نسخه چاپی

اختصاصی نما:

سه گانه متفاوت از بی تدبیری در ورزش كشور

عکس خبري -سه گانه متفاوت از بي تدبيري در ورزش کشور

از همان ابتدا روشن بود كه ادعاهای علی مرادی برای در دست گرفتن سكان هدایت تشكیلات جهانی وزنه‌برداری ریسك بزرگی است كه به موفقیت آن امید چندانی نمی‌توان بست، مرادی با این امیدواهی كه همزمان بتواند ضمن حمایت از رقیب ایتالیایی تاماش آیان رئیس دیرینه فدراسیون جهانی بر سلطه پیرمرد مجارستانی نیز پایان دهد. د

دکتر محمدرضا کاظمی


 الف: ریسک واهی و دوسرباخت وزنه‌برداری؛
 از همان ابتدا روشن بود که ادعاهای علی مرادی برای در دست گرفتن سکان هدایت تشکیلات جهانی وزنه‌برداری ریسک بزرگی است که به موفقیت آن امید چندانی نمی‌توان بست، مرادی با این امیدواهی که همزمان بتواند ضمن حمایت از رقیب ایتالیایی تاماش آیان رئیس دیرینه فدراسیون جهانی بر سلطه پیرمرد مجارستانی نیز پایان دهد. در واقع علی مرادی به خیل خود می‌خواست با یک تیر سه نشان زده باشد، نخست رئیس فدراسیون جهانی را که چندان روی خوش به وی نشان نمی‌داد از کار برکنار کند. دوم یکی از مسئولیت‌های حساس جهانی را به چنگ آورد و سوم رقبای داخلی خصوصاً رئیس پیشین فدراسیون را که از گذشته مورد توجه تاماش آیان بود بیش از پیش منزوی نماید!
وی در همین راستا سفرهای متعددی به کشورهای مختلف انجام شده و هزینه‌های فراوانی تقبل شد، تا بللکه رقبای احتمالی را با خود همدست کند، غافل از اینکه تحرکات علی مرادی از نگاه تیزبین رئیس فدراسیون جهانی پنهان نبود و با تجربه طولانی مدت حضور در این تشکیلات، بخوبی با چم و خم بازی‌های انتخاباتی آشنا بود در نتیجه روز آزمون به راحتی آب خوردن مرادی را ضربه فنی کرد. علی مرادی خیلی تلاش کرد تا حداقل یکی از مسئولیت‌های کلیدی فدراسیون جهانی را از آن خود کند،‌اما به واسطه آنکه تمام راهها را به روی خود بسته می‌دید یا از تصمیم خود منصرف شد و یا رأی لازم را کسب نکرد تا دست خالی به کشور باز گردد!
به این ترتیب حاصل فعالیت‌های رئیس فدراسیون وزنه‌برداری کشورمان نه تنها به بار ننشست، بلکه دو زیان و شکست را برای وی و وزنه‌برداری ایران به همراه داشت. نخست آنکه او و همراهان هیچ مسئولیتی در فدراسیون جهانی به دست نیاوردند و تمام وعده‌ها، هزینه‌ها و پیش‌بینی‌های وی غلط از آب در آمد و دومین زیان که احتمالاً بدتر از اول خواهد بود تداوم روند مخالفت و ضدیت فدراسیون جهانی با وزنه‌برداری کشورمان است. تردید نداشته‌ایم با اقدامات اخیر رئیس فدراسیون وزنه‌برداری کشورمان فشار آیان بر وزنه‌برداری ایران دو چندان خواهد شد و جالب اینکه در انتخابات اخیر«محمد جلود» عراقی یارغار تاماش آیان با حمایت وی توانست مقام دبیر کلی فدراسیون جهانی را نیز از آن خود کند.
وی همان داوری است که در المپیک ریو مانع از ثبت حرکت و کسب مدال توسط بهداد سلیمی شد تا این وزنه‌بردار سنگین وزن ما از دور مسابقات حذف شود. نکته قابل ذکر دیگر آنکه در انتخابات اخیر فدراسیون جهانی که در تایلند برگزار شد یک تایلندی به عنوان نایب رئیس اول و نمایندگان کشورهای پرو، یمن و ماداگاسکار از جمله افرادی بودند که موفق به حضور در جمع نواب رئیس و کمیته فنی شدند در حالی که هیچ کدام از کشورهای یاد شده جایگاهی در وزنه‌برداری دنیا ندارند! اما ایران به عنوان یکی از قدرت‌های وزنه‌برداری جهان نتوانست هیچ نماینده‌ای در مسئولیت‌های مهم تشکیلات یاد شده داشته باشد!


