نسخه چاپی

حواشی حضور احمدی نژاد در نیویورك

محمود احمدی‌نژاد در سفر به نیویورك به منظور شركت در شصت و هفتمین مجمع عمومی سازمان ملل مطالب قابل تاملی را مطرح كرد كه بازنگری و مرور برخی از آنها خالی از لطف نیست.

به گزارش نما به نقل از مشرق، محمود احمدي نژاد امسال هشتمين حضور خود در مجمع عمومي سازمان ملل را تجربه کرد ، بيان برخی از مواضع وي در این سفر با حواشي همراه بوده است ، از اين رو به مرور كوتاهي از برخی اظهارات احمدي نژاد به نيويورك می پردازیم.

در ديدار با جمعي از نخبگان آمريكايي

* شرايط موجود در روابط بين ايران و آمريكا به ضرر هر دو كشور و شايد به ضرر همه دنيا است.

* براي بهبود روابط ایران و آمریکا بايد نگاهي به سير تحولاتي كه روابط را به وضعيت امروز رسانده است، داشته باشيم.

* اگر روابط دو كشور ایران و آمریکا بجاي تقابل بر تعامل متكي بود، چقدر مسائل به نفع دو كشور تمام مي‌شد.

* ايران، آمريكا را به رسميت مي‌شناسد و معتقد است مي‌توانيم با يكديگر رابطه داشته باشيم اما موضوع به رسميت شناختن و يا نشناختن رژيم صهيونيستي هيچ ارتباطي به روابط ايران و آمريكا ندارد.

* دولت‌هاي آمريكا ۳۳ سال فرصت را براي تعامل با ايران از دست دادند.

* جمهوري اسلامي ايران آمادگي دارد تا چنانچه دولت آمريكا قدمي براي ايجاد تفاهم بين دو كشور بردارد، در ذهنيت منفي خود نسبت به آمريكا تامل كرده و كمك كند تا سريع‌تر روابط دو كشور بهبود يابد.

* درگیری و خشونت راه حل مسائل سوریه نیست و کشته شدن افراد در سوریه از هر یک از طرف‌های درگیر، ناراحت کننده است.

* باید با تعامل و همکاری همگانی امور را به پیش برد و ایران و آمریکا باید بر همین مبنا مشکلات خود را حل و فصل کنند.

* صهیونیست‌ها آرزو دارند که ماجراجویی کرده و به کشورهای منطقه از جمله ایران ضربه بزنند.

احمدی نژاد در دیدار با بان کی مون مطرح کرد:

* رئیس‌جمهوری ایران در دیدار با بان‌کی‌ مون دبیر کل سازمان ملل در مقر این سازمان در خصوص افغانستان اعلام کرد که پس از انتخابات آمریکا ، ایران آمادگی برگزاری گفت‌وگوهای مستقیم با آمریکا درباره چگونگی پابرجا کردن وضعیت در افغانستان را دارد.

* احمدی‌نژاد درباره تهدیدهای رژیم صهیونیستی علیه کشورمان گفت: جمهوری اسلامی ایران معتقد به آن نیست که پاسخ تهدید را با تهدید بدهد.

محمود احمدی‌نژاد در دیدار جمعی از دانشجویان و اساتید دانشگاههای آمریکا

* بهترین راه برای نزدیکی اندیشه و دلها گفتگوی صمیمی و بی واسطه و دوست داشتن یکدیگر است.

* دو کشور ایران و آمریکا ، موثر و قدرتمند، ۳۳ سال است که رودرروی یکدیگر قرار گرفته اند و اگر در این مدت هم افزا با یکدیگر عمل کرده بودند امروز شرایط بین المللی شکل دیگری داشت.

* ملت ایران انتظار داشت آمریکا به عنوان مدعی اصلی دموکراسی و آزادی در جهان از انقلاب آنان حمایت کند.

* بنده جزء کسانی هستم که معتقدم امکان تداوم این شرایط بین ایران و آمریکا وجود ندارد و باید این وضعیت بهبود یابد.

