نسخه چاپی

جنبلاط:مانع ایران شدن دیوانگی است

ولید جنبلاط، رئیس حزب سوسیال ترقی خواه لبنان در مصاحبه با روزنامه الاخبار لبنان در پاسخ به سوالی در مورد احتمال دیدار با سید حسن نصرالله، دبیركل حزب الله گفت: اگر شرایط ایجاب كند، بله، مانعی برای دیدار وجود ندارد. سید حسن نصرالله ابعاد اوضاع را درك می‌كند.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، ولید جنبلاط، رئیس حزب سوسیال ترقی خواه لبنان در مصاحبه با روزنامه الاخبار لبنان در پاسخ به سوالی در مورد احتمال دیدار با سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله گفت: اگر شرایط ایجاب کند، بله، مانعی برای دیدار وجود ندارد. سید حسن نصرالله ابعاد اوضاع را درک می‌کند.


وی افزود: برخی گمان می‌کنند که قانون انتخابات تنها مساله‌ داخلی است و مشکلات دیگری وجود ندارد. من از جانب خود، اوضاع را زیر نظر دارم. وزیر دفاع آمریکا به منطقه آمد، رئیس جمهوری آمریکا نیز به منطقه خواهد آمد و به کشورهای خاصی سفر می‌کند.


جنبلاط تصریح کرد: هدف از سفر وزیر دفاع آمریکا، جلوگیری از نفوذ ایران بود. این هدف بسیار بزرگ است. چگونه ممکن است که از نقش ایران ممانعت به عمل آید. من با تجربه اندک خود، اگر نخواهم از کلمه جنگ استفاده کنم، می‌گویم که چه بسا ما را مجددا به تنش با اسرائیل بکشانند. آنها تصور می‌کنند که با حمله به لبنان، چه بسا مانع از نفوذ ایران شوند و من معتقدم که این امر دیوانگی و بی‌پروایی است.


رئیس حزب سوسیال ترقی خواه لبنان در پاسخ به این سوال که "به نظر می‌رسد که موضع‌گیری‌های جدی از جانب اسرائیل وجود دارد تا به سید حسن نصرالله هشدار دهد؟"، گفت: حق با سید حسن نصرالله است. حتی اگر برخی از ما با سید حسن نصرالله درخصوص مساله سوریه اختلاف نظر داشته باشیم، باید گفت که می‌بایست مساله سوریه را کنار بگذاریم، چراکه این مساله بزرگ‌تر از هر بازیگر لبنانی است. ما نمی‌توانیم در سوریه دست به هر کاری بزنیم بنابراین بر این امر حساب باز نمی‌کنیم و باید به خودمان و اقتصادمان و وحدت ملی‌مان اهمیت دهیم.


وی در پاسخ به این سوال که آیا رهبران رده اول لبنان خطر حمله اسرائیل به حزب الله را درک می‌کنند یا اینکه بر این امر حساب باز کرده‌اند، تصریح کرد: من معذرت می‌خواهم که این را می‌گویم به نظر می‌رسد که بر مسائل دیگری حساب باز شده است و دست کم بر دستاوردهای لحظه‌ای در پارلمان و بازار آزاد حساب باز کرده‌اند و برخی حساب‌ها و کتاب‌های استراتژیک ندارند، اما طبیعتاً موضع گیری برای حزب الله اینگونه نیست.


جنبلاط در پاسخ به این سوال که در سطح منطقه نیز آیا توافقی در مورد مناطق کاهش تنش در سوریه و هراس از جنگ اسرائیل وجود دارد، گفت: آنچه که در سوریه رخ داده و می‌دهد، با شعاری صورت می‌گیرد که از نخستین سخنرانی بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه از سال ۲۰۱۱ تا به این لحظه تغییر نکرده است و این شعار مبارزه با تروریسم است. با این شعار، شهرها کاملاً تخریب شدند و مردم از منطقه به مکان‌های دیگری انتقال داده شدند. راهکار سیاسی مورد بررسی قرار نگرفته است. پیشنهادی در ژنو بررسی شد اما نظام همچنان اصرار دارد که با تروریسم بجنگد. تا به این لحظه، چشم اندازهایی برای راه حل وجود نداشته است. مناطق امن در ادلب و حلب،‌ چیزی از آنها باقی نمانده است. در حمص نیز مردم به مکان دیگری منتقل شده‌اند. در مورد جنوب سوریه بگویم که من موضوع را کامل دنبال نکرده‌ام اما سند "حوران" که گویا طرحی برای اعلام منطقه خودمختار است، حاصل شده و اگر این اطلاعات درست باشد چه بسا ما شاهد تقسیم سوریه باشیم. من صحبت دوستم حکمت الشهابی رئیس ستاد ارتش لبنان را به یاد می‌آورم که به من گفته بود: فراموش نکن که به تو در مورد تقسیم سوریه چه گفتم.


وی در پاسخ به این سوال که آیا لبنان نیز تقسیم می‌شود، خاطرنشان کرد: نه، هرگز، لبنان تقسیم نمی‌شود. لبنان از تقسیم به دور است. سیاست بازدارندگی تروریسم موفق بوده است.

۱۳۹۶/۲/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...