوري اسلامي معطوف به پايان درگيري‌ها در سوريه و ايجاد روند تفاهم ملي است، گفت: يقيناً آمريكا از جنگ در سوريه نفعي نخواهد برد و معتقديم مي‌تواند به حل بحران در اين كشور كمك كند.


دكتر احمدي‌نژاد افزود: سياست‌هاي آمريكا در منطقه اشتباهات زيادي داشته و باعث تشديد افراط‌گرايي شده كه اين خطري بزرگ براي همه دنيا است.


رييس‌جمهور با اشاره به طرح آمريكا براي ايجاد خاورميانه جديد اظهار داشت: همه دنيا به اصلاحات نياز دارند، اما روش اعمال اين اصلاحات ايجاد جنگ و درگيري نيست، بلكه بايد سياست‌ها و ديدگاه‌ها به طور اساسي اصلاح شود.


دكتر احمدي‌نژاد در واكنش به مطالب يكي ديگر از حضار در جلسه درباره لزوم كمك ايران به سامان دادن اوضاع در افغانستان تصريح كرد: اگر واقعاً حاكميت آمريكا به اين نتيجه رسيده است كه قدرت را در افغانستان به مردم واگذار كرده و حق حاكميت ملي آنها را به رسميت بشناسد و ديگر در امور داخلي اين كشور دخالت نكند، يقيناً زمينه براي همكاري و حل و فصل مسائل فراهم است.


رييس‌جمهور ادامه داد: ايران آماده است كمك كند تا دولت افغانستان هر چه بيشتر مقتدر شود و همه مردم در اداره كشورشان مشاركت داشته باشند، اما بايد مطمئن شويم، دولت آمريكا واقعاً به اين نتيجه رسيده است كه بايد مشكلات را به طور اساسي حل و فصل كرد.


دكتر احمدي‌نژاد در پاسخ به اظهارات يكي ديگر از حاضران در جلسه درباره شرايط ملتهب در خليج فارس، گفت: با نگاهي به تاريخ درخواهيم يافت كه ايران چگونه همواره امنيت خليج فارس را تأمين كرده است.


رييس‌جمهور با بيان اينكه ناامني در خليج‌فارس از زماني كه صدام به ايران حمله كرد، آغاز شد، افزود: اگر غربي‌ها از صدام در حمله به ايران حمايت نمي‌كردند، آيا او مي‌توانست امنيت خليج فارس را به خطر بيندازد؟


دكتر احمدي‌نژاد با تأكيد بر اينكه حضور نيروهاي خارجي هيچ كمكي به برقراري امنيت در خليج فارس نكرده است، اظهار داشت: حضور ناوگان نظامي آمريكا در خليج فارس هيچ سودي به حال اين كشور نداشته و حتي نمي‌تواند ايران را تحت فشار قرار دهد و فقط هزينه‌هاي گزاف و بيهوده به دولت آمريکا تحميل مي‌كند.


رييس‌جمهور خروج نيروهاي نظامي از خليج فارس را اقدامي اعتمادساز توصيف كرد و گفت: اگر نيروهاي بيگانه از خليج فارس خارج شوند جمهوري اسلامي ايران تضمين مي‌كند تا بدون شليك حتي يك گلوله و با هزينه‌هاي بسيار كمتر امنيت كامل را با كمك كشورهاي منطقه در خليج فارس تأمين كند.

۱۳۹۱/۷/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...