نسخه چاپی

درشانزدهمین جشن مدیران تولید سینمای ایران مطرح شد؛

امنیت شغلی ضعیف دغدغه مدیران سینمایی /مدیر تولید در سینما را نیروی خدماتی می دانند

عکس خبري -امنيت شغلي ضعيف دغدغه مديران سينمايي /مدير توليد در سينما را نيروي خدماتي مي دانند

یكی از مدیران تولید سینما ایران گفت:مهمترین خواسته هم صنفی های ما كه در سینما مشغول به كار هستند اشتغال است ،من عزیزانی را می شناختم كه سالیان سال بود كه در این حرفه فعالیت می كردنند ولی در حال حاضر بیكار هستند.

شانزدهمین جشن مدیران تولید سینمای ایران با تقدیر از شش مدیر تولید جوان و پیشکسوت برگزار شد.در این مراسم از یونس صباحی پیشکسوت سینما، طهورا ابوالقاسمی، محسن شایان فر، جواد نوروزبیگی، سعید شرفی کیا و حسن مصطفوی تجلیل شد.
تنی چند از این مدیران تولید از کم لطفی ها نسبت به این حرفه در سینمای ایران گله مند بودنند.پای گفت و گو با این افراد نشستیم.
حسن مصطفوی دیگر مدیر تولید سینما در خصوص مهمترین مطالبه خود و همکارانش از مسئولین سینمایی گفت:مهمترین خواسته هم صنفی های ما که در سینما مشغول به کار هستند اشتغال است ،من عزیزانی را می شناختم که سالیان سال بود که در این حرفه فعالیت می کردنند ولی در حال حاضر بیکار هستند.
خوب این نبود امنیت شغلی آسیب های روانی زیادی را به این افراد وارد می کند،هرچند که ممکن باشد که فرد واقعا نیاز مالی نداشته باشد ولی بیکاری خود معضل بزرگی برای این حرفه است.
سعید شرفی کیا که برای فیلم سینمایی ماجرای نیمروز در این مراسم از وی تجلیل شد به خبرنگار نما گفت: به نظر من مدیر تولید در سر یک فیلم سینمایی فردی است که جانشین تهیه کننده محسوب می شود و کلیه اتفاقاتی که سر یک فیلم می افتد بر عهده شخص مدیر تولید است.این مدیر تولید در فیلم است که عوامل را هدایت می کند و بخش مهمی از بودجه و لوکیشن را مدیریت می کند.
وی در ادامه افزود: متاسفانه تا چندی پیش مدیر تولید حتما باید پروانه ساخت فیلم را امضا می کرد ولی در حال حاضر این موضوع را حذف کرده اند.
چون تمامی بار حقوقی و مالی فیلم بر دوش مدیر تولید است و وی باید جوابگو خیلی ازمسائل خوب و یا بد پروژه باشد،لذا با این اتفاقاتی که افتاد تا حدودی جایگاه مدیر تولید در سینما تضعیف شده است.
این مدیر تولید سینما افزود: درخواست بچه های این صنف سینمایی این است که این موضوع به مانند گذشته برگردد،چون با این کار هرکس که بخواهد نیز می تواند در این حوزه به راحتی ورود پیدا کند و دیگر نیازی به سابقه و یا اشراف کاری نیست.
حسن آقا کریمی،رئیس انجمن مدیران تولید سینمای ایران به خبرنگار نما گفت: حرفه مدیریت تولید بعد از انقلاب به سینمای ایران اضافه شد ،ولی در دهه گذشته کمی جایگاه خود را از دست داده است،به گونه ای که مدیریت تولید را خیلی ها در زمره امور خدماتی تلقی می کنند،در حالی که این حرفه نقش بسیار مهمی در تولید فیلم دارد.
وی در خصوص برگزاری این جشن افزود: از آنجایی که به همکاران ما که در پشت صحنه فعالیت می کنند کمتر توجه می شود لذا تصمیم گرفتیم به بهانه دور هم بودن تقدیری بکنیم از زحمات پیشکسوتان این عرصه و نیز مدیران تولید جوان که با کارهای برجسته در سالهای گذشته فعالیت داشته اند.
آقاکریمی در ادامه تصریح کرد:اگر کارگردان را به عنوان بخش کیفی کار در نظر بگیریم،مدیر تولید کارگردان بخش کمی کار است،یعنی هر فیلم دو بال دارد که بخشی به عهده کارگردان و بخشی دیگر به مدیر تولید واگذار شده است .
براین اساس برآورد هزینه های پروژه از ابتدا تا انتها به عهده مدیر تولید است ،ضمن اینکه مدیر تولید در تمامی بخش های تولید فیلم نیز حضوری پررنگ دارد .
رئیس هیأت مدیره انجمن مدیران تولید با بیان این که شانزده سال است به تنهایی تلاش می کنیم این جشن برگزار شود، گفت: متأسفانه در مجامع سینمایی و حتی در جشن سینما که خود اهالی سینما برگزار می کنند مدیران تولید نادیده گرفته می شوند و کمترین توجهی به آنها نمی شود.
وی ادامه داد: امیدوارم در سال جدید با نظام مند شدن نظام صنفی سینما خصوصا طرحی که برای به رسمیت شناخته شدن سینما مطرح شده موجب آبادانی بیشتر سینما شود و حمایت رنگ بیشتری خارج از سلیقه های شخصی به خود بگیرد. مدیران تولید هم جایگاه اصلی خود را پیدا کنند.
صباحی از پیشکسوتان مدیر تولید که بیش از سه دهه در این حوزه فعالیت می کند به خبرنگار نما گفت:مدیر تولید به مانند سایر مدیریت های تولید در صنعت جایگاه خاص و تخصصی دارد که با اشراف به واحدهای مختلف فیلمسازی به فعالیت می پردازد.
این پیشکسوت عرصه فیلمسازی در ادامه اظهار اشت:اصولا قاعده سینما سه راس دارد،مدیر تولید،تهیه کننده و کارگردان که متاسفانه موضوع مدیر تولید کم اهمیت جلوه داده می شود.امیدوارم که بخش سیاستگذاری اهمیت بیشتری را نسبت به این بخش از سینمای ایران داشته باشند.
در این مراسم قاضی زاده هاشمی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اظهار امیدواری از اینکه رونق سینمای ایران سال به سال بهتر از سالهای قبل باشد، گفت: مجلس شورای اسلامی پیگیر حقوق سینماگران است تا سینمایی فعال و پویا داشته باشیم و با ارتباطات خوبی که در دوره جدید خانه سینما برقرار شده امیدواریم وضعیت سینمای کشوربهتر شود.
از حاضران در این مراسم که در هتل انقلاب برگزار شد می توان به جمشید مشایخی، علیرضا تابش، سیدجمال ساداتیان، حبیب اسماعیلی، پوران درخشنده، احمد مسجدجامعی، مستانه مهاجر، مجتبی فرآورده، محمدرضا شرف الدین، سعید سهیلی، محمدمهدی عسگرپور، مسعود اطیابی، اصغر هاشمی، کاظم راست گفتار، محمدرضا فرجی، مرتضی رزاق کریمی، قاسم قلی پور، غلامرضا موسوی، روح اله برادری، محسن علی اکبری و محمود صادقی و علیرضا محجوب از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به همراه خانواده شهید کشوری و شهید شیرودی اشاره کرد.

۱۳۹۶/۳/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...