نسخه چاپی

دلایل ركوردشكنی‌های شاخص بورس

مدیرعامل بورس دلایل اصلی جهش‌ بی‌سابقه شاخص را اعلام كرد و با ارایه توصیه به سهامداران از بررسی پذیرش دو شركت جدید و عرضه سهام هلدینگ خلیج فارس تا یك ماه آینده خبر داد.

به گزارش نما، حسن قالیباف اصل در گفت و گو با فارس، در رابطه با ثبت رکوردهای تازه برای شاخص بورس و ورود این متغیر مهم به کانال 28 هزار واحدی برای نخستین بار در عمر 46 ساله بازار سهام اظهار داشت: روند روبه رشد قیمت سهام و شاخص بورس بار دیگر نشان داد کسانی در این بازار برنده اند که در کنار داشتن صبر و حوصله و پرهیز از فضای روانی، با نگاهی بلند مدت وضعیت شرکت ها و بازار سرمایه و سایر بازارها را تحلیل می کنند.

وی ادامه داد: چنین رویداد و جریانی در گذشته هم رخ داده بود و آن دسته سرمایه گذارانی که با پذیرش ریسک معقول اقدام به مطالعه و تحلیل شرایط کرده و می کنند ، توانسته اند عملکرد مناسبی به همراه داشته باشند. چون نوسان، لزوم استفاده از نگاه بلندمدت، تشکیل سبد سهام و استفاده از روش های علمی، ذات و ماهیت بازارهای سهام هستند.

این مقام مسئول در برابر این سئوال که در جهش هفته گذشته شاخص بورس چه عواملی موثر بودند و چه دلایلی برای رشد قیمت سهام وجود داشت، توضیح داد: در حالی قیمت سهام اکثر شرکت های بزرگ به حد پایین و ارزانی رسیده بود که نسبت قیمت به درآمد بازار سهام هم به علت پایین بودن بهای سهام اغلب شرکت ها به حد پایینی رسیده بود.بنابراین قیمت ها برای خرید جذاب بودند.

قالیباف اصل ادامه داد: افزایش جهانی قیمت محصولات، رشد قیمت برخی کالاها در داخل در کنار افزایش نرخ ارز موجب بهبود سودآوری شرکت های بورسی شد. این مسائل موجب شدند تا سرمایه گذاران تصویر روشن و بهتری از عملکرد شرکت ها ببینند که با انتشار گزارش عملکرد 6 ماهه شرکت ها مشخص خواهد شد.

وی در واکنش به دیگر سئوال فارس مبنی بر اینکه در این شرایط بازار که طرف تقاضا روز به روز بیشتر تقویت می شود، آیا برنامه ای برای عرضه اولیه سهام شرکت های جدید وجود دارد؟ توضیح داد: آماده سازی هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس در مراحل نهایی قرار دارد و امید است حداکثر تا یک ماه آینده سهام این شرکت بزرگ و مشمول اصل 44 در بورس اوراق بهادار عرضه اولیه شود.

سخنگوی بورس به برنامه بررسی درخواست پذیرش دو شرکت جدید اشاره کرد و گفت: هیئت پذیرش اوراق بهادار طی هفته جاری، درخواست پذیرش دو شرکت تولید نیروی برق کرمان و بناگستر کرانه (که در زمینه خدمات سوخت رسانی فعال است ) را بررسی می کند تا در صورت احراز شرایط ، این دو شرکت در بورس درج شوند. دراین صورت نیروگاه کرمان نخستین شرکت نیروگاهی حاضر در بورس خواهد شد.

قالیباف اصل در خاتمه به سرمایه گذاران مخصوصا" سهامداران حقیقی توصیه کرد تا با بررسی همه متغیرهای موثر در اقتصاد، صنایع و شرکت های بورسی را تحلیل کرده و دچار جو روانی و هیجانی نشده و سبد سهام تشکیل دهند.

۱۳۹۱/۷/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...