نسخه چاپی

آخرین آمار معتادان كشور

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر خاطرنشان كرد: در ۵۵ درصد مواقع بیشترین ماده مصرفی معتادان تریاك بوده است و در 26.5 درصد موارد شیشه در رتبه دوم قرار دارد. از سال ۱۳۸۰ تا ۱۳۹۰ مصرف شیشه رشد قابل ملاحظه‌ای در كشور داشته و مصرف آن از ۳ درصد به ۲۶ درصد رسیده است.

به گزارش نما به نقل از افکارنیوز، پرویز افشار گفت: براساس مطالعات علمی سال ۹۰ که توسط پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی انجام شده است تعداد معتادان تقریبی کشور براساس این پژوهش یک میلیون و سیصد و بیست و پنج هزار نفر بوده است که از این تعداد حدود 90.7 درصد مرد و 9.3 را زنان شامل می شوند.
وی افزود: براساس نرخ شیوع مصرف مواد در جمعیت بین ۱۵ تا ۶۴ ساله در عرصه بین‌المللی به‌عنوان ملاک قرار می‌گیرد که براین اساس شیوع مواد مخدر در کشور 2.65 درصد بوده است. نتایج این طرح ملی شیوع‌شناسی نشان می‌دهد که تریاک، شیشه، کراک و هروئین به ترتیب غالب‌ترین ماده مخدر در کشور ما به‌شمار می‌روند و بر طبق افزایش تقاضا برای هریک از این مواد، مصرف کنندگان هر یک از این مواد بیشتر می‌شوند.
افزایش دو برابری اعتیاد در زنان
سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر خاطرنشان کرد: در ۵۵ درصد مواقع بیشترین ماده مصرفی معتادان تریاک بوده است و در 26.5 درصد موارد شیشه در رتبه دوم قرار دارد. از سال ۱۳۸۰ تا ۱۳۹۰ مصرف شیشه رشد قابل ملاحظه‌ای در کشور داشته و مصرف آن از ۳ درصد به ۲۶ درصد رسیده است.

وی عنوان کرد: بر طبق آمارهای سال ۹۰ نرخ جمعیت زنان به تعداد کل معتادان افزایش دوبرابری داشته؛ این در حالی‌است که در سال، ۱۳۸۰، ۵ درصد از کل معتادان زن بوده و در سال ۱۳۹۰ این رقم به حدود ۱۰ درصد رسیده است بنابراین رشدی دوبرابری صورت گرفته است.
افشار اذعان داشت: بر طبق روال گذشته مطالعات در حیطه مواد مخدر هر ۱۰ سال یک بار انجام می‌شود، ولی در حال حاضر به علت تغییر الگوی مصرف از نظر نوع و جنس مواد مصرفی مطالعات گسترده‌ای در قالب طرح مشترک ستاد مبارزه با مواد مخدر و سازمان بهزیستی در سال ۹۴ تا ۹۵ آغاز شد. در حال حاضر نتایج به‌دست آمده از این پژوهش حاکی از ایجاد تغییر بر تعداد و الگوی مصرف مواد مخدر است که جزئیات این بررسی در سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر اعلام خواهد شد.
مصرف داروهای لاغری و پوست اعتیادآور است
سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر، در خصوص علت افزایش اعتیاد در زنان گفت: با توجه به اهمیت زن در کانون خانواده و نقش آن در بنیان تشکیل خانواده، آمار افزایش دو برابری اعتیاد در زنان از سال ۸۰ تا ۹۰ بسیار نگران‌کننده است که می‌تواند ناشی از افزایش حضور پررنگ زنان در جامعه مدنی و مواجهه آن‌ها با محیط بیرونی و مواد مخدر باشد.


وی افزود: رواج بعضی از تبلیغات اغفال‌کننده لاغری، تناسب اندام، زیبایی و تمرکز در فضاهای آرایشگاه‌ها و کلوپ‌های ورزشی زنانه منجر شده است که مصرف مواد محرک و اعتیاد‌آور رواج پیدا کند و با کاهش وزن افراد زیادی را به مصرف آن تشویق نماید، این در حالی است که کم‌اشتهایی از عوارض جانبی دارو‌ها بوده و مشکلات جسمی و روانی را در افراد ایجاد می‌کند.
افشار خاطر نشان کرد: افراد بدون اطلاع از وجود محرک‌های موجود در داروهای لاغری و عوارض اعتیار آور آن، اقدام به مصرف دارو می‌کنند و بعد از گذشت مدتی دچار اعتیاد پنهان می‌شوند. این در حالی است که بسیاری از این مصرف کنندگان بعد از بروز علائم در بدن، متوجه اعتیاد شده و به راحتی با مصرف این دارو‌ها به دام اعتیاد می‌افتند.

فروش داروهای محرک بدون نسخه، غیرقانونی است
سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در خصوص فروش داروهای محرک و لاغری گفت: فروش این دارو‌ها تحت هیچ شرایطی آزاد نیست و به شکل غیرقانونی در عطاری‌ها و آرایشگاه‌ها و مراکز به فروش می‌رسد.

وی افزود: داروهای اعتیار آور به اسم کپسول‌های گیاهی و داروهای لاغرکننده به خانواده‌ها و زنان معرفی می‌شود که از جانب ستاد مبارزه با مواد مخدر این مواد اصلاً مجاز نبوده و تنها آن چیزی که با نسخه از داروخانه‌ها توسط بیمار تهیه می‌شود، مجاز معرفی می‌شود؛ بنابراین فروش این دارو‌ها از چرخه قانونی تجویز و توزیع دارو خارج بوده و غیرقانونی تلقی می‌شود.
سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر خاطر نشان کرد: معمولا فعالیت خاطیان و فروش داروهای محرک به شکل پنهانی و به دور از چشم انجام می‌شود که کنترل و برخورد با آن را مشکل می‌کند؛ بنابراین در صورت رویت فروش داروهای محرک لاغری در مراکز و آرایشگاه ها، با خاطیان امر برخورد خواهد شد.

۱۳۹۶/۳/۲۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...