نسخه چاپی

حزب رفتاری در فرهنگ رضوی

حمیدرضا ترقی

همزماني مجمع عمومي دهم حزب موتلفه اسلامي با ولادت با سعادت حضرت علي ابن موسي الرضا(ع) ايجاب مي‌كند كه براي الهام‌گيري از فرهنگ و هدايتهاي آن امام همام در جهت شناخت رفتار مطلوب حزبي تلاشي ولو در حد بضاعت محدود صورت گيرد. البته سيره سياسي امام رضا(ع) سرشار از درسها و آموزه‌هاي ارزشمند براي نيروهاي سياسي – اسلامي جامعه است و بارزترين خصوصيت و شيوه آن امام عزيز را در انجام مناظرات عميق و قوي و موفق ايشان مي‌توان ديد، كاري كه امروزه در بين نيروهاي حزبي رايج،ولي كم است و عناصر سياسي‌اي كه در مناظرات شركت و در حضور داوري مردم و اقشار گوناگون به واكاوي موضوعات سياسي و اجتماعي بپردازند زياد نيستند.
كه انشاءالله بايد احزاب در تقويت و استقبال اين نوع مناظرات قانونمند و به تعبير ديگر گسترش كرسي‌هاي آزادانديشي تلاش وافري بنمايند.
رفتار حزبي در جامعه اقتضائاتي دارد كه با رفتارهاي آزاد و غيرحزبي متفاوت است.چون رفتار حزب مبتني بر شئونات و صبغه سياسي و فكري صورت مي‌گيرد و نمي‌توان آن را بي حساب و كتاب تلقي كرد.
از مجموع سخنان و احاديث منقول از امام هشتم(ع) مي‌توان استنباط كرد كه آن امام بزرگ در خصوص رفتارهاي جمعي و گروهي مبتني بر هدف و آرمان اسلامي هدايتهايي داشته‌اند كه قابل توجه و بهره‌گيري است لذا ذيلاً بدان اشاره مي‌شود.
1- نفي چپ روي و راست روي
امام رضا(ع) به ابراهيم بن ابي محمود فرمودند: اي ابراهيم هر گاه ديدي مردم جناح چپ و يا جناح راست را انتخاب اليمين و الشمال مذله والطريق الوسطي هي الجاده، چپ و راست راه درستي نيست و مذلت است ولي راه وسط كه همان راه ولايت است صراط مستقيم است، امام هشتم(ع) با بيان فوق راه اصلي تحزب را صراط ولايت دانسته و چپ و راست‌روي را مسير درستي براي پيمودن نمي‌دانند.
2- برادريابي هدفدار
امام رضا(ع) هر كس در راه رضاي خدا و زنده ساختن ولايت ما، دوستي براي خود پيدا كند همانا اين كارش به منزله اين است كه قصري در بهشت براي خود تهيه كرده است. امالي شيخ مفيد، ص36
يارگيري و برادريابي حزبي براي احياء امر امامت يعني تشكيل حكومت ولايي ارزشمندترين كار در نزد امام رضا(ع) است، و لذا عضوگيري حزبي بايد با اين هدف انجام و گسترش يابد.
3- كيفيت ارتباطات حزبي
امام رضا(ع) تزاوروا، تحابوا و تصافحوا و لاتحاشموا
به ديدار يكديگر برويد، به هم محبت نماييد، دست دوستي به يكديگر بدهيد و همديگر را به رنج و زحمت نياندازيد. اين نوع ارتباط كه نوعاً درحوزه‌هاي حزبي و جلسات تشكيلاتي رخ مي‌دهد انسجام داخلي و ارتباط بين اعضاء را براي رسيدن به هدف مشترك تقويت مي‌كند.
4- محتواي جلسات حزبي
امام رضا(ع) من جلس مجلساً يحيي فيه امرنا... الاخذون بقرن
در محافل و مجالس خود علوم و فضايل اهل بيت را بگوييد و گفتار ولايت را سرلوحه زندگي و عمل و گفتار خود قرار دهيد. محتواي جلسات حزبي بجاي غيبت و تهمت بايد ذكر علوم و فضائل اهل بيت و انديشه بر گفتار ولايت و امامت براي تشخيص راه و وظيفه باشد.
5- ولايتمداري حزبي
امام رضا(ع) شيعتنا المسلمون لامرنا، شيعيان ما تسليم امر و نهي ما هستند،ولايقتدي الا باهل الولايه، ولايت پذيري يك عنصر حزبي در اين است كه امر و نهي ولي و امامت جامعه را پذيرفته و خلاف آن عمل نكند. حضرت تأكيد دارند كه جز به اهل ولايت به كسي اقتدا نكنيد و از اهل ولايت پيروي كنيد.
6- دشمن شناسي
امام رضا(ع) يكي از مشخصه‌هاي هوشمندي و عقلانيت انسان مومن را «مداهنه الاعداء» مي‌دانند، يعني زيرك بودن و حركات دشمن را زير نظر داشتن، يك عنصر حزبي و سياسي بايد تحركات دشمن را رصد كرده و دقيقاً آن را تجزيه و تحليل كند و روشهاي او را در مقابله و جنگ سياسي بشناسد.
7- سر نگهداري
امام رضا(ع) من الله فكتمان السر؛ مؤمن به حقيقت ايمان نمي‌رسد مگر اينكه اسرار افراد را مثل خداوند كتمان كرده و بپوشاند.
اطلاع عناصر حزبي از اسرار افراد و اشخاص بويژه نخبگان جامعه بش ازعوام مردم است و اين نبايد موجب شود كه با افشاء اسرار اهل ايمان به حيثيت آنها در جامعه آسيبي برسد مگر اينكه متهم و خلافكار باشند.
8- مطالبه از نظام
امام رضا(ع) انما مراد من الامام قسطه و عدله اذ قال صدق و اذا حكم عدل و اذا وعدانجز، (الدره الباهره، ص37)
همانا از امام و پيشواي جامعه مساوات و عدالت و صدق در گفتار و عدالت در قضاوت و عمل به وعده‌هايش را بخواهيد.
اين مطالبات كه خوشبختانه در حال حاضر رهبري خود مروج و مبلغ و احياء كننده آن هستند مطالبات شخصي است كه بايد حزبي‌ها از همه مسئولان بالاي نظام داشته باشن.
اميد است با الهام از اين فرهنگ رضوي مجمع عمومي دهم حزب موتلفه اسلامي جهش جديدي را در مسير تحول حزبي به سوي يك حزب ولايت پسند آغاز نمايد. انشاءالله
منبع:روزنامه شما

۱۳۹۱/۷/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...