نسخه چاپی

گزارش خبرنگار نما از مراسم اختتامیه جشنواره فرهیختگان؛

در حمایت دولت از پژوهش بحث جدی وجود دارد/ سرمایه‌گذاری و حمایت از نخبگان علمی نیاز امروز كشور

عکس خبري -در حمايت دولت از  پژوهش بحث جدي وجود دارد/ سرمايه‌گذاري و حمايت از نخبگان علمي نياز امروز کشور

پژوهشگر نمونه جشنواره فرهیختگان گفت: به صورت جدی و مستمر حمایت از پژوهشگران و نخبگان علمی در كشور جا نیافتاده است، این نیازمند تخصیص بودجه و عنایت و توجه بیشتر دولت ست.

درمراسم پایانی پنجمین جشنواره فرهیختگان دانشگاه آزاد اسلامی در 27 زمینه از جمله پژوهش برتر، فناوری برتر، مقاله برتر، رساله دکتری، پایان نامه کارشناسی ارشد برتر، مرکز تحقیقات برتر، واحد فناور برتر، طرح فناور برتر، آزمایشگاه برتر، مجله برتر، مدیر پژوهشی برتر، محصول تجاری‌شده برتر، اختراع برتر، کتاب برتر، مرکز رشد برتر، انجمن علمی و دانشجویی برتر و واحد دانشگاهی برتر از 83 نفر از برگزیدگان تجلیل شد.
بر این اساس نظرات تنی چند از برگزیدگان این جشنواره را در خصوص بحث پژوهش و حمایت از این معغوله مهم در پیشرفت کشور جویا شدیم.
رضا جواهری از پژوهشگران برتر دانشگاه آزاد درگفتگو با خبرنگار نما گفت: اینکه دولت تا چه حد از این شرکت های دانش بنیان و بحث پژوهش در کشور حمایت می کند جای بحث جدی وجود دارد چون به صورت جدی و مستمر این فرآیند در کشور جا نیافتاده است،که این نیازمند تخصیص بودجه و عنایت و توجه بیشتر از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است.
وی که عنوان برترین واحد دانشگاهی را در جشنواره فرهیختگان کسب کرده کرده بود اظهار داشت: واحد دانشگاهی تفت به عنوان واحد نمونه در میان 400 واحد دانشگاهی انتخاب شد،که عمده فعالیت ما در زمینه پژوهش درموضوع اقتصاد دانش بنیان می باشد.
همچنین تاسیس شرکت های دانش بنیان از دیگر فعالیت انجام شده ما است به گونه ای که در سال گذشته 27 میلیارد ریال فروش دستگاهها و تجهزات فناوری عاید همین شرکت های دانش بنیان ما گردید.امیدوارم که اهتمام بیشتری در خصوص حمایت از پژوهش در کشور وجود داشته باشد.
کاکاوند پژوهشگر برتر این جشنواره در خصوص اهمیت بحث پژوهش در دانشگاهها گفت: ما بالغ بر 70 تا 80 مقاله پژوهشی را زمینه روانشناسی خانواده و کودک ارائه کردیم که بیشتر این مطالعات کاربردی است که نتایج موثری را به دنبال خود داشته که می توانیم جامعه کودک و نوجوان را به سر منزل هویت یابی هدایت و سوق دهیم.
این پژوهشگر کشور در ادامه افزود: پژوهش، خلاقیت و نوآوری، اساسی‌ترین نیاز یک جامعه برای رسیدن به پیشرفت، توسعه و رفاه اجتماعی است، به همین منظور سرمایه‌گذاری در این امر و هماهنگ نمودن آن با نیازهای یک کشور به عنوان گذرگاه اصلی توسعه پایدار و عامل محوری پیشرفت است.
پنجمین دوره جشنواره فرهیختگان و سی‌ و‌ پنجمین سالگرد تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی با حضور دکتر علی‌اکبر ولایتی رئیس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی و دکتر نوریان سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.
