نسخه چاپی

صدا و سیما و حاشیه‌های بسیارش/ پاسخ‌ مدیران به سیل انتقادات و شایعات موجود

به گزارش نما - روزنامه شهروند نوشت: صداوسیمای ایران روزهای پرخبری را پشت سر می‌گذارد. روزهایی که از یک‌سو صرف پاسخگویی به شایعه‌هایی می‌شود که درباره استعفای علی‌عسگری منتشر می‌شود و از دیگر سو حاشیه‌های «نفس»، نفس این رسانه را می‌گیرد.

در چنین وضع و حالی انتشار برنامه‌های آینده رسانه ملی که می‌خواهد آبی بر آتش شایعه‌ها باشد، با اعتراضات یکی، دو نفر از سینماگرانی که خود را وارث سریال‌های ویژه خاصی می‌دانند، اوضاع را نامناسب‌تر می‌کند.

مهمترین خبر، اما خبر استعفای علی‌عسگری از ریاست سازمان صداوسیماست که آن‌چنان جدی به نظر می‌رسد که حتی تکذیب خود این فرد نیز نمی‌تواند از صدر اخبار و شایعات دورش کند. حقیقت این است که وقتی خبری در این حد در رسانه‌ای مثل خبرگزاری فارس منتشر می‌شود که جزو رسانه‌های همفکر صداوسیما و مدیرانش به شمار می‌آید و آشکارا پیداست که قصد حاشیه‌سازی برای طیف سیاسی همفکرش ندارد، به این معناست که قضیه از حالت شایعه فراتر رفته و بدل به بحثی جدی شده است.

فراموش نکنیم که رئیس سابق سازمان صداوسیما، سرافراز نیز همان صبح روزی که در پایانش دیگر رئیس سازمان نبود، شایعه استعفایش را تکذیب کرده بود. درواقع تکذیب شایعاتی از این جنس به یک رویه غالب در میان مدیران ما بدل شده که به مصداق مثل از این ستون به آن ستون فرج است، شایعاتی از این دست را تکذیب می‌کنند تا شاید در روزها و ساعات بعدی اتفاقی رخ دهد و ماندگاری آنها با شرایطی بهتر از پیش ممکن شود. شاید به این دلیل باشد که تکذیب این شایعه توسط علی‌عسگری چنان بازتابی پیدا می‌کند.

درواقع درحالی‌که بلافاصله پس از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری، شایعه داغ رفتن و استعفای علی‌عسگری، رئیس سازمان صداوسیما رسانه‌های اغلب غیررسمی را پر کرده بود، این مدیر فرهنگی نسبت به شایعه رفتنش از سازمان صداوسیما واکنش نشان داد و در پاسخی کوتاه اعلام کرد که استعفا نکرده و هنوز فعالیت خود را ادامه می‌دهد. علی‌عسگری که به تازگی یک‌سالگی حضور در سازمان صداوسیما را به‌عنوان رئیس این سازمان سپری کرده، در حاشیه جلسه هیأت دولت از بابت این شایعه مورد سوال قرار گرفت و در پاسخ فقط به گفتن این جمله کوتاه بسنده کرد که ما هستیم و فعلا تشریف داریم!

این درحالی است که بعد از شکست فاحش تلویزیون در نوروز به‌عنوان نخستین مناسبت مهم دوران ریاست علی‌عسگری، برنامه‌های تلویزیون در روزهای آغازین ماه مبارک رمضان نیز سر و صدای شمار زیادی از منتقدان را درآورده و بنابراین، این گمانه نیز وجود دارد که شاید انتشار این شایعه و پیگیری آن از جانب یکی از نزدیک‌ترین همفکران رسانه‌ای سازمان در راستای کاهش این انتقادات و فشارها باشد.

همه ماجراهای سازمان صداوسیما در روزهای اخیر اما منحصر به استعفای علی‌عسگری نبوده است که البته در این یک مورد نیز سازمان صداوسیما باید از آشنایان بنالد، نه از منتقدان و مخالفان رسانه‌ای‌اش. درواقع این حاشیه را نیز یکی دیگر از همفکران سازمان کلید زد. جمال شورجه که بعد از درگذشت فرج‌الله سلحشور همه‌جا اعلام کرده که خودش می‌خواهد پروژه ناتمام‌مانده موسی(ع) را جلوی دوربین ببرد؛ الان ماه‌هاست که با فواصل زمانی مشخص شروع به انتقاد از سازمان می‌کند که چرا سازمان نه بودجه مشخصی برای این کار اختصاص می‌دهد و نه اجازه می‌دهد خود او با کمک اسپانسرها کار را کلید بزند.

شاید در پاسخ ادعاهایی از این دست باشد که هر چند وقت یک‌بار معاون سیمای این سازمان شروع به دادن بیلان کار به خبرنگاران می‌کند و از تعداد زیاد پروژه‌های درحال ساخت سازمان می‌گوید. او روز گذشته نیز در پاسخ به ادعاهایی از این جنس گفت: از دوستان می‌خواهیم تا مشکلات و مسائل را در جلسات کارشناسانه به بحث بگذارند و از بیان مطالب در عرصه‌های عمومی دوری کنند، چراکه در جلسات کارشناسی می‌توان به نتیجه مطلوب دست یافت.

