نسخه چاپی

این برنامه همچنان قربانی می گیرد؟

آنچه همه جا پیچیده این است كه برنامه نود برای بازیكنان نحس است .هدف ما تنها برشمردن گوشه هایی از این ماجرا و كالبد شكافی چرایی این قضیه است.این گزارش نشان می دهدكه اهمیت برنامه نود در آن است كه بازیكنان فوتبال برای رفتن به این برنامه بسیار مشتاق هستند.

به گزارش نما به نقل از پارس فوتبال، آنچه همه جا پیچیده این است که برنامه نود برای بازیکنان نحس است .هدف ما تنها برشمردن گوشه هایی از این ماجرا و کالبد شکافی چرایی این قضیه است.این گزارش نشان می دهدکه اهمیت برنامه نود در آن است که بازیکنان فوتبال برای رفتن به این برنامه بسیار مشتاق هستند.مانند امین منوچهری که گفته بود روزی آرزوی حضور دراین برنامه را دارد.البته نمی توان تاثیرات بعضی سوالات فردوسی پور از یک سو که همراه با انتقادات وطعنه های فراوان و و از سویی دیگر با تعریف و تمجیدهای زیاد هم همراه است را در رکود کار یک بازیکن نادیده بگیریم. اما باید مشکل اصلی را در جوی که بسیاری از فوتبالیستهای ایرانی به محض دیدن لنز دوربینهای تلویزیونی دچار آن می شوند جستجو کرد .شاید بازیکنان جوان بعد از خواندن این گزارش به این نتیجه برسند که نود نحس نیست این خودبازیکنان هستند که تحت تاثیر حضور در این برنامه قرار می گیرند...


همه ملی پوشان در تلویزیون

قبل از آنکه به برنامه نود بپردازیم این گزارش را با خاطره ای قدیمی تر آغاز می کنیم تا بدانیم که جو یک رسانه تا چه حد بر روحیه بازیکنان فوتبال تاثیر گذار است ؛در سال ۱۹۹۷ که تیم ملی فوتبال ما توانست تیم چین را در بازی۴ به ۲ شکست دهد ، همه بازیکنان تیم بلا استثنا به همراه کادرفنی قبل از بازی با عربستان به تلویزیون دعوت شدند و ساعات زیادی به خنده وشوخی و کری خواندن با عربستان گذشت.اما کل این برنامه تبلیغاتی نتیجه ای جز یک بازی احساسی با عربستان و نتجه یک –یک در برنداشت .بعد از آن دیگر هیچ وقت از این نوع برنامه های تبلیغی منفی در تلویزیون شاهد نبودیم.اکنون احتمالا بهتر می توانیم تاثیر یک برنامه تلویزیونی را نسبت به ادامه راه یک بازیکن بهتر درک کنیم...

آرمناک پطروسیان

داستان بدبیاری ها بازیکنان در نود را می توانیم ار آرمناک پطروسیان آغاز کنیم .بازیکنی که در مدت ۷۰۴ دقیقه دروازه اش را بسته نگه داشته بود.همین موضوع باعث شده بود که در فصل ۸۰-۸۱ لیگ برتر به برنامه نود دعوت شود .نتیجه این دعوت در برنامه تعریف و تمجیدهای زیادی فردوسی پوراز او بود که اگر جا داشت همان شب پیراهن تیم ملی ایران را بر تن او می پوشانید.اما آنچه بعد از آن شب در زمین فوتبال اتفاق افتاد گل خوردن دربازی با استقلال دربازی بعدی و افت پس از آن بود...

حسین بادامکی

بادامکی در فصلی که به عنوان ستاره ابومسلم بازیهای فوق العاده ای از خود نشان می داد به نود دعوت شد و در همان برنامه اعلام کرد در پایان فصل برای پیشرفت بیشتر از ابومسلم می رود.اما باید بدانید تا همان شب را باید اوج بازیهای بادامکی بدانیم. بادامکی البته چند هفته اول فصل با پرسپولیس را نیز خوب بازی کرد اما هیچ وقت بازیکنی نشد که قرار بود به قول خودش پیشرفت بیشتری بکند

غلامرضارضایی

بازیکن شیرازی پیشین فجرسپاسی بعد از درخشش دربازی با پرسپولیس و زدن دو گل به نود دعوت شد.سادگی و خجالت در چهره رضایی درآن مصاحبه کاملا معلوم بود.کاملا مشخص بود که او تحت تاثیر حضور دربرنامه قرار گرفته است .دیگر بعد ازآن در تیم سپاسی کمتر او را در مقام گلزن دیدیم .به طوری که از کورس مدعیان اقای گلی بعداز حضور در نود خارج شد .رفتن او به صبا و علاقه مندی مربیان تیم ملی به او البته کمی توانست این بازیکن را بزرگ کند!

