نسخه چاپی

وضعیت سپرده گذاران فرشتگان در حال تعیین تكلیف است

رئیس كل بانك مركزی گفت: خوشبختانه با همكاری مراجع قضایی، وضعیت سپرده گذاران فرشتگان در حال تعیین تكلیف است.

به گزارش نما به نقل از برنا، «ولی اله سیف» روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران با یادآوری اینکه موسسات غیرمجاز از گذشته شکل گرفته اند و سبب شده اند تا نوعی بی نظمی در نظام پولی ایجاد شود و برخی از این وضعیت سوء استفاده کنند، اظهار داشت: خوشبختانه با همکاری مراجع قضایی، وضعیت سپرده گذاران فرشتگان در حال تعیین تکلیف است.

وی افزود: بانک مرکزی بر شناسایی اموال این موسسات تمرکز دارد تا مورد سوء استفاده قرار نگیرد؛ هدف این است که اموال تثبیت شود تا بتوان از محل آن دارایی مردم را باز گرداند.

سیف تاکید کرد که این فرآیند نیازمند زمان است و کار تعیین تکلیف سپرده گذاران آغاز شده و اکنون حساب های 100و 200 میلیون ریالی(10 و 20میلیون تومانی) در دستور کار است و به تدریج ارقام بزرگتر در نوبت قرار می گیرد.

رئیس کل بانک مرکزی درباره اینکه آیا بورس ارز راه اندازی می شود، اظهار داشت: منظور از بورس ارز می تواند به شامل دو حوزه فروش فیزیکی ارز و نیز بورس مشتقات ارزی باشد.

وی افزود: راه اندازی بورس مشتقات ارزی در شورای عالی بورس به تصویب رسیده است و در اولین فرصت می توان آن را راه اندازی کرد.

سیف ادامه داد: درباره خرید و فروش ارز نیز سامانه ای شبیه بورس طراحی شده که البته سامانه ای بین بانکی است و بانک ها به عنوان خریداران عمده ارز و بانک مرکزی در آن حضور دارند و به زودی این سامانه نهایی می شود.

وی در پاسخ به اینکه آیا ارز تک نرخی می شود، گفت: این کار جزو برنامه های ما است و به احتمال زیاد تا پایان امسال این اتفاق می افتد.

از رئیس کل بانک مرکزی درباره نرخ رشد اقتصادی سال 95 سوال شد که در پاسخ گفت: بر اساس گزارش های بانک مرکزی این عدد برای 9 ماهه پارسال 11.6 درصد است و پیش بینی ما برای کل سال 95 بالای 10 درصد و رشد دو رقمی است.

سیف درباره پیش بینی رشد اقتصادی در سال 96 نیز گفت: از آنجا که نرخ رشد پارسال متاثر از بخش نفت بود، انتظار این است که امسال در این بخش محدودیت هایی خواهیم داشت اما رشد سایر بخش های اقتصادی بویژه صنعت متحول شده است.

وی ادامه داد: بر این اساس انتظار می رود رشد اقتصادی امسال بالای 6 درصد باشد ولی اجازه دهید که به مرور و با ارزیابی بخش های مختلف اقتصادی در این زمینه اطلاع رسانی شود.

رئیس شورای پول و اعتبار درباره کاهش نرخ سود بانکی نیز گفت: یکی از کارها برای کاهش منطقی نرخ سود، متناسب بودن آن با نرخ تورم است؛ وقتی امروز تورم در کشور تک رقمی است، نرخ سود هم باید رقمی در محدوده آن باشد و تفاوت یک تا دو درصدی قابل قبول است.

رئیس کل بانک مرکزی همچنین با تاکید بر اعمال اصلاحات در نظام بانکی برای کاهش نرخ سود، گفت: این کار آغاز شده و دستاوردهای خوبی نیز در این زمینه داشتیم.

سیف ادامه داد: البته برخی به غلط می خواهند نوعی تزلزل و نگرانی کاذب را درباره بانک ها برای مردم ایجاد کنند که به هیچ وجه صحیح نیست.

وی با تاکید براینکه باید اصلاحات جدی در نظام بانکی ایجاد شود، گفت: بانک مرکزی بر بانک ها وقوف کامل دارد و به ترتیب برنامه های خود را برای پایداری نظام بانکی به کار می گیرد.

از رئیس کل بانک مرکزی درباره زمان صدور دسته چک های صیاد سوال شد که وی چنین توضیح داد: یکی از اقدام هایی که در سه سال اخیر در بانک مرکزی انجام شد، راه اندازی سامانه چکاوک بود که نظم را در تبادل چک های بانکی ایجاد کرد و سرعت و دقت را در صدور چک ها بالا برد.

سیف با بیان اینکه سامانه چکاوک موجب شد تا اعتبار به حوزه چک بازگردد، ادامه داد: یکی از مراحل تکمیل این سامانه، به امکان شناسایی چک از مبداء صدور آن به شکل الکترونیکی باز می گردد که نیازمند صدور چک هایی با رعایت یک سطح استانداردهای خاص است که چاپ آن در دستور کار قرار دارد.

۱۳۹۶/۳/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...