نسخه چاپی

مشروح سومین مناظره نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری 96 در رسانه ملی

عکس خبري -مشروح سومين مناظره نامزد‌هاي انتخابات رياست جمهوري 96 در رسانه ملي

صحبت‌های نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری 96 در سومین مناظره انتخاباتی را در این گزارش بخوانید.

به گزارش نما به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ سومین مناظره کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری امروز 22 اردیبهشت ماه با موضوع اقتصادی برگزار شد.

در ابتدای این مناظره اسحاق جهانگیری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برنامه شما برای مقابله موثر با قاچاق کالا و کاهش و مدیریت واردات در راستای اقتصاد مقاومتی چیست، گفت: حتما یکی از مهمترین سیاستهایی که در اقتصاد مقاومتی به آن توجه شده موضوع راه‌اندازی تولید داخلی است. معتقدم تولید داخلی از دو سه جهت مترصد آسیب‌پذیری است که یکی از آنها قاچاق کالاست.

وی با بیان اینکه قاچاق کالا همواره توسط کسانی انجام می‌شود که سعی دارند به تولید داخل آسیب بزنند، بیان داشت: این افراد همواره از برخی رانتها استفاده می‌کنند تا اینکه اقتصاد کشور را از مسیر واقعی خود دور نگاه دارند.

قاچاق کالا در گذشته افزایش پیدا کرد

جهانگیری با اشاره به اینکه متاسفانه قاچاق کالا در گذشته افزایش پیدا کرد، اظهار داشت: به طوری که ما وقتی دولت را تحویل گرفتیم میزان قاچاق کالا حدود 25 میلیارد دلار بود. خوشبختانه طی سه سال گذشته با برنامه‌ریزی‌های دقیقی که در دولت انجام گرفت، قاچاق کالا در مقطع فعلی حدود 12 میلیارد دلار کاهش پیدا کرد که البته بخشی از آن به موضوع کول‌بران معطوف می‌شود که ما هیچ وقت نمی‌خواهیم مزاحم کار این اقشار شویم لذا آنها می‌توانند بر اساس مقررات کار خود را انجام دهند.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه برای رفع قاچاق کالا برنامه‌هایی برای آینده داریم، تصریح کرد: در حال حاضر 10 کالای اصلی که در قاچاق سهم عمده‌ای دارند مشخص شده که انشاالله به سرعت با آنها مقابله خواهد شد. لذا مهم این است که در یک مقطعی از تاریخ مسائل کشور به سمت شعار دادن سوق پیدا کرد و در این بازه زمانی قاچاق و فساد افزایش پیدا کرد و همچنین سیاست خارجی کشور به همین دلیل به سمت تنش کشیده شد لذا باید گفت نمایندگان همان تفکر، امروز در صحنه انتخابات حضور دارند و قصد دارند با همان شعارها با مشکلات برخورد کنند.

وی با بیان اینکه مردم باید به حرف‌های نامزدها دقت کنند، ادامه داد: مردم باید به دقت بررسی کنند که چه میزان از حرفهای نامزدها واقعی است و چه میزان شعار آمیز است.

از برخی نامزدها فقط شعار شنیدیم

جهانگیری با بیان اینکه نامزدها باید برنامه‌های اقتصادی خود را عنوان کنند،‌ گفت: متاسفانه تا بدین لحظه برنامه ای از برخی دوستان دیده نشده است. آقای رئیسی یک بار گفتند که من تصمیمی برای حضور در انتخابات ندارم و بار دیگر در مناظره قبلی یک جزوه نشان دادند و گفتند که شش ماه بر روی این برنامه کار شده است اما تاکنون ما این برنامه را جایی ندیدم که بدانیم این برنامه چیست، لذا تنها فقط یکسری شعار از برخی نامزدها شنیده شده است و بنابراین بنده خواهش می‌کنم نامزدهای محترم از سوابق خودشان نترسند و سابقه خود را شفاف برای مردم تشریح کنند یعنی بگویند ما این مسئولیت‌ها را داشتیم، در نیروی انتظامی کارهای مهمی انجام دادیم، در قوه قضاییه توانستیم با قاچاق و فساد اینگونه مبارزه کنیم.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه حجت‌الاسلام رئیسی سابقه 38 سال فعالیت در قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران را دارد، بیان داشت: آقای رئیسی جزء مقامات اول قوه قضاییه بوده و باید بگویم یکی از مهمترین مسئولیت‌های این قوه مبارزه با قاچاق است لذا اگر ضعفی وجود دارد ایشان باید نسبت به آن پاسخگو باشد. همچنین باید بگویم آقای قالیباف در یک دوره طولانی مسئول ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بوده است لذا وی هم باید درباره عملکرد خود در این زمینه توضیحاتی ارائه دهد.

در ادامه حجت‌الاسلام رئیسی در نقد اظهارات جهانگیری گفت: پشتوانه برنامه ما کارهای بسیاری است که در دانشگاه‌های مختلف کشور انجام شده و بنده از روزی که وار د عرصه انتخابات شدم از نظرات و دیدگاههای کارشناسان استفاده کردم لذا این مسائل پشتوانه علمی برنامه اقتصادی ما است که برنامه مدونی است و در اختیار همه عزیزان قرار خواهد گرفت.

امروز 18 میلیارد قاچاق کالا وارد کشور می‌شود

وی با اشاره به حضور خود در قوه قضاییه و مسئله مبارزه با قاچاق کالا در این قوه بیان داشت: امروز 18 میلیارد قاچاق کالا وارد کشور می‌شود لذا باید معلوم شود این واردات از کجا صورت می‌گیرد.

رئیسی ادامه داد: در این رابطه دستگاه اجرایی پرونده تولید می‌کند و در اختیار دستگاه قضایی می‌گذارد تا اینکه این مسئله در سراسر کشور مورد بررسی قرار گیرد لذا نکته مهم این است که ما می‌توانیم از بروز قاچاق کالا جلوگیری کنیم و یا خیر؟ ما می‌گوییم بله اما باید بدانیم دولتی می‌تواند با این مسئله مبارزه کند که خود، وزرا و مسئولینش در بخش‌های خصوصی مسئولیت نداشته باشند؛ وزیر باشند اما اگر خودشان در بخش خصوصی مسئولیت داشته باشند و از طرف دیگر هم بخواهند کار دولتی کنند قطعا مبارزه با قاچاق اتفاق نمی‌افتد.

وی با بیان اینکه مبارزه با قاچاق کالا یکی از دغدغه‌های جدی ماست، گفت: ما اعتقاد داریم می‌شود با قاچاق کالا مبارزه کرد لذا می‌توان 10 میلیارد قاچاق کالا را کاهش داد و از درون آن یک میلیون شغل ایجاد کرد. بنابراین بنده معتقدم کاملا این موضوع امکان پذیر است و ما باید مبادی ورودی را در این رابطه کاملا کنترل کنیم چرا که دو سه بندر در این رابطه کنترل شده است.

لحظه به لحظه با سومین مناظره نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری 96 در رسانه ملی

در ادامه مصطفی هاشمی‌طبا در نقد اظهارات جهانگیری گفت: برای کشور ما که استقلالش توسط رزمندگان و شهدا تضمین شده است جای تاسف است که این مقدار کالای قاچاق به کشور وارد می‌شود.

چگونه برخی می‌توانند از اسکله‌های رسمی قاچاق وارد کنند؟

هاشمی طبا با اشاره به برخی از اطلاعات رسانه‌ای درباره واردات قاچاق گفت: برخی از روزنامه‌ها می‌گویند از 114 اسکله رسمی قاچاق وارد کشور می‌شود لذا اصلا این موضوع در هیچ‌ جای دنیا قابل درک نیست که چگونه است که عناصر و افرادی می‌توانند از اسکله‌های رسمی قاچاق وارد کنند که البته تاکید بر این است که گمرک ایران مبادی رسمی خود را محکم کرده است بنابراین بنده تقاضا می‌کنم افرادی که اطلاعات دقیق‌تری دارند واقعا بگویند این 114 اسکله برای چه کسی است.

در ادامه محمد باقر قالیباف در نقد اظهارات جهانگیری گفت: آقای جهانگیری اگر ما بحث 4 درصدی‌ها را می‌گوییم به همین دلیل است که چرا مبارزه با قاچاق کالا انجام نمی‌شود.

اولین شرط مبارزه با قاچاق کالا، پیشگیری است

قالیباف با بیان اینکه پیشگیری اولین شرط مبارزه با قاچاق کالاست، تاکید کرد: وقتی که در یک دولتی برخی از اعضای آن دولت در حین اینکه یک کارگر حقوقش 800 هزار تومان و یا کمی بیشتر است ولی وزرای آن محل پایه‌گذار حقوق‌های نجومی می‌شوند مثل خود جنابعالی که در دوره وزارت خودتان پاداش‌های چند میلیاردی هم تصویب می‌کنید برای خودتان و هم به همکارانتان می‌دهید دیگر ما نمی‌توانیم توقع داشته باشیم این افراد از قاچاق کالا پیشگیری کنند.

وی با اشاره به واردات یکی از اقوام وزرا بیان داشت: با این حال چطور می‌شود از برخی مسئولین انتظار داشت که با قاچاق کالا مبارزه داشته باشند؟

قالیباف خطاب به جهانگیری گفت: معتقدم ابتدا وظیفه شماست که از موضوع قاچاق کالا پیشگیری کنید. جناب آقای روحانی و جهانگیری وقتی شما نمی‌توانید امروز امنیت سپرده‌گذاران مستضعف را در موسساتی چون کاسپین و میزان تامین کنید چطور بعد می‌گویید می‌خواهید سرمایه وارد کنید و امنیتی برای این سرمایه برقرار کنید؟

وی خطاب به روحانی ادامه داد: معتقدم وزرای شما مشغول کار تجاری خودشان هستند لذا وقتی شما کسی را تعیین می‌کنید که آن فرد مدیر بانک را انتخاب می‌کند و این فرد می‌رود و رقمی بالغ بر 400 میلیارد تومان را بدون روالی در حساب دیگری جابجا می‌کند طبیعتا به این نحو قاچاق کالا اتفاق خواهد افتاد.


میرسلیم در واکنش به اظهارات جهانگیری گفت: جنابعالی که به آقای رئیسی اعتراض می کنید که چرا برنامه ندارد اکنون خودتان محل سوال هستید. اول شما برنامه تان را اعلام کنید بعد به دیگران ایراد بگیرید و فقط شعار ندهید.

12 میلیارد دلار قاچاق موضوع ساده‌ای نیست

وی با بیان اینکه لطف بفرمایید در 5 دقیقه بعدی بگویید برنامه تان شامل چه بخش هایی می شود، افزود: موضوع 12 میلیارد دلار قاچاق موضوع ساده ای نیست که شما از آن ساده می گذرید. فرض کنید که درست باشد بفرمایید این چه خسارتی در کشور ایجاد می کند؟ چه بلایی سر جوانان ما می آورد؟ چه مشکلاتی را به لحاظ اشتغال ایجاد می کند؟ تکلیف را برای ما روشن کنید و بگویید چرا در اوایل سال جاری به ناگهان مسئولان گمرکی شما متوجه می شوند که یک وسایل و امکاناتی وجود دارد که می شود تشخیص داد که قاچاق چگونه انجام می گیرد. آیا در این 4 سال خواب بودند یا اینکه جنابعالی حواستان جمع نبود که متوجه شوید این قاچاق به چه صورتی انجام می گیرد؟

میرسلیم با بیان اینکه این چه دقت نظری است که شما دارید، تصریح کرد: 4 سال قاچاق مملکت را بیچاره کرده و آثار وحشتناک از خود به جا گذاشته است، حالا می فرمایید که دیگران برنامه بدهند؟ شما بگویید چه برنامه ای داشته اید که این اتفاق نیفتد؟ شما برای ردگیری مالی چه راه حلی را پیشنهاد می دهید؟ اصلا چگونه می خواهید قاچاق را پیگیری کنید؟ در دولت فخیمه شما ردگیری کالای قاچاق به چه صورت انجام می گیرد؟ چقدر به درست بودن این 12 میلیارد دلار اعتماد دارید؟ از کجا معلوم به گفته آقای رئیسی 18 میلیارد دلار نباشد؟

در ادامه مناظره حجت الاسلام حسن روحانی با بیان اینکه در مسئله قاچاق و مفاسد اولین توجه ما این باشد که ما باید به ریشه های مسئله بپردازیم که چرا اصلا قاچاق به وجود می آید، تصریح کرد: اگر کیفیت تولیدات داخلی افزایش یابد و بتوانیم با قیمت ارزان کالا تولید کنیم دیگر قاچاقی نخواهد آمد.

برای ایجاد رقابت آزاد باید به بخش خصوصی مهلت داد نه خصولتی

روحانی با بیان اینکه اکنون در دنیا کالای قاچاق معنا ندارد، اظهار داشت: وقتی که از قاچاق سخن می گویند یعنی یا اسلحه یا قاچاق مواد مخدر یا قاچاق انسانی. پس ما باید در کشورمان رقابت آزاد را ایجاد کنیم و برای اینکه رقابت آزاد را ایجاد کنیم باید به بخش خصوصی مهلت دهیم نه اینکه خصولتی ها بیایند و همه فضا را بگیرند.

وی با بیان اینکه افرادی که حامی امنیتی و سیاسی دارند نمی گذارند رقابت آزاد ایجاد شود، افزود: با رقابت آزاد است که ما می توانیم کالای خوب تولید کنیم و جلوی قاچاق را از ریشه بگیریم. روستاهای مرزی ما باید تولید کننده شوند و استان های مرزی ما باید صادر کننده شوند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه اگر استان های مرزی صادر کننده شوند جلوی برخی از کالاهای قاچاق به طور حتم گرفته می شود، تاکید کرد: ما باید شفاف سازی کنیم. ما باید به رسانه ها اجازه دهیم که حرف بزنند اگر رسانه ای یک کلمه گفت چرا فساد در املاک نجومی وجود دارد؟ بلافاصله او را بازداشت نکنیم.

وی با بیان اینکه باید رسانه ها را آزاد بگذاریم تا حرفشان را بزنند، گفت: ما باید دولت الکترونیک ایجاد کنیم تا همه چیز شفاف شود و جلوی قاچاق گرفته شود.

اسحاق جهانگیری کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: جناب آقای رئیسی باید سابقه کار و برنامه ای که دارد را با هم تنظیم کند و به اطلاع عموم برساند. اینکه قوه قضائیه با قاچاق مبارزه کرده و روز به روز هم اضافه تر شده پس معنایش این است که قوه قضائیه حداقل در مسئولیتی که ایشان داشته خیلی ضعیف عمل کرده است.

در دولت اصلاحات، میزان قاچاق 2 – 3 میلیارد دلار بود

وی گفت: ما در زمانی که در دولت اصلاحات بودیم بحث قاچاق 2 – 3 میلیارد دلار بود، آقای میرسلیم روزی که تحویل گرفتیم 5 میلیارد دلار بود. من تعجب می کنم از کسی که یک دوره کار اجرایی انجام داده است و اینطور صحبت می کند.

جهانگیری با اشاره به اینکه در 3 سال موفق شدیم قاچاق کالا را به نصف کاهش دهیم این بزرگترین موفقیت دولت بوده است، تصریح کرد: دولت ایده آل شما قاچاق کالا را به 25 میلیارد دلار رساند. انسان باید شرمنده باشد وقتی این حرف ها را می شنود نه اینکه طلبکار باشد.

جهانگیری افزود: جناب آقای قالیباف شما عادت کردید مسائل خلاف را بسیار محکم مطرح کنید. ملت ایران نه چند میلیارد تومان پاداش اگر چند صد میلیون تومان ایشان مشخص کرد بنده پاداش داده ام بنده بقیه حرف های ایشان را هم قبول می کنم. ایشان به حرف خلاف گفتن عادت کرده و همه مطالبی که می گوید، تهمت می زند هیچ کجا هم مطالبش ثابت نشده است.

جهانگیری ادامه داد: آقای قالیباف شما درباره حقوق های نجومی صحبت می کنید وقتی که فضای مجازی بحث حقوق های نجومی را مطرح کرد دولت با افتخار پیگیر آن شد و گفت: دیوان محاسبات به این موضوع رسیدگی کند. تعدادی از مدیران متخلف کنار گذاشته شدند قوانین و مقررات اصلاح شد تا احدی نتواند تخلف کند. رئیس مجلس اعلام کرد بر اساس گزارش دیوان محاسبات تمام وجوه به خزانه بازگردانده شد.

این کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان داشت: آقای قالیباف با املاک مردم چه کردید؟ طبق گزارش سازمان بازرسی کل کشور 2 هزار و 200 میلیارد تومان املاک مردم را بخشیدید، تخفیفات نجومی دادید، آپارتمان 10 میلیارد تومانی را 2 میلیارد دادید. پول نگرفتید و گفتید 20 ساله آن را پرداخت کنید. هر کسی خواست ورود کند اجازه ندادید. در ستاد مبارزه با مفاسد که به ریاست خود بنده تشکیل شد مسئولین قوه قضاییه و مجلس حضور داشتند این موضوع مطرح شد. دادستان گفت ما در آنجا به 59 مورد تخلف رسیده ایم.

