نسخه چاپی

در نشست دیپلماسی «ایران-آمریكا» چه گذشت؟

پروژه ایران در تلاش است تا راه‌حل‌هایی سیاسی و دیپلماتیك برای مناقشه میان ایران و آمریكا بیابد. این اقدامات، شامل همكاری غیر علنی با دو كشور به منظور تشویق گفتگوهای مستقیم و كمك به ارتباطات است. همچنین اعضای این پروژه در "دیپلماسی مسیر ۲ "نیز مشاركت دارند كه در آن مقامات غیررسمی برای ایجاد گفتگو و اعتماد میان دو كشور تلاش می‌كنند.

به گزارش نمابه نقل از مشرق، کارشناسان در نشستی که میزبانی آن را مرکز دیپلماسی عمومی دانشگاه کالیفرنیای جنوبی بر عهده داشت، پیرامون راه‌‌های مختلف حل مناقشه هسته‌ای میان ایران و ایالات متحده به بحث و تبادل نظر پرداختند.

فرنک جی ویزنر ( سمت چپ ) فرستاده ویژه آمریکا در مسائل هسته‌ای و فیلیپ زایب در این میزگرد که بر روابط ایران و ایالات متحده تمرکز داشت.

این نشست با عنوان پروژه ایران: نقشه راه دیپلماسی عمومی ایران – آمریکا بر مشکلات دیپلماسی در متن روابط فعلی ایالات متحده – ایران متمرکز بود.

در این میزگرد اعضای دو حزب ( جمهوری‌خواه و دموکرات )، پرفسور فیلیپ زایب و اعضای پروژه ایران در آن حضور داشتند. پروژه ایران، سازمانی غیردولتی است که به تازگی گزارشی همه‌جانبه پیرامون راه‌حل‌های ممکن مناقشه میان ایالات متحده و ایران منتشر کرده است. ویلیام اچ. لویرز، سفیر ایالات متحده، فرنک جی. ویزنر نماینده ویژه آمریکا و آدمیرال اریک تی. اولسون به عنوان نمایندگان این پروژه حضور داشتند.

سخنرانان، برخی از موضوعات اصلی این گزارش، به ویژه نیاز افراد در آمریکا به گفتگوی منطقی و عقلانی پیرامون رابطه ایالات متحده با ایران را مورد تاکید قرار دادند.

پروفسور زایب گفت: سیاستمداران و دیگر افراد زیرک می‌بایست واقعیت را در نظر گیرند و این چیزی است که گزارش حاضر بر آن تاکید دارد.

ویزنر از حضار خواست برای نیل به این هدف، درباره ایران در چهارچوب وقایعی که خاورمیانه را تحت تاثیر خود قرار داده و چگونگی تاثیر آن بر منافع ایالات متحده بیندیشند.

ویزنر گفت: همین که به ایران فکر می‌کنید، به آن در متن [دیگر مسائل] بیاندیشید: ما تنها با مسئله هسته‌ای و یا در معرض تهدید قرار گرفتن اسرائیل سروکار نداریم؛ بلکه ما با واقعیتی استراتژیک و حائز اهمیت مواجهیم که ایالات متحده خواه ناخواه درگیر آن خواهد شد.

پروژه ایران در تلاش است تا راه‌حل‌هایی سیاسی و دیپلماتیک برای مناقشه میان ایران و آمریکا بیابد. این اقدامات، شامل همکاری غیر علنی با دو کشور به منظور تشویق گفتگوهای مستقیم و کمک به ارتباطات است. همچنین اعضای این پروژه در "دیپلماسی مسیر ۲ "و نیمه رسمی نیز مشارکت دارند که در آن مقامات غیررسمی برای ایجاد گفتگو و اعتماد میان دو کشور تلاش می‌کنند.

خلاصه یافته‌های این افراد که در کتابچه کوچکی با عنوان "ارزیابی منافع و هزینه‌های اقدام نظامی علیه ایران" منتشر شده، معایب و مزایای حمله نظامی علیه ایران را نشان می‌دهد.( خلاصه اجرایی این گزارش طی روزهای گذشته در مشرق ترجمه و منتشر شد).

این میزگرد همچنین بر معضلات ملی در ایران، منافع اقتصادی و جغرافیایی آن و تعهد ایالات متحده به اسرائیل و توانایی ایران در تحت الشعاع قرار دادن منافع آمریکا تاکید کرد.

ویزنر گفت: این منطقه به خاطر ذخایر عظیم و فوق‌العاده هیدروکربنی آن جزو مهمترین منافع ملی ما محسوب می‌شود.

این میزگرد در ادامه به بحث پیرامون امکان اقدام نظامی علیه ایران پرداخت. تمامی اعضا عمدتا مخالف تهاجم نظامی علیه ایران بودند و در عوض بر دیپلماسی و احترام به منافع ملی یکدیگر حمایت کردند.

ویزنر افزود: ما می‌بایست ایران و حکومت این کشور را آن طوری که هست، به رسمیت بشناسیم.

زایب اظهار داشت: وی امیدوار است درحالی دانشجویان این میزگرد را ترک کنند که به شناخت جدیدی از پیچیدگی روابط ایران و آمریکا دست یافته باشند.

وی در خاتمه افزود: امیدوارم بر پیچیدگی مسائل مرتبط با ایران به طور اخص و مسائل مربوط به جنگ و صلح به طور اعم، صحه گذاشته شود.

۱۳۹۱/۷/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...