نسخه چاپی

اردوغان در دیدار با ترامپ به دنبال چیست

رئیس جمهوری تركیه برای دیدار با همتای آمریكایی خود به واشنگتن سفر كرده اما «رجب طیب اردوغان» در ایالات متحده به دنبال چیست؟

به گزارش نما، مهر به نقل از یورو نیوز، سفر رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه به واشنگتن دی سی در حالی صورت می گیرد که مناسبات دو کشور ترکیه و آمریکا از ماهها قبل به سردی گرائیده و انتظار می رود این دیدار روابط دو جانبه را بهبود بخشد.

اختلافات دو کشور از اواخر دوران ریاست جمهوری باراک اوباما بر سر پاره‌ای مسائل بروز کرد؛ از آن جمله می توان به استرداد «فتح الله گولن»، منتقد سرسخت اردوغان به ترکیه و حمایت آمریکا از یگان‌های مدافع خلق کرد در سوریه اشاره کرد.

استرداد فتح الله گولن، چهره مذهبی و منتقد در تبعید دولت ترکیه یکی از موضوعات مهم مورد مذاکره رؤسای جمهوری دو کشور خواهد بود. پیش از این، در تابستان سال گذشته (۲۰۱۶) و در جریان نشست دو جانبه در آنکارا، ترکیه از آمریکا خواستار استرداد گولن شده بود.

دولت ترکیه فتح الله گولن را به طراحی کودتای نافرجام تابستان گذشته علیه رجب طیب اردوغان متهم کرده و بارها از دولت آمریکا خواستار استرداد او به ترکیه شده بود. در مقابل باراک اوباما، رئیس جمهوری سابق آمریکا هم پرونده فتح الله گولن را پرونده‌ای قضایی و نه سیاسی ارزیابی کرده بود.

هدف دیگر رئیس جمهوری ترکیه از این دیدار به گفته خودش «تعیین کننده» با همتای آمریکایی‌اش دونالد ترامپ حل و فصل کردن تنش موجود بر سر موضع آمریکا در قبال کردهای سوریه است. دونالد ترامپ، هفته گذشته اجازه کمک تسلیحاتی به یگان‌های مدافع خلق کرد در مبارزه با داعش را صادر کرد؛ تصمیمی که خشم ترکیه را به دنبال داشت.

اردوغان با اشاره به عضویت دو کشور در پیمان ناتو، بر «تصمیم گیری مشترک» در زمینه مذکور تاکید کرده و عنوان داشته که این اشتراک نباید به سیاستگذاری علیه ترکیه بینجامد.

آنکارا ارسال سلاح به گروه‌های کرد را تهدیدی علیه امنیت خود می داند. از همین رو بود که مولود چاوش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه هفته گذشته بدون تفاوت گذاشتن میان یگان‌های مدافع خلق و پ.ک.ک، هر دو گروه را «سازمان‌های تروریستی» خواند.

برخی گمانه زنی ها حاکی از آن است که احتمالا موضعگیری آمریکا در قبال کشتار ارامنه و نقض حقوق بشر در ترکیه از دیگر موارد مطرح در این گفتگو باشد.

افزون بر این، اردوغان در این سفر با جامعه ترک تبار مقیم آمریکا هم دیدار خواهد داشت. «صالح چلیک» مسئول آموزشی سفارت ترکیه در واشنگتن طی پیامی از دانشجویان مقیم آمریکا خواست تا پس از دیدار رجب طیب اردوغان با دونالد ترامپ در برابر کاخ سفید تجمع کنند. اردوغان قرار است در جریان این تجمع با تجار و کسبه ترک تبار هم دیدار و گفتگو کند.

۱۳۹۶/۲/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...