نسخه چاپی

رییس فدراسیون وزنه برداری در گفت و گو با شما:

نسلی كه پرورش پیدا می كند، نسل هوشمندی است

عکس خبري -نسلي که پرورش پيدا مي کند، نسل هوشمندي است

نسلی كه دارد پرورش پیدا می كند، نسل هوشمندی است همین رویكرد را نیز در بازی‌های كشورهای اسلامی مدنظر داریم و تقریبا با تركیبی جوان در آن مسابقات نیز ظاهر خواهیم شد

گفتگو: علیرضا حاجی میرزابابا- تیم ملی وزنه برداری ایران توانست با پوست اندازی و تغییر نسل به موقع و مناسب در مسابقات وزنه برداری آسیا بعد از 5 سال به عنوان قهرمانی دست یابد. مدتها بود که عادت کرده بودیم یکی دو نفر مثل بهداد سلیمی و کیانوش رستمی در وزنه برداری ما خوب عمل کنند و بتوانند مدال طلایی بگیرند و در باقی وزنها به مقام هفتم و هشتم برسیم؛ تا اینکه با جوانگرایی که انجام شد، تیم یکدل و یکدستی را به مسابقات آسیایی فرستادیم و توانستیم قهرمان این مسابقات شویم. همین موضوع بهانه ای شد که گپی کوتاه با علی مرادی رییس فدراسیون وزنه برداری بزنیم.



بعد از مدتها توانستیم در آسیا بدرخشیم و به مقام قهرمانی مسابقات وزنه برداری آسیا برسیم؟

باوجود رقابت سخت و فشرده‌ای که وجود داشت، با توجه به رویکرد جوانگرایی و اعتمادی که به جوانان شد؛ آنها پاسخ خوبی به این اعتماد دادند و نتایج قابل قبولی که از نظر ما و شورای فنی رضایتبخش بود حاصل شد.


 این رویکرد جوانگرایی ادامه خواهد داشت یا فقط مختص مسابقات آسیا بود؟

نسلی که دارد پرورش پیدا می کند، نسل هوشمندی است همین رویکرد را نیز در بازی‌های کشورهای اسلامی مدنظر داریم و تقریبا با ترکیبی جوان در آن مسابقات نیز ظاهر خواهیم شد. با توجه به شناختی که از وزنه‌برداری کشورهای مسلمان اروپایی داریم، آنها نیز مانند سایر قاره‌ها فعالیت خوبی در این مسابقات دارند و انتظار داریم سطح آن رقابت‌ها نیز قابل قبول باشد. اولین رویداد بعد از المپیک مسابقات نوجوانان جهان بود که بیش از 50 کشور در آن حضور داشتند که نشان می‌دهد تمام قاره‌ها توجه ویژه‌ای به رده‌های سنی پایه دارند. خوشبختانه روی این موضوع توجه ویژه‌ای شده است به طوری که 14 نفر از نوجوانان به فدراسیون معرفی شده‌اند تا از آنها حمایت کنیم.
 
به نظر می‌رسد وزنه‌برداری ما همچنان در اوزان سبک مشکل دارد و آیا در رده‌های پایه برای استعدادیابی در این اوزان فکری شده است یا نه؟
 وزنه‌برداری رشته‌ای زمان‌بر است؛ حمایت و پشتیبانی ما از همه اوزان و رده‌های سنی در دستور کار است. در مسابقات قهرمانی نوجوانان جهان حتی از یکی از روستاهای استان اصفهان یک نوجوان را در گروه سنی زیر 17 سال از اوزان پایین به مدت 2 سال حمایت کردیم که متاسفانه نتیجه قابل قبولی حاصل نشد. مرادی در خصوص اینکه برخی معتقدند انوشیروانی هنوز از تجربه لازم برای انتخاب وزنه‌ها در مواقع حساس برخوردار نیست، گفت: این موارد باید در شورای عالی فنی مطرح شود و کادرفنی پاسخگو باشد، اما اگر از من به عنوان یک کارشناس که در آنجا حضور داشت سؤال شود، می‌گویم انوشیروانی و همکارانش هر قدر جلوتر می‌روند از نظر متدولوژی علم تمرین و تاکتیک انتخاب وزنه‌ها در پشت صحنه پخته‌تر می‌شوند.