علی رضا محمد

بعد از یکی از بازی های آسیایی پرسپولیس در لیگ قهرمانان که منجر به به پیروزی ۳ بر۱ پرسپولیس شد علی کریمی که به عنوان بهترین بازیکن میدان انتخاب شده بود به این انتخاب اعتراض کرد و حق را به علی رضا محمد داد.همین حرف باعث شد محمد به برنامه نود دعوت شود .همه از کشف یک مدافع راست بزرگ خبر می دادند اما علی رضا محمد هم بعد از آن حضور در نود هیچ بازی خوبی انجام نداد تا امسال که جزو اخراجیهای پرسپولیس شد.

کریم انصاری فرد و امین منوچهری

شاید خوانندگان پارس فوتبال با خود بگویند جای انصاری فرد در این گزارش چه می کند.اما باید گفت که او در آذر ۸۸ به برنامه نود دعوت شد و در حالی که با ۹ گل جزو بهترین گلزنان آن فصل بود بعد از حضور در برنامه در طول فصل ۸۸ کلا تنها چهار گل دیگر توانست بزند و از کورس مدعیان گلزنی خارج شود(هرچند هفته بعد از حضور در نود گل زد). آمار گلزنی بالای انصاری فرد در دوفصل بعدی نشان داد که جو حضور در ان برنامه هم روی عملکرد وی در آن فصل بی تاثیر نبود.شاید این مساله را محمد مایلی کهن به خوبی فهمیده بود که بعد از اینکه امین منوچهری با دوازده گل زده به نود دعوت شد او را مدتها روی نیمکت نشاند. هرچند منوچهری هم دیگر منوچهری بعد از حضور در نود نشد به طوری که بعد از ۱۲ گلی که قبل از حضور در نود زد تنها شش گل پس از آن حضور در ۹۰ زد.

علی نظر محمدی

دراوزه بان تیم داماش بعد از صعود این تیم به لیگ برتر سال قبل به عنوان کاپیتان تیم به برنامه نود دعوت شد.او که با اعتمادبه نفس فراوانی مصاحبه می کرد به همه زرنگیهایش و جنجالهایش و مصدومیتهای نمایشیش به نحوجالبی پاسخ داد.همه فکر می کردند کاپیتان سال آینده تیم هم او خواهد بود اما اگر شما از او بعد از آن مصاحبه خبر دارید ما هم خبرداریم!

سپهر حیدری

بعد از گل خاطره انگیزی که به سپاهان زد و پیام آور قهرمانی سرخپوشان شد به نود دعوت شد.در ان شب حتی جزو ۵ کاندیدای برتر پرسولیس به عنوان بهترین بازیکن فصل هم انتخاب شده بود .اما مساله اینجاست سپهر حیدری بعد از آن فصل فوق العاده رو به ضعف نهاد و اشتباهات بسیاری انجام داد.شایدباید پایان او را با گلش به سپاهان و حضور در نود اعلام کنیم!

ایمان موسوی

مهاجم نفت تهران بعد از ۷ گلی که در همان ابتدای فصل گذشته به ثمر رساند به برنامه نود دعوت شدو حتی در این برنامه اعلام کرد که برای اقای گلی و جایگزینی با فرهاد مجیدی آماده می شود.اما جو برنامه به طوری او را گرفت که تا هفته ها گویی او در میدان حضور نداشت.او بعدهانحسی در نود را رد کرد ولی اعلام کرد جو سنگین بعد از این برنامه روی تاثیر گذاشته است.

روح الله عطایی

شاید خیلیها دیگر این مهاجم کوچک اندام سابق شیرین فراز را یادشان رفته باشد.بازیکنی که در این تیم در هفت بازی هفت گل به ثمر رساند .پس باید حتما در نود شرکت می کرد.اما نتیجه آن این بود که بعد از آن هم تیمش و هم او گلزنی را فراموش کردند. به طوری که با اختلاف فاحشی تیم به دسته اول رفت.عطایی در این فصل در تیم پیکان حتی یک دقیقه هم بازی نکرده است!