چرا جلوی تحقیق و تفحص از شهرداری را گرفتید؟

جهانگیری اضافه کرد: مجلس خواست تحقیق و تفحص کند شما رفتید لابی کردید و جلوی این کار را گرفتید. چرا جلوی تحقیق و تفحص مجلس را گرفتید و نگذاشتید نمایندگان مجلس شفاف اعلام کنند. چرا جلوی تحقیق و تفحص شورای شهر را گرفتید و نگذاشتید اعلام کند؟ چرا کسی که برخی موضوعات را افشا کرد متاسفانه 3 ماه در سلول انفرادی زندانی اش کردید؟ این یک شیوه برخورد با ملت ایران است و یک شیوه هم همان بود که ما برخورد کردیم.

وی عنوان کرد: آقایان با همان روحیه نظامی گری می خواهند همه مسائل کشور را پیش ببرند بعد می آیند اعلام می کنند که وزرا این کار را کرده اند. اگر وزیری تخلف کرده باشد با او برخورد می شود.

جهانگیری با بیان اینکه آقای قالیباف شما بیشترین تخلف را در بانک هایی که حول و حوشتان بوده انجام داده اید، اظهار داشت: این موسسات اعتباری را شما ایجاد کردید. شما می دانید امروز بانک قوامین چه وضعیتی دارد؟ من فقط به خاطر رعایت مصالح ملی کشور برخی مسائل را مطرح نمی کنم البته به نیروی انتظامی و سپرده گذاران می گویم که فرمانده نیروی انتظامی با تمام قدرت تاکنون 10 جلسه داشته ایم که این مسئله را حل کنیم. شما می دانید در بانک شهر چه می گذرد؟ شما می دانید بانک سرمایه را با چه قیمتی به چه کسی واگذار کردید؟ بانک سرمایه که سهامش متعلق به شهرداری بود به یکی از کسانی که مفسد اقتصادی بود به چه شیوه این واگذار کردند؟ شما طلبکار شدید؟
لحظه به لحظه با سومین مناظره نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری 96 در رسانه ملی


جهانگیری افزود: شما طرفدار 96 درصد شده اید و من طرفدار 4 درصد شده ام؟ آقای قالیباف وقتی که مردم ایران در سال 91 در تحریم ها گیر کرده بودند و دنبال دارو می گشتند شما در برج میلاد بستنی 400 هزار تومانی را برای چه کسانی سرو می کردید؟ اگر هشدار مقام معظم رهبری نبود شما جلوی این کار را می گرفتید؟

با یک بخش خصوصی هم سر و سر نداشته‌ام

وی خاطر نشان کرد: آقای قالیباف نگذارید بگویم چه کسانی طرفدار 4 درصد هستند. بنده با تمام وجود از بخش خصوصی دفاع می کنم و کارنامه ام هم این موضوع را نشان می دهد اما همه می دانند با یک بخش خصوصی در زندگی ام سر و سر نداشته ام.

قالیباف در واکنش به جهانگیری گفت: امیدوارم از حرف هایتان عقب نشینی نکنید.

در ادامه میرسلیم در پاسخ به این سوال که برنامه شما برای توسعه صادرات، جلوگیری از خام فروشی و کاهش وابستگی بودجه به نفت چیست، گفت: برنامه بسیار مهمی که در چارچوب اقتصاد مقاومتی آمده نفت را به عنوان یک ماده خام که می تواند تولید کننده مواد میانی و محصولات نهایی با ارزش باشد نگاه کنیم.

وی ادامه داد: خام فروشی نفت تحت الشعاع استفاده از نفت قرار می گیرد تا با آن کالاهای میانی تامین شود.

میرسلیم تصریح کرد: با توجه به ارزش افزوده ای که نفت، کالاهای میانی و اساسی دارند نسبت به خام فروشی که گاهی تا ده ها برابر می شود استفاده درست و بهینه از نفت ما را وادار نمی کند تا مخازن نفتی خود را به صورت غیرصیانتی استتار کنیم که این موضوع موجب افزایش طول عمر استفاده از منابع نفتی می شود.

دولت به خام فروشی نفت افتخار می‌کند

وی با بیان اینکه دولت روش خام فروشی نفت را در پیش گرفته و به آن افتخار می کند، ادامه داد: دولت افتخار می کند که توانسته فروش نفت خام را از یک میلیون بشکه در روز به دو و نیم میلیون بشکه در روز برساند اما این روش برخلاف سیاست های اقتصاد مقاومتی است و نباید به آن افتخار کرد.

وی ادامه داد: این نحوه خام فروشی موجب می شود تا ما بیشتر به کشورهای خارجی وابسته باشیم. ای کاش ما درامدهای حاصل از نفت را می توانستیم در کشور خود به راحتی مورد استفاده قرار دهیم و مجبور نبودیم در بانک های خارجی این درآمدها را نگه داری کنیم و ندانیم چگونه از آن ها می توان استفاده کرد.

این نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خاطر نشان کرد: برخی اوقات ما موجب می شویم به جای درآمدهای نفتی کالاهایی را وارد کنیم که خود آنها موجب کاهش تولید در داخل کشور می شوند که در نتیجه آن در زمینه اشتغال به مردم فشار می آید و عده ای بیکار می شوند.

وی با بیان اینکه توسعه صادرات نیاز به مقررات ویژه در زمینه گمرکی دارد ادامه داد: باید توجه کنیم که تسهیل صادرات به گونه ای نباشد که مانع تقویت صدور کالاهای تولیدی کشور به کشورهای هدف به خصوص همسایگانمان باشد.

این نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان داشت: متاسفانه در حال حاضر در کشور تعرفه ها به گونه ای است برخی از کالاهایی که صادر می کنیم با توجه به مناسباتی که با کشورهای همسایه داریم به سود آنهاست و پس از آن نیز با صادرات آن کالا به کشورهای دیگر باز هم سود می برند این نحوه صادرات به شکلی نیست که ما بتوانیم صادرات را تقویت کنیم و جایگاه مناسب را به دست بیاوریم.

صادرات باید مورد تشویق قرار گیرد

وی گفت: صادرات باید مورد تشویق قرار بگیرد و به گونه ای باشد که بتوان جبران برخی مواقعی که تولید در کشور کم می شود را بکند تا آن کالای تولید شده در داخل توان رقابت را در بازارهای جهانی داشته باشد.

این نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان این که دولت باید تشویق کننده در زمینه صادرات باشد ادامه داد: دولت باید کیفیت پذیری کالاها را افزایش دهد و به همین خاطر از برنامه های ما تشویق تولید کنندگان به تحقیق در حوزه ارتقای کیفیت و تولید کالاهایی است که قابلیت رقابت در جهان را دارند تا بازارهای جهانی تسهیل شوند.

روحانی در نقد صحبت های میرسلیم اظهار داشت: مسئله صادرات مهم است و از افتخارات این دولت این است که درهای بازار صادرات را با برجام باز کردند.

وی افزود: پتروشیمی ما در انبارها مانده بود و توان صادرات آن وجود نداشت اما در حال حاضر صادر می شود و میعانات نیز که روی آب ها باقی مانده بود در عرصه صادرات قرار گرفت. نفت خامی که آقای میرسلیم به ان اشاره کردند صادر شد که صادرات آن نیز برمبنای تصویب مجلس و سیاست های کلی است.

این نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: ما در حال حاضر در پارس جنوبی با قطری ها مخازن مشترک داریم و امسال علاوه بر گاز از این پالایشگاه ها نفت خام نیز استخراج می شود اما ایشان می گویند که این منابع را بگذاریم تا قطری ها آن را ببرند و یا در غرب کارون امروز 300 بشکه در روز نفت خام تولید و صادر می شود که ارتقای آن را باید ادامه دهیم اما آقای میرسلیم می گویند تا بگذاریم این منابع را عراقی ها ببرند.

حضور در بازار نفت منجر به قدرت اقتصادی ما شده است

روحانی با بیان این که قدرت اقتصادی امروز ما به خاطر حضور در بازار نفت است، افزود: یکی از افتخارات ما این است که در دیپلماسی نفتی در اپک توانستیم حق خود را پس بگیریم. بازار ما را عربستان گرفته بود و از آن استفاده می کرد اما امروز توانستیم این بازار را پس بگیریم. همه کشورهای اپک میزان نفت خود را کاهش دادند اما ایران نه تنها کاهش نداد بلکه افزایش تولید هم داشت.

وی تصریح کرد: امروز میعانات ما در پالایشگاه ستاره خلیج فارس پالایش می شود و دیگر لازم نیست که میعانات را در سال های آینده به کشورهای دیگر صادر کنیم.

جهانگیری در نقدهای صحبت های میرسلیم گفت: آقای میرسلیم با توجه به حضورش در مجمع تشخیص اطلاعات ناقصی از کشور دارد.

این نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در خصوص مسئله خام فروشی گفت: خام فروشی یکی از محورهای جدی اقتصاد مقاومتی است که من هم فرماندهی آن را به عهده دارم. اتفاقا این مسئولیت را مقام معظم رهبری در اختیار ما قرار دادند.

وی تصریح کرد: من فکر می کنم در مورد اقتصاد مقاومتی و در مسئله خام فروشی ما خوب عمل کردیم و جلوگیری را به حد اعلی رساندیم. تقریبا در تمام زمینه ها تلاش کردیم تا نفت به کالایی قابل صادرات تبدیل شود.

صادرات از واردات پیشی گرفته است

این نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: برای اولین بار در تاریخ ایران است که صادرات از واردات پیشی گرفته که آن هم بدون تکیه به نفت خام است که در این دولت رخ داده است دلیل آن هم این است که به طور مرتب شورای صادرات در این خصوص تصمیم گیری های مداوم کرده است.

وی ادامه داد: ما هم قیمت ارز را مناسب نگه داشتیم و هم بازارهای صادراتی خود را به طور جدی شناسایی کردیم و بر روی انها تمرکز کردیم و هم عوارض برای خام فروشی قرار دادیم و در کنار آنها خط اعتباری نیز برای کشورهایی که کالاهای ایرانی را می برند قرار دادیم.

این نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه ما ریال را با سود و نرخ کمتری برای کالای صادراتی قرار دادیم بیان داشت: یک بسته حمایتی کاملی تهیه شده که می توانیم برمبنای آن از صادرات حمایت کنیم که نتیجه اش همین عملکردی است که گفته شد.

رئیسی در نقد صحبت های میرسلیم بیان داشت: در مورد خام فروشی باید بگویم اگر پالایشگاه در استان های مختلف ایجاد شود هم از خام فروشی جلوگیری می شود و هم ارزش افزوده نفت به فروش خواهد رسید اما متاسفانه این گونه عمل نشده است.

وی افزود: علی رغم تلاش هایی که صورت گرفته شاهد این هستیم آنچه باید در این زمینه انجام می شد، نشده است.

این نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره اینکه ما باید چه کنیم تا وابستگی مان به نفت کم شود گفت: راهش این است که مالیات گرفته شود اما در دولت ما این مالیات از این کالاها نسبت به تولید کنندگان است نه به کسانی که فرار مالیاتی می کنند و صدها کانتینر کالای قاچاق وارد کشور می کنند. چرا نسبت به این قضیه برخوردی صورت نمی گیرد.

وی افزود: پرونده قاچاق در کالا تولید می شود و انها می گویند که چرا دستگاه قضا برخوردی نمی کند.

عزم جدی برای مبارزه با قاچاق کالا وجود ندارد

این نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه دستگاه قضا برخورد می کند ادامه داد: ما باید کاری کنیم جلوی فساد گرفته شود. در همه دولت ها و کشورها پیشگیری مقدم بر درمان است، می توان جلوی قاچاق کالا را گرفت ما معتقدیم عزم و اراده جدی در این خصوص وجود ندارد بعد آن وقت می گویند دستگاه قضایی کاری انجام نمی دهد.

وی گفت: از آن طرف کالاهای تولید کننده در حال تعطیل شدن هستند چرا که مالیات با ارزش افزوده اخذ می شوند. 250 هزار واحد تولیدی امروز به واحدهای توزیعی تبدیل شده است این کارها را می توان اصلاح کرد یعنی می توان جلوی کسانی که فرار مالیاتی می کنند را گرفت. انگار دولت قرار است تبدیل شود به تولید پرونده های فساد و از آن طرف دستگاه قضایی با آنها برخورد کند.
هاشمی طبا در نقد صحبت های میرسلیم گفت: خوشحال هستم که بنده به مدت 3سال از سال 68تا سال 72 که در مرکز توسعه صادرات مشغول به کار بودم ،صادرات از 400هزار دلار به 5میلیارد دلار رسید که این کار با تشکیل 5نمایشگاه در داخل کشور و شرکت در نمایشگاه های خارجی انجام شد.

وی افزود: باز هم خوشحال هستم که امروز صادرات ما به حدود 45 میلیارد دلار رسیده است که بخشی از آن صادرات خدمات مهندسی است که توسط شرکت های مهندسی ما با ارزش افزوده تقریبا صد در صدی انجام می شود و این یک افتخار بزرگ برای جمهوری اسلامی ایران محسوب می شود که مهندسان ما توانسته اند در 15کشور دنیا فعالیت داشته باشند.

هاشمی طبا ادامه داد:ما اگر بخواهیم صادرات را با توجه با تاکیدات مقام معظم رهبری که در اقتصاد مقاومتی داشتند به معنای واقعی انجام دهیم باید بهترین کالا را تولید کنیم، اگر تولیدات اول برای صادرات و بعد برای مصرف داخلی نباشد، موجب می شود که مصرف داخلی بر بیرون چیره شود.

تحقق اقتصاد مقاومتی با ایجاد مشاغل زود‌بازده

وی با اشاره به اینکه زمانی که عملکرد ما مناسب بود ،دیگر از اینکه بخواهیم مشاغل کوچک و ضعیف را در مباحث اقتصادی بگنجانیم و بگوییم که ما با ایجاد مشاغل زودبازده می‌خواهیم اقتصاد مقاومتی را به انجام برسانیم منتفی می شود،گفت: در عین حال به نظر می رسد اصولا ایجاد پالایشگاه در نقاط مختلف کشور برای صادرات محصولات یک کار بیهوده است ،زیرا باید نفت را از جنوب کشور به استان خراسان و سیستان و بلوچستان و یا مازندران برسانیم و بعد محصولات آن را مجدد به جنوب کشور برای صادرات ببریم.

هاشمی طبا بیان داشت: لذا برنامه ریزی برای این کار بسیار مهم است و از کاندیدا ها خواهش می کنم به سوالات پاسخ دهند یا مسئله برای مردم شکوفته شود.

لحظه به لحظه با سومین مناظره نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری 96 در رسانه ملی

مشکل صادرات با وجود 4 درصدی‌ها حل نمی‌شود

قالیباف در نقد صحبت های میرسلیم با بیان اینکه مشکل صادرات با وجود عملکرد و روحیه 4درصدی ها حل نخواهد شد،گفت: زیرا این افراد اجازه به صادرات نخواهند داد چون منفعت آنها در وادرات است .

وی افزود: آقای جهانگیری نکاتی را مطرح کردند که دروغ آشکار است و باید به وقت به آن رسیدگی شود.

قالیباف تصریح کرد: آقای جهانگیری گفتند که 2هزار و 200میلیارد دزدی در املاک نجومی شده است که باید ثابت شود زیرا یک تهمت بزرگ در حضور مردم زده شده است و این یک حق برای بنده است.

وی افزود: در موضوع املاکی که گفته شد،بنده نامه ای به دادستان کل برای رسیدگی به مسئله نوشتم که اعلام شد جرم و تخلف سازمان یافته ای رخ نداده است ولی چون فساد حقوق های نجومی دولت رسانه ای شده بود،جناب آقای روحانی و نجفی جلسه ای تشکیل دادند که به گفته دادستان تهران در ان جلسه عنوان شد که برای مسله حقوق های نجومی با پرونده املاک نجومی معادل سازی شود تا جلوی خرابکاری پرونده حقوق های نجومی گرفته شود.

قالیباف بیان داشت: همین رویه ۴درصدی‌ها باعث شده است که بنده بگویم این قشر خیلی پررو هستند و خیلی جو ساز هستند اگر بانکی تخلف کرد مسئول بانک شما در دولت هستید که باید با آن برخورد کنید حال هر بانکی باشد من جمله بانک گردشگری که صاحب آن برادر آقای جهانگیری است که باید با آن برخورد شود.

وی افزود: به دلیل اینکه شما گفتید هرکسی هرچه دارد اعلام کند بنده اینجا می‌گویم این اخلاق من نیست آقای جهانگیری این اخلاق شماست که می‌ایستید و مانند آقای روحانی راست راست دروغ می‌گویید، املاک نجومی را چه کسی برده است؟ شخص جناب‌عالی برده‌اید.

املاک نجومی را به کارگران و رفتگران دادیم

قالیباف خطاب به جهانگیری گفت: شما از این دولت زمانی که وزیر بودید زمینی در ونک ۳۸۵متر در منطقه ۳ به متری ۱۴۰ هزار تومان گرفتید بعد می‌گویید ما املاک نجومی گرفته‌ایم ما آن را به کارگران و رفتگران بر اساس ضوابط و مقررات و قانون داده‌ایم اگر شما که می‌گویید قانونی عمل کرده‌اید و آقای روحانی که خودش حقوقدان است چرا جلوی تحقیق و تفحص مجلس را وارد ندانستید و آن را سیاسی اعلام کردید.

