نسخه چاپی

عباسی در گفتگو با نما مطرح كرد:

امروز حقوق نسل های آینده به نام تراكم به فروش می رساند

كارشناس ارشد حقوق گفت: امروزه حقوق نسل های بعدی را با نام فروش تراكم های ساختمانی را به مردم می فروشند در حالی كه بر اساس قانون حق نداریم از قبل حقوق نسلهای بعدی امروز بخواهیم با نام تراكم های ساختمانی را به مردم واگذار كنیم.

داوود عباسی، استاد دانشگاه و کارشناس ارشد حقوق در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری نما، در رابطه با لزوم تدوین حقوق شهروندی گفت: حقوق شهروندی ترجمان بومی شده ای از حقوق بشر است که می توان آن را به نسبت فرهنگ و جغرافیای انسانی و معیارهای سیاسی، فرهنگی و اجتماعی که بر مردم حاکم است باز تعریف کرد.
وی در ادامه حق حیات انسان که یکی از ارکان حقوق شهروندی می باشد که در منشور حقوق شهروندی آمده است اشاره کرد و بیان داشت: حق حیات انسان از بنیادی ترین حقوق شهروندی مردم به شمار می ورد همان حق حیات انسانی است که در حقوق بشر و حقوق بشر اسلامی آورده شده است.
عباسی رکن دیگر حقوق شهروندی را حق کرامت انسان برشمرد و اذعان داشت: حق کرامت انسان یک حق ذاتی است که از صرف وجود با انسان ها هماره بوده و از احترام ویژه ای برخوردار است و به هیچ دلیلی نباید آن را نادیده گرفت.
وی ادامه داد: انسان ها از یک سری حقوقی برخودار هستند که این حقوق جزء حقوق بنیادی آن ها محسوب نمی شود بلکه حقوق کاربردی است و ضرورت دارد که مسئولان در اجرای این حقوق دقت لازم را داشته باشند تا کرامت انسان ها حفظ شود.
این استاد دانشگاه در ادامه به مطالبات مردم از شهرداری ها اشاره کرد و بیان داشت: شهرداری ها به عنوان عوارض شهرداری مبالغی را از مردم اخذ می کنند که جز سهم ارث شهرداری محسوب نمی شود بلکه در برابر اخذ عوارض خدماتی را برای مردم انجام می دهند و نیاز است که به مردم گزارش دهند چه میزان از مردم دریافت کرده اند.
عباسی بیان کرد: مردم باید از مسئولان مطالبه کنند که هزینه های دریافتی به عناوین متعدد از آنها را صرف چه اقدامات و خدماتی کرده اند این درحالی است که از سوی مسئولان و مقام ارشد شهرداری ها تاکنون گزارشی در این زمینه به مردم ارائه نشده است.
عباسی در ادامه به روابط میان فرمانبرداران با فرمانروایان اشاره و تصریح کرد: امروزه فرامانروایان همواره بیان می کنند که خادم ملت هستند در حالی که برای مردم حقی قائل می شوند و به آنها اجازه سوال کردن نمی دهند و از پاسخگویی به سوالات مردم سر باز می زنند.
کارشناس ارشد حقوق بیان کرد: امروزه پاسخگویی مسئولان به یکی از دغدغه های حقوق دانان تبدیل شده و آنان در تلاش هستند تا مسأله توضیح دادن را در میان مردم و پاسخ از سوی مسئولان را در سطح کشور گسترش دهند.
استاد حقوق دانشگاه در ادامه به فروش تراکم در کشور اشاره کرد و بیان داشت: امروزه شهرداری ها حقوق نسل های بعدی را با بهانه فروش تراکم های ساختمانی را به مردم می فروشند در حالی که بر اساس قانون حق نداریم از قبل حقوق نسل های بعدی امروز بخواهیم به عنوان تراکم های ساختمانی را به مردم واگذار کنیم.
عباسی با تأکید بر این مطلب مردم هنوز به درجه مطالبه گری نرسیده اند، گفت: تاکنون برای مردم سوال از مسئولین اهیمت دار نبوده و یا می توان ادعا کرد رسانه های جمعی و حاکمیت این استعداد را در میان مردم پرورش نداده است تا بتوانند مطالبه بهداشت عمومی در جامعه را از مسئولین داشته باشند.
وی با تأکید بر این مطلب که وظیفه دولت آموزش دادن حقوق شهروندی مردم است، افزود: امروزه در کشورهای بزرگ همچون ژاپن و کشورهای اروپایی شاهد هستیم که مسئولین به مردم اعتقادات دینی را در ایجاد وحدت به آنها آموزش می دهند.
این کارشناس ارشد حقوق بیان کرد: یگانه فصل جدایی کشورهای متمدن با کشورهای در حال تمدن این است که در کشورهای متمدن به فرزندان حقوق شهروندی را آموزش تا فرزندان بتواند در آینده آموزشهای خود را در جامعه بدرستی پیاده کنند و همواره این جوامع هستند که پله های ترقی را می پیمایند.

استاد دانشگاه حقوق تبریز بیان کرد: تا مسأله ای تبدیل به دغدغه اجتماعی نشود هیچ وقت مردم در مقام مطالبه گری قرار نخواهند گرفت.
وی ادامه داد: زمانی می توانیم در مقام مطالبه حقوق شهروندی باشیم که در میان مردم دغدغه مطالبه گری بوجود آید.
عباسی گفت: برای اجرایی شدن حقوق شهروندی باید ضمانت های اجرایی مناسبی در منشور تدوین شده در نظر گرفته شود.
استاد دانشگاه در خاتمه اظهار داشت: از آنجایی که مردم جزئی از دولت هستند باید به دولت کمک کنند تا دولت بتواند بدرستی قوانین را در کشور اجرایی کند.

۱۳۹۶/۲/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...