نسخه چاپی

ادامه دولت روحانی با اقتصاد كشور چه می‌كند

علی‌اكبر مهرابی با بیان اینكه عملكرد اقتصادی دولت قابل دفاع نیست، گفت: كشور دچار مسمومیت تكنولوژیكی شده است.

به گزارش نما به نقل از تسنیم،علی‌اکبر مهرابی کارشناس مسائل اقتصادی و استاد سابق اقتصاد دانشگاه تهران با اشاره به عملکرد اقتصادی دولت یازدهم، گفت:دولت در مدتی که سکان اجرایی کشور را در دست داشت در 2 حوزه برجام و مهار تورم موفق عمل کرد.
وی با بیان اینکه عملکرد اقتصادی دولت قابل دفاع نیست و عدم تعادل بین تورم و فعالیت اقتصادی منجر به رکود در کشور شد، ادامه داد: مشکل اساسی و مهم در اقتصاد کشور این است که نگاه دولت به اقتصاد متاسفانه نگاه به بیرون است.
کارشناس مسائل اقتصادی افزود: اساساً حتی بعد از برجام که تلاش شد سرمایه‌گذاری‌های خارجی در کشور انجام شود به دلیل اینکه تحلیل درستی از اوضاع و تحولات نداشتیم در این حوزه موفقیت چندانی نداشتیم.
مهرابی با اعلام اینکه در اقتصاد کشور چهار گروه سرمایه داریم، اظهار داشت: اولین گروه‌، گروه سرمایه کوچک است که اصلاً به آنها بها داده نمی شود که تولیدکنندگان خرد هستند که می‌توانند به اشتغال مولد دامن‌ بزنند. اساساً دولت و بانک‌ها این طرز نگاه را ندارند که عده ای پول دارند و اساساً مولد هستند و باید بستری برای آنها فراهم شود تا به جای اینکه وارد دلال‌ بازی‌های هم‌چون بازار سکه و ملک شوند، وارد چرخه تولید شوند.
وی گروه سومی که می‌توانند در اقتصاد کشور نقش ایفا کنند را ایرانی‌های که در خارج از کشور حضور دارند دانست و افزود: باید زمینه‌های فعالیت اقتصادی فراهم شود تا این افراد برای سرمایه‌گذاری در کشور ترغیب شوند.
این استاد سابق دانشگاه تهران گروه چهارم را سرمایه‌گذاران خارجی عنوان کرد و گفت: زمانی که ایرانیان خارج از کشور در حال بازگشت به کشور هستند، سرمایه‌گذاران خارجی نیز ترغیب می‌شوند که در کشور سرمایه‌گذاری کنند.
مهرابی با تاکید براینکه یکی از خطراتی که در کشور با آن مواجه هستیم این است که هر کارخانه‌ای که می‌خواهد نوسازی در تجهیزات داشته باشد باید تجهیزات، سرمایه و تکنولوژی از خارج از کشور وارد کند، اظهار داشت: در همین راستا ستاد اقتصاد مقاومتی باید شبکه‌ای از شبکه صنعتی ایران به مانند پازل طراحی می‌کرد و هرکجای این پازل خالی بود را پر می‌کرد. واردات تجهیزات برای نوسازی صنایع قطعاً وابستگی به خارج از کشور را به همراه خواهد داشت، کشورهای پیشرفته مقتضیاتشان را بیشتر بر اساس اقتصاد داخلی رقم می‌زنند.
وی با بیان اینکه این وابستگی تکنولوژیک که ما به سرعت به سمت آن حرکت می‌کنیم که بنده اسم آن را مسمومیت تکنولوژیکی گذاشته‌ام برای کشور خطرناک است، افزود: تجربه این مسمومیت تکنولوژیک را پیش از انقلاب در فولاد خوزستان داشتیم و سالها طول کشید که این معضل را حل کنیم.
کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: زمانی به اقتصاد مقاومتی دست پیدا می‌کنیم که آنچه که در اقتصاد کشور در حال گذر است براساس مقتضیات درونی کشور باشد.

۱۳۹۶/۲/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...