نسخه چاپی

تیلرسون: آمریكا و روسیه نمی‌توانند از نو شروع كنند

وزیر امور خارجه آمریكا گفت، یك "شروع مجدد" با فراموش كردن گذشته در روابط بین روسیه و آمریكا غیرممكن است چون دو كشور نمی‌توانند همه اختلافاتشان را فراموش كنند.

به گزارش نما به نقل از ایسنا: وزیر امور خارجه آمریکا گفت، یک "شروع مجدد" با فراموش کردن گذشته در روابط بین روسیه و آمریکا غیرممکن است چون دو کشور نمی‌توانند همه اختلافاتشان را فراموش کنند.

رکس تیلرسون، ‌وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه با شبکه ان بی سی گفت: آمریکا و روسیه باید همه اختلافاتشان را و همچنین همه مشکلاتی که در روابط دوجانبه آنها وجود دارد در نظر بگیرند و اگر می‌خواهند صادقانه روابط خود را بهبود ببخشند باید درباره آنها آزادانه بحث کنند.

تیلرسون اظهار داشت:‌ اراده سیاسی برای رقم زدن یک شروع مجدد در روابط بین آمریکا و روسیه برای آنکه باعث ترمیم روابط دوجانبه دو کشور شود،‌ کافی نیست. دولت فعلی آمریکا یک رویکرد دیگر را ترجیح می‌دهد.

تیلرسون گفت: فکر می‌کنم عباراتی نظیر شروع مجدد پیش از آن مورد استفاده قرار گرفتند. شما نمی‌توانید شروع مجددی داشته باشید. شما نمی‌توانید گذشته را پاک کنید. شما نمی‌توانید با یک سابقه پاک دست به شروع بزنید. ما تلاش نمی‌کنیم تا با یک سابقه پاک روابط شروع کنیم.

وزیر امور خارجه آمریکا خاطر نشان کرد: ما می‌خواهیم شروعمان با همان سابقه‌ای باشد که داریم و با همان مشکلاتی که در این سابقه وجود دارد شروع کنیم. ما هیچ کدام از آنها را کنار نمی گذاریم. ما به هیچ کس اجازه بی توجهی به هیچ یک از این مشکلات را نمی‌دهیم. آنها بخشی از ماهیت کل بحث‌هایی که ما با روسیه داریم هستند.

او ادامه داد: آمریکا نباید در مشکلاتی که در روابط با روسیه دارد تمرکز کند اما باید به جای آن بر ایده بهبود این روابط تمرکز کند زیرا سطح فعلی اعتماد میان دو کشور به حدی پایین آمده که به منافع هر دو کشور آمریکا و روسیه آسیب می‌زند.

تیلرسون خاطر نشان کرد: من فکر می‌کنم اکنون روابط‌مان با روسیه از پایان جنگ سرد تاکنون به پایین‌ترین حد رسیده است و اعتماد بین ما نیز در سطح خیلی پایینی قرار دارد.

وزیر امور خارجه آمریکا ادامه داد: این به نفع مردم آمریکا و به نفع روسیه و باقی کشورهای جهان است که ما کاری برای بهبود روابط میان دو کشوری که بزرگترین قدرت هسته‌ای جهان هستند،‌ انجام دهیم.

او اظهار کرد: دیگر رهبران جهان به ویژه کشورهای اروپایی نیز از ایده گرم‌تر شدن روابط روسیه و آمریکا که در حال حاضر در سطح سالمی قرار ندارد استقبال می‌کنند.

او اظهار کرد: این مسلما نه برای ما و نه برای مردم آمریکا و نه برای منافع امنیت ملی ما درست و مناسب نیست که این روابط در این سطح پایین قرار داشته باشند.

او اذعان کرد که برای آنکه وضعیت روابط آمریکا با روسیه بهتر شود نیاز به زمان و حجم زیادی کار سخت وجود دارد و گفت که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا متعهد است تا دست‌کم در این جهت تلاش خود را انجام دهد.

تیلرسون سپس گفت، کاملا مطمئن است که روسیه در انتخابات آمریکا مداخله کرده است. او برای این ادعای خود مدرکی ارائه نداد و تنها به گزارش‌های اطلاعاتی استناد کرد.

تیلرسون خاطر نشان کرد: من فکر نمی‌کنم جای تردیدی وجود داشته باشد که روس‌ها در فرایندهای انتخاباتی کشور ما مداخله کرده‌اند. این یک مساله مهم است که باید در روابط آمریکا با روسیه مورد رسیدگی قرار بگیرد.

وی افزود: من فکر می‌کنم این حقیقت به خوبی مستندسازی و درک شده است و در اینجا و دیگر کشورها ماهیت این مداخله را درک کرده‌اند. این البته تاکتیک جدیدی از جانب دولت روسیه که نه فقط علیه ما بلکه علیه دیگر کشورها نیز به کار رفته، نیست.

با این حال تیلرسون اظهار تردید کرد که این مداخله تاثیر واقعی بر نتیجه انتخابات آمریکا داشته باشد.

او گفت: تنها تاثیر واقعی این مداخله این بود که بار دیگر باعث تضعیف اعتماد میان آمریکا و روسیه شد.

وزیر خارجه آمریکا همچنین از رسانه‌ها و سیاستمداران آمریکایی خواست در ارتباط با امور بین آمریکا و روسیه تنها بر این مساله تمرکز نکند.

او گفت: ما باید به طور کلی‌تر به این روابط نگاه کنیم و حوزه‌های مهم خیلی زیادی هستند که نیازمند توجه ما هستند اگرکه قرار باشد روابط ‌مان را به سطح مناسب برای امنیت آمریکا برسانیم.

۱۳۹۶/۲/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...