نسخه چاپی

مهدوی‌كیا: هر كه از صعود تیم ملی خوشحال نشده عرق ملی ندارد

بازیكن سابق تیم‌ ‌ملی فوتبال ایران می‌گوید هر كسی از صعود تیم ملی به جام جهانی خوشحال نشده باشد، عرق ملی ندارد.

به گزارش نما، مهدی مهدوی کیا درباره مسائل مختلف فوتبال ایران از جمله تیم‌ ‌ملی و صعود این تیم به جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه و همین طور صعود تیم فوتبال پرسپولیس به جمع هشت تیم برتر آسیا، صحبت کرد. او در بخشی از این گفت‌وگو به حضور بازیکنان ایرانی هم در لیگ‌های خارجی اشاره کرد و گفت: هر بازیکنی که پیشنهادی از اروپا دارد باید این پیشنهاد را بپذیرد و حتی اگر هم شده از تیم‌های کوچک اروپایی کارش را شروع کند.

در ادامه‌ گفت‌وگوی مهدی مهدوی کیا را با خبرنگار ما، می خوانید:

* ابتدا می‌خواهیم درباره وضعیت خودتان صحبت کنید. شرایطتان در باشگاه هامبورگ چگونه است و یا آیا قرار نیست به ایران بیایید و در یکی از باشگاه‌های ایرانی به مربیگری ادامه‌ دهید؟

فعلا برنامه‌ای برای این موضوع در نظر ندارم. من در باشگاه هامبورگ فعالیت می‌کنم و دو هفته‌ قبل مدرک مربیگری حرفه‌ای درجه B را در آلمان گرفته‌ام و در حال‌ حاضر هم قصد دارم که بالاترین درجات مربیگری را در آلمان بگیرم. قاعدتا دوست دارم به فوتبال کشورم خدمت کنم. برای این موضوع هم شعار نداده‌ام و کار کردن در فوتبال را از تیم‌های پایه آغاز کردم اما این که بخواهم در باشگاهی به صورت رسمی مربیگری کنم، هنوز تصمیم نگرفته‌ام و باید ببینم که در آینده چه اتفاقی رخ می‌دهد.

* درباره وضعیت آکادمی‌تان هم صحبت کنید. در تورنمنتی اروپا شرکت کردید و نتایج قابل قبولی هم گرفتید.

نتایج برای ما در این تورنمنت‌ها اهمیت آن چنانی نداشت زیرا ما به کسب تجربه بیشتر فکر می‌کنیم. تیم ما در تورنمنت زیر ۱۴ ساله‌های سوئد شرکت کرد که تجربه بسیار خوبی در این رقابت‌ها به دست آورد. در ادامه‌ هم به آلمان رفت و در یک بازی دوستانه برابر تیم هامبورگ قرار گرفت. البته ما در تورنمنت سوئد برابر تیمی از بارسلونا که در اصل تیم لاماسیا بود قرار گرفتیم و با وجود این که همه تیم‌های حاضر در این رقابت‌ها با اختلاف هفت یا هشت گل برابر این تیم شکست می خوردند، ما فقط دو گل دریافت کردیم. آن هم در شرایطی که نیمه نخست را ۲ بر صفر شکست خوردیم اما در نیمه دوم کاملا مقاومت کردیم و هیچ گلی از حریف نخوردیم و عملکرد خیلی خوبی نیز داشتیم. جالب است بدانید که در مدرسه فوتبال لاماسیا استعدادها را از هفت سالگی در کنترل خود می‌گیرند و به آنها فوتبال را آموزش می‌دهند. یعنی تیمی که زیر ۱۴ سال بود و برابر ما قرار گرفت هفت سال با یکدیگر بودند. این تیم با همان سیستم ۴ - ۳ – ۳ بارسلونا بازی می‌کرد، این یعنی این که آنها را از هم اکنون با سیستمی که تیم بزرگسالان بازی می‌کنند عادت می‌دهند.

* پیش از این تمام هزینه‌های آکادمی‌تان را به صورت شخصی پرداخت می‌کردید و ‌اسپانسری نداشتید. آیا هم‌چنان هم این هزینه‌ها به صورت شخصی پرداخت می‌شود؟

خوشبختانه با ‌اسپانسری توافق کرده‌ایم که فکر می‌کنم در ماه آینده نام این ‌اسپانسر را به صورت رسمی مطرح کنیم. هزینه‌های آکادمی واقعا زیاد است و تا به امروز بیشتر این هزینه‌ها را به صورت شخصی پرداخت کرده‌ایم.