 نیامدن سهراب مرادی به اردوی تیم ملی و اعتراض او به امکانات نامناسب اردوی تیم ملی برای شما سخت نبود؟

این واقعیتی است که قهرمانان المپیکی طرح موضوع کرده‌اند. این موضوع را حتی به مسئولان ارشد ورزش ایران به صورت مکتوب و شفاهی اعلام کرده ایم که نیاز است به وزنه‌برداری بهتر از گذشته رسیدگی کنند. چرا که وزنه‌برداری توانمندی‌های خودش را بدون ادعا در سطح دنیا نشان داده است . بنابراین نیاز است نگاه به سمت وزنه‌برداری تغییر کند. سهراب مرادی واقعیت را گفته و اعتراض او منطقی بوده است. به هر حال حرف او حرف دل تمام خانواده وزنه برداری است. دولت تدبیر و امید در حال حاضر به لحاظ منابع مالی و امکانات خوب حمایت می‌کند از این رو باید نسبت به خروجی هایی که رشته‌های ورزشی مختلف دارند، تجدید نظر و بازنگری در پرداخت اعتبارات انجام گیرد و فدراسیونی که عملکرد خوبی داشته تشویق شود.
 
بودجه شما کامل پرداخت شده است؟

بودجه ما سال قبل از المپیک ۲ میلیارد و ۲۰۰میلیون تومان بود اما کمیته ملی المپیک یک میلیارد و نیم پرداخت کرده است در حالی که ما فقط ۲ میلیارد هزینه مکمل های غذایی را دادیم. اردوهای ما در تمام رده های سنی برگزار شد. برای هر نفر نزدیک ۳۰۰هزار تومان در اردوی تیم ملی هزینه شده که در کل ۵-۶ میلیارد هزینه اسکان و تغذیه اردو های تیم ملی شده است. واقعاً اگر اسپانسر ها و استانداری ها کمک نمی کردند ما دچار مشکل شده بودیم.


 درخواست جلسه با مسئولان وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک برای رفع مشکلات مالی فدراسیون را نداشته اید؟

 ما درخواست کرده ایم . دوستان ما در کمیته ملی المپیک مشکلات خاص خود ر دارند و می گویند تا کنون ۶۸ درصد بودجه به آنها پرداخت شده اما به نظرم همین مقدار را می توان مدیریت کرد. ورزش ایران پول کم ندارد اما به نظرم اقتصاد مقاومتی رعایت نمی‌شود. بودجه مصوب ما در وزارت ورزش ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان بوده است اما ۸۸ درصد آن را پرداخت کرده‌اند. ورزش ایران از لحاظ مالی توانمند است و به نظر من می توانند با برنامه ریزی، پولی که در ورزش هست را مدیریت کنند اما نمی‌خواهند مشکل حل شود .شاید مشکلاتی در پشت صحنه هست و من در جریان نیستم.
 
 آیا شانسی برای کسب کرسی ریاست فدراسیون جهانی وزنه‌برداری دارید یا خیر ؟

در وهله اول باید به این نکته اشاره کنم که کسب ریاست فدراسیون جهانی وزنه‌برداری شانسی نیست بلکه نیازمند یک برنامه‌ریز حساب شده است. تا الان ما تلاش کردیم بر اساس برنامه پیش برویم تا به اینجای کار مسئولان مختلف کشوری اعم از رئیس مجلس شورای اسلامی، فراکسیون ورزش، معاون اول رئیس جمهور، دستگاه دیپلماسی و وزیر ورزش و جوانان از کاندیداتوری من برای ریاست فدراسیون جهانی اعلام حمایت کرده‌اند که همین مسئله یک وحدت ملی را ایجاد کرده است.


۱۳۹۶/۲/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...