نسخه چاپی

اختصاصی نما/ میرسلیم و اخلاق

میرسلیم چگونه نمره اخلاق گرفت؟

عکس خبري -ميرسليم چگونه نمره اخلاق گرفت؟

اخلاق اسلامی نامزدها باید در مناظره‌ها اصول و شاكله اصلی و قانونی را رعایت كنند و از اخلاق فراتر نروند. با این وجود بعضاً در مناظره گذشته شاهد بودیم برخی از كاندیداها از اصول اخلاقی پافراتر گذاشته و بدون رعایت حقوق دیگر نامزدها در زمان نامزد دیگر هم سخن می‌گفتند.

این دوره از انتخابات شاید متفاوت ترین انتخابات ریاست جمهوری در تاریخ کشور باشد. کاندیدا شدن همزمان معاون اول دولت به عنوان رقیب با رئیس جمهور مستقر که از آن تحت عنوان کاندیدای پوششی یاد می شود، فراموش کردن وعده های داده شده توسط دولت، کپی برداری از تبلیغات و شعارهای کشورهای غربی از این دست تمایزها است.
اخلاق اسلامی نامزدها باید در مناظره‌ها اصول و شاکله اصلی و قانونی را رعایت کنند و از اخلاق فراتر نروند. با این وجود بعضاً در مناظره گذشته شاهد بودیم برخی از کاندیداها از اصول اخلاقی پافراتر گذاشته و بدون رعایت حقوق دیگر نامزدها در زمان نامزد دیگر هم سخن می‌گفتند.
در مناظره اول که بی اخلاقی بیشتر دیده شد، مهندس میرسلیم در بیانه ای اعلام داشت:
... فراموش نکنیم که علاوه بر تقوای الهی که ما را به «راستی و درستی» دعوت می نماید، رشد رسانه ها و نظارت عمومی به مرحله ای رسیده است که امکان انکار وعده ها و عملکردها دیگر از نظریاتی همچون «دروغ بزرگ» پیروی نمی کند و درجا رسوایی پدید خواهد آورد. باید به نحوی سخن گفت و وعده داد که فرداها ما را توان عمل به آن باشد.
دیگر آنکه فراموش نکنیم در کنار مردم، دشمن نیز نظاره گر این مناظرات است. نباید سخنان ما به گونه ای باشد که برای منکوب کردن رقیب یک موضوع استثنائی را به اندازه ای بزرگ نماییم که خود خوراکى براى دشمن فراهم آوریم و یا در شکلی بدتر، دشمن را برای بهره گیری از مواضع و عملکرد خود به طمع اندازیم.
و از همه مهمتر، ضمن ضرورت بیان شفاف و صریح سخنان و بیان نقد بى پرده، مراقب باشیم که گرفتار «جدال‌ و مراء مذموم» به جای «جدال احسن» نشویم و به‌ دام‌ هتاکی‌ و مسئولیت‌ گریزی‌ نلغزیم. نباید به احساس و عصبیت مجال غلبه بر منطق داد. نادیده گرفتن نقاط قوت و سیاه انگاری هرآنچه در گذشته بوده است (بخشی از آن از یک سو و بخشی دیگر از طرف مقابل) خلاف انصاف و اخلاق نبوی است که قرار بود الگوی حکومت ورزی ما باشد. چه نیکو است امکان انتشار سند برای مخاطبان در هنگام استدلال مهیا گردد تا با بیان مبانی گفتگو به شکلی دقیق تر و درست تر، به تصویری واقعی تر از حقایق دست یابیم.
صحنه مناظره دیروز این نگرانی را پدید آورد که مبادا مسائل فرعی را بر اصلی اولویت دهیم و یا دوست را به خاطر خطایی دشمن بینگاریم و دشمن خونی و معاند را به بهانه لبخندی دوست فرض کنیم.....
در مناظره دوم نیز شاهد بودیم که وی ضمن پایبندی کامل به اخلاق انتخاباتی در قبال سوالات مجری به صورت منطقی و مستدل پاسخ‌های خود و راهکارهای برون رفت از معضلات را بیان کرد.
همچنبن با توجه به مسائلی که در حین مناظره پیش آمد، آقای میرسلیم با محور قراردادن اخلاق توانست فضای مناظره را کنترل کند و نمره اخلاق را نیز در مناظره‌ کسب کرد. ایشان تنها در زمان اختصاصی خود صحبت کردند؛ لذا حق سایر کاندیداها را ضایع نکرده و در عین حال وقت اضافه نیز آوردند که این نشان دهنده این است که آقای میرسلیم فردی قانونمدار هستند.