* فشارهای آمریکا باعث توقف در رشد استعدادهای ایران نشده و از سوی دیگر ذهنیت منفی مردم نسبت به آمریکا را تشدید کرد اما با این وجود تعامل بین این دو کشور را به سود هر دو طرف می دانیم.

* اگر آمریکایی ها گامهای اعتمادساز برداشته و تهدیدهایی که علیه ایران صورت می گیرد را محکوم کنند و اجازه دهند مسئله هسته ای با تفاهم حل و فصل شود و پرونده های مالی دو کشور مرتفع شود امکان بهبود روابط وجود دارد.

* باید با یک تلاش جمعی اصلاحات را در منطقه و در همه جهان و از جمله سوریه به پیش ببریم و آمریکا نیز می تواند کمک موثری به این امر نماید.

* مسئله هسته ای ایران کاملاً به موضوعی سیاسی تبدیل شده و باید در چارچوب حل و فصل مشکلات بین ایران و آمریکا به آن رسیدگی شود.

در گفتگوی احمدی نژاد با شبکه‌های PBS و CBS آمریکا مطرح شد:

* این نکته نیز برای ما غیر قابل درک است که بالاخره آمریکا تابع رژیم صهیونیستی است یا این رژیم تابع آمریکاست و این دو چه ربطی به یکدیگر دارند؟

* ادامه شرایط فعلی ایران و آمریکا بیش از هر کس به زیان خود آمریکائیهاست، چرا که با تداوم شرایط فعلی ذهنیتهای منفی نسبت به آمریکا هر روز تشدید می شود.

* بنده باور نمی کنم که دولت آمریکا مستقیما در ساخت فیلم موهن علیه پیامبر گرامی اسلام (ص) دخالت داشته باشد، اما این اتفاق ناشی از عملکرد سیاستمداران و دولتمردان آمریکاست که به ایجاد و تشدید ذهنیت منفی عمومی علیه این کشور دامن زده است.

* آیا دولت آمریکا از نوع روابط خود در ۳۳ سال گذشته با ایران سودی برده است؟ اگر اینگونه نیست چرا این رویه ادامه می یابد؟ چرا توان خود را صرف تعامل با یکدیگر نکنیم؟

* ایران گامهای بلندی برای تبدیل تقابل بین ایران و آمریکا به تعامل برداشته که یکی از آنها در عرصه مسئله هسته ای بوده است. این مسئله دیگر از روال منطقی خود خارج شده و به روالی خسته کننده تبدیل شده است و اگر آمریکایی ها اراده کنند که این مسئله تمام شود، کمک بزرگی به تفاهم خواهد بود.

* مسئله هسته ای ایران کاملاً سیاسی است و باید در عرصه حل و فصل مشکلات میان ایران و آمریکا حل شود.

* آمریکا باید از موضعی که در قبال ایران دارد کوتاه بیاید تا مسائل حل شود و این به معنای آن است که به این درک رسیده که ادامه روند فعلی اشتباه است.

احمدی‌نژاد در گفت و گو با ۵ تن از اعضای شورای سردبیری خبرگزاری آسوشیتدپرس

* بهتر بود انرژی که آمریکا صرف مخالفت با ایران می‌کند، در مسیر تفاهم، منافع دو کشور را تأمین می‌کرد.

* مخالفت با ایران به قانون نانوشته‌ای در عملکرد دولت‌های متوالی آمریکا تبدیل شده و منحصر به موضوع هسته‌ای هم نیست.

* اینکه آمریکا طرف اصلی مخالفت با موضوع هسته‌ای ایران است با اینکه ایران و آمریکا به صورت مستقیم مذاکره کنند، دو موضوع جدا از هم است. ما گفت‌وگو را رد نمی‌کنیم و اگر بنا به مذاکره در آمریکا باشد، مسائل زیادی برای گفت‌وگو وجود دارد.

* معتقدم مذاکرات ۱+۵ لزوماً به حل و فصل مسأله هسته‌ای ایران منجر نخواهد شد و بعضی از اعضای گروه ۱+۵ نیز صراحتاً به ما اعلام کرده‌اند که اگر خواهان حل این موضوع هستیم باید آن را با آمریکایی‌ها حل و فصل کنیم

۱۳۹۱/۷/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...