در ادامه این صحبت‌ها این مدیر رسانه ملی درباره سریال‌های درحال تولید، آثار الف ویژه و مشکلات مالی سازمان صداوسیما نیز سخن گفت: زمانی که ما فعالیت خود را شروع کردیم به دلیل محدودیت منابع مالی چند سریال بیشتر روی آنتن وجود نداشت و کارهای کمی درحال ساخت بود، اما اکنون حدود ۵۰ سریال درحال ساخت، ۷۰ سریال در مرحله نگارش، طرح و... وجود دارد که بیشتر این سریال‌ها مربوط به شبکه سه است. وی همچنین عنوان داشت که با وجود این‌که وضع مالی ما تغییری نسبت به ‌سال قبل ندارد، اما کار خود را در حوزه تولید ادامه دادیم و اکنون ۸‌هزار نفر از بازیگر تا کارگردان تا عوامل مختلف تولید درحال کار هستند؛ درحالی‌که پیش از این دو‌هزار بازیگر فعال بودند و حدود ۴۰ تا ۵۰ کارگردان فعالیت می‌کردند.

معاونت سیما که در چند وقت اخیر به دلیل نبودن سریال‌های فاخر در کنداکتور پخش، انتقاداتی را تحمل کرده بود، درباره این نوع سریال‌ها نیز گفت که سریال‌های الف ویژه را از پاییز امسال روی آنتن می‌بریم. البته ما الف ویژه جدیدی را کلید نزده‌ایم و همان کارهای قبلی به تولید خواهد رسید.

مشکل ایجاد شده برای برنامه هفت و تعطیلی این برنامه هم دیگر معضل حاشیه‌سازی است که در ماه‌های اخیر صداوسیما از سر گذرانده است. به نظر می‌رسد این معضل درحال از بین رفتن است؛ چراکه مدیر شبکه سه از حل شدن بلاتکلیفی این برنامه خبر داده است. مدیر شبکه سه سیما از تحولات بسیار جدی در ساختار و محتوای سری جدید برنامه تلویزیونی هفت خبر داد و گفت: این برنامه قطعا پس از ماه رمضان روی آنتن خواهد رفت و در سری جدید با تغییرات بسیاری در ساختار و محتوا روبه‌رو خواهیم بود. در سری جدید، برنامه سه بخش دارد و اجرای هر بخش هم بر عهده یک مجری خواهد بود و می‌توان گفت که در مجموع برنامه با ٣ مجری روی آنتن خواهد رفت که هنوز مشخص نشده است. همچنین منتقد برنامه دیگر آقای فراستی نخواهد بود و ایشان جای خود را به حسن حسینی خواهد داد. آقای حسینی قبلا هم در برنامه بوده‌اند و به‌عنوان منتقد حضور داشته‌اند.

میرباقری: اگر شجریان بخواهد ربنا مشکلی ندارد

معاون سیما درباره پخش ربنای شجریان بیان کرد که اگر ابراز احترام به انقلاب، مردم و حاکمیت از طرف شجریان وجود داشته باشد، برای پخش ربنا مشکلی وجود ندارد.

میرباقری در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره پخش ربنا در ماه رمضان توضیح داد: برنامه‌های مذهبی در ایام ماه مبارک رمضان در اوقات سحرگاهی، افطار و... شامل ادعیه، تلاوت، قرآن و سخنرانی همیشه طراحی شده و پیش می‌رود همچنین انواع ربنا ویژه این ماه تولید شده که پخش می‌شود. در رابطه با ربنای شجریان باید گفت او خودش منعی را گذاشته است و همچنین وی در جریان فتنه ۸۸ حضور داشت و اشتباهات فاحشی در آن زمان انجام داد. معمولا توصیه می‌شود هنرمندان در مسائلی که کشور را به خطر می‌اندازد و می‌تواند خیانت را در کشور ایجاد کند، حضور پیدا نکنند و بازی نخورند. هنرمند فرد سیاسی نیست و باید در حوزه اصلی خود قرار بگیرد؛ بنابراین وقتی این حاشیه‌ها ایجاد می‌شود، باعث می‌شود کار اصلی که یک هنرمند باید انجام دهد مورد لطمه قرار گیرد.
معاون سیما اظهار کرد: ما در کشوری زندگی می‌کنیم که یک سابقه فرهنگی بزرگ دارد و یک انقلاب عظیم در آن صورت گرفته است. در همین زمان که ما در حال صحبت هستیم از امنیت فوق‌العاده‌ای برخورداریم و به‌طور مثال چندی پیش در کشور ما انتخابات بزرگ در کشور ما برگزار شد؛ در حالی ‌که یک ترقه در خیابان‌ها نیفتاد اما در انتخابات فرانسه چندین انفجار رخ داد و یا چندی پیش در یک کنسرت در انگلیس یک انفجار صورت گرفت، بنابراین در کشور ما امنیت و آزادی زیادی وجود دارد پس هنرمندان و مردم ما باید قدردان این امنیت باشند. این امنیت توسط حاکمیت و مردم ایجاد شده است و نمی‌توان حاکمیت را زیر سوال برد و به گونه‌ای صحبت کرد که به حاکمیت لطمه بخورد. امکان دارد ناشی‌گری‌هایی از طرف برخی افراد مطرح شود اما حاکمیت می‌تواند این ناشی‌گری‌ها را ببخشد و اگر این مسیر درست انجام شود، ما هم مشکلی نداریم.

او تأکید کرد: منعی درباره پخش ربنا وجود داشته که خود شجریان گذاشته و اگر ابراز احترام به انقلاب، امنیت، مردم و حاکمیت از طرف ایشان وجود داشته باشد، مشکلی برای پخش ربنا وجود ندارد.

۱۳۹۶/۳/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...