محمد احمدپوری

یکی از بازیکنان جالب توجه این گزارش بی شک بابد او باشد.او بعد از درخشش در دیدار شاهین بوشهر مقابل پرسپولیس به برنامه نود رفت و با حرفهایش کولاکی به پا کرد و درواقع با گفتن اینکه باید این تیم را شش تایی می کردیم پرسپولیسیها را تحقیر کرد. به طوری که فردای آن شب مدیران پرسپولیس واکنش نشان دادند و سرتمرین پرسپولیس به بازیکنانشان گفتند چگونه اجازه دادید یک بچه شما را مسخره کند؟! البته احمدپوری در ان برنامه گفته بود که طرفدار پرسپولیس است و دوست دارد فصل بعد به این تیم برود ، اما اینقدر در بعد از آن بازی و آن حضور در نود بد بازی کرد که خیلیها ندانند او در این فصل در ذوب اهن بحران زده حضور دارد و البته حتی یک دقیقه هم تا زمان نگارش این مطلب بازی نکرده است!

احمدحسن زاده و محمدنزهتی

بعضی بازیکنان هستند که شاید در نگاه اول خیلی به چشم نیایند که بعد از حضور در نود به یکباره بازیکن ضعیفی شده اند اما مساله اینجاست که چنین اتفاقی افتاده است.

در این بخش به دو چهره ساده شهرستانی می پردازیم که بعد از حضور در این برنامه روند روبه رشد خودشان را ادامه ندادند.احمد حسن زاده همشهری خود عادل فردوسی پور بازیکن تیم مس کرمان که در این مصاحبه با گفتن این که ابدارچی باشگاه بودم خبرساز شد بارها به واسطه سادگی و نجابتش توسط فردوسی پور مورد تمجید قرار گرفت.اما حسن زاده بعد از حضور در نود تنها توانست چهار گل دیگر بزند و دراین فصل هم هنوز پایش به گلزنی باز نشده است.

محمد نزهتی مهاجم ملوان هم بعد از درخشش در جام حذفی مقابل پرسپولیس و فصل خوبی که با ۹ گل پشت سر گذاشت .فصل گذشته را با تنها شش گل به پایان رساند.او در این فصل هم زیرسایه گلزنیهای رافخایی قرار دارد.شاید باید تلاش کند رافخایی را به نود بکشاند!!

علی رضا عباسفرد

از بازیکنانی که در تیم برق شیراز نامی برای خود پیدا کردو به برنامه نود دعوت شد اما به قول خود فردوسی پور کلا عباسفرد در هرتیمی سه گل بیشتر نمی زند. از همین رو او در تمام تیمهایی که حضور داشته است تقریبا همین روند کم بازده خود را تکرار کرده است!

حمیدرضا رجبی

کمتر پیش می آید در ایران و حتی در جهان بازیکنی به رکورد ۵ گل در یک بازی برسد اما حمیدرضا رجبی به این مهم دست یافت و به برنامه نود دعوت شد.اما این بازیکن که یک هافبک موثر در تیم سایپا بود بعد آن حضور در ۹۰ دیگر نتوانست به جایی برسد که کسی از آن ۵ گل یادی کند.خوب شد علی دایی بعد از ۵ گلی که به سریلانکا در ۱۹۹۶ (مقدماتی جام ملتهای آسیا) زد و یا کرذیم باقری بعد از بیش از ۶ گلی که به مالدیو در مقدماتی جام جهانی ۹۸ زد به" شبه نود نامی" دعوت نشدند و گرنه شاید الان همچون امثال رجبی ها گمنام می ماندند!

جواد کاظمیان

از معدود بازیکنانی شاخصی ونسبتا بزرگی بود که نود رویش تاثیرگذاشت و از البته از معدودبازیکنانی بود که مقصر اصلی را هم برنامه نود می داند.بازیکنی که به طلسم شدن و خرافات معتقد است بعد از سه گلی که به نفت زد به نود دعوت شد. قبل از آغاز فصل پیش کمتر کسی روی او حساب می کرد .اما آن سه گل پرسپولیسیها را نسبت به او امیدوار کرد.اما در ادامه هرچند نمی توان گفت خیلی هم ضعیف بازی کرد اما پایش تا هفته ها به گلزنی باز نشد . او مقصر را طلسم پرسپولیس و نحسی نود می دانست !!

محسن فروزان
نمونه آخری که بعد از نود با اشتباهات زیادش موجبات نیمکت نشینی خود شد گلر تراکتورسازی بود که با اشتباهات خنده دارش مقابل ذوب آهن خودش را از تیم ملی و از نیمکت ثابت تیم تراکتور دور کرد.البته او بر خلاف کاظمیان مقصر اصلی را توپهای لیگ برتر می داند و نه خود برنامه نود!

