نسخه چاپی

گزارش اختصاصی نما از ضرورت اهداء خون در ماه میهمانی خدا؛

با یكبار اهداء خون می توان از مرگ حتمی 3 بیمار جلوگیری كرد/بیماران نیازمند چشم انتظار شهروندان هستند

عکس خبري -با يکبار اهداء خون مي توان از مرگ حتمي 3 بيمار جلوگيري کرد/بيماران نيازمند چشم انتظار شهروندان هستند

یكی از شهروندان گفت :بسیاری از بیماران مانند بیماران سرطانی، دیالیزی و برخی از مصدومان حوادث نیز حیاتشان بسته به تزریق خون یا فرآورده های خونی است و دست یاری گری را می طلبند ،من بعد از اهدای خون احساس سبكی می كنم .

فتح الله دروازبان سوپر وایزر سازمان انتقال خون استان تهران درگفتگو با خبرنگار نما گفت:در چند روزی که از ماه مبارک رمضان سپری شده است در حدود 700 تا 850 واحد خون در این مدت از سوی اهدا کنندگان دریافت شده که نسبت به سال گذشته افزایش قابل توجهی را نشان می دهد.
این مقام مسئول در سازمان انتقال خون افزود: ما هر ساله در شب های قدر با جمعیت زیادی از مراجعه کننده مواجه می شویم که هم پذیرش این افراد را از سوی سازمان انتقال خون با مشکل مواجه می کند و هم به جهت اینکه تنها 3 روز پلاکت خون افراد اهدا کننده قابل استفاده است،و ما در ذخیره فرآورده‌ خونی محدودیت داریم لذا دیگر به کار بیماران نمی آید.
این پلاکت در گلبول قرمز فشرده شده است که مهم ترین فرآورده خون است و در خونریزی‌ها و اعمال جراحی و کم‌خونی از آن استفاده می‌شود که نگهداری خون بیش از 72 ساعت باعث غیر قابل استفاده شدن خون اهدا کنندگان خواهد شد،لذا مردم به گونه ای وقت خود را تنظیم کنند که در روزهای عادی ماه مبارک رمضان هم بتوانند با اهدا خون خود از این اقدام خدا پسندانه بهره مند شوند.
دروازبان در ادامه افزود:یک اهدا کننده می تواند3 فرد نیازمند را از مرگ حتمی نجات دهد زیرا با اهدا خون، فرد بیمار هم می تواند پلاکت دریافت کند وهم پلاسما این برای بیماران نیازمند بسیار حیاتی است.
وی با اشاره به شرایط فرد اهدا کننده اظهار داشت: فردی می تواند خون خود را اهدا کند که از نظر جسمی، روحی و روانی سالم باشد و در رده‌سنی 18 تا 60 سال قرار داشته باشد و بیماری خاصی هم نداشته باشد.
که از چنین فردی یک واحد خون یعنی 450 سی‌سی دریافت خواهد شد.همچنین زمانی که یک فرد خون خود را اهدا می‌کند، به روی خون او آزمایش‌های متعددی نظیر ایدز، هپاتیت C. و B صورت می‌گیرد و در صورتی که فرد مبتلا به این بیماری‌ها باشد به او اطلاع داده می‌شود و دیگر از اهدای خون شخص جلوگیری می شود.
دروازبان درباره بهترین زمان برای اهدای خون در ماه مبارک رمضان گفت: در این ایام بهترین زمان در نظر گرفته شده برای اهدای خون، بعد از افطاراعلام شده است درضمن توصیه می‌شود افراد در صورتی که قصد اهدا خون را دارند شب قبل از اهدا و همچنین روز بعد از آن، مصرف نوشیدنی‌های قندی را در برنامه‌های غذایی خود بگنجانند.
وی در خصوص ساعات کار پایگاههای انتقال خون در ایام ماه مبارک رمضان به خبرنگار ما گفت:براین اساس، یکی از مراکز انتقال خون تهران که در ایام ماه مبارک رمضان در ۳ شیفت کاری فعالیت خواهد داشت، مرکز انتقال خون وصال شیرازی است که این پایگاه در این روزها از ساعت 8 صبح الی 24 پذیرای اهدا کنندگاه خون خواهد بود.اما سایر مراکز ما در این ایام ساعت کاری آنها تا ساعت 15 می باشد.
به جهت اهمیت بالای این موضوع سری به یکی از پایگاههای فعال انتقال خون در سطح شهر زدیم تا نظرات اهدا کنندگان را در خصوص این اقدام خداپسندانه جویا شویم.
یکی از این اهدا کنندگان خون که جزو افراد مستمر می‌باشد و 52 سال دارد به خبرنگار ما می‌گوید: من سالی یک‌بار خون اهدا می کنم و تاکنون هم 10-15 بار خون داده‌ام.
وی در پاسخ به سوال ما نسبت به اینکه آیا با این سن و سال اذیت نمی‌شوید و خون دادن مشکلی برایتان پیش نمی‌آورد گفت:خیر، نه تنها خون دادن مرا اذیت نمی‌کند، بلکه بعد از اهدای خون هم خیلی سرحال‌تر هم می‌شوم و هر وقت خون می‌دهم احساس سبکی می‌کنم.به عقیده من اهدای خون نمادی است ازحس همدلی، احساس مسئولیت داشتن نسبت به هم وطنم، پیوند با هم نوع است.
این اهدا کننده افزود: بسیاری از بیماران مانند بیماران سرطانی، دیالیزی و برخی از مصدومان حوادث نیز حیاتشان بسته به تزریق خون یا فرآورده های خونی است و دست یاری گری را می طلبند ،من بعد از اهدای خون احساس سبکی می کنم .
اهداکننده دیگری به خبرنگار ما گفت: این تصور در ذهنم وجود داشت که اهدا خون در ماه مبارک رمضان منجر به باطل شدن روزه می‌شود، اما بعد از تحقیق متوجه شدم که با اعلام مراجع و فتوای آنها، اهدا خون عاملی برای باطل شدن روزه افراد در ایام ماه مبارک رمضان نیست.
این اهدا کننده در ادامه افزود: به نظر من علاوه بر اینکه اهدا خون در سلامتی افراد مفید است به بیماران نیازمند و چشم انتظار کمک فراوانی می کند . در حالی که ما به راحتی و بدون هیچ دغدغه ای به زندگی عادی خودمان ادامه می دهیم، در بیمارستان ها بیماران زیادی هستند که حیاتشان به قطره های خون وابسته است و در رسیدن جهت بقای خود لحظه شماری می کنند و چه اجری بهتر از اینکه به کمک این بیماران نیازمند بشتابیم.
اهدا کننده جوانی در خصوص انگیزه خود از اهدا خون اظهار داشت: من در سال 4 بار داوطلب می شوم و خون اهدا می کنم در ضمن به دیگر دوستانم خصوصا جوانان هم توصیه می‌کنم که در این امر انسان‌دوستانه شریک باشند. چون هم از سویی به سلامتی خودم کمک کرده ام و هم به جامعه خدمت می‌کنند.
گفتنی است؛ ارایه اصل کارت شناسایی(کارت ملی، شناسنامه و یا گواهینامه) به منظور اهدای خون الزامی است.

۱۳۹۶/۳/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...