نسخه چاپی

گزارش نما از آخرین دستاوردهای شركت های دانش بنیان :

تبدیل ایده به محصول حمایت جدی دولت را می طلبد /نخبگان بعد از اتمام تحصیلات بازار كار مناسب ندارند

عکس خبري -تبديل ايده به محصول حمايت جدي دولت را مي طلبد /نخبگان بعد از اتمام تحصيلات بازار کار مناسب ندارند

كارآفرین دانشگاه صنعتی شریف گفت: تبدیل ایده به محصول عنایت ویژه ای را از سوی دولت می طلبد، تا دستاوردهای پژوهشگران و محققان كشور به بار بنشیند.

این روزها که نمایشگاهی از آخرین دستاوردهای شرکت های دانش بنیان در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شده است ،فرصتی به دست آمد تا پای در و دل با این محققان و کارآفرین کشور بنشینیم.
تقوی از کارآفرینان دانشگاه صنعتی شریف ،در مصاحبه با خبرنگار نما گفت: در سالهای گذشته حمایتی هایی از شرکت های دانش بنیان صورت گرفته است ،ولی طبیعتا کفایت نمی کند و این کافی نیست ، بحث مهم در شرایط فعلی بحث تجاری سازی است که حمایت جدی مسئولین را در این زمینه می طلبد.
وی ادامه داد:در حال حاضر باید بستر مناسبی جهت تجاری سازی ایده های افراد خلاق و مستعد در این عرصه صورت گیرد ،دولت به جای اینکه بازار را در اختیار شرکت های خارجی و یا شرکت های غیر دانش بنیان قرار دهد،بستری را جهت حمایت از شرکت های دانش بنیان داخلی فراهم کند تا این شرکت ها نیز بتواند سهمی از بازار داخلی را به دست آورد.
رضایی از فارغ التحصیلان دانشگاه شریف در مصاحبه با خبرنگار نما گفت: در این چند سال اخیر حمایت ازسوی ستاد زیست فناوری و همچنین ستاد فناوری نانو در خصوص شرکت های دانش بنیان صورت گرفته است ،اما این باز جوابگو نیست.
در حال حاضر بازار داخلی برای شرکت های دانش بنیان بسیار محدود است و در این بازار یک شرکت دانش بنیان به خوب نمی تواند فعالیت کند زیرا از تنوع کافی برای جذب مشتری برخوردار نیست.
وی افزود: اما در بحث صادرات نیز ما از مزیت های خوبی می توانیم برخوردار باشیم که در این عرصه عرض اندام کنیم ،خوب از یک جهت نیروی انسانی مستعد و از سویی دیگر مزیت دانش دو مقوله است که ما خیلی خوب می توانیم براساس آن عمل کنیم مثل کشورهای اروپایی و یا امریکایی که پیشرو در این زمینه هستند وامروزه به عنوان یک صادرات پردرآمد محصولات این شرکت های دانش بنیان در حال صادرات به کشورهای دیگر است.
طالبی مدیر مرکز رشد کارآفرینی دانشگاه صنعتی شریف در گفتگو با خبرنگار نما در خصوص برپایی این نمایشگاه اظهار داشت:دانشگاه صنعتی شریف به عنوان برترین دانشگاه مهندسی کشور همواره مورد توجه مدیران و تصمیم‌گیران کشور بوده است .
توجه به موضوع شرکت های دانش بنیان و بحث اشتغالزایی از یک طرف و ایجاد یک شبکه‌ی یکپارچه از خانواده فناوری شریف و شناسایی پتانسیل‌ها و توانمندی‌های آن از سویی دیگر نیز، می‌تواند موجب رشد و توسعه ارتباط با سازمان‌ها و نهادهای گوناگون شود. از این رو «نمایشگاه دستاوردهای خانواده فناوری شریف» که توسط اعضای خانواده شریف (دانشجویان، فارغ‌التحصیلان و استادان) شکل گرفته یا مدیریت می‌شود، با تاکید بر محورهای هوافضا، سلامت، انرژی، محیط زیست، فناوری اطلاعات، نفت و حمل و نقل در حال برگزاری است.