* تیم‌ ‌ملی فوتبال ایران در مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه با نتایج خوبی که گرفت، به عنوان تیم نخست از گروهش به جام جهانی صعود کرد. ارزیابی‌تان از شرایط تیم‌ ‌ملی فوتبال ایران چیست؟

با برنامه‌ریزی که از قبل این تیم انجام شده بود، این دوره شاهد نتایج خیلی خوبی از تیم‌ ‌ملی بودیم. به طوری که تیم بدون استرس و با خیال راحت به جام جهانی روسیه صعود کرد و البته گلی هم در دیدارهای گذشته نیز دریافت نکرد. این یک رکورد با ارزش است که در فوتبال ملی ما ثبت شده است. تیم‌ ‌ملی با هشت گل، ۲۰ امتیاز به دست آورد و نتایج خیلی خوبی را در آسیا گرفت. تیم ما بهترین شرایط را دارد و باعث خوشحالی همه مردم ایران شده است. من فکر می‌کنم از الان به بعد باید حمایت هر چه‌ بیشتری از این تیم صورت بگیرد تا تیم‌ ‌ملی ما بتواند در جام جهانی هم عملکرد قابل قبول و خوبی داشته باشد.

* فکر می‌کنید دلیل موفقیت تیم‌ ‌ملی چه بود و چه عاملی مهم‌ترین نقش را داشت؟

تیم ما به صورت کلی عملکرد خوبی داشت. یعنی همدلی و دوستی که در میان بازیکنان و کادرفنی شکل گرفته بود نقش مهمی در این موفقیت داشت. کارلوس کی‌روش هم نقش بسیار مهمی داشت. او توانست به خوبی تیم را ارنج کند و یکی از نکات مهمی که در تیم‌ ‌ملی ایجاد کرد بحث استحکام خط دفاعی بود. نباید این را فراموش کرد که تیم‌ ‌ملی نتایج خوبی که گرفت باعث افتخار همه جامعه فوتبال ایران شده است. همه در حال‌ حاضر خوشحال هستند و ما هم از این قضیه خوشحال هستیم و امیدواریم که این افتخارات و روند آن ادامه‌ داشته باشد.

* کارلوس کی‌روش در نشست خبری پس از بازی برابر ازبکستان عنوان کرد دو نفر در فدراسیون فوتبال از صعود تیم‌ ‌ملی به جام جهانی خوشحال نیستند. برداشت شما از این صحبت‌ها چیست؟

به اعتقاد من حالا که تیم‌ ‌ملی به جام جهانی روسیه صعود کرده است بهتر است که بحث‌های حاشیه‌ایی را کم کنیم و بیشتر به متن ماجرا بپردازیم. همان طور که گفتم در حال‌ حاضر همه از صعود تیم‌ ‌ملی به جام جهانی خوشحال هستند. اگر هم کسی در این میان از صعود تیم‌ ‌ملی به جام جهانی خوشحال نباشد قاعدتا عرق ملی ندارد. از الان ما نباید به این مسائل حاشیه‌ای فکر کنیم بلکه باید طوری برنامه‌ریزی کنیم که تیم‌ ‌ملی فوتبال ما به دور دوم برسد. پیش از این تیم‌ ‌ملی طلسم شده بود و فقط یک دوره در میان به جام جهانی صعود می‌کرد اما این طلسم با هنرنمایی کارلوس کی‌روش و بازیکنان تیم‌ ‌ملی شکست و ما توانستیم برای دومین بار پیاپی به جام جهانی برسیم. امیدوارم که این طلسم هم شکسته شود و تیم‌ ‌ملی بتواند از گروهش به دور بعد این رقابت‌ها صعود کند.

* شما از آماده‌سازی تیم‌ ‌ملی صحبت کردید. به اعتقاد شما مسئولان فدراسیون فوتبال چه برنامه‌ای باید برای تیم‌ ‌ملی در راه آماده سازی جام جهانی تدوین کنند.

بازی کردن با تیم‌های بزرگ قبل از جام جهانی نقش خیلی مهمی در آماده‌سازی تیم‌ ‌ملی دارد. تیم ما باید طوری برنامه‌ریزی کند که با تیم‌های بزرگ بازی دوستانه‌ای را داشته باشد و اردوهای مناسبی را برگزار کند. دولت هم مطمئنا در این میان نقش مهمی دارد و می‌تواند با حمایت‌های خود کمک بزرگی به تیم‌ ‌ملی کند. امیدوارم که همه دست به دست هم بدهند و برای حمایت از تیم‌ ‌ملی فوتبال قدم بردارند.