قالیباف گفت: کسانی که نجومی بگیر هستند شخص جنابعالی هستید که اسناد و مدارک آن را می‌گذاریم تا مردم ببینند که آقای جهانگیری شخصاً این املاک را گرفته‌اند.

میرسلیم در جمع بندی صحبت‌هایش گفت: از جناب آقای جهانگیری و قالیباف درخواست دارم که پاسخ به مواردی که مطرح کردم را در جای خودش بدهند الان ما بحث صادرات را می‌کنیم. این افراد ۴درصدی‌ها هستند.

میرسلیم ادامه داد: قرار ما بر این نبود که افزایش صادرات نفت خام داشته باشیم اینکه شما می‌فرمایید مخازن مشترک وجود دارد بنده از آنها اطلاع دارم و می‌دانم که مخازن مشترک نیست، هفته گذشته هم عرض کردم که سستی ما در سیاست خارجی که نخواستیم با کشور عراق، قطر مذاکره کنیم، این مخازن مشترک ماست و چرا باید به تاراج بدهیم و به نفع کسانی که بدخواه ما هستند و شما از این موضوع اینگونه تعبیر می‌کنید که باید منابع خود را سریع تخلیه کنیم و بعد آن را به فرماندهی وصل می‌کنیم این چگونه فرماندهی است این سستی است.

مخازن را باید به صورت صیانتی استخراج کنیم

میرسلیم ادامه داد: فرماندهی این است که بدانیم چگونه می‌توانیم با همسایگان خود کار کنیم و به آنها بفهمانیم که به نفع هر دو کشور است که مخازن را به صورت صیانتی استخراج کنیم این گونه فرماندهی درست است و نه در خالی کردن منابع.

وی گفت: اصل صادرات ما به این بازمی‌گردد که مواد خام صادر کردند و از بنده برنامه خواستند و بنده می‌گویم به جای اینکه صادرات را محدود به چند کشور کنیم کاری که شما امروز آ‌ن را انجام می‌دهید باید گسترش دهیم و قرار هم بر این موضوع بوده است.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: دوم باید برنامه‌ریزی عمومی داشته باشیم تا صادرات را توسعه دهیم امروز صادر کنندگان مانده‌اند که چه کاری انجام دهند باید قائده‌ای ثابت برای ‌آنها درنظر بگیریم تا کار برای آ‌نها روشن شود شما هر سال مقررات را تغییر می‌دهید باید ثباتی به وجود بیاورید تا کار ساده و راحت انجام شود.

میرسلیم بیان داشت: آیا از برجامی که شما این قدر سنگ آن را به سینه می‌زدید درست استفاده کردید تا بتوانیم بر روی بازرگانی خارجی کار کنیم چرا اشاره‌ای به این موضوع نکردید که در این مقوله کاری انجام نداده‌اید ان‌شاءالله ما از این فرصت استفاده خواهیم کرد از آنچه در برجام نوشته شده است و حتی در آن ابهاماتی وجود دارد.

وی تصریح کرد: چرا از مواردی که مزیت نسبی کشور ما محسوب می‌شود برای عبور دادن و صادرات کالا استفاده نمی‌کنید چرا از راه آهن و ترابری زمینی و دریایی برای صادرات استفاده نمی‌شود چرا این موارد توسعه پیدا نکردند زیرا شما برای آنها برنامه‌ای نداشتید و ما برای آنها برنامه داریم.

میرسلیم گفت: اگر بنده به موضوع خام فروشی اشاره می‌کنم برای اینکه می‌دانم نیازی نیست که ما انقدر نفت خام خود را استخراج کنیم و خام فروشی کنیم، اگر یک دهم از نفت به درستی استفاده شود و از پتروشیمی که ۵ درصد از خوراک نفتی شما صرف آن می‌شود به سراغ افزایش تولید محصولاتی که پایین دستی است بروید موفق می‌شوید شما برای پتروشیمی کاری نکردید و حلقه‌های میانی آن ناقص است و امروز هم که صنعت کشور می‌خواهد از آن استفاده کند نمی‌تواند زیرا ناچار است آن حلقه میانی را از کشور هند وارد کند و شما به جای تکمیل این حلقه آ‌مدید و فقط به افزایش تولید اشاره کردید و این چه فایده‌ای دارد باید زنجیره را تکمیل می‌کردید و این موضوع به صنعت کشور کمک می‌کند.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: یک مدیریت جدی لازم است تا بتوانیم صنایع پایین دستی پتروشیمی را تقویت کنیم تا ان شاءالله صادرات مناسبی داشته باشیم که ارز آوری داشته باشد و ارزآوری آن از فروش نفت خام بیشتر باشد، شما می‌دانید که فروش محصولات پتروشیمی ‌می‌تواند ده ها برابر ارزش افزوده بیشتر از فروش نفت خام داشته باشد.

خالی کردن مخازن را نباید در دستور کار قرار می‌دادید

میرسلیم گفت: این چه هنری است که شما نفت خام را از ترس اینکه عراق زودتر از ما از مخازن مشترک استفاده کنند استخراج کنیم پس عقل ما کجا رفته است. سیاست خارجی صحیح این بود که شما می‌نشستید و مذاکره می‌کردید و منافع مشترک را با هم تعیین می‌کردید و نه اینکه زودتر خالی کردن مخازن را در دستور کار قرار دهید.

وی بیان داشت:‌ به هرحال ما امروز باید برنامه ریزی‌مان بر روی این موضوع باشد که برویم به سراغ بهبود کیفیت فناوری‌های جدید و اگر شما می‌خواهید که به صادرات دسترسی داشته باشید باید در این زمینه کار کنید ضمناً از قراردادهایی که حالت استعماری دارند مانند قرارداد آی پی سی جلوگیری شود زیرا اینها به نفع ما نیست و خسارت به ما می‌زند باید دقت کرد.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: متأسفانه محصولاتی که ما تولید می‌کنیم با محصولات خارجی کیفیت ضعیف‌تری دارند باید سعی کنیم کیفیت محصولات‌مان را بالاتر ببریم و سعی کنیم این محصولات را با قیمت ارزان‌تری تولید کنیم تا بتواند در بازار جهانی جایگاه داشته باشد در غیر این صورت صادرات ما در جهان جایگاهی نخواهد داشت و نمی‌توانیم به جایگاه مطلوبی برسیم.

وی تصریح کرد: شما یکی از گلابی‌های که باید از برجام می‌چیدید سرمایه خارجی بود،‌عدد سرمایه خارجی را خودتان بگویید که اکنون چقدر است؟ سال 95 کل سرمایه خارجی که جذب شده 500 میلیون دلار بوده است و کمتر از یک میلیارد دلار بوده است من فکر می‌کنم که اگر شما دقیق حساب کنید و بگویید صادرات غیر نفتی ده درصد کاهش داشته است این در حالی است که شما می‌گویید صادرات غیر نفتی افزایش داشته این آمار سازی‌ها کار درستی نیست در حالیکه ما در صادرات ده درصد کاهش داشتیم.

بدون تردید مشکلات از دولتهای قبلی به ارث رسیده است

هاشمی طبا در نقد سخنان روحانی افزود: بدون تردید مشکلات از دولتهای قبلی به ارث رسیده است . نظام بانکی ما اصلاحاتی کرده است ولی نظام بانکداری ما اسلامی است اما در واقع نظام بانکداری اروپایی است . ما آمدیم عقود نظام بانکداری اسلامی را به عنوان یک پوشش بر نظام بانکداری اروپایی سوار کردیم و کسی که مراجعه می‌کند نمی‌داند که چه برگه‌ای را امضا می‌کند بنده چند سال در بانک صنعت و معدن بودم نه مدیران و نه مسئولان و کارشناسان بانکی می‌دانستند که چه فرمهایی را امضا می‌کنند و نه کسانی که به آنجا مراجعه می‌کردند. به عقیده من اگر قرار است بانک در کشور به تولید و تجارت ما و صادرات کمک کند باید خیلی شفاف باشد و درست موضوع قرض و وام دادن را مطرح کند وگرنه همینطور که بانکهای ما به موسسات و بنگاههای سرمایه‌داری تبدیل شدند و ناچار هستند که این اتفاق را قبول کنند لذا ضروری است که در قانون بانکداری تجدید نظر اساسی صورت گیرد.

قالیباف در نقد سخنان روحانی همانطور که بانکها نقش جدی در بحث مربوط به تولید،‌ کار و اشتغال دارد ما معتقدیم که مشکلمان این است که دولت در اداره و نظارت بر بانکها نا کارآمد است. شما نگاه کنید که بیش از 500هزار میلیارد تومان وام داده شده است و ببینید که این وامها به چه کسانی داده شده است عمدتا اینها وامهایی است که شاید بشود به چند هزار نفر داده شود . مردم ما می‌دانند برای یک وام جزئی که می‌خواهند بگیرند و حتی برای یک وثیقه 10 میلیون تومانی و 5 میلیون تومانی حتی آقای جهانگیری هم می‌گوید که ما 10 میلیون تومان وام ازدواج را بالا بردیم اما دولت در مجلس با وام 10 میلیونی مخالفت کرد اما مجلس وام 10 میلیون تومانی را مصوب کرد. شما همین وام 10 میلیون تومانی را هم پرداخت نکردید شما اکنون وام را به تولید کننده هم نمی‌دهید و این عمدتا به افراد خاص داده می‌شود. لیست آن هم دست آقای جهانگیری می‌باشد دولت در این بخش ضعیف عمل کرد. اهمیت سپرده‌گذاران را رعایت نکردیم.

امروز امنیت سرمایه را نداریم و بانکها با مشکل روبرو هستند

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: امروز امنیت سرمایه را نداریم و بانکها با مشکل روبرو هستند آقای روحانی شما وقتی به دولت قبل اشاره می‌کنید از دید بنده و مردم دولت قبل جنابعالی. 4 سال بودید و باید پاسخگو باشید چه کردید! بعد از 4 سال مجدد وعده می‌دهید . هیچ اصلاحی در امورات بانکی صورت نگرفته . شفافیت صورت نگرفت و جریان نقدینگی را به سه برابر افزایش دادید در نتیجه با این همه 3 برابر نقدینگی نگاه کنید که بیکاری افزایش پیدا کرده است. چرا که وامها را به افراد خاص دادند ما معتقدیم درختی که در 4 سال میوه ندهد به ثمر نمی‌نشیند.

مشکلات نظام بانکداری ما از ضعف دولت است

میر سلیم در نقد سخنان روحانی گفت: آقای روحانی خودشان اشاره کردند که مشکلات نظام بانکداری ما از ضعف دولت است. آقای روحانی ما باید در بحث مسائل بانکداری جدی باشیم رسیدن به چشم انداز فداکاری زیادی می‌خواهد. 12 سال است ما به عقب آمده‌ایم و بفرمایید که چه کار می‌کنید. اگر ما مماشات کنیم و مثل دولت یازدهم پروژه‌ها را انجام ندهیم به مشکل می‌خوریم. به آقای جهانگیری گفتم که تکلیف یک شرکت را مشخص کنید و 15 سال است بحث آن شرکت مشخص نشد.

وی ادامه داد: ما برای آقای روحانی زحمت کشیدیم و خودروی برقی را تولید کردیم ولی در مقابل ، دولت خودرو را از ژاپن وارد کرد. ما اگر اصل 44 را پیاده نکنیم بنگاههای دولتی را به خصوصی تبدیل می‌کنیم و باید با فساد اداری مقابله کرد. دولت ادعا می‌کند که دولت الکترونیکی تاسیس کرده اما در این زمینه کاری صورت نگرفته است. بانکداری شما اکنون بانکداری ربا خوری است و قرارمان بانکداری بدون ربا بود و یک کلاه شرعی درست کرده و از آن رباخوری می‌کنند . مراجع تقلید توصیه می‌کنند اما شما گوش فرا نمی‌دهید.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: چگونه می‌خواهید با غارتگرانی که منابع بانکی را برداشته برخورد کنید؟ این بدهکاران عمده‌ای که شما دارید منابع بانکها را برداشته و پس ندادند و کارخانه‌های ما ورشکست شده‌اند وشما وعده به مردم دادید ولی اقدامی انجام ندادید. بانک ملت ،‌صادرات و تجارت شما گرفتارند و اگر مردم متوجه شوند این باعث سلب اعتماد به مردم خواهد شد چه اقداماتی می‌خواهید کنید؟ برای بانکداری باید جدی‌تر عمل کرد. شما زمانی که می‌خواهید به مردم وامهای خرد بدهید کلی برای مردم مشکل ایجاد می‌کنید ولی وامهای هنگفت را به راحتی در اختیار برخی افراد قرار می‌دهید که در آن زد و بند می‌باشد این درست نیست و باید اصلاحاتی صورت گیرد اینکه شما به یک وام گیرنده روستایی می‌گویید ضامنی از شهر برای خود بیاور درست نیست. شما می‌گویید تورم را به زیر 10 درصد رسانده‌اید ولی نمی‌شود که بهره بانکی‌تان 18 درصد باشد اینها تناقض است.

روحانی در پاسخ به این سوال که مهمترین مشکل نظام از نظر جنابعالی چیست و چه برنامه‌ای برای تسهیل ارائه وام‌های هدفمند به تولید،‌ خدمات،‌ مسکن و ازدواج جوانان و سایر موارد ضروری دارید، گفت: یکی از ارکان بزرگ برای اقتصاد امروز و فردای ما بانک‌ها هستند. در بودجه‌های عمرانی هم تصمیم ما این است که بودجه عمرانی را با همکاری و تقویت بانک‌ها بتوانیم افزایش دهیم.

بانک‌های ما نیاز به اصلاح دارند

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه بانک‌های ما نیاز به اصلاح دارند، ادامه داد:همانطور که اشاره شد برخی از موسسات مالی غیر مجاز در دولت قبل به وجود آمد که برخی از وقت ما را در دولت یازدهم گرفت که چگونه این‌ها را اصلاح کنیم و پول مردم را به آنها برگردانیم و چه اقداماتی در این راستا انجام دهیم؛ به طوری که کار زیادی برای موسسه میزان که مربوط به دستگاه آقای رئیسی است انجام دادیم تا بتوانیم آن مشکلات را حل کنیم.

وی گفت: امروز برای اینکه بانک‌های ما تقویت شوند، سرمایه بانکهای دولتی را تقریبا دو برابر کردیم.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه بانکها را برای تولید نیاز داریم، تصریح کرد: در سالی که گذشت حدود 24 هزار واحد تولیدی از تسهیلات بانکها استفاده کردند که این تسهیلات باعث شد بنگاههای کوچک و متوسط که برخی از آنها تعطیل شده یا از تمام ظرفیتشان در خط تولید استفاده نمی‌کردند امروز فعال شوند و همچنین ما از طریق بانکها امروز سرمایه خارجی را جذب می‌کنیم.

روحانی ادامه داد: اگر بخواهیم وضع زندگی و معیشت مردم درست شود، فقر ریشه کن شود و اقتصاد ما به عنوان یک قدرت بزرگ ملی ظهور پیدا کند، باید بانکها را تقویت کنیم که ما امروز با یکی از بانک‌های خارجی برای 10 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در ایران به توافق رسیدیم.

وی تصریح کرد: اگر بخواهیم کشور را به رونق برسانیم، باید از سرمایه ملی و خارجی استفاده کنیم و برای تحول در زندگی مردم نیاز داریم که صادرات را افزایش دهیم.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به صحبت میرسلیم گفت: دوستان ما مرتب می‌گویند که ما به مردم پول برای شغل و یارانه می‌دهیم و شما این پول را از کجا می‌آورید که به مردم می‌دهید؟ از بانک مرکزی می‌گیریم به معنای اینکه از این جیب مردم گرفته و به جیب دیگر آنها می‌گذاریم و این به معنای تورم 50 درصد است. از کجا این پول را می‌آوریم؟ چرا نمی‌گویند منابعش کجاست؟ الان 70 میلیارد کل یارانه ما است که طبق برنامه مجلس تقسیم می‌شود که شامل یارانه نقدی و غیر نقدی است. آیا مردم ما یارانه نقدی را بیشتر دوست دارند یا طرح تحول سلامت را؟

روحانی ادامه داد: ما در طرح تحول سلامت در واقع یارانه درمانی پرداخت می‌کنیم. برنامه ما برای شغل روستایی در دولت بعدی این است که از هر روستایی که سرمایه‌ای برای اشتغالش بیاورد، بتوانیم دو برابر آن را از طریق تسهیلات بانکها پرداخت کنیم.

نظام بانکی نقشی اساسی در اقتصاد ایران دارد

جهانگیری در نقد سخنان آقای روحانی افزود: نظام بانکی نقش اصلی در نظام اقتصاد ایران را دارد و اقتصاد ایران بانک محور است.

وی ادامه داد: یک مجموعه‌ای از افراد منابع بانکی را گرفتند و برنگرداندند که باعث شد منابع بانکی در آنجا معوق شود. بخشی از این افراد به دلیل اینکه اقتصادی بودند و در شرایط سخت اقتصادی قرار گرفتند باید به آنها فرصت داد. بخشی از آنها سودجویانی بودند که ما یک کمیته‌ای از بانک مرکزی درست کردیم.

