نسخه چاپی

نظر احمدی نژاد در مورد فیلم موهن

یك پایگاه خبری آمریكایی طی گفتگو با رئیس‌جمهور اسلامی ایران، وی را فردی معقول، فروتن و كماكان مصمم در اجرا ایده‌هایش در تغییر نظام كنونی جهان خواند و درباره آینده سیاسی وی در ایران پرسید.

به گزارش نما به نقل از فارس، «باربارا اسلاوین» خبرنگار پایگاه خبری ال‌مانیتور و تحلیلگر ارشد «اندیشکده شورای آتلانتیک»، مصاحبه‌ای را با رییس جمهور ایران ترتیب داد.



وی در توصیف این رویداد گفت: احتمالاً برای آخرین مرتبه است که محمود احمدی‌نژاد به عنوان رییس‌جمهوری ایران در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک شرکت می‌کند. او از تأثیر سخنان و تفاسیر بسیار محکمش در مواجهه با خبرنگاران، تحلیلگران اندیشکده های آمریکایی و فعالان صلح و دیگرانی که برای شنیدن سخنان وی دعوت شده بودند، غافل است.



اسلاوین در ادامه گفت: روز سه‌شنبه جمعی از نویسندگان آمریکایی‌ که راجع به ایران کتاب نوشته‌اند به دیدار با احمدی نژاد آمدند. من نیز برای اولین بار بعد از سال 2005 و انتخاب وی به عنوان رییس جمهور به مصاحبه با او پرداختم. سئوال‌هایی که سیاسی و از نوع آمریکایی بودند.





* پرسش‌هایی به سبک آمریکایی از احمدی‌نژاد



سئوال‌های من این بود: آیا وضع ایرانیان بعد از به روی کار آمدن وی بهتر از سابق شده است؟ و این‌که نزدیک به هشت سال ریاست جمهوری ، او چه دستاوردهایی را داشته و چه اقدام‌های مختلفی را انجام داده است؟



و اما وی با صداقت آشکار و با وجود تحریم‌های اعمال شده بر ایران به واسطه برنامه‌های هسته‌ای اظهار داشت: وضعیت مردم که بهتر شده و میانگین درآمدها افزایش یافته است.





* ایران رشد چشمگیر علمی بسیاری داشته است



احمدی‌نژاد در ادامه اظهار داشت: فاصله طبقاتی در بین ایرانیان به شدت کاهش یافته و کشور خیز علمی و فنی بسیار بزرگی را برداشته از جمله آن‌که موفق به قرار دادن دو ماهواره در مدار زمین شده است. ایران هم اکنون بیش از 96٪ نیازهای دارویی خود را تولید می‌‌کند و صادرات غیر نفتی‌اش نیز هفت برابر افزایش یافته است.



احمدی‌نژاد در پاسخ به این سئوال که از زمان به روی کار آمدن او تورم و بیکاری افزایش یافته و صادرات نفت ایران روزی 1 میلیون بشکه در روز کاسته شده و همچنین ارزش پول رسمی ایران به نیم رسیده است، پاسخ داد که نرخ بیکاری در آمریکا بالاتر است و وضعیت کشورهای اروپایی نیز وخیم‌تر است.



وی در پاسخ به این سئوال که چه تغییراتی در پی تصدی او طی این هفت سال ایجاد شده است، با اشاره به تلاش‌هایش برای کمک صادقانه به دو رییس جمهور آمریکا برای تغییر اوضاع جهان گفت: من پیرتر شده‌ام .البته نمی‌شود توقع داشت که مردم همیشه به سخنان کسی واکنش نشان ‌دهند .



* رییس جمهور ایران مصمم‌تر از قبل برای اجرای اهداف جهانی خود است



احمدی‌نژاد گفت: موانع بی‌شمار و حتی بیش از انتظار من وجود داشتند اما به‌هرحال من برای پیشبرد مفهوم عدالت و انصاف مصمم‌تر هستم.



