نسخه چاپی

چرا خالد مشعل از رهبری حماس می‌رود؟

منابع فلسطینی می‌گویند كه خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی حماس می‌خواهد از ریاست این جنبش كناره‌گیری كرده و برای انتخابات دور جدید، كاندید نشود.

به گزارش نما به نقل از منابع آگاه در درون جنبش حماس گزارش داد خالد مشعل از نامزدي مجدد براي رياست دفتر اين جنبش خودداري کرده و گفته است که بايد ديگران وارد عرصه رهبري شوند.

إبراهيم الدراوي رئيس مرکز فلسطين در قاهره که به اين جنبش نزديک است در مورد استدلال خالد مشعل به نقل از وي گفته: «يک سرباز خواهم بود همانگونه که يک رهبر هستم» و اين به به معني پايان دوران رياست 14 ساله وي بر حماس است که از سال 1996 شروع شده است.

بر اساس اين گزارش، مشعل در نشست پشت درهاي بسته رهبران داخل و خارج فلسطين که از روز دوشنبه در قاهره در حال برگزاري است خطاب به حاضران گفته است که در خلال بهار عربي که کشورهاي عربي شاهد آن هستند، بهتر است که در حماس نيز تغييراتي صورت بگيرد.

مهمترين نامزدهاي جانشيني خالد مشعل، موسي ابومرزوق و اسماعيل هنيه هستند که شايد اسامي ديگري نيز در اين مورد مطرح شود.

هر چند إبراهيم الدراوي تلاش مي‌کند تا اين تغييرات در حماس را عادي و کناره‌گيري مشعل را از روي اختيار نشان دهد، اما اخبار و گزارش‌هاي موجود حکايت از آن دارد که مشعل در صورت نامزدي براي اين منصب قادر به جمع کردن آراي لازم نبود و حتي پا درمياني رهبر اخوان المسلمون مصر هم در اين زمينه راهگشا نبود و ديگر سران حماس بر کناره‌گيري وي تاکيد داشته و دارند.

يکي از مخالفان اصلي و سر سخت خالد مشعل، فرماندهان گردان‌هاي عزالدين قسام شاخه نظامي اين جنبش است که از تصميمات وي در مورد ترک سوريه و پشت کردن به محور مقاومت عصباني هستند و وي را مسول جسارت اسرائيل به تداوم حملات و محاصره غزه مي‌دانند.

مشعل خود از طرف اين گروه‌هاي مقاومت بايکوت شده بود و به وي هشدار داده بودند که بهتر است در مورد سوريه اظهار نظر نکند، کما اينکه اظهار نظر موسي ابومرزوق معاون مشعل در مورد روابط با ايران و بحران سوريه انتقادات گسترده‌اي را در ميان رهبران مقاومت اسلامي فلسطين باعث شد که همين اظهارنظر و ديدگاه تاثير بسيار منفي در احتمال انتخاب وي به عنوان رئيس جديد دفتر سياسي اين جنبش خواهد داشت.

مشکلات حماس در خلال انقلاب‌هاي عربي اخير تا آنجا پيش رفته بود که حتي احتمال انشعاب برخي رهبران آن مي‌رفت و اين رهبران اصرار داشته و دارند که اگر کادر فعلي بخواهد در راس هرم تصميم‌گيري حماس بماند، آنها نه تنها انتخابات آينده را به تشکيلات خودگردان خواهند باخت، بلکه حيات سياسي و نظامي آنها نيز زير سوال خواهد رفت.

قبلا تاکيد شده بود که يکي از مهمترين مسايل مورد بررسي کنار گذاشتن خالد مشعل از رياست دفتر سياسي و انتخاب فرد جديدي که بتواند روابط بحراني حماس با تهران و دمشق را به روال سابق برگرداند.

۱۳۹۱/۷/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...