جهانگیری گفت: نظام بانکی باید سرمایه‌اش افزایش پیدا کند و در این راستا تصمیم‌گیری شده است و طرح تحول نظام بانکی تهیه شده که جزء مهمترین طرحهایی است که در دست ما است و ما باید قادر باشیم طرح تحول بانکی را به یکی از مهمترین حمایت‌کننده‌های سرمایه رساندیم.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه سال گذشته موضوع اقتصاد مقاومتی،‌تولید و عمل بود ادامه داد: نظام بانکی موفق شد در راه‌اندازی تولید سهم بسیار مهمی را به عهده بگیرد و ما وام ازدواج را از 3 میلیون تومان به 10 میلیون تومان افزایش دادیم و فکر می‌کردیم که نتیجه‌اش این شود که قرض الحسنه کم شود ولی خوشبختانه به یک میلیون نفر 2 هزار میلیارد تومان وام ازدواج پرداخت شد. ما اگر بتوانیم موانع نظام بانکی را برطرف کنیم نظام بانکی قادر خواهد بود در طرحهای آینده اقتصادی شود.

هر چه از این دولت سوال می‌شود به دولت قبل پاسکاری می‌کنند

رئیسی در نقد سخنان روحانی گفت: من در مصاحبه قبل اعلام کردم که یکبار برای همیشه مناظره‌ای را رسانه ملی بین روحانی و مسئولین دوره قبل گذاشته و این مسائل را تمامش کنند. هر چه از این دولت سوال می‌شود به دولت قبل پاسکاری می‌کنند این بحث‌ها را تمام کنید تا مردم بتوانند تصمیم‌گیری کنند. آقای روحانی اشاره می‌کنند که ما برای کشاورزی در دولت بعد اقداماتی خواهیم کرد، ولی آقای روحانی چرا در همین دولت این اقدامات را نکردید؟ شما وعده می‌دهید که 4 سال دیگر می‌خواهید اقداماتی انجام دهید. شما اعلام کردید که 100 روز بعد از تشکیل دولت بعد من گزارشی نسبت به اقداماتم خواهم داد. در همین دولت شروع کنید ،‌من تمام حرفم این است که 4 سال ملت را معطل کردید و اکنون هم وعده می‌دهید که انشاله اقداماتی برای کشاورزی در دولت بعد انجام می‌دهید.

روحانی در پاسخ به این سوال که مهمترین مشکل نظام از نظر جنابعالی چیست و چه برنامه‌ای برای تسهیل ارائه وام‌های هدفمند به تولید،‌ خدمات،‌ مسکن و ازدواج جوانان و سایر موارد ضروری دارید گفت: یکی از ارکان بزرگ برای اقتصاد امروز و فردای ما بانکها هستند ما اساسا در بودجه‌های عمرانی هم تصمیممان این است که بودجه عمرانی را با همکاری وتقویت بانکها بتوانیم افزایش دهیم با همکاری هم بتوانیم طرح‌های عمرانی را انجام دهیم.

بانک‌های ما نیاز به اصلاح دارند

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه بانکهای ما نیاز به اصلاح دارند ادامه داد: همانطور که اشاره شد برخی از موسسات مالی غیر مجاز در دولت قبل به وجود آمد که برخی از وقت ما را در دولت یازدهم گرفت که چگونه اینها را اصلاح کنیم و پول مردم را به آنها برگردانیم و چه اقداماتی در این راستا انجام دهیم که کار زیادی برای موسسه میزان که مربوط به دستگاه آقای رئیسی می‌شود چه تلاش زیادی شد که ما بتوانیم آن مشکلات را حل کنیم.

وی گفت: امروز برای اینکه بانکهای ما تقویت شوند سرمایه بانکهای دولتی را تقریبا دو برابر کردیم تا برای اینکه بتوانند در قبال مسائل اقتصادی تلاش کنند.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه بانکها را برای تولید نیاز داریم تصریح کرد: در سالی که گذشت حدود 24 هزار واحد تولیدی از تسهیلات بانکها استفاده کردند که این تسهیلات باعث شد که بنگاههای کوچک و متوسط که برخی از آنها تعطیل شده یا از تمام ظرفیتشان در خط تولید استفاده نمی‌کردند امروز فعال شده و همچنین ما از طریق بانکها امروز سرمایه خارجی را جذب می‌کنیم.

روحانی با عنوان اینکه ما اگر بخواهیم وضع زندگی و معیشت مردم درست شود و فقر ریشه کن شود و اقتصاد ما به عنوان یک قدرت بزرگ ملی ظهور پیدا کند ادامه داد: یکی از راه‌های حل این مسائل تقویت‌های بانکها و گرفتن اعتبارات از بانکهای مختلف است. امروزه با یکی از بانکهای خارجی برای 10 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در ایران به توافق رسیدیم.

برای رسیدن به رونق باید از سرمایه ملی و خارجی استفاده کنیم

وی بیان کرد: ما اگر بخواهیم کشور را به رونق برسانیم باید از سرمایه ملی و خارجی استفاده کنیم و برای تحول در زندگی مردم ما نیاز داریم که صادرات را افزایش دهیم .

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به صحبت آقای میرسلیم گفت: دوستان ما مرتب می‌گویند که ما به مردم پول برای شغل و یارانه می‌دهیم و شما این پول را از کجا می‌آورید که به مردم می‌دهید؟ از بانک مرکزی می‌گیریم به معنای اینکه از این جیب مردم گرفته و به جیب دیگر آنها می‌گذاریم؛ یعنی تورم 50 درصد. از کجا این پول را می‌آوریم؟ چرا نمی‌گویند منابعش کجاست؟ الان 70 میلیارد کل یارانه ما است که طبق برنامه مجلس تقسیم می‌شود که شامل یارانه نقدی و غیر نقدی می‌شود. مردم ما آیا یارانه نقدی را بیشتر دوست دارند یا طرح تحول سلامت را؟

روحانی ادامه داد: ما در طرح تحول سلامت در واقع یارانه درمانی پرداخت می‌کنیم. ما برای شغل روستایی برنامه‌مان در دولت بعدی این است که از هر روستایی که سرمایه‌ای برای اشتغالش بیاورد بتوانیم دو برابر آن از طریق بانکها تسهیلات پرداخت کنیم.

جهانگیری در نقد سخنان آقای روحانی افزود: نظام بانکی نقش اصلی در نظام اقتصاد ایران را دارد و اقتصاد ایران بانک محور است در دوره گذشته به دلیل اینکه بانکی در واقع نصف خزانه دولت با آن برخورد شد منابع بانکی به شدت در جاهای مختلف حذف شد که یکی از آنها معوقات بانکی است.

وی ادامه داد: یک مجموعه‌ای از افراد منابع بانکی را گرفتند و بر نگرداندند که باعث شد منابع بانکی در آنجا معوق شود. بخشی از این افراد به دلیل اینکه اقتصادی بودند و در شرایط سخت اقتصادی قرار گرفتند باید به آنها فرصت داد. بخشی از آنها سود جویانی بودند که ما یک کمیته‌ای از بانک مرکزی درست کردیم. نظام بانکی باید سرمایه‌اش افزایش پیدا کند و در این راستا تصمیم‌گیری شده است و طرح تحول نظام بانکی تهیه شده که جز مهمترین طرحهایی است که در دست ما است و ما باید قادر باشیم که طرح تحول بانکی را به یکی از مهمترین حمایت‌کننده‌های سرمایه رساندیم.

وام ازدواج را به 10 میلیون افزایش دادیم

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه سال گذشته موضوع اقتصاد مقاومتی،‌تولید و عمل بود ادامه داد: نظام بانکی موفق شد که در راه‌اندازی تولید سهم بسیار مهمی را به عهده بگیرد و ما وام ازدواج را از 3 میلیون تومان به 10 میلیون تومان افزایش دادیم و فکر می‌کردیم که نتیجه‌اش این شود که قرض الحسنه کم شود ولی خوشبختانه به یک میلیون نفر 2 هزار میلیارد تومان وام ازدواج پرداخت شد. ما اگر بتوانیم موانع نظام بانکی را برطرف کنیم نظام بانکی قادر خواهد بود در طرحهای آینده اقتصادی شود.

رئیسی در نقد سخنان روحانی گفت: من در مصاحبه قبل اعلام کردم که یکبار برای همیشه مناظره‌ای را رسانه ملی بین روحانی و مسئولین دوره قبل گذاشته و این مسائل را تمامش کنند. هر چه از این دولت سوال می‌شود به دولت قبل پاسکاری می‌کنند این بحث‌ها را تمام کنید تا مردم بتوانند تصمیم‌گیری کنند. آقای روحانی اشاره می‌کنند که ما برای کشاورزی در دولت بعد اقداماتی خواهیم کرد، ولی آقای روحانی چرا در همین دولت این اقدامات را نکردید؟ شما وعده می‌دهید که 4 سال دیگر می‌خواهید اقداماتی انجام دهید. شما اعلام کردید که 100 روز بعد از تشکیل دولت بعد من گزارشی نسبت به اقداماتم خواهم داد. در همین دولت شروع کنید ،‌من تمام حرفم این است که 4 سال ملت را معطل کردید و اکنون هم وعده می‌دهید که انشاله اقداماتی برای کشاورزی در دولت بعد انجام می‌دهید.
حاضرم با خود آقای رئیسی مناظره کنم

در ادامه این مناظره نوبت به حضور روحانی در جایگاه ویژه رسید، که او در ابتدای سخنان خود، در واکنش به درخواست های مکرر رئیسی برای برگزاری یک مناظره بین او و رئیس دولت دهم گفت: آقای رئیسی تا حالا چند بار درخواست کرده که بین دولت فعلی و دولت گذشته مناظره برقرار شود و من حاضرم که با خود آقای رئیسی مناظره کنم، چون همه افراد دولت قبل در ستاد آقای رئیسی هستند.

نامزده دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، با بیان اینکه بسیاری از افراد دولت قبل در ستاد رئیسی حضور دارند و برای او برنامه می‌نویسند، اظهار داشت: ما حاضریم با خود آقای رئیسی نسبت به همه مسائل موضوعی کشور، با حضور همه خبرنگاران مناظره کنیم.

روحانی در واکنش به سخنان رئیسی مبنی بر اینکه دولت قبل مربوط به گذشته بوده است، بیان داشت: مگر شما در آن زمان در قوه قضاییه نبودید؟ چه طور به این موضوعات رسیدگی نکرده اید؟! چطور ۳/۶ میلیارد دلار پول مردم را آمریکایی ها توانستند ضبط کنند، در حالی که در سال ۸۷ ما ۱۰ ماه فرصت داشتیم تا تمام این پول را برگردانیم.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، با بیان اینکه قوه قضاییه یک دستگاه نظارتی است، اظهار داشت: شما اگر در بازرسی کل کشور بودید چه کار می کردید؟ در آن دولت که به یک آدم فاسد نفت داده شد، شما چه کردید؟ در همین تامین اجتماعی که دوستان شما از دستگاه قضایی در انجا بودند و بسیاری از مفاسد از آنجا شروع شد، شما چه کرده اید؟

وی با بیان اینکه الان ۳/۸ از پول مردم کجاست، اظهار داشت: این پول با امضای چه کسانی در آنجا ماند و چه کسانی این کار را کردند؟ که آقای رئیسی بعضی از آنها را کاملا می شناسند، زیرا مدت‌ها در بازرسی و قوه قضاییه بوده و حالا باید بگوید که چطور اینها را در دولت قبل رسیدگی نکرده است؟ مگر دولت قبل سازمان نظارت و بازرسی نداشته است؟ مگر قوه قضاییه در آن زمان نداشته است؟

روحانی با اشاره به اینکه در زمان حال در صورت بروز کوچکترین تخلفی سخنگوی قوه قضاییه ایران آن را اعلام می‌کند، در دولت قبل این سخنگوی قوه قضاییه کجا بود؟ در دولت قبل دارو در بازار نبود و مردم برای تهیه دارو صف می بستند، اظهار داشت: در آن دوره در بیمارستان ها وسایل و سوزن جراحی نبود! مگر شما در آن دوره مسئول نبودید؟ و در آن دوره نظارت نمی‌کردید؟ و چرا آن موقع به مردم نگفتید و الان اعلام می‌کنید و می‌گویید ما به آینده حواله می دهیم؟

لحظه به لحظه با سومین مناظره نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری 96 در رسانه ملی+ فیلم

روحانی با اشاره به اینکه سال گذشته در گندم خودکفا شدیم، ما ۲۱ میلیون تن به مواد غذایی خود در این دولت افزودیم. کشاورزان پول گندم را ۱۷ برابر سال ۹۱ دریافت کرده اند، اظهار داشت: ما چیزی را به آینده حواله نمی‌دهیم، اگرچه نمی‌خواهیم بگوییم که امور مربوط به کشاورزان بدون نقص و اشکال است و باید اشکالات رفع شود و ما باید مسائل را حل و فصل کنیم.

وی در ادامه به موضوع بانک ها پرداخت و گفت ۱۵/۱ درصد معوقات در اول این دولت بوده است، و امروز معوقات ما ۱۰ درصد شده است، پس ما توانستیم بانک ها را در مسیر درست قرار دهیم. نظارتی که امروز بر بانکها می شود با دولت قبل قابل مقایسه نیست.

نظارت بانک مرکزی امروز خیلی بهتر از سالهای قبل شده است

وی با تاکید بر اینکه قالیباف خودش هم می‌داند، اظهار داشت: نظارت بانک مرکزی امروز خیلی بهتر از سالهای قبل شده است، و در این زمینه هم ما، هم شورای عالی امنیت ملی و هم مقام معظم رهبری کمک کرده اند.

روحانی با بیان اینکه ما نه هزار میلیارد تومان وام ازدواج داده ایم، بیان داشت: ۱۷ هزار میلیارد تسهیلات برای بنگاه‌های کوچک و متوسط داده شد و ۴۳ درصد بیشتر تسهیلات پرداخت شده است.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تأکید بر اینکه ما نباید غیر اخلاقی حرف بزنیم، گفت: آقای قالیباف چرا سخنان غیر اخلاقی به کار می‌برید؟ شما که به این حرکات غیر اخلاقی نیاز ندارید! زیرا در طول این ۴ سال با تمام امکانات تان علیه این دولت کار کردید و هر روز تخریب کردید.

روحانی با بیان اینکه شما ساختمان‌های مجلل در شمال تهران گرفتید و علیه دولت فیلم درست کردید، اظهار داشت: در روزنامه‌های خودتان تمام تیترها علیه دولت بوده و دیگر نیاز نیست پیش از این دولت را تخریب کنید و مردم در روز ۲۹ اردیبهشت تصمیم خودشان را اعلام خواهند کرد.

در ادامه این مناظره قرعه به نام هاشمی طبا افتاد و پس از حضور در جایگاه خود مورد پرسش مجری برنامه قرار گرفت.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برنامه دولت شما برای رونق تولید و ایجاد اشتغال پایدار در صنعت کشاورزی و خدمات، به ویژه برای جوانان و فارغ التحصیلان دانشگاهی چیست؟ گفت: طبیعی هست که عظمت، استقلال و آینده ایران باید بر اساس ایجاد تولید و امکانات مختلف فراهم شود.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه در جلسات قبلی هم زیربنای همه مسائل مذکور حفظ ایران بوده است گفت: حفظ ایران در جریان جنگ تحمیلی به خوبی انجام شد، و رزمندگان و شهیدان ما با خون خودشان مرزهای ایران را حفظ ‌کردند.

هاشمی‌طبا با طرح این پرسش که ما بعد از جنگ چه کردیم، اظهار داشت: ایران نفت، گاز، خاک، جنگل، هوا و رودخانه خودش را در اختیار ما قرار گذاشته است و ما آن را تخریب کردیم.

وی تصریح کرد: اولین تلاش ما برای این مسئله احیا و مدرنیزه کردن کشاورزی در جهت اصلاح سرزمین ایران است و این از هر اقدام صنعتی مهمتر است. ولی امروز تولید و زندگی و حیات آینده ما به اصلاح کشاورزی ما و به اصلاح سرزمینی ما برمی‌گردد.

هاشمی طبا با بیان اینکه پایه و اساس عظمت ایران این موارد است، اظهار داشت: در زمینه تولید، در همین اقتصاد مقاومتی چند بند آمده است، که یکی صادرات و دیگری جذب سرمایه گذار خارجی و سرمایه گذاری در ایران و اصلاح قانون بانکداری است.

هاشمی‌طبا با بیان اینکه کار تولید و صادرات از هر کسی ساخته نیست، اظهار کرد: البته ممکن است اینها جزء آن ۴ درصد هم باشند. کسانی که کارفرما هستند، می‌توانند با گسترش خودشان کمک کنند و در این زمینه حتما تجمیع سرمایه و استفاده از سرمایه‌های داخلی ضروری و مفید است و امکان صادرات برای کشور ما فراهم است.