درهمین زمینه امروز نایب رئیس شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی می گوید: در جهان ضداخلاقی و در فضایی که برخی جناح‌ها و گروه‌های سیاسی در کشور ما پدید آوردند و به رقبای خود توهین می‌کنند، آقای میرسلیم نمونه‌ای از یک فرد با اخلاق سیاسی است.
به گفته بادامچیان میرسلیم در اولین مناظره انتخاباتی، سیاست حزب موتلفه اسلامی که مبتنی بر یک رقابت سالم و آرام سیاسی است را اجرا کرد و توانست یک چهره جدیدی از خود به نمایش بگذارد.
وی با تاکید بر اینکه میرسلیم در مناظره نشان داد چهره‌ای دانشگاهی، متدین، مقید و متعهد به ضوابط اخلاقی بود، گفت: سید مصطفی میرسلیم برنامه‌ها و نظرات کارشناسی خود را در مناظره بیان کرد اما متاسفانه رئیس‌جمهور و معاون اول وی تنها به مجادله و فرافکنی پرداختند و یکی از نامزدهای اصولگرا را متهم به دروغگویی کردند.
بادامچیان در همین زمینه تصریح کرده مردم از مجادلات میان کاندیداها در مناظرات انتخاباتی راضی نیستند. آیا قرار است درصورت پیروزی هرکدام از نامزدها، سایر کاندیداها به جنگ سیاسی با نامزد منتخب برخیزند؟ کشور را که نمی‌توان با اینگونه مجادلات و نزاع‌های سیاسی اداره کرد.
میرسلیم در مناظره انتخاباتی سوالات خوبی مطرح کرد اما سایر نامزدها به آن پاسخ ندادند و در لابلای سخنان خود نیز راهکارهای خوبی ارائه کرد.
وی با تاکید براینکه آقای میرسلیم باید عملکرد دولت یازدهم را با روشی اخلاقی و منطقی در مناظرت نقد کند، افزود: آقایان روحانی و جهانگیری باید پاسخگوی عملکرد ضعیف دولت طی چهار سال اخیر باشند و توضیح دهند که چرا نتوانستند وعده‌هایی را که به مردم داده‌اند عملیاتی سازند.
وی تصریح کرد: اگرچه جوانان ما آشنایی کاملی با آقای میرسلیم و شخصیت او نداشتند اما از زمانی که ایشان وارد صحنه انتخابات شدند و در مجامع دانشگاهی و برخی استان ها و در جمع مردم حضور یافتند کاملاً خبر داریم که جامعه شناخت نسبی از ایشان پیدا کرده است و ظرف هفته گذشته محبوبیت وی بسیار افزایش یافت.
در پایان نباید از یاد برد کشور ما دچار مشکلاتی است که این مشکلات با موج آفرینی و حرکات تحریک آمیز در مناظرات قابل حل نیست. لذا باید رفتارهای منطقی در فضای منطقی مطرح شود تا بتوان برای آن راهکار ارائه داد. قطعا کاندیداها در چنین فضایی می‌توانند برنامه‌های خود را به خوبی اعلام کنند.
عدم پایبندی به قانون و اجرای سیاست‌های کلی نظام از مهمترین مشکلات کشور در عرصه اجرایی است، به گفته بسیاری از کارشناسان تنها 30 درصد از برنامه پنجم توسعه آن هم در حالت خوش بینانه اجرا شده است؛ لذا کاندیداها باید در ارائه برنامه‌های خود به سیاست‌های کلی توجه کنند و برنامه‌هایی که نزدیک به آن است را اجرایی و دنبال کنند.
همچنین در مناظرات باید از روشهای جدید استفاده شود به عنوان مثال باید روند برگزاری برنامه مناظر‌ها به گونه‌ای طراحی شود که نامزدها امکان طرح یک سوال یا سوالاتی را از کاندیداهای دیگر داشته باشند.هرچند موضوع مناظرات دو به دو لغو شد اما می‌توان با طرح سوالاتی از سوی نامزدها، نامزدهای دیگر را به پاسخگوی بهتر واداشت و این امر را در فضایی جمعی محقق کرد.

۱۳۹۶/۲/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...