نسخه چاپی

گزارش خبرنگار نما از نمایشگاه پارك های علم وفناوری؛

گلایه های كارآفرینانی كه اختراعاتشان در حال خاك خوردن است/ ما نیاز به بومی سازی داریم

عکس خبري -گلايه هاي کارآفريناني که اختراعاتشان در حال خاک خوردن است/ ما نياز به بومي سازي داريم

نمایشگاه دستاوردهای پارك علم وفناوری در حالی كار خود را آغاز كرد كه كارآفرینان و پژوهشگران این عرصه نسبت به عدم حمایت مسئولین از تجاری سازی اختراعات خود گلایه مند بودنند.

در نمایشگاه آخرین دستاوردهای پارک علم و فناوری بالغ بر 30 شرکت دانش بنیان و هسته فناور همراه با واحدهای تخصصی پارک علم و فناوری دانشگاه تهران خدمات و دستاوردهای خود را به نمایش گذاشتند.
یک کارآفرین نمونه که در زمینه افزایش عمر وظرفیت باتری های یون لیتیومی با استفاده از تکنولوژی نانو فعالیت داشته است ،به خبرنگار نما گفت: با ابداعی که ما انجام دادیم هزینه تولید را به شدت پایین آوردیم ،ما نیاز به بومی سازی داریم و این اختراع می تواند در ایران و کشورهای همسایه به مرحله تجاری بسازد.
این کارآفرین اظهار داشت: اما متاسفانه این طرح به مرحله تجاری سازی و تولید انبوه نرسیده است، دلیل آن هم این است که تجاری سازی نیازمند به بودجه فراوان است،اما حمایت جدی از این طرح ها و ایده های دانشجویی صورت نمی گیرد تا باعث دلگرمی پژوهشگران ما گردد.
وی در خصوص اختراع خود افزود: این باتری ها در کمتر از 10 دقیقه به 90 درصد شارژ می رسد بدون اینکه ما افت ظرفیتی داشته باشیم.این در باتری گوشی های موبایل ،لب تاپ و خودروهای هیبریدی کاربردهای فراوانی دارد.
پژوهشگر جوانی دیگری که در زمینه کشاورزی تحقیقات گسترده ای در زمینه پیوند محصولات کشاورزی انجام داده است به خبرنگار نما می گوید: ما در زمینه تولید هندوانه و خیار در جهان از رتبه دوم و سوم برخورداریم ،حالا اتفاقی که برای نخستین بار در کشور افتاده این است که با ما چندین محصول کشاورزی را با یکدیگر پیوند زدیم که این حاصل 10 سال تحقیق دراین زمینه می باشد.
این پژوهشگر اظهار داشت:با توجه به وجود معضلاتی همچون کمبود و بحران آب،شوری آب و آلوده شدن خاک این محصولات به نوعی با محدودیت در تولید مواجه می شدند و خسارا ت جبران ناپذیری در این زمینه به آنها وارد می شد ،درحال حاضر کاری که ما در حال انجام دادن آن هستیم ،پیوند این محصولات استراتژیک بر روی پایه هایی است که در مقابل این مشکلات همچون کم آبی مقاوم باشد و محصول دلخواه به مرحله بهره برداری برسد.
وی افزود: از این رو توجه به این نوع تولید در کشور هم چرخه اقتصادی را به حرکت در می آورد و هم محصولاتی که با توجه به شرایط زیست محیطی در حال انقراض می باشند را از خطر نابودی نجات می دهد.حال ای کاش توجه جدی به تحقیقات ارزنده در این حوزه صورت گیرد ،هرچند که توجه به این موضوعات و قرادادن ردیف بودجه از اهمیت چندانی برخوردار نیستند.