صنایع باید ریشه در فناوری خوب داشته باشند

هاشمی‌طبا با اشاره به تولیدات داخل کشور گفت: فکر نکنیم این تولیدات بر اساس صنایع زودبازده جواب می‌دهد! زیرا صنایع نمی‌توانند، زودبازده باشد! بلکه صنایع باید ریشه در فناوری خوب داشته باشند، تا ما بتوانیم رونق صنعتی و دولت تولیدی را در کشور ایجاد کنیم.

قالیباف در نقد سخنان هاشمی طبا اظهار داشت: بحث تولید مهم است و طبیعتا نیازمند نیروی کارآمد انسانی ، تکنولوژی و سرمایه مناسب هستیم ما وقتی امروز نگاه می کنیم در کشور و در بخش های مختلف نیروی مناسب و آموزش دیده داریم و سرمایه های داخلی ما اگر به درستی هدایت شوند سرمایه های داخلی خوبی را خواهیم داشت. البته نیازمند تلاش هستیم و باید از سرمایه های خارجی نیز استفاده کنیم و این مسئله وقتی اتفاق می افتد که بتوانیم امنیت سرمایه داخلی را برقرار سازیم تا سرمایه گذاران خارجی نیز بتوانند این سرمایه گذاری را در کشور ما انجام دهند.
هر روز نرخ بیکاری رو به رشد است و چند ده هزار کارخانه تعطیل شده اند


وی افزود: در حوزه دانش بنیان شرکت های خوبی شکل گرفته است و کارهای خوبی درحال انجام است اما می بینیم که هر روز نرخ بیکاری رو به رشد است و چند ده هزار کارخانه تعطیل شده اند. برنامه ششم ما را مکلف کرده است که یک میلیون شغل در ماه ایجاد کنیم چگونه می شود این کار را انجام داد و به نظر شما این مشکل ریشه در بحران مدیریت اداره کشور ندارد؟ که ما نمی توانیم از این ظرفیت ها استفاده کنیم آیا این مسائل ریشه در بحث 4 درصدی ها ندارد که فقط افراد خاصی می توانند از آن استفاده کنند و بقیه محروم می مانند؟.

میرسلیم در نقد صحبت های هاشمی طبا بیان داشت: علت واقعی آنکه تولید در کشور خوابیده است و دچار گرفتاری هستیم چه چیزی است؟ بی توجهی به موضوع رکود است دولت آمده تورم را محاصره کند و رکود را از دست بدهد و ما گرفتار شده ایم. به گونه ای که 70 درصد شهرک های صنعتی خوابیده اند با این مسائل می خواهید چه کنید. تولید کشور با این روش سرپا نمی شود. راه حل شما چیست ؟ آیا واردات بی رویه ای که امروز در کشور وجود دارد و بیشتر از دولت قبل از چین و ترکیه کالا وارد می کنیم این مسائل تولید را به حالت خواب در آورده اند. راه حل شما برای این مشکلات چیست چه عرضه ای می خواهید از خودتان برای جلوگیری از واردات بی رویه نشان دهید.

وی افزود: در مورد مسئله بهره وری مطلبی را ذکر نکرده اید. با بهره وری چه می خواهید کنید. از سرمایه گذاری های خارجی صحبت می کنیم و به همین سرمایه هایی که هم اکنون خوابیده اند توجهی نداریم و سرمایه گذاری داخلی که می توانیم انجام دهیم و برای آن تضمین بهتری نیز وجود دارد بی توجه هستیم. این ها راه حل برای حل مشکلات کشور نیست.

نامزد دوازدهین دوره ریاست جمهوری ادامه داد: امروز شما برای اداره کشور چه می خواهید بکنید؟ تعاونی ها در کشور خوابیده اند در حالی که در قانون اساسی کشور ابتدا تعاونی ها ذکر شده اند سپس بخش خصوصی و در مرحله بعد بخش دولتی. در حالی که تولید شما 85 درصد آن دولتی است. چگونه شما می خواهید قانونی که در قانون اساسی آمده است را اجرایی کنید در حالی که شکست خورده اید و تنها ادعا دارید که در دولت قبل نتوانسته اند کاری برای کشور انجام دهند. شما چه می کنید.
برای رونق تولید در کشور باید زمینه ایجاد سرمایه گذاری و فناوری فراهم شود


روحانی در نقد سخنان هاشمی طبا خاطر نشان کرد: اگر بخواهیم تولید کشور رونق پیدا کند یکی از راه حل های آن ایجاد سرمایه گذاری و فناوری است و شرکت های دانش بنیان در این دولت بسیار موفق بوده اند و 300 شرکت در حال حاضر به خوبی فعالیت می کنند درباره راه حل دوم لازم است که بگویم مسئله سرمایه در اولویت است و ما با موفقیت در توافق هسته ای توانستیم به درآمد سال جاری 20 میلیارد را اضافه کنیم.

وی افزود: تصمیم ما بر این است که این 20 میلیارد دلاری که از پول نفت و گاز و میعانات به درآمد کشور اضافه می شود در شرایطی که فروش ما نسبت به سال گذشته افزایش 2 برابری داشته است 15 میلیارد را برای توسعه سرمایه گذاری هزینه خواهیم کرد و اشتغالی که ما می گوییم بایدتوسعه پیدا کند باید برای آن راه حل مناسبی پیدا کنیم و در کتاب برنامه دولت دوازدهم درباره این مسئله به طور کامل صحبت شده است که از این 20 میلیارد دلاری که وجود دارد 15 میلیارد دلار برای توسعه و سرمایه گذاری تعبیه خواهد شد البته با همکاری بانک ها .

وی بیان داشت: 3 تا 5 میلیارد دلار از این سرمایه برای رسیدگی به معیشت فقرا اختصاص می یابد که از این 5 میلیارد 1.5 میلیارد را به مجلس برای تصویب واگذار کرده ایم و بعد نیز کارمان را ادامه خواهیم داد که همه روستاییان و مردم مناطق محروم بتوانند با 2 برابر پولی که ما به آن ها اختصاص خواهیم داد بتوانیم برای آن ها مشاغل بیشتری ایجاد کنیم.

جهانگیری در نقد سخنان هاشمی طبا اظهار داشت: مسئله تولید جهت گیری اصلی ماست و ما باید از بخش خصوصی حمایت کنیم و منابع مورد نظر آن را تامین کنیم. برخی از دوستان ناراحت هستند که چرا ما به گذشته می پردازیم پس این ناراحتی را تحمل کنید. بنده فکر می کنم که دولت گذشته امروز در جلسه حاضر است و تمام تیم آن در ستادها وجود دارد رشد -7 درصد اقتصاد را دولت گذشته برای کشور به ارمغان آورده است.

وی افزود: بنده تعجب می کنم که شما مهندس هستید و از آمار رسمی کشور خبر ندارید و برای خودتان آمار تولید می کنید. این کشور مرکز آمار دارد و آمارهای ارائه شده برای آن رسمی است. بر اساس آمارهای رسمی کشور حرف بزنید. شما برای خودتان همین طور بگویید که 70 درصد کارخانه ها تعطیل است بر چه مبنایی این آمار را ارائه می دهید.
ما مشکلات اقتصادی زیادی را حل کرده ایم و ثبات را به اقتصاد کشور بازگردانده ایم

وی تصریح کرد: ای ملت عزیز ما مشکلات اقتصادی زیادی را حل کرده ایم و ثبات را به اقتصاد کشور بازگردانده ایم. مگر یادتان نمی آید که نرخ ارز لحظه ای تغییر می کرد و در چند لحظه قیمت کالاها دچار تغییر میشد . مگر فردی می توانست برای تولید و سرمایه گذاری حتی فکر کند ما موانع سرمایه گذاری را از بین برده ایم و فضایی را به وجود آورده ایم که با بین الملل می شود کار کرد و می توان سرمایه خارجی جذب کرد در حالی که آقای رئیسی می گویند که در سال 95 چه مقدار در این زمینه موفقیت داشته ایم. ما در سال 95 ،10 میلیارد دلار در وزارت اقتصاد و دارایی ثبت شده است و 3 میلیارد دلار آن جذب شده است و منابع بانکی رشد 43 درصدی را تجربه کرده است. ماشین اقتصاد کشور را ما راه انداخته ایم درست است که سرعت آن کم است اما سرعتش را زیاد خواهیم کرد.

وی افزود: می خواهم یک جمله در اعتراض به سخنان آقای قالیباف بیان کنم. آقای قالیباف بنده با تمام مطالبی که به شما عرض کردم هرگز نگفتم که شما دروغ گفته اید بلکه گفتم شما خلاف می گویید لازم است بگویم که بنده در زندگی ام هیچ رانتی را استفاده نکرده ام و اگر روزی زمینی دریافت کرده ام و تنها دارایی ام منزلم است به قیمت رسمی روز گرفته ام.

رئیسی در نقد سخنان هاشمی طبا اظهار داشت: در مورد کارگاه های تعطیل شده اعداد و ارقامی که می گوییم 250 هزار کارگاه های تولید لباس و کیف و از این دست و به غیر از رقمی که در شهرک های صنعتی از کار بیکار شده اند آماری است که وزرای همین مملکت گفته اند و درج شده است و قضیه روشن و مبرا است.
کارگاه ها مشکل اساسی شان نبود نقدینگی است

وی افزود: ما به هر شهری که می رویم کارگرانی را می بینیم که بیکار شده اند آیا میشد که اینگونه نشود؟ بله امکان این امر بود چرا که خیلی از این کارگاه ها مشکل اساسی شان نبود نقدینگی است. کشور نقدینگی کم ندارد اما به جای اینکه این ظرفیت نقدینگی در فضای تولید کشور مطرح شود آدم های بدحساب بانکی این تسهیلات را گرفته اند و آن را به نحوی خاصی نیز گرفته اند من از شما سوال دارم آیا شما در عمرتان شده است که یک وام صفر درصد دریافت کنید و برای آن بهره ای نپردازید؟ در اینجا مبلغی وام داده شده است به مبلغ 300 میلیارد تومان که 1 ریال بهره برای آن وجود ندارد و تخلف بانکی است.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان داشت: این پول در تولید مصرف نمی شود . بحثی در مورد مسئله کشاورزی دارم که آیا صنعت اصل است یا کشاورزی بنده معتقدم که هر دو در کشور جزء مسائل اصلی هستند چرا که کشور ما قطب کشاورزی است و باید به آن توجه شود. وقتی به کسی اجازه داده می شود که میوه وارد کند در صورتی که در شمال کشور و در آذربایجان غربی بهترین تولید میوه را داریم واردات معنایی ندارد وضعیت شرایط عجیبی به وجود آمده است و به جای آنکه ما از کف بازار حرف بزنیم می آییم یک عدد و ارقامی را ذکر می کنیم در صورتی که واقعیتی که در میدان وجود دارد این است که اگر کشاورزی و کشاورزی گلخانه ای ما توسعه پیدا کند و فناوری در آن بکار برده شود و تعاونی ها طبق قانون اساسی تحویل گرفته شوند می توانند خیلی از مسائل کشاورزی ما را حل کنند.

هاشمی طبا درباره لزوم صادرات در کشور گفت: من از جناب آقای میرسلیم که عادت دارند سوال را با سوال بیان کنند یک سوال می پرسم که شما در طول مدت 15 سال مسئول یک شرکت موتورسازی در شمال ایران بودند، لطفا بفرمایید در این 15 سال چه تحولی در این کارخانه ایجاد کردید و الان این کارخانه در چه وضعی است.

صنعت مبتنی بر صادرات، محکوم به فنا است

وی ادامه داد: بارها با توجه به سابقه خودم گفته ام که اگر صنعت ما بر مبنای صادرات شکل نگیرد محکوم به فنا است اما بسیاری از افراد در مجلس و نقاط مختلف چراغی را که به خانه روا بود به دست استکبار جهانی دادند و مسئول محصول مستضعف ایرانی را برای استفاده در اختیار خارجی ها قرار دادند و صنعت ما به جای اینکه بر مبنای صادرات شکل بگیرد، واحدهای بزرگتر هر روز کوچک تر شدند و فقط بر مبنای رفع نیازهای داخلی ایجاد شد.

هاشمی طبا گفت: بسیاری از صنایع که امروز می گویند خوابیده اند دچار استهلاک فنی شده اند. بنده به عنوان مهندس نساجی در زمانی که مسئول بودم دو عدد ماشین بافندگی به یک کارگر می دادند اما امروز صد عدد ماشین بافندگی را به یک کارگر می دهند.

از طریق توریسم باید شغل ایجاد کنیم

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: بنده اصرار دارم که شغل اصلی از طریق توریسم در این مملکت صورت بگیرد و تمام صحبت هایی که دوستان می گویند مبنی بر اینکه ما سالی یک میلیون شغل ایجاد می کنیم، اما بنده می گویم در عرض یک ماه یک میلیون شغل ایجاد می کنم، یک قالب خشت زنی درست می کنم و در اختیار مردم قرار می دهم.

وی با بیان اینکه ایجاد شغل مستلزم سرمایه گذاری، فناوری و تکنولوژی است، گفت: در این زمینه باید استخوان خرد کرد تا بتوان این کار را انجام داد و یکی از کارهایی که ما می توانیم در کشور انجام دهیم ایجاد صادرات بر اساس توانمندی های داخلی است.

هاشمی طبا خاطر نشان کرد: ما از یک طرف می گوییم از سرمایه گذاری حمایت می کنیم بعد از طرف دیگر در مطبوعات از سرمایه گذاری های خارجی انتقاد می کنیم و هر سرمایه گذاری که از طرف کشورهای خارجی در کشور انجام می شود می گویند که این اقدام برای حمایت از کشورهای خارجی است و به ضرر مملکت ما است. این امر بدیهی است که وقتی کشور خارجی در کشور ما سرمایه گذاری می کند، به دنبال حفظ منافع خود نیز است.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: ما نمی توانیم فقط بر روی منبر رفته و حرف های بی خود بزنیم و بعد انتظار داشته باشیم اقتصاد، صنعت و کشاورزی شکوفا شوند. اصلاح مسائل زیست محیطی کشور خود اشتغالزایی وسیعی به دنبال دارد.

حجت الاسلام رئیسی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی براینکه برای هدفمند کردن یارانه ها چه اقداماتی انجام می دهید، گفت: ما اعتقاد داریم دولت مهدوی دولتی است که دولتمردانش از دو ویژگی مهم تقوا و کارامدی برخوردار باشند.

وی با بیان اینکه انتظار مردم این است که دولت هم ویژگی خدا ترسی و هم ویژگی کارامدی داشته باشد، ادامه داد: توجه به مردم از ویژگی های دولت مهدوی است که انسان باید توجه کند مردم چه مشکلاتی دارند و راه حلی برای آن پیدا کند. ما در گذشته نیز فقرا داشته ایم اما یارانه پرداخت نمی شد اما فقط افراد خاصی یارانه داشتند و با هدفمند کردن یارانه ها قرار شد این مبلغ به صورت عادلانه بین همه مردم تقسیم شود.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه این اقدام برای توانمندسازی کشور در بخش های مختلف اقتصادی هم بهره برداری شد، گفت: امروز میزان فقر از 23 درصد به 27 درصد رسیده است و برای بهبود وضعیت این فقرا باید چه کاری انجام داد؟ آیا با پرداخت 45 هزار تومان به دهک های پایین این مشکلات حل می شود؟

باید مبلغ یارانه‌ها افزایش پیدا کند/ سفره های مردم امروز کوچک‎تر شده است

حجت الاسلام رئیسی تاکید کرد: امروز باید زندگی فقرا را دید و اعتقاد ما این است که باید مبلغ یارانه ها افزایش پیدا کند و اگر آقایان می گویند این یارانه از کجامی خواهد تامین شود، ما منابع آن را معرفی می کنیم.

وی با اشاره به اینکه آب، برق، نفت و گاز و حامل های انرژی گران شد یعنی 40 هزار میلیارد تومان به 70 هزار میلیارد تومان تبدیل شد، ادامه داد: قانون هدفمند کردن یارانه ها هم می گوید این پول ها را باید گرفت و به خود مردم داد، به این معنا که توزیع این مبالغ نیز برد عهده خود مردم است.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خاطر نشان کرد: اگر دولت نسبت به خانواده فقرا مسئولیت دارد، باید حتما این قضیه را به خوبی دنبال کند، زیرا سفره های مردم هم اکنون کوچک تر شده و عملا این قضیه قابل مشاهده است. باید از مردم پرسید که آیا قیمت اقلام ضروری بیشتر شده یا کمتر؟ اگر مردم نگفتند دو برابر شده شما درست می گویید. بنابراین می توان گفت این سفره بسیار گران تر شده است.

هاشمی‌طبا در نقد صحبت‌های رئیسی در خصوص افزایش یارانه‌ها بیان داشت: جناب رئیسی از پیش‌بینی منابع دیگر سخن به میان آورده‌اند لطفاً روشن سازند که منابع دیگر چه هستند و مانند آنچه در دولت قبل پیش آمد و با اعطای۴۵ هزار تومان یارانه میوه، مسکن و... ده برابر شد به طوری که ۵۰۰ هزار تومان به خاطر ۳۶ درصد تورم از جیب‌شان بیرون آوردیم امروز هم اگر با افزایش یارانه‌ها اتفاقی مشابه رخ دهد می‌توان تخمین زد که ۸۰۰ هزار تومان از جیب آنها درآورده‌ایم.

