نسخه چاپی

قولی كه عادل فردوسی‌پور در یك جشن فوتبالی داد

عکس خبري -قولي که عادل فردوسي‌پور در يک جشن فوتبالي داد

نخستین جشن برگزیدگان فرهنگستان فوتبال، با حضور مدیرعامل و مدیران ارشد شركت ملی صنایع مس ایران، چهره‌های ورزشی، مجریان تلویزیون، پیشكسوتان عرصه فوتبال و ورزش برگزار شد.

به گزارش نما به نقل از خبرآنلاین؛ امروز یکشنبه، ۱۷ اردیبهشت، نخستین جشن برگزیدگان فرهنگستان فوتبال با همکاری شرکت ملی صنایع مس ایران، در محل سالن همایش‌های کتابخانه ملی ایران برگزار گردید. برپایی این جشن تفاوتی عمده با جشن‌های مشابه داشت که دلایلش به نوع خط مشی و دیدگاه ویژه سایت فرهنگستان فوتبال بازمی‌گردد که به عنوان اولین و تنها سایت تحلیلی فوتبال از دریچه فرهنگی- اجتماعی شناخته می‌شود. لذا حضور چهره‌ها و نام‌های آشنا در این جشن -که حضورشان در همایشهای این چنینی کمتر دیده می‌شود- بسیار خودنمایی می‌کرد. علاوه بر فعالین عرصه فوتبال اعم از مدیران باشگاه‌ها، بازیکنان، روزنامه‌نگاران ورزشی، سردبیران مجلات فوتبالی و... حضور برخی از چهره‌های شاخص کشور در حوزه‌های فلسفه، فرهنگ، اقتصاد، جامعه‌شناسی و.... اعم از دکتر رضا داوری اردکانی، رییس فرهنگستان علوم، عادل فردوسی‌پور و بسیاری دیگر، هرچه بیشتر باعث خاص‌شدن مراسم گردید که حاکی از جدیت و نگاه حرفه‌ای متولیان سایت فرهنگستان فوتبال بود برای پیوندی عمیق میان فرهنگ و فوتبال در کشور عزیزمان.


نخستین جشن برگزیدگان فرهنگستان فوتبال، با حضور مدیرعامل و مدیران ارشد شرکت ملی صنایع مس ایران، چهره‌های ورزشی، مجریان تلویزیون، پیشکسوتان عرصه فوتبال و ورزش، با مجری‌گری احسان محمدی، چهره شناخته‌شده ورزش و عضو شورای سیاست‌گذاری فرهنگستان فوتبال آغاز شد.


در این مراسم مرتضی دلاوری، دبیر کمیته راهبردی ورزش شرکت ملی مس ایران، نخستین سخنران مراسم بود. وی انتخاب ورزش در بستر فرهنگ را یکی از مهمترین دغدغه‌های فرهنگستان فوتبال دانست و افزود: وقتی از فرهنگ صحبت می‌کنیم، از اتمسفری می‌گوییم که داریم در آن نفس می‌کشیم که همه اعمال و رفتار ما را شکل می‌دهد و از دل این دیدگاه جامعه‌نگر که بر تمامی ارکان رفتاری جامعه نظارت دارد، فرهنگستان فوتبال با گروهی از جوانان فرهیخته روزنامه‌‌نگار در حوزه‌های مختلف فرهنگی شکل گرفت.


