نسخه چاپی

واكنش آمریكا به تحركات روسیه در نزدیكی كشورهای بالتیك

به گزارش نما - تسنیم نوشت: وزیر دفاع آمریکا از آنچه که "اقدامات بی ثبات کننده روسیه در نزدیکی مرزهای بالتیک" عنوان نموده، انتقاد کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، جیمز ماتیس وزیر دفاع آمریکا روز سه شنبه در سخنانی از افزایش حضور نظامی روسیه در نزدیکی کشورهای بالتیک انتقاد کرد و این اقدامات را بی ثبات کننده دانسته است.

این در حالی است که برخی مقام های رسمی پیشنهاد داده اند که واشنگتن سامانه های موشکی پاتریوت را برای مانورهای تابستان در منطقه مستقر کند.

روسیه و بلاروس قصد دارند در سپتامبر مانورهای نظامی گسترده ای را با حضور بیش از 100 هزار سرباز برگزار کنند که این مانورها شامل آموزش تسلیحات هسته ای خواهد بود. این بزرگترین مانورهای نظامی روسیه و بلاروس از سال 2013 به شمار می رود.

احتمالا نظامیان روسی در نزدیکی مرزهای لیتوانیف لهستان و لتونی مستقر خواهند شد. روسیه در منطقه کالینینگراد نیز سامانه های موشکی اسکندر را مستقر کرده است. روسیه گفته است که استقرار این سامانه موشکی بحشی از مانورهای عادی و معمولی است ولی آمریکا بر این باور است که این اقدام نشانگر ارتقای دائمی قابلیت های موشکی روسیه در منطقه خواهد بود.

ماتیس در سفر به لیتوانی در پاسخ به سئوالی در این باره تاکید کرد: هرگونه افزایش حضور نظامی به سادگی به معنای بی ثباتی است.

آمریکا از هرگونه پاسخ مستقیم به مانورهای روسیه یا استقرار سامانه های موشکی خودداری کرده ولی مقام های آمریکایی که نامشان فاش نشده این احتمال را مطرح کرده اند که سامانه های موشکی پاتریوت در منطقه بالتیک مستقر شود.

یک مقام آمریکایی در این باره گفت: سامانه های موشکی پاتریوت قبلا در بالتیک مستقر نشده اند، گرچه این سامانه موشکی در لهستان بوده است. در صورت استقرار این سامانه موشکی، می توان آن را پس از انجام مانورهای روسیه، برچید.

این نخستین سفر ماتیس به کشورهای بالتیک به شمار می رود. کشورهای بالتیک پس از اقدام روسیه در الحاق کریمه به خاک خود، نگران اقدامات مسکو در منطقه هستند.

۱۳۹۶/۲/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...