مصدومین نود
بعضی بازیکنان نیز بودند که بعد از حضور در نود به انواع واقسام مصدومیتها دست یافته اند.مثل امیدعالیشاه بازیکن مازندرانی راه آهن که بعد از حضور در نوداز ناحیه رباط صلیبی به شدت مصدوم شد یا میلادمیداودی که او هم بعد از این برنامه مصدوم شد. یا همین یعقوب کریمی که بعد از حضور در برنامه نود تا خواست بعد از گلزنیش نظریه بدبیاری برنامه نود را خنثی کند مصدوم شد!

خارجی ها

معمولا خارجیهایی که به نود می آیند کمتر در جو این برنامه قرار می گیرند.چون حضور در این برنامه برایشان چیز خاصی را تداعی نمی کند.ابراهیم توره و عمادرضا و ادینیو یا جان واریو نمونه هایی بودند که حضور در نود خللی در بازیها و یا گلزنی هایشان ایجاد نکرد.البته استثناهایی هم هستند مثل عیسی اندوی که بعد از حضور در نود آن کارهای عجیب و غریب را دربازی با تیم استقلال انجام داد و یا فونیکه سی که این یکی بیشتر بعد از حضور در نود خودش را درگیر با باشگاه کرد و بازی نکردنش هم بر شایعات زیادی افزود و هم خودش را از آقای گلی محروم کرد.

یا بازیکنی مثل ایگورکاسترو که در آبان ماه ۸۹ بعد از گلی که به الهلال زد و ذوب اهن را به فینال آسیا برد به نود رفت ولی در همان ماه مصدوم شد و تقریبا فصل را از دست داد!


دیگران

از بازیکنان دیگری که می توان در این گزارش نام برداز پژمان جمشیدی است که بعد از اخراجش دربازی ایران مقابل امارات در سال ۲۰۰۱ به نود رفت و بعد آن کمتر در تیم ملی آفتابی شد. یا به عنوان مثال سیدمحمد حسینی مهاجم شمالی تیم نوجوانان ایران درسال ۲۰۰۰ که دروغهای او درباره سنش و بیان دانشجو بودن وجهشی خواندن او با توجه به ۱۶سالی که خودش می گفت در همان برنامه کشف شد.

از دیگران هم می توان ازمصطفی چترآبگون آخرین گلزن تاریخ پاس تهران ,روح الله بیگدلی گلزن استقلال اهواز در فصل هفتم که اکنون در فولاد یک دقیقه هم بازی نکرده یا روح الله عرب که قبل از نود ۸ گله بود ولی بعد از حضور در نود ۹ هفته تنها یک گل زد نام برد.

بازیکنان دیگری مثل فرید عابدی و ایمان حیدری و حتی محسن بیاتی نیا و.... بودند که شرحشان دیگر از حوصله این مطلب خارج شده است .

اما پرونده بازیکنان بدبیار را با یک بازیکن می بندیم.آنهم ستاره ای مثل کریم باقری که بعد از گل زیبایش به استقلال به نود دعوت شد.در بازی بعدی پرسپولیس با ایرانجوان بوشهر یک گل زد و یک پنالتی را از دست داد ولی درپایان فصل تنها یکبار دیگر به ۹گل قبلیش اضافه کرد و سال بعد هم کم کم از لیست اصلی پرسپولیس خارج شد!

... و اما پیروزمندان برگشته از نود!

محسن خلیلی هفته های زیادی برنامه نود را منتظر گذاشت و حتی وقتی در اواخر لیگ هفتم به عنوان مهمان دعوت شد ابراز امیدواری کرد که نحسی نود او را نگیرد که این طور هم شد و او هفته بعد گل زد و مقابل سپاهان هم گلزنیش را ادامه داد.اعتماد به نفس وطرز بیان قوی خلیلی در آن مصاحبه که همه را شیفته خودش کرد باعث شد از نود یک غول منفی برای خود نسازد..بازیکنانی چون محمدرضا مهدوی یا پژمان نوری ,افشین چاووشی ,جوادنکونام و وحیدهاشمیان ، پژمان منتظری ,مهدی رحمتی وفرهادمجیدی یا محرم نوید کیا تفاوتی در فوتبالشان با حضور دریک برنامه مثل نود ایجاد نشد.علی کریمی هم کلا یک برنامه تلویزیونی در ایران را قبول کرده که آنهم برنامه نود بوده که هیچ تاثیری در فوتبالش نگذاشت .هرچند متاسفانه علی کریمی بعد از حضور دریک برنامه تلویزیونی آلمانی در زمان حضورش در بایرن مونیخ تا حدود زیادی افت کرد. باید دید در آینده کدام بازیکن به نود دعوت می شود و چه آینده ای در انتظار اوست.

۱۳۹۱/۷/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...