نسخه چاپی

جیب‌های پر از پول واردكنندگان چادر مشكی

عکس خبري -جيب‌هاي پر از پول واردکنندگان چادر مشکي

همین چند سال پیش بود که باید مانتو‌ فروشی‌های سطح شهر را به امید یافتن یک مانتوی بلند و غیر چسبان زیر‌و رو می‌کردیم.

همین چند سال پیش بود که دختران محجبه تنها حق انتخاب یک مدل از چادر را داشتند و خبری از تنوع در مدل‌های چادر نبود و همین چند سال پیش بود که تنوع مدل‌های مقنعه برای هیچ فردی معنا نداشت.

اما این روزها وقتی به بازار پوشاک سر میزنی مانتوی بلند در سایزهای مختلف دست یافتنی است، چادر دیگر به یک مدل خاص محدود نمی‌شود بلکه می‌توان ده‌ها مدل متنوع از چادر را در بازار مشاهده کرد مدل‌های متنوعی که استفاده از این پوشش را برای دانشجویان و کارمندان راحت‌تر کرده و علاقه جوانان را به استفاده از حجاب برتر افزایش داده است.

بسیاری از زنان محجبه عنوان می‌کنند روسری‌های بلندی که در مغازه‌ها وجود دارد کیفیت قابل قبولی ندارد و با هر بار استفاده چروک شده و نیاز به اطو دارد روسری‌های بلند با کیفیت هم که این روزها توسط برخی از کشورهای مسلمان همچون ترکیه تولید می‌شود، قیمت بسیار بالایی دارد.

برای پی بردن به این موضوع کافی است تصمیم بگیرید برای عید امسال روسری یا شال بلند بخرید.

به توصیه یکی از دوستان به فروشگاهی در شمال تهران مراجعه می‌کنی که مرکز خرید شال و روسری‌های بلند است در این مغازه می‌توانی روسری‌های بلند با قد 120 را بیابی.

رنگ و مدلی را انتخاب کرده و از فروشنده می‌خواهی تا آن را برایت بیاورد اما با شنیدن قیمت چشمانت از تعجب گرد می‌شود، 45 هزار تومان ناقابل را باید برای خرید یک روسری تقدیم کنی.

از فروشنده می‌پرسی چرا اینقدر گران؟ خانم این روسری‌ ایرانی نیست از ترکیه و تایلند وارد می‌شود جنسش عالی است، بهترین پارچه را دارد تعریف‌های فروشنده تمامی ندارد.
آزاده دختر محجبه‌ای که ار قیمت بالای روسری گلایه دارد، می‌گوید: روسری‌های بلندی که قد آنها 120 باشد بین 25 تا 50 هزار تومان قیمت دارند.

وی با اشاره به خاطره‌ای که به قول خودش چندان خوشایند نیست، می‌گوید: چند وقت پیش وقتی به یکی از فروشگاه‌ها مراجعه و شال و روسری بلند را از فروشنده تقاضا کردم او چنیدن مدل روسری برایم آورد که از نظر خودش بلند بودند اما در حقیقت هیچ‌کدام از آنها بلند نبود وقتی به فروشنده این موضوع را گفتم با لحنی تند گفت خانم مگر می‌خواهی پتو دور سرت بپیچی!

این موضوع تنها بخش کوچکی از دردسرهای زنان محجبه برای خرید پوشاک در آستانه شب عید است اما بخش دیگر ماجرا بر‌می‌گردد به این موضوع که چادر مورد استفاده زنان و دختران محجبه تولید داخل نیست پارچه تمام چادرهای موجود در بازار از کشورهایی همچون کره و ژاپن وارد می‌شود و با بالا رفتن قیمت دلار هزینه خرید چادر نیز بالا رفته است.

بهرام که در میدان بهارستان تولیدی چادر دارد و انواع مختلف چادر را دوخته و می‌فروشد، می‌گوید: تمام پارچه‌های چادر مشکی از خارج وارد می‌شود و در وضعیت کنونی که قیمت دلار افزایش یافته هزینه چادر مشکی هم گران شده است.

چادر با جنس خوب 50 تا 70 هزار تومان قیمت دارد

وی می‌افزاید: یک چادر لبنانی با پارچه معمولی 30 هزار تومان قیمت دارد و اگر جنس پارچه بهتر باشد بین 50 تا 70 هزار تومان قیمت یک چادر است در حالی‌‌که اگر پارچه‌های چادری تولید داخل بود هزینه‌ها تقریباً نصف می‌شد.

