نسخه چاپی

واردات روزانه 10 میلیون لیتر بنزین به كشور

معاون وزیرنفت با بیان اینكه از ابتدای امسال روزانه به طور میانگین 10 میلیون لیتر بنزین واردكشور شده است، درباره ادعای افزایش بی سابقه واردات بنزین به روزانه 15 میلیون لیتر، گفت: بنزین با كشتی وارد می شود، امكان دارد یك كشتی یك روز محموله 40 میلیون لیتری تخلیه كند و در روزهای بعد بنزینی وارد نشود، آنچه كه برای ما اهمیت دارد میانگین واردات بنزین است.

به گزارش نما به نقل از ایرنا: معاون وزیرنفت با بیان اینکه از ابتدای امسال روزانه به طور میانگین 10 میلیون لیتر بنزین واردکشور شده است، درباره ادعای افزایش بی سابقه واردات بنزین به روزانه 15 میلیون لیتر، گفت: بنزین با کشتی وارد می شود، امکان دارد یک کشتی یک روز محموله 40 میلیون لیتری تخلیه کند و در روزهای بعد بنزینی وارد نشود، آنچه که برای ما اهمیت دارد میانگین واردات بنزین است.

«عباس کاظمی» با اشاره به اینکه اکنون واحدهای بنزین سازی پالایشگاه های ستاره خلیج فارس و بندرعباس در مرحله تثبیت تولیدند، افزود: تولید روزانه چهار میلیون و 500 هزار لیتر بنزین در پالایشگاه بندرعباس تقریبا تثبیت شده و افزایش تولید انجام شده است.

مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی باتاکید بر اینکه واحد بنزین سازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس در حال تثبیت است، ابراز امیدواری کرد فرآیند تثبیت تا پایان خرداد ماه تکمیل شود.

معاون وزیر نفت درباره میانگین تولید بنزین کشور نیز گفت: میانگین تولید بنزین کشور 62 میلیون لیتر در روز است که با 2 میلیون لیتر ام تی بی (MTB ) که به آن اضافه می شود، در مجموع به 64 میلیون لیتر افزایش می یابد.

وی افزود: با وارد مدار شدن نهایی 2 واحد جدید بنزین سازی، میزان تولید بنزین کشور به بیش از 70 میلیون لیتر در روز افزایش خواهد یافت.

مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی پیش بینی کرد میانگین مصرف بنزین امسال کشور به 76 تا 78 میلیون لیتر در روز برسد که علت آن به افزوده شدن یک میلیون و 300 هزار دستگاه خودرو در سال گذشته و همچنین افزایش رشد اقتصادی کشور بازمی گردد.

به تازگی برخی مدعی شده بودند میزان واردات بنزین افزایش زیادی یافته و به روزانه حدود 15 میلیون لیتر در روز رسیده است.

ایران، فاصله میان مصرف و تولید بنزین را از طریق واردات جبران می کند، که البته قرار است با بهره برداری از طرح های جدید در سال جاری، واردات این فراورده به طور کامل متوقف شود.
از جمله بزرگترین طرح های بنزین سازی کشور، پالایشگاه ستاره خلیج فارس است که با بهره برداری از فاز نخست این پالایشگاه 360 هزار بشکه ای روزانه ١٢ میلیون لیتر بنزین یورو4، چهار میلیون و 500 هزار لیتر گازوئیل یورو4 ، یک میلیون لیتر نفت سفید یورو4 و یک میلیون و ٣٠٠ هزار لیتر گاز مایع (ال‎پی‎جی) یورو 4 تولید می شود.

با بهره برداری کامل از پالایشگاه ستاره خلیج فارس با تولید روزانه 36 میلیون لیتر بنزین با کیفیت یورو 4 و 5 ، تولید بنزین در کشور به بیش از ١٠٠ میلیون لیتر در روز خواهد رسید که افزون بر قطع واردات بنزین، امکان صادرات این فرآورده و افزایش کیفیت سوخت مصرفی داخل نیز فراهم می شود و ایران به جرگه صادرکنندگان بنزین می پیوندد.

این پالایشگاه معادل 66 درصد مجموع تولید دیگر پالایشگاه های کشور بنزین تولید می کند.
عملیات احداث پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس با هدف قطع وابستگی کشور به بنزین وارداتی و کاهش فروش خام نفت از بهمن 1385آغاز شد و با پیشرفت حدود 47 درصدی در مدت هفت سال، در سال 1392 تحویل دولت یازدهم شد.

۱۳۹۶/۳/۱۶

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...