نسخه چاپی

گزارش اختصاصی نما از اختتامیه نمایشگاه كتاب

استقبال كمرنگ مردم و مسئولین از بزرگترین رویداد فرهنگی سال/ریزش مخاطب در سایه سنگین گرانی كتاب

عکس خبري -استقبال کمرنگ مردم و مسئولين از بزرگترين رويداد فرهنگي سال/ريزش مخاطب در سايه سنگين گراني کتاب

نمایشگاه كتاب بهانه ای كه ناشران به هر دلیلی كه شده است فقط می خواهند كتاب بفروشند و با ارایه تخفیف های بالا به مشتریان از ورشكستگی خود جلوگیری كنند

در حالی شهرآفتاب برای سال دوم میزبان اهالی کتاب و کتابخوانی بود که مردم و ناشران گلایه های زیادی را نسبت به برگزاری این نمایشگاه داشتند.
یک ناشر بخش بین الملل در خصوص برپایی این دوره از نمایشگاه به خبرنگار نما گفت: به نظر من مهمترین دلیل این استقبال سرد مردم را باید در گرانی کتاب جستجو کرد.
با توجه به وضعیت اقتصادی حاکم بر کشور و قیمت بالای کتاب خانواده ها نمی توانند مبلغ قابل توجهی را به منظور خرید کتاب برای خودشان و بچه هایشان در نظر بگیرند و موضوعات اقتصادی اجازه این کار را نمی دهد.
وی در خصوص مشکلاتی که در این دوره غرفه داران با آن مواجه بودنند گفت: همین ساختمانی که ناشرانی عمومی در آن جانمایی شده است تنها 2 سال می باشد که افتتاح شده است اما باران های های روز های گذشته باعث شد تا ازسقف این سالن آب چکه کند و به کتاب های ما در نمایشگاه خسارت جدی وارد شود .
همچنین بعد از باران شدید چند روز قبل در نمایشگاه همین سالن ناشران عمومی با آبگرفتگی مواجه شده بود که این موضوعات باید برای دوره های بعدی برگزاری نمایشگاه کتاب مرتفع شود.
یکی از ناشران بخش دیجیتال درگفتگو با خبرنگار نما اظهار داشت: نمایشگاه کتاب امسال یک مقدار با افت مخاطب روبرو شد ، ماشاهد بودیم که در نمایشگاه کتاب بن در دست مردم است ولی به خاطر مشکلات مالی بعضا مخاطبان به دنبال نقد کردن این بن ها بودند تا خرید کتاب و به جهت مشکلات مالی کتاب هنوز جزء اقلام ضروری مردم قرارنگرفته است .
این ناشر در ادامه افزود: این بن دانشجویی که در اختیار دانشجویان قرار می گیرد خوب است اما ای کاش این بن ناچیز در اختیار مردم عادی هم قرار می گرفت تا بتوانند با خرید اندک کتابی از این طریق تا حدودی راضی از نمایشگاه خارج شوند.
یک ناشر دیگر که از شهرستان در این دوره از نمایشگاه حضور پیدا کرده است به خبرنگار نما می گوید:در انتشارات ما 15 نفر تا چندی پیش مشغول کار بودند اما امروز به جهت فروش پایین مجبور شدیم به کاهش نیرو دست بزنیم و تنها با 3 نیرو کارمان را پیش می بریم .اما همین را هم مجبوریم حفظ کنیم به جهت اینکه کارمان را یک کار ارزشی می دانیم و نمی خواهم شغلی را که بیش از 30 سال است در آن فعالیت می کنم از دست بدهم .
وی تصریح کرد: نمایشگاه کتاب به عقیده من تنها یک بهانه است ، بهانه ای که ناشران به هر دلیلی که شده است فقط می خواهند کتاب بفروشند و با ارایه تخفیف های بالا به مشتریان از ورشکستگی خود جلوگیری کنند، فقط امیدورام که مسئولین برنامه جدی در خصوص ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در جامعه داشته باشند.
مهمترین مسئله در بحث فرهنگ کتابخوانی اقتصاد است؛ مراجعه کننده می آید، کتاب هست و نیاز هم وجود دارد، اما قیمت کتاب بالاست و بودجه شان نمی رسد.
میزان بن هم که اختصاص داده اند کافی نیست.
یک بازدیدکننده از نمایشگاه کتاب در خصوص افزایش قیمت کتاب در سالهای اخیر اظهار داشت: گرچه شاهد تنوع در کتاب های نمایشگاه نسبت به دوره های قبل می باشیم اما واقعا به لحاظ قیمت در حق خریداران اجحاف صورت می گیرد و قیمت ها در کل در مقایسته با همین سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است.
این بازدید کننده در خصوص مکان نمایشگاه کتاب در مجموعه شهرآفتاب گفت: پارکینگ خودروها فاصله زیادی با غرفه های نمایشگاه کتاب دارد که این برخی از مراجعه کنندگان را با مشکل تردد مواجه کرده بود .
من 2 باری که به نمایشگاه مراجعه کردم مشکل اصلی را در دوری راه دیدم که این خود عاملی بوده که در کاهش تعداد باز دید کندده تاثیر گذاشته است.
یک مخاطب دیگر نمایشگاه کتاب گفت: به اتفاق فرزندم 5 ساله ام به بخش کودک و نوجوان مراجعه کردیم اما به جهت نداشتن تهویه هوای مناسب و گرمای بیش از حد این سالن نتوانستیم مدت طولانی بمانیم.هرچند که قیمت کتاب در چند سال گذشته واقعا افزایش زیادی داشته است و تخفیف های کتاب هم تا حدودی البته برای خرید برخی از کتاب ها مفید بود.
ناشر دیگری با اشاره به اینکه مکان قبلی نمایشگاه کتاب بهتر از شهر آفتاب بود گفت: هرچند برای افرادی که از شهرستان به اینجا مراجعه می کردنند مکان نمایشگاه نسبت به مصلی بهتر است اما با توجه به اینکه درصدد بالایی از مخاطبان نمایشگاه کتاب شهروندانی تهرانی هستند این بعد مسافت در استقبال کمرنگ مردم بی تاثیر نبوده است .
در ضمن استقبال مسئولین سیاسی و فرهنگی کشور هم از این دوره از نمایشگاه هم کمرنگ بود.
همچنین در مراسم اختتامیه نمایشگاه کتاب برگزیدگان این دوره معرفی شدنند.
بر اساس حکم هیات دوران ناشران داخلی سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، در بخش ناشران عمومی حوزه تهران ضمن تقدیر از انتشارات سفیر اردهال، غرفه انتشارات ققنوس به عنوان غرفه برتر معرفی شد.
در بخش ناشران عمومی حوزه شهرستان نیز ضمن تقدیر از غرفه معروف، غرفه انتشارات درالعلم به عنوان غرفه برتر معرفی شد.
ناشران دانشگاهی غرفه انتشارات نگاه دانش به عنوان غرفه برتر انتخاب شد. در این بخش همچنین غرفه ابن سینا به عنوان شایسته تقدیر شناخته شد.
در بخش ناشران کودک و نوجوان نیز انتشارات زعفران به عنوان غرفه برتر معرفی و انتشارات خط‌خطی به عنوان غرفه شایسته تقدیر شناخته شد.
بر اساس حکم هیات دوران ناشران داخلی سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در بخش ناشران آموزشی نیز انتشارات سرمشق به عنوان غرفه برتر و انتشارات راه اندیشه به عنوان غرفه شایسته تقدیر از سوی هیات داوران معرفی شدند.

۱۳۹۶/۲/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...