علی اکبر ولایتی ،رئیس هیات امناء دانشگاه آزاد اسلامی در برنامه سی‌ و پنجمین سالگرد تاسیس این دانشگاه گفت: موضوع جذب نخبگان در این دانشگاه به زودی سامان دهی می شود، نخبگان باید از پرداخت هزینه تحصیل معاف شوند.
در جذب نخبگان دانشگاه باید حتما مسکن مناسب در نظر گرفته شود و نخبگان از پرداخت هزینه تحصیل معاف شوند.
وی ادامه داد: موضوع جذب نخبگان در این دانشگاه به زودی سامان دهی خواهد شد که در درجه اول برنامه ای خاص برای جذب نخبگان در دانشگاه آزاد اسلامی خواهیم داشت.
رئیس هیات امناء دانشگاه آزاد افزود: سفارتخانه ها برگزیدگان المپیادهای کشور را شناسایی و آنها راجذب می کنند. برخی کشورها که با ما عناد دارند، مانند کانادا، بدون اینکه اتفاقی رخ دهد سفارتخانه خود را در ایران تعطیل کرد، اما بیشترین فعالیت را برای جذب نخبگان کشور ما دارد.
مرتضی موسی‌خانی، سرپرست معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه‌ آزاد اسلامی درگفتگو با خبرنگار نما اظهار داشت:حرکت دانشگاه آزاد اسلامی به‌سوی اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال که مقام معظم رهبری بر آن تاکید فرموده‌اند از اهداف اصلی این جشنواره است.
وی ادامه داد : ایجاد بستری مناسب برای تکریم مقام والای اندیشمندان و نخبگان عرصه علم و فناوری، شناسایی و معرفی پژوهشگران، فناوران و نوآوران و مدیران پژوهش و فناوری دانشگاه، کشف استعدادهای برتر در زمینه‌های مختلف علمی، ایجاد‌انگیزه در مخترعان، مبتکران و نوآوران، آشنایی با استعدادها و توانمندی‌های کشور برای کاربست در سطح بین‌المللی، فراهم‌سازی فضای پرشور رقابتی میان پژوهشگران ازجمله اهداف برگزاری پنجمین جشنواره فرهیختگان دانشگاه آزاد اسلامی است.
سرپرست معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به تلاش های دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه علمی و پژوهشی گفت:در دوره مدیریت جدید این دانشگاه امیدواریم که بتوانیم به دستاوردهای بیشتری در حوزه پژوهش و فناوری دست پیدا کنیم.
وی افزود: حوزه ستادی سازمان مرکزی در این زمینه کارهای اساسی ازجمله تعامل با صنایع بزرگ، تبیین سیاست‌ها و خط‌مشی پژوهش، نظارت بر عملکرد استان‌ها و تعامل موثر با وزارتخانه‌ها و سازمان‌های علمی-پژوهشی انجام داده است.
موسی خانی در خصوص توجه به نخبگان علمی کشور در دانشگاه آزاد اسلامی گفت: یکی از برنامه‌های محوری ما تعامل موثر با برگزیدگان، توجه بیشتر به نخبگان و حمایت علمی از آنها برای توسعه فعالیت‌های پژوهشی و اثربخشی و کارایی بیشتر است. در همین زمینه در نظر داریم تا یک شبکه علمی نخبگان را راه‌اندازی کنیم تا در این شبکه فارغ‌التحصیلان، استادان، نخبگان و دانشجویان با شناسه مشخص بتوانند در کنار هم تعاملات خوبی را داشته باشند.
گفتنی است که در این دوره از جشنواره فرهیختگان، نیز همانند سال گذشته کسی حائز دریافت نشان طلا نشد و تنها دو نشان نقره و برنز اهدا شد و به برگزیدگان دیگر این جشنواره جایزه نقدی، لوح تقدیرو تندیس اهداء شد.

۱۳۹۶/۳/۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...