وی در ادامه افزود: هدف از برگزاری این نمایشگاه این است که بتوانیم مجموعه های مختلفی را که در حوزه فناوری در دانشگاهها در حال فعالیت هستند و یا در خارج از دانشگاه به عنوان شرکت دانش بنیان در حال فعالیت می باشند،در جهت هم افزایی آنها حرکت کردیم تا دانشجویان و استادان بتوانند ارتباط خوبی با یکدیگر برقرار کنند.
طالبی تصریح کرد: بحث کارآفرینی یک اکوسیستمی است که سعی شده است در دانشگاه صنعتی شریف به عنوان یک دانشگاه تاثیر گذار در بخش های مختلف حوزه فناوری سر منشا ایجاد خدمات مهمی باشیم.ما هم به عنوان یک نهاد دانشگاهی وظیفه خود می دانیم که در بحث اقتصاد مقاومتی و حوزه های دانش بنیان حضور فعالی داشته باشیم .
شیر دره کار آفرین دیگری که در این نمایشگاه حضور پیدا کرده است به خبرنگار نما می گوید:به طور کلی جو خوبی در سالهای اخیر در جامعه پیش آمده است که جوانان و فارغ التحصیلان دانشگاه خودشان به سمت اشتغال آفرینی بروند و کاری را راه اندازی کنند، نه اینکه صرفا به دنبال این باشند که در جایی استخدام شوند،به عقیده من اگر شرکت های دانش بنیان نیز بتوانند فعالیت خود را قوی تر انجام دهند می تواند به اقتصاد کشور کمک فراوانی کند و آینده کشور را به سمتی سوق دهد که از تکنولوژی بالایی برخوردار باشد.
این کارآفرین افزود:اقتصاد دانش‌بنیان در کشور ما علاقمندان زیادی دارد و علت آن وجود تعداد زیاد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی صاحب ایده و علم در کشور است زیرا این افراد بعد از اتمام تحصیلات بازار کار مناسب ندارند به همین سبب به دنبال کارآفرینی در قالب شرکت‌های دانش‌بنیان می‌روند اما این شرکت‌ها به دلیل نوپا بودن سرمایه‌ کافی ندارند و خیلی زود در آستانه ورشکستگی قرار می‌گیرند که متولیان امر باید از این شرکت ها حمایت کنند.
حسینی از فارغ التحصیلان دانشگاه شریف در خصوص اهمیت شرکت های دانش بنیان درشرایط فعلی کشور گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان، تولیدات و خدمات آنها می‌تواند در تحقق اقتصاد مقاومتی و قطع وابستگی به کالا و خدمات خارجی نقش پررنگی داشته باشد ،به طور کلی شرکت‌های دانش‌بنیان از بهترین مظاهر و مؤثرترین مؤلفه‌های اقتصاد مقاومتی هستند که می‌توانند اقتصاد مقاومتی را پایدارتر کنند.
وی افزود: شناخت دقیق از این شرکت‌ها و حمایت از آنها توسط مردم و مسئولان می‌تواند در تحقق اقتصاد مقاومتی مؤثر باشد اما متأسفانه اغلب مردم شناخت دقیقی از کالاهای دانش‌بنیان ندارند، کالاهایی که همان خدمات و کالاهای ساخت ایران است که با بهره‌گیری از علم، فناوری و توانمندی داخلی و با ارزش افزوده بالا تولید و عرضه می‌شوند.در ضمن عدم حمایت سرمایه‌گذران و نبود بازار مناسب دو مشکل عمده در راه فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان است شرکت‌هایی که می توان از آن به عنوان بهترین مظاهر و موثرترین مولفه‌های اقتصاد مقاومتی یاد می‌کنند.

۱۳۹۶/۳/۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...