نسخه چاپی

میر سلیم: رفتار صدقه‌ای با مردم صحیح نیست

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تاكید بر اینكه تامین اجتماعی از نظر مدیریتی دچار مشكل است یاد آور شد: متاسفانه فضای كسب و كار كشور در دنیا رتبه خوبی ندارد و باید سلامت فضای كسب و كار مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش نما به نقل از باشگاه خبرنگاران، مصطفی میر سلیم نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در برنامه گام دوازدهم رادیو جوان اظهار داشت: بحرانهای اقتصادی آسیب‌های مختلفی به فضای کسب و کار وارد می‌کنند.

میر سلیم افزود: بحران‌های اقتصادی در کشورمان نسبت به سایر کشورها از رشد کمتری برخوردار است اما اگر بخواهیم فضای کسب و کار در کشورمان بهبود یابد باید این بحرانها را شناسایی و برای رفع آن تلاش کرد.

وی گفت: متاسفانه نحوه ارائه تسهیلات میان دولت و بنگاه‌ها گاها با مشکل مواجه است به طوری که بخشی از تسهیلات هدر می‌رود لذا اگر بخواهیم تسهیلات را در اختیار بنگاهها قرار دهیم باید آنچه بر سر راه تسهیلات وجود دارد را چاره جویی کنیم.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره وجود رانت در بانکها تصریح کرد: در حال حاضر بانکها باید عملیات بدون ربا داشته باشند. همانطور که می‌دانید بانکها سرمایه‌های مردم را در اختیار می‌گیرند و از محل عواید اقتصادی بهر‌ه‌ای را به آنها ارائه می‌دهند با این حال در این میان فاصله‌ای وجود دارد که بسیار حائز اهمیت است.

میر سلیم گفت: این پولها به شرکتهایی داده می‌شوند که اقدامات ضربتی انجام می‌دهند به هر حال رباست و ربا برای جامعه مضر است اما متاسفانه بانکها به این مسئله آسیب دچار شدند. بانکها سرمایه‌های مردم را دریافت کردند و به برخی موسسات ارائه دادند. در این میان شرایطی فراهم شده که بانکها موازنه مالی خود را از دست داده‌آند و متاسفانه شرایط نا مناسبی در بانکها وجود دارد.

وی با بیان اینکه روش اخذ مالیات در کشور ما مناسب نیست اظهار داشت: دولت در این زمینه به صورت شفاف عمل نمی‌کند و گاها زد و بندهایی صورت می‌گیرد به روش اخذ مالیات باید اصلاح شود تا فضای کسب و کار بهبود یابد.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه تامین اجتماعی از نظر مدیریتی دچار مشکل است یاد آور شد: متاسفانه فضای کسب و کار کشور در دنیا رتبه خوبی ندارد و باید سلامت فضای کسب و کار مورد توجه قرار گیرد.

میر سلیم در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه نگاه شما به صنایع کوچک چگونه است گفت: برای آنکه در کوتاه مدت بیکاری را بر طرف کرد باید بنگاه‌های کووچک و متوسط را در اولویت قرار داد. در بنگاه‌های بزرگ باید چند صد ملییون سرمایه‌گذاری انجام داد در حالی که با مبلغ کمتری می‌توان بنگاههای کوچک را راه‌اندزی و ساماندهی کرد به هر حال دولت باید تمهیداتی در نظر بگیرد که تسهیلات بدون هدف ارائه نشود.

وی پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برای حل مشکل بیکاری نگاه شما به ظرفیت‌های داخل کشور به چه صورت است بیان داشت: باید درونزایی را اساس و مبنای کار قرار داد به این معنا که شناخت استعدادهای داخلی علاوه بر منابع طبیعی کشورمان بسیار حائز اهمیت است.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خاطر نشان کرد: سرمایه‌ اصلی کشورمان نیروی انسانی است که متاسفانه استعداد آنها شکوفا نشده و در بسیاری استانهای مختلف باید برای شناسایی و شکوفایی آنها اقدام کرد. به هر حال باید منابع داخلی و نیروی انسانی توجه کرد و اجازه نداد سرمایه‌های اصلی اجتماعی کشور به هدر رود.

میر سلیم افزود: همواره در کشورمان تلاش و کوشش،‌رتبه و اهمیت بسزایی داشته و امورات اصلی مبتنی بر فعالیتهای مهندسی و دقیق صورت گرفته است لذا باید استعدادها را از طریق آموزش شکوفایی کرد و هر آنچه از پیشرفت جلوگیری می‌کند باید با آن برخورد کرد.

وی یاد آور شد: رفتار صدقه‌ای با مردم ناشایست است و متاسفانه باید اعلام کنم که شرایطی فراهم شده که به سود حاصل از سود فروش نفت گرفتار شده لذا از آنجایی که از کار و کوشش دست کشیدیم و به درآمدهای نفتی متکی شدیم دچار عقب ماندگی هستیم.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: منکر برونگرایی برای رفع بحران بیکاری نمی‌شوم البته می‌توان از طریق تعامل با دیگران و استفاده ار ابتکارات حاصل شده به اهداف مورد نظر دست یابیم.

میر سلیم با اشاره به جایگاه جوانان در جامعه تصریح کرد: آینده کشور در دست جوانان است و آنها آینده سازان ایران هستند بر این اساس باید به آنها توجه کرد.