 ب: ضعف در روابط بین‌الملل
شنیده‌ها و مشاهدات کسانی که از نزدیک در جریان بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی قرار داشته حاکی از آن است که کشور عربستان تکاپو و تلاش دیپلماتیک فراوانی در این دوره از مسابقات داشت، آنان اگر چه میزبان مسابقات نبودند با این وجود پشت پرده هزینه، بسیاری از مراسم و ضیافت‌ها را تقبل و رایزنی گسترده‌ای با کشورهای مختلف جهت تبادل اطلاعات و همکاری‌های آینده در عرصه ورزش انجام می‌دادند! از جمله اتفاقات نادر اینکه مسئولین ورزش این کشور با خرید دستگاههای گرانقیمت و تجهیز آزمایشگاه ضد دوپینگ، کلیه نمونه‌های ورزشکاران مدال‌آور بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی را به کشور خود منتقل کرده‌اند و نتایج را هم بزودی اعلام خواهند کرد! همین موضوع باعث نگرانی برخی از رؤسای فدراسیون‌های کشورمان از جمله رسول خادم شده که مبادا عرب‌ها به هر دلیل ممکن دخل و تصرفی در نمونه‌های آزمایش کشتی‌گیران داشته باشند.
به هر حال آنچه که مسلم است عربستان گویا تازه متوجه شدند که بسیاری از اهداف مورد نظر خود را در عرصه ورزش و اعمال نفوذ در این وادی محقق کنند. آنان پیش از همه قصد دارند تا به هر طریق ممکن ورزش خاورمیانه و کشورهای اسلامی را تحت تاثیر اقدامات خود قرار داده و در رقابت با جمهوری اسلامی ایران به ابزار اقتصادی و سیاسی متوسل شوند. بنابر این ضرورت دارد مسئولین ما نیز در این رابطه هشیاری لازم را داشته و ابتکار عمل را به دشمن شناخته شده ما ندهند.
 
 آیا معمای انتخابات ژیمناستیک حل می‌شود؟

حدود یک سال از ثبت نام اولیه نامزدهای احراز ریاست فدراسیون ژیمناستیک سپری می‌شود و در طول این مدت طولانی اتفاقاتی چون لزوم اصلاح اساسنامه فدراسیون، تأخیر در برگزاری انتخابات، وعده‌های عملی نشده در رابطه با زمان برگزاری و نهایتاً تغییر آئین‌نامه انتخابات رؤسای فدراسیون‌ها و ثبت‌نام مجدد کاندیداهای واجد شرایط صورت گرفت. با این وجود و علی‌رغم گذشت این زمان طولانی حق خانواده ژیمناستیک و نامزدهایی که جهت احراز ریاست فدراسیون وارد گود شده‌اند، است تا بدانند بالاخره چه زمانی انتخابات این رشته پایه و مهم انجام خواهد شد؟ در این میان خصوصاً 4 نامزدی که ثبت نام کرده‌اند ماههاست به انتظار نشسته‌اند تا روشن شود آیا مطابق آئین‌نامه جدید که می‌توان دهها اشکال شکلی و محتوایی بر آن گرفت واجد شرایط حضور در انتخابات هستند یا باید پس از حدود یک سال صبر و تحمل عاقبت عطای نامزدی را به لقایش بخشیده و پی کار خود روند و جالب اینکه مسئولین وزارت ورزش تلویحاً اعلام کرده‌اند انتخابات با این فدراسیون و برخی شرته‌های دیگر احتمالاً پس از ماه مبارک رمضان برگزار خواهد شد. زمانی گنگ و نامفهوم که می‌تواند با توجه به معرفی وزرای جدید از سوی رئیس جمهور باز هم به تعویق افتد! مگر اینکه واقعاض این بار اراده‌ای جهت تعیین تکلیف این رشته در میان باشد و دغدغه‌های جامعه ژیمناستیک مورد توجه قرار گیرد.

۱۳۹۶/۳/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...