مرتضی دلاوری در پایان سخنانش ضمن تشکر از شورای سیاستگذاری و تک‌تک اعضای هیات تحریریه و نویسندگانی که با فرهنگستان فوتبال همکاری می‌کنند، گفت: ما قبلا به سبقه شاعربودن شهره بودیم تا اینکه وارد ورزش شدیم. سپس شعر زیر را خواند:
«باد می آید
شهر زیبا میشود
ای هیاهوهای بیهوده!
بیاموزید از درختان موج مکزیکی
از بهاران فرصت گل را.»
در ادامه «سید عبدالجواد موسوی»، سردبیر فرهنگستان فوتبال، به معرفی و توضیح اهداف و خط مشی فرهنگستان فوتبال پرداخت و با اشاره به نگاه ویژه شرکت ملی صنایع مس ایران گفت: نگاه مس برای راه‌اندازی فرهنگستان فوتبال، یک نگاه به شدت ملی و فرهنگی - اجتماعی بود و در شورای سیاست‌گذاری سایت، متشکل از چهره‌های حرفه‌ای در تحلیل فوتبال، اعم از «احسان محمدی» و «آرش خوشخو»، همواره دغدغه‌ی تلفیق فرهنگ را با فوتبال مد نظر داریم.
جواد موسوی با بیان اینکه در کشورمان معمولا از بومی‌گرایی درک درستی نداریم، گفت: یکی از دلایل عدم توسعه‌یافتگی ما همین نکته است که مدام به محدوده خودمان و یا به شخص خودمان فکر می‌کنیم. اما مس از ما خواست که ورزش را به معنای عام نگاه کنیم و او را به همان چشم نگاه کنیم، که باقی تیمها را می‌نگریم. جای تشکر ویژه دارد از مدیران مس و شخص آقای مراد علیزاده که دست ما را باز گذاشتند و به ما اعتماد کردند تا این راه را برویم و به جایی برسیم که امروز اولین جشن فرهنگستان فوتبال را برگزار کنیم.


سردبیر فرهنگستان فوتبال در ادامه افزود: خط مشی فرهنگستان اینگونه بوده که از ابتدا هم سایت خبری نبوده‌ایم و تاکیدمان بیشتر روی تحلیل و گزارش و ترجمه و گفت‌وگو بود. فرهنگستان فوتبال امروزه در شبکه های اجتماعی فعال است و از روز اول قرارمان بر این نبوده تا با دیگر سایت‌ها رقابت کنیم و دنبال مخاطب عام بگردیم. به تاثیرگذاری بیشتر فکر کردیم که مطالب خوانده شوند و بررسی گردند. کسی در اینجا دعوی تغییر و تحول بزرگ ندارد اما همیشه کارهای بزرگ با قدم‌های کوچک آغاز می‌شود.

موسوی با ارایه گزارش از فعالیت‌های فرهنگستان فوتبال در آینده گفت: کارهایی که به‌زودی و طی روزهای آینده قرار است در فرهنگستان فوتبال راه بیفتند و تقویت شوند، یکی از آنها رادیو فرهنگستان است، دیگری بخش ویدیویی است که در آن گفت‌وگوهایی با فعالین حوزه فوتبال خواهیم داشت و همچنین در فکر راه‌اندازی بخشی شبیه به تلویزیون هستیم که برنامه‌ای مختص فوتبال داشته باشیم و بتوانیم هفته‌ای یکبار آن را عرضه کنیم. ضمنا بخشی دیگر داریم با عنوان «wikif» (ویکی اف) که دانشنامه‌ای آزاد در حوزه تخصصی فوتبال است که دیگران نیز می‌توانند به آن ورود کنند، مطلب بگذارند و تصحیح کنند. یک فروشگاهی نیز در سایت فرهگستان فوتبال خواهیم داشت که محصولات فرهنگی فوتبال در آن به فروش خواهند رفت، اعم از کتاب فوتبالی، فیلم فوتبالی، تابلوهای نقاشی مربوط به حوزه فوتبال و از این دست محصولات.


سخنران بعدی مراسم، دکتر رضا داوری اردکانی، رییس فرهنگستان علوم، بود که ضمن بیان اینکه ورزش عرصه مهمی در باروری فرهنگی جامعه است، گفت: همه انسان‌ها خوبی را تایید می‌کنند و فضیلت را ترجیح می‌دهند. فرهنگ، به معنی عادت و رسم است. در دوران قدیم این‌طور نبود و معنی مختلفی داشت، اما امروزه فرهنگ همان عادت است.
وی با بیان اینکه ورزش امروز راهی جز حرفه‌ای شدن ندارد و ناگزیر است که باید حرفه‌ای شود تا به کمالش دست یابد، افزود: ورزش تربیت تن است و تن برای جان، اخلاق، کشور و دفاع از هر چیزی است که نیاز به دفاع دارد.
دکتر داوری با اشاره به اینکه ورزش وهم بزرگ زمان ماست و فرهنگ مربوط به تفاهم همزبانی و همدلی است، به مسایل حرفه‌ای‌گری در فوتبال پرداخت و عنوان کرد: ورزشی که پولش را دولت می‌دهد، امکان ندارد که حرفه‌ای شود. وقتی ورزشکار، کارمند دولت باشد نمی‌تواند چندبرابر یک قاضی یا وزیر و یا کارمندی دیگر حقوق دریافت کند. وقتی دولت حقوق بدهد، نمی‌تواند به کشتی‌گیر یک مبلغی بدهد و به فوتبالیست مبلغی بیشتر. اگر ورزش بخواهد حرفه‌ای شود، دولت نمی‌تواند در آن دخالت کند. فوتبال ما درآمد ندارد. با بلیت پنج‌هزارتومانی و صرف بلیت‌فروختن، نمی‌توان درآمدزایی کرد، لذا با این گرفتاری‌ها از فرهنگ‌گفتن کار مشکلی است.


