نسخه چاپی

محمد حسین ادیب در گفت و گو با نما :

نرخ بهره اقتصاد را فلج كرده است

عکس خبري -نرخ بهره اقتصاد را فلج کرده است

یك كارشناس اقتصادی گفت : مشكل اصلی اقتصاد تورم در حوزه دارایی های سرمایه ای است و در بقیه بخش ها جز سه بخش ، دیگر تورم وجود ندارد و قاعدتا باید نرخ بهره به شدت كاهش می یافت اما در عمل كاهش نیافته است و این به عدم تعادل سنگین در اقتصاد انجامیده است

محمد حسین ادیب کارشناس مسایل اقتصادی در گفت و گو با نما گفت : ايران از سال ١٣٨٠تا ١٣٩٠ تحت تأثير دو عامل بود. قيمت نفت از بشكه اي ١٧ دلار در سال ١٣٨٠ به ١٠٧ دلار در سال ١٣٩٠ افزايش يافت و همزمان با افزايش قيمت نفت ، بانك مركزي سياست انبساطي پولي سنگيني در پيش گرفت .
وی ادامه داد : در سال ١٣٩٠ و عمدتا در سال ١٣٩١ قيمت مسكن و ارز تقريبا سه برابر شد اما متوسط تورم در سال ٩١ فقط ٣٠ درصد بود به عبارت ديگر با وجود رشد ٢٠٠ درصدي قيمت مسكن و ارز بقيه كالاها فقط ٣٠ درصد افزايش يافت.
وی با اشاره به خطاي راهبردي بخش خصوصي ايران در پيش بيني تورم بعد از سال ٩١ اظهار داشت :مسئولین امر تصور كردند كه از این به بعد نيز مكانيزم افزايش قيمت شبيه سال ٩٠ و٩١ خواهد بود ؛ مسكن و ارز مانند سال ٩٠ و ٩١ رشد مَي كند و بقيه كالاها درجا مَي زند در حاليكه وقتي عموم كالاها فقط ٣٠ درصد رشد كرد، قيمت مسكن و ارز ثابت ماند تا قيمت بقيه كالاها به آن برسد و اینجا بود که از اسفند ٩١ تا كنون ٩٦ درصد در كشور تورم ايجاد شده و قيمت دلار و مسكن يا كاهش يافته يا تقريبا ثابت بوده است
وی افزود : بزرگترين اشتباه را سفته بازاني انجام دادند كه با دريافت وام بانكي همچنان در بخش مسكن باقي ماندند و يا سفته بازاني كه همچنان در بخش ارز با وام بانكي باقي ماندند.
ادیب با بیان اینکه در ١٢ ماهه منتهي به ارديبهشت ٩٦، تورم دارايي هاي سرمايه اي مثل مسكن منفي بوده تصریح کرد : در خصوص تورم مصرف كننده ، ٧٤ درصد عامل ايجاد تورم فقط به سه حوزه مواد كشاورزي ، اجاره خانه و درمان مربوط ميشود .
این کارشناس مسایل اقتصادی در خصوص تورم این روزها در ایران اذعان داشت : جنس تورم در سال گذشته از جنس تورم در سال ٩٠ و ٩١ نيست در سالهای گذشته تورم بگونه اي بود كه فعال اقتصادي با تورم ثروتمند تر مي شد ، یا تورم نهايتا در بخش مسكن ایجاد مي شد و تورم در این بخش به ثروتمند شدن جامعه ميانجانيد ، اما اكنون تورم بخش مسكن متوقف شده است و در اين بخش تورم وجود ندارد .
وی با اشاره به تورم موجود در جامعه بیا ن داشت : این تورم باعث ثروتمند شدن مردم نميشود بلكه تنها هزينه زندگي را براي قشر ضعيف و متوسط افزايش مي دهد اين نوع تورم ، ثروت قشر متوسط و ضعيف را افزايش نمي دهد اما ماهیانه هزينه زندگي انها را بالا مي برد .
وی با اشاره به وعده های دولت تدبیر و امید مبنی بر اینکه تورم را مهار خواهد کرد ، در تشریح وضعیت فعلی اقتصاد کشور گفت : مشكل اصلي اقتصاد تورم در حوزه دارايي هاي سرمايه اي است و در بقيه بخش ها جز سه بخش ، ديگر تورم وجود ندارد و قاعدتا بايد نرخ بهره به شدت كاهش مي يافت اما در عمل كاهش نيافته است و اين به عدم تعادل سنگين در اقتصاد انجاميده است
وی در پایان خاطر نشان کرد : فعالين اقتصادي بايد مراقب باشند تنها بايد از محل سود عملياتي و نه تورم اداره و مديريت شوند.

۱۳۹۶/۳/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...