* الکس نوری، سرمربی تیم فوتبال وردربرمن آلمان به ایران آمد و بازی ایران را از نزدیک تماشا کرد. شما ارتباطی با او دارید؟

متاسفانه من رابطه‌ای با آقای نوری ندارم اما برایم افتخار است که یک ایرانی سرمربی تیم فوتبال وردربرمن است و این تیم توانسته در بوندسلیگا به بالای جدول رده‌بندی بیاید و نتایج خوبی کسب کند. آنها حتی می‌توانستند در این اواخر سهمیه لیگ اروپا را کسب کنند. من برای آقای نوری آرزوی موفقیت دارم.

* تیم فوتبال پرسپولیس هم این روزها نتایج خوبی کسب کرده است. علاوه بر قهرمانی در لیگ برتر، این تیم توانست به جمع هشت تیم برتر آسیا نیز راه پیدا کند، نظرتان در این باره چیست؟

واقعا خوشحالم هم در رده ملی و هم در رده باشگاهی موفق عمل کرده‌ایم. وقتی تیمی از ایران به جمع هشت تیم برتر آسیا می‌رسد باعث خوشحالی همه از جمله ما پرسپولیسی‌ها است. خود من دو بار با پرسپولیس به نیمه نهایی آسیا رسیدم اما در این مرحله نتوانستیم موفق باشیم و به فینال راه پیدا کنیم. امیدوارم که پرسپولیس امسال بتواند با گذر از این مرحله حتی به قهرمانی آسیا برسد.

* این روزها فصل نقل‌ و انتقالات در لیگ ایران در جریان است و برخی از بازیکنان صحبت از پیشنهادهای اروپایی می‌کنند؛ به نظر شما بازیکنان ایرانی برای حضور در تیم‌های اروپایی چه کاری باید انجام بدهند؟

این مساله همیشه در روزنامه‌ها مطرح می‌شود که فلان بازیکن از فلان تیم اروپایی پیشنهاد دارد. این که چقدر این موضوع واقعیت دارد یا ندارد ما از آن اطلاعی نداریم اما من فکر می‌کنم که بازیکنان جوان ایرانی باید بیشتر تلاش کنند و اگر پیشنهادی از اروپا رسید حتی اگر تیم کوچکی بود بپذیرند. آنها باید بدانند که شروع کارشان باید از تیم‌های کوچک باشد. شما به مسعود شجاعی و کریم انصاری فرد نگاه کنید که از تیم‌های کوچک اروپایی کارشان را شروع کرده‌اند و در حال‌ حاضر هم می‌درخشند. خود من زمانی که به آلمان آمدم کارم را از بوخوم آلمان آغاز کردم و سپس به هامبورگ رفتم.

* البته این روزها برخی از بازیکنان ایرانی صحبت از پیشنهادهای لیگ چین می‌کنند، سطح این لیگ را چطور ارزیابی می‌کنید؟

فوتبال چین طی سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری خوبی در فوتبال انجام داده است و بزرگان اروپا را به کشورش برده است. حتی چند روز اخیر هم فابیو کاپلو به چین رفت. آنها می‌خواهند در آینده‌ای نزدیک موفقیت‌های چشمگیری در آسیا به دست بیاورند اما من فکر می‌کنم که اگر بازیکنان ایرانی به دنبال پول و همین طور منافع مالی نباشند می‌توانند به اروپا بیایند و در این جا کارشان را دنبال کنند.

* می‌خواهیم درباره کارلوس کی‌روش از شما سوال دیگری بپرسیم. خیلی‌ها معقتدند که او باید برای جام جهانی و حتی بعد از جام جهانی روسیه هم سرمربی تیم‌ ‌ملی فوتبال ایران باقی بماند. می‌خواهیم نظرتان را در این باره بدانیم.

کارلوس کی‌روش یکی از بهترین مربیان خارجی است که به فوتبال ایران آمده است. او در طی این سال‌ها نتایج بسیار خوبی برای فوتبال ایران به دست آورده و شناخت خوبی هم از بازیکنان ایرانی و تیم‌ ‌ملی فوتبال ایران دارد، بنابراین باید بماند و کارش را در جام جهانی ادامه‌ دهد تا ان‌شاء‌الله طلسم صعود نکردن‌مان را بشکنیم و به دور بعد راه پیدا کنیم.
منبع: ایسنا

۱۳۹۶/۳/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...