نسخه چاپی

حمایت رئیس اقلیت دموكرات‌های سنا از منع فروش سلاح به عربستان

رئیس اقلیت دموكرات های سنا نیز همسو با قانونگذاران دو حزبی دیگر كنگره، از تصمیم خود برای مسدود كردن فروش تسلیحات آمریكایی به عربستان سعودی خبر داد.

به گزارش نما، «چاک شومر» رئیس اقلیت دموکرات های سنای آمریکا با انتشار بیانیه ای، از تلاش ها برای مسدود کردن بخشی از قرارداد فروش تسلیحات به ارزش 110 میلیارد دلار «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا به عربستان حمایت کرد.

شومر در بیانیه خود نوشت: حقوق بشر و نگرانی های انسانی به خوبی مستند شده اند و دارای اهمیت هستند. به همان میزان آنچه موجب نگرانی من شده، این است که دولت عربستان به کمک و همراهی با تروریسم از طریق روابط خود با وهابیت و تامین بودجه مدارسی که به گسترش تبلیغات افراط گرایانه در سراسر جهان می پردازند، ادامه می دهد.

این در حالی است که سنای آمریکا قرار است هفته جاری درباره قطعنامه پیشنهادی مخالف «رند پل» جمهوریخواه ایالت «کنتاکی»، «کریس مورفی» دموکرات ایالت «کانتیکت» و «ال فرانکلین» دموکرات ایالت «مینه سوتا» که هدفش مسدود کردن بخش کوچکی از قرارداد امضا شده اخیر ترامپ با ریاض است، رای گیری کند.

بر اساس این خبر، سناتورهای آمریکایی به این دلیل درصدد متوقف کردن فروش سلاح به عربستان هستند که باور دارند که فروش سلاح به سعودی ها جنگ داخلی در یمن را تشدید می کند و این در حالیست که عربستان سعودی در حال هدایت ائتلافی در یمن است که حامی سرنگونی دولت یمن هستند.

قانونگذاران آمریکایی می توانند بر اساس ماده ای در قانون کنترل صادرات سلاح که در اغلب موارد نادیده گرفته شده است، در طول مدت 10 روز خواستار برگزاری رای گیری درباره یک قرارداد فروش سلاح شوند.

مورفی به خبرنگاران گفته است که جنگ در یمن یک کابوس برای امنیت ملی آمریکا به حساب می آید و تسلیحاتی که آمریکا می خواهد به عربستان بدهد، برای تشدید فاجعه انسانی موجود در یمن مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

پایگاه خبری تحلیلی «آنتی وار» نیز اخیرا گزارش داد که گروهی از 6 قانونگذار دو حزب دموکرات و جمهوریخواه کنگره آمریکا به رهبری «جاستین اماش» جمهوریخواه ایالت «میشیگان» و «مارک پوکان» دموکرات ایالت «ویسکانسین» طرحی مشترک را به منظور مهار فروش های پیش بینی شده مهمات هدایت شونده دقیق و سایر تسلیحات تهاجمی به دولت عربستان سعودی ارائه کردند.

مورفی در مقاله اخیر خود در روزنامه آمریکای «هافینگتون پست»، از قرارداد دفاعی 110 میلیارد دلاری که در سفر «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا به عربستان سعودی به امضا رسیده، انتقاد و ضمن اینکه این قرارداد را یک ایده وحشتناک توصیف کرده است، گفت آمریکا برای برقراری صلح و امنیت در خاورمیانه، در حال تکیه کردن بر کشوری است که وخیم ترین وضعیت حقوق بشر را در منطقه دارد.
منبع: تسنیم

۱۳۹۶/۳/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...