وی با بیان اینکه جوانان از نشاط و توانایی برخوردار هستند گفت:برای انجام فعالیت‌های آینده نیازمند تلاش خستگی ناپذیر جوانان هستیم لذا امیدوارم فرصتهای از دست رفته بازسازی شود و باید دولتی جوان تشکیل دهیم البته نه دولتی که بر مبنای بی تجربگی شکل گیرد.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: بنده در نظر دارم هیات وزیران خود را کمتر از 50 سال سن تشکیل دهم البته استفاده از تجربیات گذشتگان هم در این راستا حائز اهمیت است و قاعدتا باید به شایسته سالاری توجه داشت چرا که از نظر بنده رفتن به سراغ آشنایان مطرود است.

میر سلیم درباره فعالیت شرکتهای دانش بنیان خاطر نشان کرد: شرکتهای دانش بنیان یکی از کلید واژه‌های سیاست اقتصاد مقاومتی است لذا هر عملی که بر مبنای دانش قرار نگیرد مضر خواهد بود البته مفهوم دانش به معنای مدرک نیست بلکه به معنی داشتن معلومات کافی در رشته‌ای خاص می‌باشد.

میرسلیم اظهار داشت: از شرکت‌های دانش بنیان نمی‌توان توقع داشت تا اولین ایده و یا اقدامش را تجاری کرد بنابراین باید به او کمک کرد تا رشد لازم را به دست آورد و محصول قابلیت عرضه را وارد بازار کند.

وی تصریح کرد: برای تجاری سازی محصول شرکت‌های دانش بنیان دولت‌ می‌تواند کمک کند و تسهیلاتی در اختیار این شرکت‌ها قرار دهد تا محصول به مرحله تجاری‌سازی برسد.

این نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه در دولت احتمالی خود نیز صندوق‌های سرمایه گذاری ریسک پذیر را فعال نگه خواهیم داشت، گفت: البته سعی خواهیم کرد مشکلاتی که در این چند سال این صندوق‌ها با آن مواجه بودند را برطرف کنیم تا باعث تشدید دیوان‌سالاری نشود.

میرسلیم همچنین در پاسخ به این سوال که بهترین راه برای دستیابی به عدالت اقتصادی چیست، گفت:‌ وقتی بحث از عدالت می‌کنیم باید ببینیم چه چیزهایی مانع از استقرار عدالت اقتصادی شده است که اولین نکته محرومیت است و این محرومیت اقتصادی سرمنشأ بی‌عدالتی‌است که ما باید نسبت به آن اهتمام بورزیم.

وی با بیان اینکه در اولین مرحله در جهت رفع محرومیت باید به بحث معیشت بپردازیم، گفت:‌ آنچه که در این سال‌ها باعث ایجاد سرمایه‌های هنگفت توسط برخی افراد شده به واسطه‌گری‌ها و دلالی‌ها برمی‌گردد که موجبات شکاف اجتماعی عظیمی را فراهم کرده است.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه هم اکنون در کشور ما اختلاف درآمد افراد عموماً بین یک تا هفت و گاهی بین یک تا ۷۰۰ است، گفت: در اینجا باید کاری کنیم تا مایحتاج مردم به جای آ‌نکه از طریق واسطه‌ها به دست مردم برسد مستقیماً در اختیار آنها قرار گیرد.

میرسلیم با تأکید بر اینکه باید واسطه‌ها را حذف کنیم و فرهنگ تولید و مصرف را ترویج دهیم، ‌گفت: این روش روشی‌است که باعث می‌شود دست کسانی که زالو صفت به عوایدی می‌رسند کوتاه کنیم ضمن اینکه باید مقابله‌ای در جهت توزیع غلط درآمد به ویژه با وضع مالیات بر ثروت اقدام شود.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش در خصوص استاندارد سطح زندگی شهروندی در کشور نیز بیان داشت:‌ متأسفانه اقدامات در شهرها به گونه‌ای است که ما مدام شاهد احداث پل، زیرگذر و بزرگراه هستیم و بر این اساس تردد خودروها اولویت پیدا کرده و این خودروها هستند که سرنوشت شهرها را مشخص می‌کنند.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه عده‌ای در کنار بزرگراه‌ها و پل‌ها گرفتار مسائل روانی و هم چنین آلودگی‌های ناشی از دود خودروها شدند و از سلامتی محروم شدند و نمی‌دانند باید چکار کنند چه برسد به اینکه بدانند حقوق شهروندی چیست.

میرسلیم با طرح این سوال که ما باید بدانیم چگونه تصوری از شهرها داریم و شهر را برای چه می‌خواهیم گفت: شهری مثل تهران که ۱۳ میلیون جمعیت دارد آمادگی پذیرش این میزان جمعیت را ندارد.

وی افزود: در دشت تهران هوا نمی‌تواند جریان پیدا کند و اگر فعالیت‌های گسترده‌ای در این کلان شهر شکل بگیرد از آنجا که هوا قابلیت جابجایی ندارد باعث وارونگی و نهایتاً آلودگی هوا می‌شود و مجبور می‌شویم همه فعالیت‌های اقتصادی را در چند نوبت تعطیل کنیم.

*در توسعه شهری باید به ظرفیت زیستی توجه کنیم

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تأکید بر اینکه در توسعه شهری باید به ظرفیت زیستی توجه کنیم،‌گفت: در شهرهایی مثل تهران شاهد هستیم خیلی از درگیری‌هایی که بین مردم پدید می‌آید به دلیل ازدحام جمعیت است.

۱۳۹۶/۲/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...