نسخه چاپی

رئیس بركنار شده اف‌بی‌آی در سنا شهادت می دهد

رئیس بركنار شده اف‌بی‌آی قرار است پنجشنبه هفته آتی با حضور در سنای آمریكا درباره اتهام دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریكا، شهادت بدهد.

به گزارش نما به نقل از بی‌بی‌سی، جیمز کومی، رئیس برکنار شده اف‌بی‌آی قرار است که هفته آینده در یک جلسه‌ علنی کمیته اطلاعاتی مجلس سنا درباره اتهام دخالت روسیه در انتخابات سال 2016 میلادی آمریکا شهادت بدهد.

انتظار می‌رود کومی در جلسه پنجشنبه هفته آینده درباره این ادعا که دونالد ترامپ از او خواسته بود تا درباره تماس‌های یکی از مشاورانش با مقامات روس تحقیق نکند هم صحبت کند.

رئیس جمهوری آمریکا این اتهام که از جیمز کومی درخواست کرده بود که به تحقیقات درباره ارتباط مایکل فلین، مشاور سابق امنیت ملی‌اش با روسیه پایان بدهد را قویا رد کرده است.

رسانه‌های آمریکا اخیرا گزارش دادند که آقای ترامپ حدود سه هفته بعد از ورود به کاخ سفید به رئیس وقت اف‌بی‌آی گفته بود فلین مرد خوبیست و «امیدوارم بتوانید این مساله را رها کنید».

در این میان، گمانه زنی‌ها درباره اینکه دونالد ترامپ از اختیارات اجرایی خود برای ممانعت از ادای شهادت رئیس سابق اف‌بی‌ای استفاده کند، بالا گرفته است.

قرار است که کمیته اطلاعاتی سنا ساعت روز پنجشنبه جلسه پرسش و پاسخ با آقای کومی را برگزار کند و سپس یک جلسه محرمانه با وی داشته باشد.

پیشتر، سناتور ریچارد بور، رئیس جمهوریخواه کمیته اطلاعاتی سنا گفته بود: «ما مشتاق شنیدن شهادت رئیس سابق اف‌بی‌آی درباره تحقیق و تفحص از تلاش مسکو برای تاثیرگذاری بر انتخابات 2016 هستیم».

او ابراز امیدواری کرد که جیمز کومی «برای مردم آمریکا درباره وقایع اخیر و آنچه این روزها به طور وسیع در رسانه‌ها طرح می‌شود توضیح بدهد».

جیمز کومی در حال تحقیق و تفحص از ادعای ارتباط میان ستاد انتخاباتی و حلقه نزدیک به آقای ترامپ و دولت روسیه بود که در ماه می سال جاری میلادی با حکم شدیدالحنی توسط رئیس جمهوری آمریکا اخراج شد.

بنا بر گزارش رسانه‌های آمریکایی، دونالد ترامپ در دیدار اخیرش با مقامات ارشد روسیه به آنها گفته بود که اخراج آقای کومی «فشارها را کاهش» داده است.

روزنامه نیویورک تایمز بر مبنای مدارکی که مدعی است از محتوای جلسه دونالد ترامپ با سرگئی لاوروف در کاخ‌سفید به دست آورده گزارش کرد که آقای ترامپ به وزیر امور خارجه روسیه گفت که «اخراج این مرد دیوانه، فشار بزرگی را از روی ما برداشت».

بنابر آن گزارش، آقای ترامپ به سرگئی لاوروف و همراهانش گفت: «من رئیس اف‌بی‌آی را اخراج کردم. این مرد واقعا دیوانه بود... فشار زیادی را به علت روسیه تحمل می‌کردم که حالا برطرف شد».

گفته می شود که جارد کوشنر، داماد دونالد ترامپ هم به عنوان بخشی از تحقیقات مربوط به ادعای دخالت روسیه در انتخابات آمریکا یک مظنون به شمار می‌رود.

بنا بر گزارش‌ها، ماموران فدرال معتقدند که آقای کوشنر، 36 ساله، اطلاعات قابل توجهی در ارتباط با این موضوع دارد.

ترامپ هرگونه تبانی بین ستاد انتخاباتی خود و روسیه را قویا تکذیب می‌کند و آن را نقشه دشمنانش برای ضربه زدن به اعتبار خود می ‌داند.

او گفته است که تصور می‎‌کرد اخراج کومی با استقبال فراجناحی مواجه شود زیرا رئیس سابق پلیس فدرال در بین دموکرات‌ها منتقدان زیادی داشت.

منبع: تسنیم

۱۳۹۶/۳/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...