صدیق رئیس پارک و علم و فناوری دانشگاه تهران در خصوص برپایی این دوره از نمایشگاه علم وفناوری در کشور به خبرنگار نما گفت:این نمایشگاه دستاوردهای سالانه پارک است که 14 محصول آن در سال گذشته مورد مورد بهره برداری قرار گرفت،و 30 شرکت دانش بنیان هم که در ارزیابی های پارک علم و فناوری دانشگاه تهران دارای رتبه های برتر شده اند حضور دارند که فناوری های آنها تولید داخل است و هیچ گونه کپی برداری در آن صورت نگرفته است ویک فرآیند سخت ارزیابی را طی کرده اند.
رئیس پارک وعلم وفناوری دانشگاه تهران با اشاره بر اینکه کلید پیشرفت کشورها در توسعه پارک‌های علم و فناوری است، به خبرنگار ما گفت: باتوجه به اهمیت این موضوع،مواردی را در دستور در دستور کار قرار دادیم و برنامه‌هایی را نیز در این زمینه اجرایی کردیم.
وی با اشاره به اقدامات اجرا شده در این پارک، خاطرنشان کرد: طراحی و اجرای سامانه پارک دانشگاهی با هدف جهت‌گیری تحقیقات دانشگاه به سمت موضوعات بازارگرا و طراحی اولین پارک «سمت صنعت» از جمله اقدامات ما در چهار سال اخیر بوده است.
صدیق، مشارکت در فرآیند برنامه‌ریزی تحول دانشگاه تهران به سمت دانشگاه کارآفرین را از دیگر برنامه‌های این پارک نام برد و یادآور شد: علاوه بر آن ما در طراحی شهر دانش، تدوین برنامه سوم توسعه دانشگاه و توسعه و تقویت صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه تهران مشارکت داشتیم.
سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در حاشیه افتتاح این نمایشگاه گفت: با توجه به فاصله بسیار اندکی که با کشور کره جنوبی در زمینه تولید علمی فناوری نانو داریم پیش بینی می کنیم با وجود رقابت فشرده، تا پایان سال ٢٠١٧ به رتبه چهارم دنیا در این حوزه برسیم. اکنون حدود ٤٥٠ تا ٤٦٠ محصول نانو در دست مردم است و این مهم، جز با سرمایه گذاری و ورود بخش خصوصی به عرصه نانو محقق نشده است.
وی بخش خصوصی را از مؤلفه های تاثیرگذار و کلیدی در چرخه تبدیل دانش به ثروت دانست و تصریح کرد: بخش خصوصی باید به پژوهش، وارد شود درغیراینصورت، پژوهش دولتی همانند کارخانه دولتی، نه محصول قابل رقابت و نه قیمت تمام شده مناسبی خواهد داشت.
ستاری تصریح کرد: ورود سرمایه و پول بخش خصوصی به عرصه پژوهش، منجر به افزایش کیفیت، راندمان و ارزش افزوده در این حوزه خواهد شد.
وی ادامه داد: اکنون محیط جدیدی را تجربه می کنیم و طرحهای آینده دانشگاه و صنعت به سمت توسعه فعالیتهای دانش بنیان سوق داده می شود.
در نمایشگاه دستاوردهای پارک علم و فناوری دانشگاه همزمان با دوازدهمین نشست سران انجمن آسیایی پارک‌های علمی و با حضور جمعی از شخصیت‌های دانشگاهی و مدیران علمی و صنعتی کشور، سرمایه‌گذاران، مشاوران تخصصی، مدیران و کارشناسان واحدهای فناور برگزار می‌شود.
برگزاری نشست تخصصی، معرفی و اهدای جایزه به شرکت های برتر پارک علم و فناوری دانشگاه تهران از دیگر برنامه های این رویداد به شمار می آید.
گفتنی است که این نمایشگاه هزمان با دوازدهمین نشست سران انجمن آسیایی پارک‌های علمی و با حضور جمعی از شخصیت‌های دانشگاهی و مدیران علمی و صنعتی کشور، سرمایه‌گذاران، مشاوران تخصصی، مدیران و کارشناسان واحدهای فناور در حال برگزاری است

۱۳۹۶/۲/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...