وی با اشاره به چند برابر کردن یارانه‌ها با هدف رأی جمع کردن، افزود: دولت فعلی توفیق کنترل تورم را پیدا کرده حال نباید با هدف اینکه برخی مردم دوست دارند یارانه بگیرند و به خاطر یارانه رأی بدهند ما صحبت‌های این چنینی بدون اعلام منابع مشخص به میان آوریم.

رسیدگی به محرومین وظیفه است و جزء آرمان‌های نظام به شمار می‌آید

محمدباقر قالیباف دیگر نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در نقد صحبت‌های رئیسی تصریح کرد: رسیدگی به محرومین وظیفه است و جزء آرمان‌های نظام به شمار می‌آید اما باید کار تولید کرد تا مردم به مسیر خود بازگردند، امروز کسانی که به دنبال کار تولیدی هستند تحت فشار هستند و با قاچاق ارز و واردات بی‌رویه مواجه‌اند به طوری که در حاشیه قرار گرفته‌اند همچنین نگرانند چرا که ۴ درصدی‌ها بدون تلاش از منفعت عمومی بهره می‌‌برند سوال من این است آقای رئیسی آیا در دولت شما برنامه‌ای برای برخورد با آ‌نها وجود دارد؟

میرسلیم دیگر نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری هم در نقد سخنان رئیسی بیان داشت: درآمد حاصل از قانون ۸۰ هزار میلیارد تومان به صورت تقریبی تخمین زده شده است با پرداخت یارانه در دو دولت قبلی حدود ۳۵ هزار میلیارد به مردم داده می‌شد ما به کیفیت آن کار نداریم اما با این عمل تولید فراموش شد و گویی که وجود ندارد و نعمت زاده می گوید که تنها سه درصد برای تولید کمک دریافت کرده در حالی که باید ۳۰ درصد دریافت می‌کرد.

وی با اشاره به بحث تولید به عنوان جایگزینی برای یارانه تصریح کرد: اگر تولید به وفور ایجاد شود مردم دیگر نیازی به یارانه‌ها نخواهند داشت بنابراین باید از پول درست استفاده کرد و تنها دادن یارانه و صحبت‌های مانند آن را به زمان انتخابات محدود نکرد، بنابراین با مردم صادق باشید، نباید بدون برنامه شب انتخابات صندوق کشاورزی در حال ورشکستگی را با ۵ هزار میلیارد پر کرد.

روحانی دیگر نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در نقد صحبت‌های رئیسی بیان داشت: این بسیار مهم است که مردم بدانند عده‌ای به دنبال بازگشت به چهار سال قبل هستند و این مسئله روشن است که عده‌ای به دنبال پخش کردن پول مانند دولت قبلی هستند، آن زمان ۱۷ هزار میلیارد تومان برای یارانه می‌توانستند بدهند که ۴۲ هزار میلیارد هم تخلف کردند اما امروز ۷۰ هزار میلیارد دلار وجود دارد که می‌توان همه اینها را تبدیل کرد و به مردم داد، ما می‌توانیم در بخش یارانه‌های مربوط به کشاورزی، بهداشت و درمان توقف ایجاد کنیم اما این درست نیست و ما یارانه‌ها را ادامه می‌دهیم، چرا که ما دنبال نظام تأمین اجتماعی هستیم که آ‌ن را در برنامه دولت دوازدهم آورده‌ایم چرا که مستمری افراد کم درآمد را بیش از سه برابر کرده‌ایم و در این خصوص با مجلس توافق کرده‌ایم قدم دوم هم این است افرادی که در کف درآمدی و فقر مطلق به سر می‌‌برند در سایتی ثبت نام کنند و حداقل معیشتی به آنها پرداخت شود.

افزایش حقوق و تأمین حداقل‌های زندگی برای افراد کم توان

وی همچنین با تأکید بر افزایش حقوق و تأمین حداقل‌های زندگی برای افراد کم توان گفت: ما افراد کم توان را تقویت می کنیم و حداقل حقوق آنها را هم اکنون به یک میلیون و صد افزایش داده‌ایم و همچین برای بازنشسته‌ها نیز تدابیری اندیشیده‌ایم.

جهانگیری نیز در نقد صحبت‌های رئیسی اظهار داشت: متأسفانه یکی از اقدامات بدی که در دولت قبل انجام شد آن بود که سفره مردم کوچک شد بدین معنی که سفره روستاییان و شهری‌ها ۳۵ و ۲۵ درصد کوچک‌تر شد و این تنها نتیجه تصمیمات نادرست بود.

وی با اشاره به استفاده ناصحیح برخی از کاندیداها از فقر مردم گفت: عزت ملت ایران را حفظ کنید و سرزده به خانه فقرا نروید و با فیلم‌برداری و عکس برداری از آنها برای خود تبلیغ کنید، بنابراین اگر ۱۵۰ هزار تومان داده شود بر خلاف هدفی که ادعا می‌کنید عمل کرده‌اید چرا که در صورت پرداخت این مبلغ تنها سه راه برای وصول آن وجود دارد یک گران کردن حامل‌های انرژی مانند نفت، گاز، برق و... یا اینکه هزینه‌های دولت را در قالب کم کردن حقوق معلمان، بودجه دفاعی و...کاهش دهیم یا اینکه به صندوق بانک مرکزی دست درازی می‌کنیم و با این کار افزایش تورم را به شیوه صعودی افزایش می‌دهیم بنابراین اقتصاد کشور رو به نابودی می‌رود ما هم در این چهار سال راه‌های عاقلانه و عالمانه‌ای پیش بینی کرده‌ایم تا به نتیجه برسیم.

مشروح سومین مناظره نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری 96 در رسانه ملی+ فیلم

رئیسی در پاسخ به نقد سایر نامزدها خطاب به آقای روحانی گفت: آقای روحانی می‌گویند دریافتی مستمری بگیران سه برابر شده است اما چرا در روزهای آخر و در زمان تبلیغات انتخابات؟ پاسخ دهید که اگر نیاز به این کار بود چرا از اول این کار را نکردید، این کارها در این روزها تبلیغات انتخاباتی‌ست و نباید انجام شود.

وی افزود: همچنین کارهایی که نسبت به بهداران مبنی بر پرداخت وام ۱۰ میلیون تومانی واریز انجام می‌دهید که بخش نامه آن نیز موجود است،‌ تبلیغات است.

این نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ادامه اظهاراتش به طرح تحول سلامت اشاره کرد و گفت: طرح تحول سلامت که شما آن را اجرا کردید با نیت خوبی آغاز شد اما آیا آنچه که شما قصد کردید و آن چیزی که واقع شده یکی است؟


رئیسی با بیان اینکه هم اکنون ۷۰۰ میلیارد تومان نقدینگی در کشور وجود دارد و چند نفر بدحساب وام‌های چند صد میلیونی گرفتند، گفت: این کار یعنی دست کردن در جیب مردم، صد هزار میلیارد تومان به آقای نعمت‌زاده دادید تا صنایع را راه اندازی کند چرا در این چهار سال این کار را نکردید؟

وی با تأکید بر اینکه در اینجا باید با مردم با صداقت صحبت کنیم، گفت: من آ‌مادگی دارم صدا و سیما مناظره‌ای بگذارد و به من وقت دهد تا از سوی اقشار مختلف با آقای روحانی حرف بزنم، من نماینده اقشار مختلف هستم که امروز حرف دارند و بلندگو ندارد و بنده نیز روزنامه‌ای در کشور ندارم تا هر حرفی که بزنم پژواک آن در ده‌ها روزنامه منعکس شود.

چرا باید یارانه مردم را شما تصرف کنید

رئیسی با بیان در این چهار سال کشور دستتان بود و کشور را به این روز انداختید، گفت: چرا باید یارانه مردم را شما تصرف کنید در حالی که قانون هدفمندی یارانه‌ها مشخص کرده که پول‌ها کجا برود، امروز شما دولت پرخرجی هستید و ۲۵۰ هزار میلیارد تومان هزینه دولت است که اگر با این میزان درآمد حقوق کارکنان و یارانه‌ها را افزایش می‌دادید حرفی نبود اما چرا دولتی باید هزینه‌اش ۲۵ هزار میلیارد تومان باشد؟

باید یارانه‌ها را در راستای توانمندسازی مردم هزینه کنید

این نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه هزینه دولت شما دو برابر شده و این دولت، دولت پرخرجی برای کشور است، گفت: باید یارانه‌ها را در راستای توانمندسازی مردم هزینه کنید.

وی افزود: کاش تمام این چهار سال این سه چهار ماه بود که در این صورت چه کارهایی در این دو سه ماه برای کشور انجام نمی‌شد و چه لیست بلندی از اقدامات که نشد و ای کاش تمام این چهار سال در استان‌ها راه می‌افتادید و مصوبه می‌گذاشتید و اقدام می‌کردید اما متأسفانه همه اقدامات شما در راستای تبلیغات انتخاباتی انجام شده است در حالی که شما باید مردم را عاقل و اهل فکر بدانید.

در ادامه این مناظره محمدباقر قالیباف به عنوان ششمین نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری پشت تریبون قرار گرفت و در پاسخ به این سوال که مهم‌ترین اولویت‌های شما برای افزایش رشد اقتصادی کشور به منظور دست یابی به اهداف سند چشم انداز ۱۴۰۴ چیست، اظهار داشت: بدون شک امروز کشور ما با یک بحران اقتصادی روبروست و بیکاری، رکود و گرانی در کشور وجود دارد.

وی افزود: در حوزه گرانی گفته می‌شود که تورم کنترل شده اما مردم می‌دانند که گرانی وجود دارد و گرانی در همه اقلام دیده می‌شود.

بر اساس آمار ۳.۵ میلیون بیکار در کشور وجود دارد

قالیباف با بیان اینکه بر اساس آمار ۳.۵ میلیون بیکار در کشور وجود دارد که این رقم تا ۷ میلیون نفر نیز قابل تصور است، گفت: بسیاری از کارگاه‌ها تعطیل شده‌اند و طبیعتاً در چنین شرایطی که بحران اقتصادی وجود دارد وظیفه همه دولت‌هاست که تدبیر کنند و به کمک مردم بیایند اما بنده معتقدم دولت آقای روحانی نتوانستند به کمک مردم بیایند و موفق عمل کنند و حتی با افزایش هزینه‌های خودشان دست در جیب و سفره مردم بردند.

این نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: همچنین شاهد افزایش هزینه‌ها در قبوض آب، برق، گاز و تلفن هستیم که این فشار برای همه اقشار جامعه مخصوصاً محرومینی که پیشتر بحث آنها مطرح بود، وجود دارد.

قالیباف با تأکید بر اینکه اگر می‌خواهیم رشد کنیم باید تولید در اولویت ما قرار داشته باشد، گفت: در این راستا باید معافیت مالیاتی و یا حداقل تخصیص مالیاتی به تولید کنندگان و کسبه‌ای دهیم که در این رکود حداقل درآمد را دارند.

*ما ۴۰ درصد فرار مالیاتی داریم

وی با بیان اینکه ما ۴۰ درصد فرار مالیاتی داریم، اظهار داشت: در دریافت مالیات از ثروتمندان و مالیات و ثروت کمترین سهم دریافت مالیات را داریم و در جهت گیری نقدیندگی نیز معتقدیم مهم‌ترین بخشی که باید برای این کار دنبال کنیم بحث افزایش اشتغال است چرا که این اشتغال است که می‌تواند بیکاری را حل،‌ تولید را فعال و رونق را به کشور برگرداند و بر همین اساس نیز برنامه ریزی ما بر این پایه قرار دارد.

قالیباف اظهار داشت: ما باید واقعاً نیروهای کاری که هستند را شناسایی کنیم، گفتند سایتی بگذاریم برای شناسایی محرومین و افراد جویای کار و کارآفرین، حالا بگذریم که با شکایت ایشان سایت ما را بستند و سایت خودشان را گذاشتند!

میرسلیم در نقد سخنان قالیباف گفت: رسیدن به سند چشم انداز خیلی فداکاری می خواهد دوازده سال است که همین طور عقب آمدیم لذا در جهت اهداف چشم انداز کار انجام نشده است.

**اگر اصل 44 را رعایت نکنیم به جایی نمی رسیم

وی با اشاره به اینکه دولت یازدهم اصل 44 را اجرا نکرده است افزود: 15 سال یک شرکت هست که اقای جهانگیری باید تکلیف این شرکت را مشخص کند، این طوری می خواهید کار پیش ببرید؟ به چه حقی دولت موتور فروشی می کند؟ اگر اصل 44 را پیاده نکنید به جایی نمی رسید. زیرا این کارها کارهای دولتی نیست و دولت باید کار خود را انجام دهد.

**فساد اداری تا اصلاح نشود به جایی نمی رسیم

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه خود آقای روحانی خودروی برقی را رونمایی کردند ولی انگار نه انگار و بعد اجازه واردات از ژاپن می دهند افزود: دولت نفهمید با اصل 44 و اقتصاد مقاومتی چه کار می کند لذا این فساد اداری تا اصلاح نشود به جایی نمی رسیم و ادعا می کنند دولت الکترونیک درست کرده اند این در حالی است که هیچ چیزی وجود ندارد، کجایش دولت الکترونیک است؟ شفافیتش کجاست؟

روحانی در ادامه برنامه در نقد گفته های قالیباف افزود: شما راجع به رشد گفتید درامد ملی کشور را دو و نیم برابر می کنید ما در هیچ جای دنیا سابقه چنین رشدی را نداریم و این به معنای رشد 26 درصدی است در حالی که در هیچ کجا شاهد چنین رشدی نیستیم.
وی تصریح کرد: می گویند که ما پتروشیمی راه می اندازیم و شغل درست می کنیم ما که الان 54 میلیون تن پتروشیمی تولید می کنیم پس کجاست اقتصاد؟ رشد از طریق بهره وری ایجاد می شود بگویید چه طور این را ایجاد می کنید؟

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه 9 میلیون تن به پتروشیمی در این دولت اضافه شد به طوری که پتروشیمی 16 هزار نفر را در اروپا به طور مستقیم و غیرمستقیم سبب اشتغالزایی می شود افزود: چه مقدار از طریق بهره وری رشد ایجاد شده است؟ رشد از طریق سرمایه فیزیکی ایجاد می شود در این دولت بعد از چشم انداز به رشد بالای هشت درصد رسیدیم در حالی که در ده سال گذشته چنین رشدی سابقه نداشت و با رشد خوب این مسیر را دولت آینده می تواند ادامه دهد.

جهانگیری در ادامه در نقد گفته های قالیباف با اشاره به اینکه در ایران دولت برای اولین بار به رشد بالای 8 درصد رسید و این مسئله می تواند در دولت بعد ادامه یابد افزود: سیاست ها و اقداماتی برای رشد اقتصادی باید داشته باشیم که یکی سیاست خارجی است کاندیداهای فعلی آیا در مذاکره سیاست خارجی وارد هستند؟ آیا اطرافیان شما طرفدار سیاست خارجی و مذاکره هستند؟ یا تنها به دنبال تنش زایی هستید؟

وی با اشاره به اینکه برای رشد هشت درصدی 770 هزار میلیارد پول نیاز است که رشد هشت درصد داشته باشیم خاطر نشان کرد: آقای قالیباف با این اطرافیانتان می توانید این کار را انجام دهید؟ شما شهر تهران را خیلی گران اداره کردید. آقای قالیباف تمام کسانی که در راس امور هستند در شهرداری از نظامی ها هستند.

جهانگیری با اشاره به اینکه در بعضی جاها در بخش خصوصی سازی در دولت قبل به برخی از نهادهای قدرتمند واگذار شد که ما نتوانستیم آن را پس بگیریم گفت: آقای قالیباف شما در کارهای تهران بخش خصوصی را کم وارد کار کردید و کارهایتان را برنهادهای نظامی واگذار کردید.

جهانگیری افزود: آقای میرسلیم من در شما انصاف سراغ داشتم طبق اصل 44 در این دولت شرکت ها را به بخش خصوصی واگذار کردیم رفقای شما در دولت های گذشته واگذار نکردند لذا آقای میرسلیم نفرمایید اصل 44 را رعایت نکردیم.



رئیسی در ادامه برنامه در نقد گفته های قالیباف اظهار داشت: رشد اقتصادی دولت فعلی طبق آمار 7 درصد است که 6 درصد آن مربوط به فروش نفت است لذا یک و نیم درصد آن قابل قبول است.

وی تصریح کرد: 129 شرکت آماده خصوصی سازی بودند که به 29 شرکت کاهش یافت و این دولت فقط می گوید باید بشود و بشود این چه ادبیاتی است که صحبت می کنید باید بگویید به چه عمل کرده اید آیا وعده هایتان به نتیجه نشست؟ چرا دولت به گونه ای حرف می زند که انگار کس دیگری اختیار دارد.

**کشور در رکود، رکورد زده است

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه رکود در کشور ما رکورد زده است خاطر نشان کرد: آیا مردم رشد اقتصادی را در جیب خود احساس می کنند؟ لذا ما حتما با دیپلماسی عزتمندانه کار را جلو می بریم اول کشورهای همسایه را باید مورد توجه قرار داد.
وی با اشاره به اینکه با کشورهای همسایه می توان در زمینه صادرات اقداماتی را انجام داد افزود: آقای روحانی گفتند باید به زندگی فقرا هم توجه کنیم لذا الان اگر در ارتباط با مسئله اشتغال بخواهیم موضوع را حل کنیم باید پیشران های اقتصاد که همانا مسکن و اشتغال است توجه کرد بنابراین باید واردات را کنترل کنیم تا زمینه تولید در کشور فراهم شود.