در این نشست که نزدیک به دو ساعت طول کشید، احمدی نژاد البته با فروتنی نسبی اجازه صحبت درباره جملات بحث برانگیزش درباره هولوکاست را داد و گفت: می‌پذیرم که در برخی موارد نباید سخنانی بیان می‌شد.



رییس جمهور ایران درباره وضعیت داخلی کشورش اظهار داشت: نمی‌گویم که کاملاً موفق بوده‌ام اما به شدت تلاش کردیم تا وضعیت را بهبود دهیم الان نیز کارهای صورت گرفته کنونی بد نیستند.



موضوع و ایده اصلی او همانند گذشته تغییر جهان به صورتی که تنها به نفع آمریکا و سران آمریکایی نباشند، بود. در این باره، او بسیار راسخ‌تر از قبل به نظر می‌رسید. تحولات جدید در جهان عرب و به روی کار آمدن حکومت‌های جدید و احساسات مردمی و شیفتگی کمتر به سیاست‌های آمریکا از جمله ادله‌های آشکار احمدی‌نژاد در این گفتگو بودند.





* ملت‌های جهان مخالف اشغالگری آمریکا هستند



وی با اشاره به حوادث به وجود آمده بابت نمایش یک فیلم ضد اسلامی گفت: من اعتقاد ندارم که دولت آمریکا پشت این کردار زشت و توهین آمیز بوده است اما واکنش‌ها در بسیاری از کشورهای اسلامی و البته ایران، انعکاس دهنده مخالفت ملت‌ها با سیاست اشغالگری و سلطه جویی آمریکا بود.



وی در ادامه منکر فعالیت‌های هسته‌ای ایران در ساخت سلاح هسته‌ای شد و گفت: حداکثر تلاشم را می‌کنم تا از وقوع درگیری جلوگیری شود. چنین سلاح‌هایی دیگر کارایی ندارند و ایرانیان نیز به اندازه کافی عاقل هستند که سرمایه خود را در بخش‌های ویران کننده هدر ندهند.



احمدی نژاد البته بدون اشاره به چگونگی حل شدن این مسئله اظهار کرد که مشکلات قابل رفع شدن هستند.



رییس جمهور ایران افزود که خطرات بسیار بزرگ‌تر از سلاح‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های هسته‌ای در جهان وجود دارند و گفت که «آصف علی زرداری» همتای پاکستانی‌اش به او گفته است که 42000 هزار بمب‌گذار انتحاری آموزش دیده در این کشور وجود دارند و بیش از این میزان نیز در افغانستان هستند. وی این افراد را بسیار « خطرناک» نام نهاد.



رییس جمهور ایران در پاسخ به این سئوال که گروه‌های اسلامی جهان عرب سعی در پیروی از انقلاب سال 1979 ایران دارند، بیان داشت: هر کشوری مسیر متفاوتی دارد و ما هم این انتظار را از آن‌ها نداریم.



احمدی‌نژاد گفت: بهار بین‌المللی به وجود آمده است، بهار جهانی در راه است و مطمئناً روابط و معادلات جهانی تغییر خواهند یافت.





* آمریکا منطقه را ترک خواهد کرد



وی با بیان پیش‌بینی خود از شرایط گذشته و کنونی جهان تصریح کرد: ظرف یک دهه بعد آمریکا نیروهای خود را از خاورمیانه بیرون می‌کشد و جنگ افزارهای هسته‌ای به کنار گذاشته شده و موج گسترده‌ای در جهان ایجاد می‌شود و آن‌گاه سازمان ملل به درستی «سازمان ملل» می‌شود.



رییس جمهور ایران در خاتمه همچنین در پاسخ به سئوالی درباره آینده سیاسی وی بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال بعد، اظهار داشت که به‌خاطر درخواست دیگران در عالم سیاست باقی خواهند ماند.



وی در این باره گفت: نمی‌توانم از عالم سیاست دور باشم و هر جا که من هستم، سیاست نیز به دنبالم می‌آید.

۱۳۹۱/۷/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...