عادل فردوسی‌پور نیز در سخنان کوتاهی ضمن ابراز خوشحالی از حضور در چنین مراسم خاص فرهنگی- فوتبالی گفت: فرهنگستان فوتبال در بین قشر فرهیخته و دوستدار فوتبال جایگاه ویژه‌ای دارد. وی همچنین با اشاره به دغدغه‌های فرهنگی و اجتماعی جامعه افزود: من از کسانی که در زمینه فوتبال شناخته‌شده هستند، می‌خواهم که کمک کنند تا در حوزه نوشتن، ترجمه و کتاب، کمی بیشتر تلاش کنند تا مردم کتاب بخوانند و سواد فوتبالی‌شان و حتی سواد غیر فوتبالی‌شان افزایش یابد. من هم در راستای ارتقای فرهنگ در فوتبال کشور، تمام تلاشم را می‌کنم و هر کاری از دستم بربیاید، دریغ نخواهم کرد.
آخرین سخنران نخستین جشن برگزیدگان فرهنگستان فوتبال، مراد علیزاده، مدیر عامل شرکت ملی صنایع مس ایران بود. وی با طرح این سوال که نگاه ما به فوتبال و اثرگذاری آن بر فرهنگ چگونه باید باشد؟ به بیان تاثیر فرهنگ و فوتبال در شکوفایی استعدادهای جامعه و توسعه در کشور اشاره داشت و گفت: نگاه ما از ابتدا اینگونه بوده که فرهنگستان چیزی نیست که صرفا چند فرهیخته دور هم جمع شوند و برای هم حرف بزنند، بلکه می‌خواستیم در این مسیر تلاش شود که فوتبال را چگونه باید در بستر فرهنگ نوین بسط دهیم. این فرهنگ نوین نیز باید تعریف شود و اثرات مطلوب آن بر جامعه تاثیر بگذارد. مهمترین تاثیر، «ایجاد همگرایی» است. این همگرایی به معنای تیمی بازی‌کردن و تیمی کارکردن است. ارایه تیم قهرمانی مهم است و نه تیم قهرمانان. وقتی تیمی کار کردیم، فرهنگ کارکردن تیمی می‌تواند از فوتبال، به صنعت و تجارت نیز وارد شود و باعث رونق در آن حوزه‌ها گردد.


مراد علیزاده با بیان اینکه پرسش‌گری و تحقیق، راه پیشرفت جامعه است افزود: سقراط می‌گوید آگاهی و خرد با سوال همراه است و علم و دانش با جواب. در واقع آنچه خرد جامعه را افزایش می‌دهد پرسش است و بسیاری از مسایل توسط پرسش است که کشف می‌شوند. با سوال زندگی‌کردن، اصل مهم زندگی است و تمایز مسوول پاسخگو و غیر پاسخگو نیز از همین‌جا سرچشمه می‌گیرد. در زمینه فوتبال هم، مربی‌ای که خود را مسوول زیست اجتماعی بازیکن خودش است، می‌تواند ورزش را به مقوله فرهنگ نزدیک نماید. این نگاه، به‌جای اینکه اثر حسرت‌آلود برای جامعه و جوانان بیاورد، اثر تشویقی می‌آورد و همه دنبال‌روی آن فرد می‌شوند.

۱۳۹۶/۲/۱۸

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...