نسخه چاپی

جلسه احتمالی شورای امنیت درباره توافق «كاهش تنش» در سوریه

شورای امنیت سازمان ملل احتمالاً هفته جاری در خصوص توافق ایجاد مناطق كاهش تنش در سوریه تشكیل جلسه خواهد داد.

به گزارش نما به نقل از فارس، دیپلمات‌ها روز سه شنبه (دیروز) به وقت محلی اعلام کردند که ژاپن و سوئد خواستار برگزاری نشست شورای امنیت سازمان ملل به منظور دستیابی به جزئیات خاص توافق ایجاد مناطق «کاهش تنش» در سوریه شدند.

خبرگزاری فرانسه گزارش کرد، نشست مذکور احتمالاً هفته جاری برگزار می‌شود و دیپلمات‌ها می‌گویند که این نشست به اعضای شورای امنیت سازمان ملل کمک می‌کند تا بتواند در خصوص تأیید یا عدم تأیید این طرح روسیه برای ایجاد منطقه کاهش تنش در سوریه تصمیم‌گیری کند.

توافق مذکور روز چهار ماه مه در «آستانه» پایتخت قزاقستان به امضای ترکیه، ایران و روسیه درآمد تا چهار منطقه کاهش تنش در سوریه ایجاد شود و از این طریق حفظ آتش‌بس تضمین شود و پروازها بر فراز این مناطق ممنوع اعلام و حمل و نقل کمک‌های امدادی و انساندوستانه تسهیل شود.

سازمان ملل این توافق را گامی امیدبخش در تلاش برای پایان دادن به بحران شش ساله سوریه توصیف کرد.

روسیه پیش‌نویس قطعنامه‌ای را به شورای امنیت ارائه داده است که از این توافق استقبال می‌کند و از تمامی طرف‌ها می‌خواهد که از مفاد آن پیروی کنند اما هنوز رأی‌گیری در زمینه این اقدام برنامه‌ریزی نشده است.

«فرانسوا دلاتر» نماینده فرانسه در شورای امنیت سازمان ملل اعلام کرد که حائز اهمیت است که شورای امنیت «قبل از آنکه در خصوص پیش نویس قطعنامه اقدامی انجام دهد، به طور کامل در خصوص این توافق شفاف‌سازی شود».

دلاتر به خبرنگاران گفت: «سؤال امروز این است: آیا ما تمامی عناصر مورد نیاز برای فهم این مفاد و شیوه‌ اجرای این توافق را در اختیار داریم؟ این واقعا یک سوال کلیدی است و صریحاً باید بگویم که پاسخ این سوال این است که در حال حاضر چنین چیزی در اختیار نداریم».

طبق توافق، روسیه، ایران و ترکیه تا 4 ژوئن زمان دارند تا در خصوص حد و مرزهای چهار منطقه کاهش تنش در سوریه به توافق برسند.

این توافق به امضای دولت سوریه یا مخالفان این کشور درنیامده است. جزئیاتی مبنی بر احتمال استقرار ناظران بین‌المللی در مناطق کاهش تنش همچنان نامشخص است.

۱۳۹۶/۲/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...