**از همان تحریم کنندگان کالا با قیمت بالاتر خریدیم که رنگ و روغن به کشور بزنیم

هاشمی طبا در ادامه گفت: برنامه 1404 اهداف والایی دارد واقعیت این است که به حرف آدم های عاقلی که حرف علمی می زنند گوش نمی دهیم، براساس داده هایی که به ما می رسد می خواهیم علم را تغییر دهیم لذا زمانی که تحریم شدیم باید اقدامات اجرایی قوی با بسیج نیروهای مردمی انجام دهیم اما از همان تحریم کنندگان کالا با قیمت بالاتر خریدیم که رنگ و روغن به کشور بزنیم.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه براساس داده هایی که به ما می رسد می خواهیم علم را تغییر دهیم گفت: باید در مقابل تحریم کمربندمان را محکم ببندیم.

وی افزود: کارخانه ها و مردم در حال فعالیت هستند اما این طور که مطرح کنیم در کشور شرایط خوبی را شاهد نیستیم در این تریبون بدترین سیاه نمایی ها را انجام می دهیم.

**از این تریبون بدترین سیاه نمایی ها را در کشورمان انجام می دهیم

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه توسعه، تولید و پیشرفت غیر از تمرکز سرمایه، غیر از تلاش، غیر از کوشش راه دیگری ندارد گفت: کارگردان فیلم می سازد و می رود آن طرف مرز جایزه می گیرد و می گوید سیاه نمایی کرده است.

هاشمی طبا ادامه داد: به اقتصاددانان مان و بازرگانانمان باید توجه کنیم اگر می خواهیم توسعه پیدا کنیم باید در راه توسعه گام برداریم بنابراین با راحت طلبی و شعار راحت طلبی یقینا در 1404 که هیچ در 1424 هم به 1404 نمی رسیم.


قالیباف در مدت 5 دقیقه زمان پایانی خود گفت: وعده هایی که بنده دادم همه از جنس عدد و رقم است و با حرف و شعار نیست. یک زمانی آقای جهانگیری درباره توسعه خط مترو که به 100 کیلومتر می‌رسید نسبت به کار ما تعجب کرده بود لذا باید بگویم که ما در پروژه های دیگر شهر هم به همین منوال حرکت کردیم.

هیچ‌گاه خلف وعده نکردم

وی با بیان اینکه در سابقه من هیچ وقت خلف وعده نبوده است، افزود: می خواهم امروز به مردم عرض کنم که مطمئن باشند که بنده وعده 5 میلیون شغل را در برنامه دولت مردم اجرا خواهم کرد .

قالیباف با بیان اینکه 1.2 اشتغال زایی قطعا به مناطق محروم اختصاص خواهد یافت، گفت: این شغل ها از طریق صنایع کوچک، توسعه کشاورزی و صنایع تبدیلی انجام خواهد شد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به توسعه صنایع پتروشیمی، نفت و صنایع مادر بیان داشت: ما قطعا در جهت دهی به نقدینگی برای کارگاه های از کار افتاده اقداماتی انجام خواهیم داد. امروز پیشران کار در حوزه مسکن است و قطعا به وضعیت مسکن رونق خواهیم داد و این هدف را پیشگیری خواهیم کرد.

وی خطاب به روحانی ادامه داد: جناب آقای روحانی شما در صحبت های خود به گونه ای عنوان کردید که امروز اشکالی در اقتصاد ایران وجود ندارد. مردم ما امروز می دانند که واقعا بحران اقتصادی در کشور وجود دارد و شما و آقای جهانگیری هر چقدر در این مناظره بگویید که وضعیت خوب است، نمی توانید از کارنامه دولت دفاع کنید.

کارنامه دولت یازدهم قابل دفاع نیست

قالیباف با بیان اینکه کارنامه دولت یازدهم قابل دفاع نیست، بیان داشت: ما برای آینده برنامه داریم و بنده معتقدم یکی از بی قانونی ها همین است.

وی با اشاره به تصوب برنامه ششم ادامه داد: امروز ما در دولت مردم متعهد هستیم که برنامه ششم را اجرا کنیم. ما قطعا سند چشم انداز را دنبال خواهیم کرد لذا این در حالی است که دولت آقای روحانی دست به این عمل نمی‌زند.

قالیباف با بیان اینکه قطعا افزایش درآمد 2.5 برابری در بخش ارزی و ریالی امکانپذیر است، گفت: حتما در کشور سابقه رشد 2 رقمی را هم داشته ایم که بنده در زمان خود این موارد را توضیح خواهم داد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه ما باید به بخش خصوصی اعتماد کنیم، اظهار داشت: ما باید به بخش تعاونی اعتماد کنیم ولی متاسفانه امروز مخصوصا رفتار دولت 4 درصدی ها اینگونه شده که ما نمی توانیم امنیت سپرده گذار را تامین کنیم لذا وقتی دولتمردان نمی توانند امنیت سپرده گذار را تامین کنند دیگر کدام سرمایه گذار می تواند به کشور وارد شود.

قوی‌ترین دیپلماسی شهری را برقرار کردم

قالیباف با بیان اینکه در دوره بنده قوی ترین دیپلماسی شهری حاکم بود، گفت: امروز دبیرخانه همه کلان شهرهای آسیا به طور ثابت همیشه در ایران است که این مسئله یکی از افتخارات ما در دیپلماسی در سطح موضوعات انجام شده است.

قالیباف با اشاره به برخی بداخلاقی های انجام شده در مناظره گفت: آقای جهانگیری به بنده گفتند که دروغ نگفته اند و من خلاف این موضوع حرف زده ام لذا باید بگویم آقای جهانگیری دروغ گفتند و باید موضوع 2 هزار و 200 میلیارد را توضیح دهند.

وی با اشاره به املاک نجومی و اظهارات حجت الاسلام روحانی در این رابطه گفت: باید بگویم هم جناب آقای روحانی از این رانت املاک استفاده کرده اند و آقای جهانگیری لذا شما در این شهر و حوالی شهر غرب زمینی 800 متری گرفتید که با متری 3 هزار تومان برای شما محاسبه شد. همچنین شما زمینی اخذ کردید با 385 متر که متری 345 هزار تومان برای شما تمام شد لذا شما نمی توانید درباره رشد اقتصادی حرفی داشته باشید چرا که تا فساد متوقف نشود مسائل درست نمی شود.
در بخش دوم مناظره قالیباف در پاسخ به این سوال که برنامه شما برای افزایش بهره وری در بخش کشاورزی و توسعه صنایع تبدیلی در شهرها و روستاها چه خواهد بود گفت: در ابتدا اجازه دهید چون در مناظره گذشته قول داده بودم در خصوص اموالم شفافیت سازی کنم مطلبی را بگویم چرا که معتقدم شفافیت سازی مهمترین موضوع برای رشد اقتصادی کشور است.

وی ادامه داد: خوب است که همه ما نامزدها اموال خود را براساس قانون به اطلاع مردم برسانیم البته قانون می گوید که این اموال را به قوه قضاییه اعلام کنید اما من معتقدم که اطلاع رسانی به مردم بسیار خوب است. اگر این اعلام دارایی صورت بگیرد می تواند بسیار موثر باشد.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره بخش کشاورزی اظهار داشت: یکی از موضوعات مهم در بخش کشاورزی و امنیت غذایی باید به سمتی برویم که در بخش اقلام اساسی خودکفا شویم.

وی ادامه داد: ما در این زمینه همان سند چشم انداز و برنامه ششم را دنبال می کنیم به خصوص برای روستاها و آن 1.2 دهم میلیون شغلی که اشاره کردم با همین نگاه در روستاها به صنایع کوچک و صنایع تبدیلی خانگی نگاه خواهیم کرد.

وی خاطر نشان کرد: من معتقدم تا زمانی که مبارزه با فساد و رانت حل نشود در هیچ حوزه ای نمی توانیم به نقطه خودکفایی برسیم تا بتوانیم کار صادرات را انجام دهیم.

امنیت کشور و سازمان اداره آن در گرو مبارزه با فساد است

در ادامه رئیسی در پاسخ به این سوال که برنامه شما برای مبارزه با فساد اقتصادی و رانت خواری به ویژه فساد سازمانی چیست اظهار داشت: امنیت کشور و سازمان اداره آن در گرو مبارزه با فساد است. فساد یک ساختارهایی را به وجود می آورد که دولت باید آنها را اصلاح کند تا ما هر روز شاهد یک فساد در کشور نباشیم.

فساد در کشور فراجناحی شده است

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه فساد در کشور فراجناحی شده است ادامه داد: چرا دولت ها این موضوع را به یکدیگر پاس می دهند این اصلا زینده نظام اداری ما نیست که هر روز یک فساد به وجود بیاید و تنها راه حل برای حل آن ایجاد یک ساختار است و در کنار آن باید افراد صالح برای انجام امور انتخاب شوند.

وی افزود: اگر یک دستگاه نظارتی گزارش داد که کسی در دولت فاسد است باید با حساسیت با آن موضوع برخورد شود. این فساد چه در زیر عمامه من یا آقای روحانی باشد و یا در زیر کت آقای قالیباف یا جهانگیری یا سایر دوستان مخفی شده باشد باید نسبت به آن حساسیت داشته باشیم. اولین کسی که در این خصوص باید حساسیت داشته باشد رئیس دولت است.

وی خاطر نشان کرد: این که به آقای روحانی گفته می شود نزدیکترین فرد به شما امروز در حال انجام فساد است و میلیونی فساد می کند نه فقط حساسیتی نشان داده نمی شود بلکه مقاومت هم در برابر آن صورت می گیرد که این سازگاری با اصلاح نظام اداری ندارد.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه ما معتقدیم اگر بخواهیم نظام اداری کشور اصلاح شود گفت: در دولت کار و کرامت مصمیم که در هیچ کجای نظام اداری اجازه ندهیم فسادی صورت گیرد. زمانی که من در سازمان بازرسی کل کشور بودم آسیب زدایی فراوان صورت گرفت اما ناراحتیم که چرا این آسیب زدایی ادامه نداشت.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: آسیب زدایی مهم است یعنی عزم و اراده جدی برای این که اگر کسی در دولت فساد کرد او را بیرون بیندازند. مشکل اصلی که ما داریم و یکی از دغدغه های مردم همین است و این مسئله قابل حل است و با یک عزم و اراده راسخ امکان دارد این مسئله فساد کاملا حل شود.

هاشمی‌طبا در پاسخ به این سوال که شما چه برنامه‌ای برای اصلاح نظام مالیاتی کشور دارید و ملاحظات شما برای حمایت از تولید و اشتغال در این زمینه چیست، بیان داشت:‌ در ابتدا چون بنده با اعلام دارایی‌ها نامزدها مخالفت کردم و هیچ قانونی هم در این زمینه وجود ندارد و چون پول داشتن و یا نداشتن ملاک نیست و اینکه شاید شخصی فقیر باشد و برای پول‌های کشور کیسه بدوزد و متقابلاً درخواست دادم نامزدهای محترم نسبت به اعلام منابع پولی ستاد خود به طور مشخص با ارائه دهندگان اعلام کنند.

ما باید در رابطه با مالیات افراد را مانند کشورهای اروپایی رصد کنیم

وی گفت: ما باید در رابطه با مالیات افراد را مانند کشورهای اروپایی رصد کنیم و درآمدهای واقعی را شناسایی کنیم و سیستم جامع مالیاتی را به کار ببریم و همان طوری که یکی از دوستان اشاره کرد حدود ۴۰ درصد از کسانی که مالیات پرداخت نمی‌کنند این افراد در زمره مالیات دهندگان قرار ندادند در نتیجه باید سیستم جامع مالیاتی را طراحی کرد و به اجرا درآورد.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: در زمینه شرکت‌های تولیدی که واقعا مظلوم هستند به خصوص کسانی که صنایع دقیقی را کار می‌کنند و فشار بسیاری زیادی روی آنها وارد است از قبیل بیمه‌های اجتماعی، مالیات، ممیزی و...نسبت به کسانی که تولیدات صادراتی دارند معافیت مالیاتی در نظر بگیریم.

روحانی در پاسخ به این سوال که فرصت‌ها و تهدیدهای رشد نقدینگی چیست و چنانچه شما رئیس جمهور شدید چه برنامه‌ای در زمینه مدیریت و مهار این پدیده خواهید داشت، گفت: قبل از اینکه به این سوال پاسخ دهم باید به نکته‌ای که برادرم جناب آقای رئیسی مطرح کردند باید پاسخ دهم و با اینکه روز میلاد امام زمان(عج) است و ایشان هم مانند بنده روحانی هستند و من نمی‌خواستم این موارد را مطرح کنم آقای رئیسی می‌گویند بنده در ماه‌های آخر برای افتتاح پروژه‌ها به استان‌ها سفر کردم و بعد به جای آن می‌گوید که مصوبه گذراندید در اینجا جای دارد که بگویم ما مصوبه‌ها را چهار سال پیش گذراندیم و چهار سال هم کار کردیم و در این سفرها رفتیم که پروژه‌ها را افتتاح کنیم آیا شما از افتتاح ناراحت هستید و به ما می‌گویید که چرا قانون را در ماه‌های آخر کارمان اجرا کردیم و شما می‌گویید که چرا در ماه‌های ابتدایی سال ۹۶ قانون را اجرا کردید در صورتی که ما این قانون را در شهریور سال گذشته نوشته‌ایم و دی ماه به مجلس ارائه کردیم و مجلس آن را تصویب کرده است و ما موظف به اجرای آن هستیم شما ظاهراً به مسائل قانونی آشنا نیستید در حالی که ادعا دارید درس حقوق خوانده‌اید.

وی ادامه داد: شما یک قاضی هستید و این گونه به مردم تهمت می‌زنید شما می‌خواهید رئیس جمهوری شوید که از حقوق ملت ایران دفاع کند، شما چرا بدون هیچ گونه دلیل و دادگاه اتهام می‌زنید بنده با هیچ کس به هیچ عنوان نه عهد اخوت بسته‌ام و هرکس هر تخلفی که کرده است باید با اشد قانون با آ‌ن برخورد شود و هیچ کس مانع این کار نمی‌شود.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: شما با این کار تبلیغات انتخاباتی می‌کنید شما اگر با فساد مخالف هستید در پرونده ۱۲ هزار میلیارد ریالی که یک طرف آن قاضی‌ای حضور داشت که میلیاردها تخلف کرده بود و عفو شد و یک طرف دیگر آن همکار شما حضور داشت که در حال حاضر فرار کرده است و یک طرف دیگر آن مقام دولتی‌ای بود که امروز در ستاد شما حضور دارد برخورد می‌کردید، اگر شما واقعاً با فساد مخالف هستید فساد روشن پرونده‌ای است که شما از آن مطلع هستید و از آنها استفاده می‌کنید بنده نمی‌خواستم به این موارد اشاره کنم اما به دلیل اینکه شما ابتدا موضوع را آغاز کردید بنده لازم بود که به این موارد اشاره کنم در مسئله نقدینگی مهم‌ترین مسئله تورم است که باید مراقب باشیم تورم ایجاد نشود.


در ادامه جهانگیری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه طرحی برای ارتقا صنعت خودرو ملی در کلاس جهانی دارید، گفت: پیش از اینکه به درونزا بودن اقتصاد اشاره کنم به آقای قالیباف می‌گویم که گویا این دفعه آمده بودید که یکسری افراد را تخریب کنید ولی به شما اطلاعات غلط می‌دهند و من باز هم ادب را رعایت می‌کنم و به شما نمی‌گویم که دروغ می‌گویید.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: من جز خانه‌ای که در تهران در آن نشسته‌ام هیچ خانه،‌ملک و زمینی در تهران ندارم و اگر شما می‌گویید که آدرسش را دارید همین الان بروید و بگیرید و آن ملک برای شما.

وی خطاب به قالیباف بیان داشت: ادب،‌صداقت و اخلاق چیز خوبی است! آن را رعایت کنید.

زندگی من از کاغذ هم سفیدتر است

جهانگیری با بیان اینکه تنها 8 سال از تمام پست‌ها کنار بوده است و هیچ مسئولیتی در حد اداره کل هم نداشته است، اظهار داشت: زندگی من از کاغذ هم سفیدتر است و لکه‌ای در آن نیست و در زندگی فرزندانم هم خیریه‌ای درست نکرده‌ام که به آنها اموال بدهم و اکنون نام آن را خیریه بگذارم.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در خصوص مسائل اقتصادی بیان داشت: در این زمینه شعار ندهیم، زیرا رئیس دولت دهم 100 بار گفت که تا پایان دولت بیکاری را ریشه‌کن می‌کنم.

گوش ملت از شعار پر است

وی خطاب به قالیباف بیان داشت: ملت ایران گوششان از این شعارها پر است، برنامه چیز سختی است اما شعار ساده است و شما می‌توانید به راحتی بگویید 5 میلیون شغل ایجاد می‌کنم اما ما از شما می‌خواهیم با برنامه بگویید که چکار می‌کنید.

