نسخه چاپی

هراس غرب از گسترش تصاویر آیت الله خامنه‌ای در عراق

در حالی كه نفوذ ایران در عراق در سال های اخیر گسترش یافته، اكنون نشانه های جدیدی در این مورد به چشم می خورد. هزاران تصویر رهبر جمهوری اسلامی ایران در حالی كه لبخند به لب دارد، در خیابان های كشوری نصب شده است.

به گزارش نما ، روز گذشته خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی به شدت نسبت به گسترش نفوذ معنوی انقلاب اسلامی در کشور عراق واکنش نشان داد.

در ابتدای این گزارش آمده بود: «در حالی که نفوذ ایران در عراق در سال های اخیر گسترش یافته، اکنون نشانه های جدیدی در این مورد به چشم می خورد. هزاران تصویر رهبر جمهوری اسلامی ایران در حالی که لبخند به لب دارد، در خیابان های کشوری نصب شده که روزگاری مردمش در جنگ هشت ساله با ایران، شرکت کرده بودند. همزمان با عقب نشینی نیروهای ایالات متحده از عراق، ایران به قدرتمندترین کشور شیعه منطقه بدل شده است.»

گزارشگر آسوشیتدپرس در ادامه نوشت: «پوسترهای آیت الله علی خامنه ای اولین بار در ماه اوت و در حداقل شش محله شیعه نشین بغداد و نیز در سراسر مناطق جنوبی عراق که اکثریت مردم آن ها شیعه هستند، دیده شد. این پوسترها به عنوان بخشی از مراسم بزرگداشت روز قدس نصب شدند و از آن زمان تاکنون به طور قابل توجهی افزایش یافته اند. گروه اصحاب الحق، یکی از این گروه های شبه نظامی است که به برپا کردن کارزار پوسترها و تصاویر خامنه ای افتخار می کند. این گروه قصد دارد تلاش های یک دهه گذشته ایالات متحده برای استقرار دموکراسی به شیوه غربی در عراق را خنثی کند.»






 


آسوشیتدپرس افزود: «مناسبات مذهبی بین دو کشور نیز با اعزام روزانه هزاران زائر ایرانی برای بازدید از شهرهای مقدس عراق، از جمله نجف احیا شده است. استفاده از واحد پول ریال ایران، حتی به اندازه دینار عراقی در شهر نجف معمول است و بسیاری از مردم فارسی را خوب می فهمند. پوسترهای آیت الله علی خامنه ای می تواند انعکاس دهنده اعمال نفوذ برخی از گروه های شیعه برای استقرار یک نظام دینی به سبک ایران باشد.»

در حالی حکومت صدام حسین، حکومتی دیکتاتوری بود، آسوشیتدپرس در راستای سیاست اختلاف افکنی غرب میان شیعیان و اهل سنت نوشت: «رهبران سیاسی عراق، از زمان سقوط حکومت سنی صدام حسین در پی تقویت و بازسازی مناسبات خود با ایران بوده اند و ایران نیز به این امر تمایل نشان داده است. بسیاری از شیعیان عراق در طی حکومت صدام در ایران پناه جستند و برخی هم اکنون پست های کلیدی دولتی دارند. تهران از گسترش نفوذ خود در عراق ابایی نداشته است. مقتدی صدر، روحانی شیعه تندرو به اصرار ایران اما با اکراه پذیرفت تا از نوری المالکی، دشمن دیرینه خود حمایت سیاسی کند و این حمایت سبب شد او در سال ٢٠١٠ و شکست در انتخابات سراسری عراق، در مسند نخست وزیری ابقا شود.»

۱۳۹۱/۷/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...