این فروشنده چادر مشکی معتقد است صنعت نساجی در کشور بسیار ضعیف است، در داخل کشور علاوه بر ناتوانی در تولید پارچه چادر مشکی حتی توان تولید پارچه لباس منزل و لباس مجلسی را نداریم فقط می‌توانیم پارچه ملحفه تولید کنیم.

بهرام ادامه می‌دهد: تنها ثمره واردات پارچه به کشور نابودی صنعت نساجی داخلی و واریز پول به جیب واردکنندگان پارچه است.

مهری دختر 30 ساله‌ای که پوشش چادر را برای خود انتخاب کرده است معتقد است برای تأمین لباس‌هایش باید هزینه بالایی را بپردازد.

وی بیان می‌کند: من علاوه بر چادر باید مانتو هم بخرم بنابراین در شب عید باید بالای 100 هزار تومان فقط برای خرید چادر و مانتو هزینه کنم جدا از اینکه شال و روسری نیز هزینه خاص خود را دارد.
سرایی فروشنده پارچه می‌گوید:‌ کشور صنعت تولید چادر مشکی با کیفیت را ندارد و کارخانه‌های نساجی دستگاه‌های لازم را برای تولید چادر مشکی با کیفیت ندارند و مقدار محدودی پارچه چادر مشکی که در داخل تولید می‌شود به‌قدری بی‌کیفیت است که به درد ما نمی‌خورد.

وی می‌افزاید: بیشتر پارچه‌های چادر مشکی از کره، ژاپن و تایلند وارد کشور می‌شوند که ارز بسیاری را از کشور خارج کرده و پول بسیاری را به جیب وارد‌کنندگان واریز می‌کند.

این فروشنده پارچه با بیان اینکه کیفیت پارچه‌های مشکی کره و ژاپن بسیار بالاست، عنوان کرد: اگر پارچه با کیفیت چادری در کشور تولید شود، قیمت چادر به میزان چشمگیری کاهش پیدا می‌کند.

قیمت چادر 30 درصد گران شد

سرایی بالا رفتن قیمت دلار را موجب افزایش قیمت چادر در کشور دانست و گفت: افزایش قیمت دلار موجب شده پارچه 30 درصد گران شود یعنی پارچه‌ای که یالی 4 هزار تومان بود هم‌اکنون به 6 هزار تومان رسیده که این موضوع به ضرر مردم است.

آمارها نشان می‌دهد که سالانه نیم میلیارد دلار سود به جیب وارد کنندگان پارچه چادر مشکی به کشور واریز می‌شود، براساس آخرین آمارهای رسمی، سازمان توسعه تجارت ارزش وادارتی رسمی چادر مشکی در سال 88 را 132 میلیون دلار اعلام کرد که این رقم از نظر حجم وزنی 39 هزار و 948 تن است.

صنعت نساجی کشورهم‌اکنون توانایی لازم را برای تأمین نیاز بازار داخلی به پارچه چادر مشکی را ندارد و حمایت‌های لازم برای احیای صنعت نساجی کشور صورت نمی‌گیرد.

لاله افتخاری با انتقاد از عدم تولید پارچه چادر مشکی در داخل کشور می‌گوید:هم اکنون حجم بالایی از پارچه چادر مشکی از خارج به داخل کشور وارد می شود و این انتظار وجود دارد تا مسئولان مربوطه هر چه سریع تر نسبت به حل این مشکل اقدام کنند تا ازاین پس چادر مشکی که پوشش بسیاری از زنان ایرانی را تشکیل می دهد، در داخل کشور تولید شود.

وی می‌افزاید: هم‌اکنون بیشتر نیاز کشور به چادر مشکی از طریق کشورهای کره و ژاپن تأمین می‌شود.

به گزارش فارس، این انتظار وجود دارد که بعد از گذشت بیش از 30 سال از پیروزی انقلاب و تأکیدات فراوان برای حفظ حجاب حداقل پارچه چادر مشکی در داخل تولید شود و کارخانه‌های داخلی در این زمینه تأسیس و فعال شوند اما همچنان شاهد هستیم که میلیاردها دلار ارز از کشور خارج می‌شود و به جیب کارخانه‌های ژاپنی و کره‌ای واریز می‌شود تا پارچه چادر مشکی وارد کشور شود و چادر زن ایرانی که نماد حجاب اوست مارک کره و ژاپن را بخورد.

۱۳۹۰/۱۲/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...