جهانگیری با تاکید بر اینکه درونزایی یکی از ویژگی‌های اقتصاد مقاومتی است اظهار داشت: باید از تمام ظرفیت‌های کشور استفاده کرد تا اقتصاد شکوفا شود.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه صنعت خودرو یکی از صنایع پیچیده است، بیان داشت: در این حوزه باید از همه ظرفیت‌های کشور استفاده شود و باید از ظرفیت‌های قطعه‌سازی و تحقیق و توسعه استفاده کرد و ما باید با استفاده از آن در ایران تولید و به خارج صادر کنیم.

در ادامه این مناظره میرسلیم در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برنامه شما برای رشد کسب و کارهای دانش بنیان و تحکیم پیوند صنعت و دانشگاه چیست، گفت: یکی از مسائل مهم در رشد کسب و کار این است که ما همکاری بین صنعت و دانشگاه را برقرار کنیم.

وی ادامه داد: آنچه که من عرض می‌کنم مبتنی بر تجربه خودم است زیرا ما با استفاده از جوانان مستعدی که در دانشگاه بودند هسته علمی را در صنعت ایجاد کردیم و نسبت به نیازی که در صنعت وجود داشت اقدام کردیم و بر مبنای آن نیز مبادرت به طراحی کردیم و بعد از طراحی کار نمونه سازی را انجام دادیم و سپس وارد تولید انبوه شدیم.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه این مورد از هسته اقتصاد مقاومتی است که انجام دادیم، اظهار داشت: متقابلا هسته فناوری را در دانشگاه ایجاد کردیم و از دانشجویان جوانی که با همکاری استادانشان آمده بودند خواستیم برای چاره جویی مسائل صنعت فعال باشند.

وی تصریح کرد: این امکان وجود دارد که به شکل مناسبی بین دانشگاه و صنعت هماهنگی ایجاد کرد و چاره‌جویی اساسی کرد و دولت هم باید از اینها پشتیانی کند که متاسفانه دولت یازدهم فرصت لازم را پیدا نکرد و یا فرصتی را که داشت سوزاند.

میرسلیم خاطر نشان کرد: هسته‌هایی که ما تشکیل داده‌ایم توسط دولت تقویت نشد و دولت به جای اینکه از آنها به عنوان الگو استفاده کند،‌ از همین فرمانده اقتصاد مقاومتی استفاده نکرد و ما نتوانستیم از جوانان خوبمان استفاده کنیم در حالی که می‌توانستیم از آنها برای رشد صنعت کشور استفاده کنیم و وقتی که این اتفاق انجام نگرفت، جوانان ما تمایل پیدا می‌کنند که به سمت خارج از کشور بروند و در آنجا با حضور در بین کشورهایی که رقیب ما هستند افزایش فاصله ما و آنها را رقم زند.

هاشمی طبا در جمع بندی پایانی سخنان خود اظهار داشت: من دوست داشتم که نوه شش ساله خود را به همراه می‌آوردم که عینا این مسئله را نشان بدهم که ما باید برای آنان کار کنیم و میراثمان برای جوانان باشد.

وی افزود: طبیعتا هر سیاستمدار و مدیری باید دوستدار مردم باشد که بتواند برای آن ها کار کند اما دوست داشتن انواع متفاوتی دارد به عنوان مثال امام (ره) مردم را دوست میداشت و اگر در حمله بعث عراق به آن ها میگفت که من شما را دوست دارم پس بروید و پنهان شوید که آسیبی نبینید و جان خود را حفظ کنید اما در عوض به آن ها گفت که به جبهه ها بروید و آن را پر کنید چرا که شهادت افتخار است و چنین شد که مردم ما به جبهه ها هجوم آورند و ایران را حفظ کردند.
وعده هایی که داده میشود هیچکدام منطقی و عملی نیست

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان داشت: ما برای چندین رای نباید کاری کنیم که خودمان را به عنوان دوستدار بزرگ مردم معرفی کنیم. وعده هایی که داده میشود هیچکدام منطقی و عملی نیست سوال می کنیم که چرا منابع یارانه 3 برابر را نمی گویید، می گویند آماده است اما از کجا، معلوم نیست.

وی بیان داشت: فرمایش مقام معظم رهبری که فرموده اند استقلال ملی عظمت و سربلندی ملت ایران در ذهنم بوده است به همین دلیل حفظ ارجمندی ایران را در درجه اول قرار می دهم و به جای پخش یارانه برای همه و تظاهر به دوست داشتن گفته ام که به فقرا و مستضعفین و همچنین معلولین و بی سرپرستان باید کمک شود و یارانه ها به آن ها تخصیص یابد که خوشبختانه امروز نیز بخشی از آن گفته شده است.

وی افزود: همه ما شیره این مملکت را چشیده ایم و بدون اغراق همه مردم ما بدانند که نفت، آب ، گاز، جنگل ، رودخانه در خدمتشان بوده است و در شرایط کنونی اگر بخواهیم ادامه دهیم و نه میراث یک سرزمین شکوهمند را خواهیم داشت و نه استقلال ملی خواهیم داشت و نه عظمت .

قالیباف نامزد دوازدهمین دوره ریاست جمهوری در جمع بندی سخنان خود اظهار داشت: دوست داشتم که در پایان مطلبی را برای مردم ایران بیان کنم اما در این روز عید این شرایط به وجود آمد که جناب آقای روحانی و آقای جهانگیری مطالبی را ذکر کردند که باید بگویم سوال اینجاست که چرا باید بگویم و بنده فکر می کنم اگر به این مسائل اشاره نکنم حق مردم مظلوم را ضایع کرده ام و این مسائل باید روشن شود.

وی افزود: امروز مشکل ، عدم حل مشکلات اقتصادی کشور و فرصت های نابرابری است که در حوزه اقتصادی و اجتماعی پیش آمده است. جناب آقای روحانی شما می فرمایید که هر کسی هست با او برخورد کنید لازم است بگویم که اولین برخورد را خودتان انجام دهید چرا که شما مطلعید که بستگان شما و در کنار شما در حوزه های مالی و اقتصادی و بانکی چه می کنند و بنده مطمئن هستم که شما می دانید و چرا برخورد نمی کنید به این دلیل که خود شما نیز از این رانت استفاده می کنید و وقتی استفاده کرده اید نمی توانید برخورد کنید.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان داشت: آقای روحانی جنابعالی وقتی شما حدود 800 متر زمین را می گیرید و متری 3 هزار تومان در سال 70 حتما شهامت برخورد با وام متخلفان را ندارید. جناب آقای جهانگیری شما باز دروغ می گویید به مردم بگویید که 385 متر زمین را در دهه 80 به متر 140 هزار تومان در ونک از بیت المال گرفته اید و بعد به ما می گویید املاک نجومی گرفته ایم چرا به مردم بدبخت این را نمی گویید.
ما باید شجاعانه با فساد مبارزه کنیم و حق مردم را بدهیم


وی افزود: اگر حق مردم نبود اینگونه نمی گفتم ما از اسنادی که در مورد زمین ها است و مدارک آن را آورده ام که به نام این دو بزرگوار است و به همین دلیل است که می گویید نمی توانیم ، نداریم، نمی شود پس این 6 میلیون بیکار کشور که سالانه 1 میلیون نفر به آن اضافه می شود و منابع کشور با توجه به آنکه ما تنها 1 درصد جمعیت جهان را دارا هستیم و 1 درصد خاک دنیا راداریم پس چرا نمی توانیم آن را اداره کنیم و مردم در این سرزمین فقیرانه زندگی می کنند به خاطر آنکه مدیریت نداریم و به خاطر آنکه فساد وجود دارد و اصلاح ساختاری نمی شود. ما باید شجاعانه با فساد مبارزه کنیم و حق مردم را بدهیم و به آنان خدمت کنیم و ما بر این باور هستیم که حتما دلسوز مردم هستیم.

مشروح سومین مناظره نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری 96 در رسانه ملی+ فیلم

میر سلیم در پایان جمع بندی خود تصریح کرد: من شخصا ادعای معجزه برای رفع این مشکلات را ندارم. مگر با یاری خود شما و به لطف خدا و با ادعای داشتن برنامه‌ای مستقل و عزم و جزم برای باز کردن گره‌ها.

وی با اشاره به مسئله فساد گفت: مهمترین مسئله امروز کشور ما فساد است و آن هم فساد در دستگاههای اجرایی چرا که سایر مفاسد ناشی از فساد دستگاه های جرایی است.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: من با رباخواری در نظام بانکداری که موجب بیچارگی در خانواده‌ها است جنگ خواهم کرد. مبارزه با فساد اداری خواسته شما و مقام معظم رهبری است و آن نیز جز با همکاری افراد پاکدست و فساد ستیز میسر نخواهد بود.

دولت من دولت کاسبان نخواهد بود

میر سلیم افزود: دولت من دولت کاسبان نخواهد بود. با شناختی که از طریق دفاترمان در سراسر کشور داریم برنامه فوری برای توسعه بخش کشاورزی با توجه به وضعیت بحرانی منابع آب کشور داریم. ما برنامه نجات فوری صنعت خودروسازی که موجب بحران اقتصادی و بحران محیط زیستی و نارضایتی عمومی شده است و شایسته مردم نیست را نیز در نظر داریم.

وی در خصوص رسیدگی فوری به وضعیت کارکنان دولت و کارگران گفت: متاسفانه عده‌ کثیری از کارکنان دولت و کارگران قراردادی هستند و تامین شغلی آنها میسر نیست و گرفتاری مالی آنها را رنج می دهد رسیدگی فوری به این عزیزان در برنامه ماست و همچنین توجه به روستائیان و عشایر در دستور کار ماست. ایجاد بازار صادراتی جزء برنامه اصلی است. ما برنامه دقیق برای ایجاد اشتغال نیروی جوان و تحصیل کرده بر مبنای شرکت‌های دانش بنیان داریم و امروز می‌خواهم سلام این جوانان عزیز را خدمت همه نامزدها برسانم و بگویم آنها منتظر حضور شما در میان خودشان هستند.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پایان خاطر نشان کرد: امیدوارم که با هماهنگی که بین انتخاب شایسته شده دولت پاکدست بتوانیم از پس وظایف مهمی که برعهده ماست برای تعالی و پیشرفت جمهوری اسلامی ایران بر‌آییم.

روحانی نیز در پایان جمع بندی خود بیان داشت: بعضی از نکات را اصلا مایل نیستم بیان کنم اما مجبورم به ملت شریف ایران بگویم. من اگر پرونده سال 84 آقای قالیباف که دست من بود و نگذاشتم پرونده بشود و دعوا کردم با بعضی‌ها در دبیرخانه که نباید کسی مطلع شود اگر آن مردانگی را نکرده بودم هم اکنون شما اینجا ننشسته بودید. طرح لوله کردن بود، می‌گفتید که بگذارید من این دانشجویان را ظرف 2 ساعت لوله کنم اگر ما جلوی شما نمی‌ایستادیم هم اکنون همه دانشگاههای ما پراز لوله بود.
ما همه اموال‌مان در اختیار قوه قضائیه است

وی در ادامه افزود: ما همه اموال‌مان در اختیار قوه قضائیه است هم اکنون شما دارید ریا کاری می‌کنید. من اگر در تهران خانه‌ای بیشتر دارم مال شماست. شما اگر برای زمین خیلی ناراحت هستید به طرقبه هم رسیدگی کنید ببینید که بستگان شما چکار کردند.

روحانی خطاب به رئیسی گفت: هر تهمتی می‌خواهید بزنید شما قاضی هستید دست‌تان باز است هر کاری می‌توانید بکنید، می‌توانید همه علما را دستگیر کنید اما تقاضا دارم خواهش می‌کنم که امام رضا(ع) را برای مردم بگذارید حزبی نکنید، امام رضا(ع) افتخار همه ایرانیان و شیعیان و مسلمانان است. اگر نبات و پارچه سبز می‌خواهید برای روستاها بفرستید جلوی آن را بگیرید بگذارید برای بعد از انتخابات. این نهادهای امنیتی و انقلابی که برای شما تجهیزات می آورند از کجا آورده می‌شوند.

وی با خاطر نشان کردن نکته‌ای برای مردم ایران گفت: ما در برابر تحریم‌ها ایستاده‌ایم، ما پی ام دی که هر روز می‌توانست جنگ ایجاد کند را از بین بردیم. من آمادگی دارم و در 4 سال بعد آماده هستم همه تحریم‌ها را بردارم و عزت و منفعت ایران را به ملت ایران بازگردانم. مردم، ما عهد بستیم که از رکود خارج شویم و به رشد اقتصادی برسیم که رسیدیم. ما عهد بستیم که به رکود تک رقمی برسیم. کشاورزان عزیز ما تعهد دادیم که در گندم نیز خودکفا شویم که شدیم.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: ما بر همین راهمان ادامه خواهیم داد ،آبهای مرزی را به سرزمین‌مان برگردانیم و امسال مردم غرب کشور با این آب زراعت خواهند کرد. ما برای نجات کشور قدم برداشتیم ،با هم توانستیم جلوی خشک شدن دریاچه ارومیه را بگیریم اگر این اقدام دولت یازدهم نبود امروز دریاچه ارومیه خشک شده بود و یک طوفان می‌توانست 14 میلیون جمعیت را تحت تاثیر قرار بدهد.

روحانی خاطر نشان کرد: مردم من قول دادم که به خانواده‌های شهدا توجه بیشتری کنم ،معوقات از سال 84 تا الان پرداخت شد. عهد من با شما راستگویی و صداقت است.

جهانگیری در جمع بندی پایانی خود تصریح کرد: ملت ایران از شما می‌خواهم که حتما در انتخابات شرکت کنید و به سوابق کاندیداها نگاه کنید. آیا کسانی که تحریم را فرصت می‌دانند برای کشور بهتر هستند؟ ملت ایران شرایط کشور دشوار است ما از تحریم‌ها عبور کردیم منطقه ایران حساس است چرا که در این مرحله باید جنگ را از منطقه دور کنیم اوضاعی که وجود دارد نگران کننده است.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان داشت:جنگ طلب‌ها در جای جای دنیا سر کار آمده اند. باید از ایران حراست کنیم. نباید بگذاریم سفره مردم کوچک شود.

رئیسی در جمع‌بندی و وقت اضافه مناظره سوم اقتصادی گفت: در ارتباط با‌ آنچه که با مردم وعده کردیم بدانند که همه منابع بررسی و کارشناسی شده و دقیق عرض می‌کنم لذا قاطعیم فرار مالیاتی جلویش گرفته شود و به صورت قاطعانه برخورد خواهیم کرد نه اینکه فقط از کاسب‌ها مالیات گرفته شود.

قاچاق کالای دوست و رفیق‌های بعضی از دولت‌مردان جلویش گرفته خواهد شد

وی با اشاره به اینکه قاچاق کالای دوست و رفیق‌های بعضی از دولت‌مردان جلویش گرفته خواهد شد، ادامه داد: باید روحیه اشرافی‌گیری جلویش گرفته شود تا برای دهک‌های پایین وضعیت بهتری ایجاد شود.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: آقای روحانی شما من را می‌شناسید معاون اول قوه قضائیه و دادستان کل کشور در دفتر شما صحبت کردند و گفتند شما مساعدت کنید چون نزدیک‌ترین افراد به شما دچار فساد میلیونی هستند، این با روحیه کسی که رئیس دولت است سازگاری ندارد.

رئیسی با اشاره به اینکه روحیه ضد فساد من را آقای جهانگیری می‌دانند من کمتر از شما آقایان غیر از قضیه برجام ارتباطات خارجی نداشتم چرا مدام می‌خواهید تحقیر کنید؟ افزود: مثل اینکه می‌گویید در سیاست خارجی وارد هستید یا نه؟ چرا می‌خواهید تحقیر کنید و برخورد کنید، اینطور رفتار کردن روحیه اخلاقی نیست.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه به غیر از مسائل سیاست خارجی در بقیه مسائل اطلاعاتم کمتر از شما و جهانگیری نیست، ‌گفت: مگر شما زبان را برای کردها آزاد کردید؟ خدا آزاد کرد، ما معتقدیم شهروند درجه یک دو سه نداریم و دولت موظف است به ۸۰ میلیون خدمات ارائه دهد.

وی با اشاره به اینکه شما مردم را از آزادی سیاسی و مدنی می‌ترسانید و معتقدم آزادی سیاسی و مدنی وظیفه هر دولت است که باید آن را انجام دهد، اظهار داشت: ما این آزادی را به مردم ندادیم و موظفیم آزادی را برای مردم تضمین کنیم.

رئیسی با اشاره به اینکه دولت باید کرد، بلوچ سایر اقوام و جریانات مختلف را مورد حمایت قرار دهد، بیان کرد: اقوام کشور حقوقی دارند که خداوند به آنها اعطا کرده است و دولت باید این حقوق را تأمین کند و این مسئله در قانون اساسی آ‌مده است.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: ما را آماج تهمت‌ها و تخریب‌های خود در رسانه‌ها قرار دادید لذا برخوردهای شما دور از اخلاق است چرا می‌خواهید تخریب و تهدید کنید؟

۱۳۹۶/۲/۲۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...