نسخه چاپی

ترزا می به در بسته خورد

انتخابات زودتر از موعد بریتانیا به پایان رسید و علی‌رغم امید حزب حاكم محافظه‌كار برای تشكیل دولت حداكثری و قدرتمند برای ورود به مذاكرات خروج از اتحادیه اروپا، اكنون چند روز قبل از زمان موعود برای مذاكرات برگزیت، پارلمان بریتانیا معلق است.

به گزارش نما به نقل از فارس، خانم ترزا می نخست وزیر و رهبر حزب حاکم بریتانیا 5 هفته پیش ناگهان اعلام کرد انتخابات زودتر از موعد در این کشور برگزار می‌شود تا با شروع مذاکرات برگزیت (خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا) با دولتی قوی و اختیارات بیشتر بتواند با 27 عضو دیگر اتحادیه اروپا مذاکره و نتیجه بهتری کسب کند.

اما آنچه مردم بریتانیا (انگلیس، اسکاتلند، ولز، ایرلند شمالی) در 8 ژوئن به داخل صندوق‌های رای انداختند نتیجه متفاوتی به بار داشت و نه تنها حزب محافظه‌کار آراء پیشین خود را از دست داد، بلکه نتوانست حداقل کرسی‌های لازم پارلمان برای تشکیل دولت یکپارچه را کسب کند.

اکنون به اصطلاح پارلمان معلق شکل می‌گیرد یعنی هیچ حزبی نمی‌تواند حداقل کرسی لازم برای تشکیل دولت یکپارچه را کسب کند. تعداد کرسی‌های پارلمان بریتانیا 650 کرسی است که برای تشکیل دولت هر حزب سیاسی نیازمند حداکثر مطلق یعنی کسب نصف به اضافه یک (326 کرسی) است اما اگر این دستاورد برای هیچ حزبی حاصل نشود، در آن صورت پارلمان معلق شکل می‌گیرد.

در صورت شکل‌گیری پارلمان معلق در بریتانیا احزابی که کرسی‌های بیشتر به دست آوردند می‌بایست با احزاب کوچکتر ائتلاف کنند تا یکی از آن‌ احزاب با ائتلاف بتواند مجموع کرسی‌های 326 را کسب کند اما اگر حزب دیگری حاضر به ائتلاف نباشد آنگاه امکان دارد دولت حداقلی تشکیل شود یا باز هم درخواست برگزاری انتخابات به ملکه داده شود.

جولای 2016 مردم بریتانیا با شرکت در همه‌پرسی خروج از اتحادیه اروپا رای ضعیفی به آن داده بودند یعنی تنها حدود 51 درصد موافق جدایی شدند اما فرآیند دو ساله خروج یک عضو این اتحادیه که با شروع رسمی مذاکرات کلید می‌خورد تا مدت 10 ماه به جریان نیافتاد.

همزمان با رای مردم به خروج، دیوید کامرون رهبر حزب حاکم محافظه‌کار و نخست وزیر وقت بریتانیا که در کمپین ماندن بود، از سمت خود کناره‌گیری کرد و چند عضو اصلی حزب برای جانشینی وی اعلام آمادگی کردند که باید انتخابات حزب محافظه‌کار یکی را به عنوان رهبر بعدی حزب تعیین می‌کرد. اما تمام نامزدها غیر از ترزا می وزیر کشور وقت بریتانیا از رقابت برای رهبری حزب کنار رفتند و به تبع آن خانم می رهبرحزب و نخست وزیر بریتانیا شد.

ترزا می دومین زن در تاریخ بریتانیا است که نخست وزیر این کشور شد اما کمتر از یک سال در این سمت خواستار برگزاری انتخابات سراسری شد، انتخاباتی که هر 5 سال یکبار برگزار می‌شود و باید سال 2020 برگزار می‌شد.

دو ماه پیش از این بالاخره دولت ترزا می آغاز ماده 50 معاهده لیسبون برای شروع مذاکرات برگزیت را اجرا کرد و ضمن توافق با طرف اروپایی قرار شد اواخر ژوئن مذاکرات برگزیت میان 27 کشور دیگر عضو اتحادیه از یک سو و بریتانیا از سوی دیگر شروع شود. اما اکنون که دولت یکپارچه تشکیل نخواهد شد هماهنگی احزاب بریتانیا که در موضوع برگزیت کاملا منفک هستند، در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

با این شرایط محافظه‌کاران احتمالا با حزب کوچکی ائتلاف می‌کنند، حزب اتحادگرای دموکراتیک ایرلندشمالی که نسبت به برگزیت موضعی نرم دارد و این یعنی پیش‌بینی ترزا می برای ورود مستحکم با دولتی مقتدر در مذاکرات برگزیت اشتباه بود و همه اینها یعنی هیچ یک از احزاب سیاسی بریتانیا محبوبیت و مقبولیت کافی در میان مردم را نداشتند تا تشکیل دولت یکپارچه بدهند.

۱۳۹۶/۳/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...