نسخه چاپی

گزارش اختصاصی نما از بخش ادبیات دفاع مقدس نمایشگاه كتاب؛

قلم سخنوران در ستایش رزمندگان ستودنی است/ دختر شینا و دا كتاب های ارزنده ادبیات پایداری

عکس خبري - قلم سخنوران در ستايش  رزمندگان ستودني است/ دختر شينا و دا  کتاب هاي ارزنده  ادبيات پايداري

یك ناشر ادبیات حوزه دفاع مقدس گفت:دفاع مقدس سرشار از قهرمان پردازی ها و دلاورمردی های رزمندگان حماسه آفرینی است كه در دنیا به مانند این ادبیات پرحماسه خلق نشده است.

این روزها سی امین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در مجموعه شهر آفتاب برپا است،از این روفرصتی به دست آمد تا سری به بخش ادبیات دفاع مقدس بزنیم تا نظرات مخاطبان و ناشران را در خصوص این بخش از نمایشگاه جویا شویم.
حسینی یکی از ناشران بخش ادبیات پایداری در مصاحبه با خبرنگار نما گفت: سوالی که شاید اینجا مطرح می شود این است که چرا با وجود سطح پایین سرانه مطالعه در کشور ، اما مردم همچنان از کتاب‌های دفاع مقدس به خوبی استقبال می‌کنند، بنده به این مسئله معتقدم که ادبیات جنگ ما در دنیا تک است زیرا چنین دفاعی در دنیا سابقه نداشته و چنین مردمی هیچ‌گاه نبوده‌اند.
مردم ما انسان‌های خاصی هستند، به همین دلیل هم جامعه امروز ما با آنها احساس همذات‌ پنداری می‌کند واگر این ادبیات خوب نوشته شود مردم به سوی آن جذب می‌شوند.
وی تصریح کرد:برای نسل جوان ما لازم است که بداند، ما امنیت امروزمان را مدیون خون شهدا هستیم،از این رو ادبیات پایداری نقش بسزایی در شناساندن آن فداکاری ها و رشادت ها برای نسل امروز کشور دارد.
یکی از مخاطبان نمایشگاه کتاب در خصوص آثار تولید شده در حوزه ادبیات دفاع مقدس به خبرنگارما گفت: تنوع کتاب در حوزه دفاع مقدس و مخصوصا این انتشارات سوره مهرحوزه هنری که پیشگام در زمینه کتاب های دفاع مقدس است زیاد می باشد ،به نظرمن چاپ این کتاب ها و پرداختن به آن دوران خیلی سازنده است ،دردفاع مقدس به خاطر فاصله ای که در این سالها با آن واقعه افتاده است،شایدآن آدم هایی که درآن دوران پرحماسه بودنند و از نزدیک آن واقعه را درک کرده اند در قید حیات نباشند و نسلی که می خواهد در مورد آن دوران طلایی اطلاعاتی به دست بیاورد قطعا باید به مستنداتی رجوع کنند و چه بهتر از اینکه سخنوران در ستایش دلاورمردی های رزمندگان اسلام دست به قلم ببرند.
یک مرد کهنسالی که در این نمایشگاه حضور پیدا کرده است به خبرنگار ما می گوید: دوران دفاع مقدس هر چند به لحاظ زمانی سالها است که از آن می گذرد،ولی باید ماندگار باشد،آن چیزی که از قدیم به ما می رسید می گفتند که سینه به سینه روایت می شود و ازاین طریق به نسل های آینده هم منتقل می شد، ولی امروزه با توجه به پیشرفت صنعت چاپ و نشر کتاب نقش تاثیر گذاری در این بین دارد،روایت جنگ هم از طریق ادبیات دفاع مقدس خیلی جالب تر و شیواتر آن حس را به مخاطب انتقال می دهد.
یک بازدید کننده از نمایشگاه کتاب در حوزه دفاع مقدس گفت: من کتاب های دختر شینا و دا را که از کتاب های ارزنده در زمینه ادبیات پایداری است راسال گذشته خواندم،امسال هم به این بخش آمده ام تا کتاب های دفاع مقدس را تهیه کنم.کتاب دختر شینا از سختی های زنانی می گوید که در زمان دفاع مقدس مردانشان به جبهه ها رفته اند وبا مشقت زندگی خود را می چرخانند.من بعد از خواندن این کتاب به هیچ عنوان خودم را نمی توانستم جای آن زنان بگذارم چون واقعا آن زنان یک اسطوره بودنند.
یک خانم دانشجو در خصوص ادبیات دفاع مقدس و به ویژه نقش زنان در آن دوران گفت :دردوران هشت سال دفاع مقدس زنان به مانند مردان در عرصه‌های حق علیه باطل به حماسه‌آفرینی کردنند و در طی دوران جنگ نیز زنان نقش بسزایی داشته‌اند. و بیان آن سلحشوری‌هاو افتخارآفرینی های زنان فصل تازه‌ای را در ادبیات دفاع مقدس باز کرده است. به هر حال بخش زیادی از ادبیات پایداری، نشان دهنده رشادت ها، ایمان، صبوری و ایثارگری زنانی است که در جنگ تحمیلی به نوعی حضور داشته‌اند.
وی اظهارداشت:چهره‌ای که در پهنه ادبیات داستانی دفاع مقدس از شخصیت زنان ترسیم شده است، بیانگر رشد روحی و اوج‌گیری معنوی زنان و حضور آگاهانه زنان انقلابی در عرصه‌های گوناگون سیاسی، اجتماعی و مبارزاتی و میدان جنگ و شهادت است.
وی افزود:به نظر من نسل جوان کشور مثل من نوعی که در آن دوران نبودیم و چیزی در ذهن از آن حماسه آفرینی ها نداشته ایم، بهترین راه شناخت ازطریق همین جمع آوری خاطرات و دل نوشته های رزمندگان در قالب کتاب است.من دوکتاب من زنده ام نوشته معصومه آباد،پایی که جا ماند وآن 23 نفر را که جزء کتاب های پرفروش سال در حوزه ادبیات دفاع مقدس می باشد را مطالعه کردم .به عقیده من هرقدر هم در این حوزه نویسندگان دست به قلم ببرند و کتاب چاپ شود باز هم کم است.
به گزارش خبرنگار ما یک از کتاب های دیگر درحوزه دفاع مقدس که در نمایشگاه امسال مورد استقبال خوب مخاطبان قرار گرفت،وقتی مهتاب گم شد بود،کتابی از علی خوش‌لفظ که با خاطرات شیرین شیطنت‌های دوران کودکی و خاطره گم شدن او در کنار شط خرمشهر آغاز می‌شود و با خاطره آزادسازی خرمشهر پیوند می‌خورد.
این کتاب را حمید حسام تدوین و تالیف کرده و انتشارات سوره مهر آن روانه بازار کتاب کرده است. با وجود اینکه مدت زیادی از انتشار این کتاب در سال گذشته نمی‌‌گذشت، اما در یکی از روزهای زمستان 95 شاهد رونمایی از تقریظ و عنایت رهبر فرزانه انقلاب اسلامی بر این کتاب بودیم.
سی و امین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران تا 23 اردیبهشت ماه در مجموعه شهرآفتاب بر پا است.ساعت بازدید از این نمایشگاه همه روزه از ساعت 10 صبح الی 20 می باشد.

۱۳۹۶/۲/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...