نسخه چاپی

رئیس پلیس فتا در گفتگو با نما تشریح كرد؛

جرایم فضای مجازی 63 در صد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است

عکس خبري -جرايم فضاي مجازي 63 در صد نسبت به سال گذشته افزايش داشته است

رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات ناجا گفت: امسال نسبت به سال گذشته 63 در صد جرایم فضای مجازی افزایش پیدا كرده است كه متاسفانه 43 در صد آن در حوزه تلگرام و 20 در صد هم در حوزه اینستاگرام روی داده است .

سردار سید کمال هادیانفر، رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات ناجا در مصاحبه با خبرنگار نما در خصوص نشست خود با نمایندگان خانه ملت گفت:امروز کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس از پلیس فتا دعوت کردنند تا گزارشی را در خصوص وضعیت جرائم ، فضای مجازی و چالش ها و آسیب های این حوزه ارائه دهیم .
ما هم بر این اساس ،گزارشی را از وضعیت فضای مجازی و سایبر در دنیا و آسیب هایی که امروزه در واقع دنیا را تهدید می کند ارائه دادیم.
وی در خصوص مباحث مطرح شده در جلسه امروز اظهار داشت:امروز بیشتر بحث محور جرائم بود،جرائمی که در حیطه پلیس فتا اتفاق می افتد و نیز اقداماتی که ما در این عرصه در سال گذشته انجام داده ایم و میزان کشفیاتی که در این حوزه به وقوع پیوسته است.
سردارهادیانفر در ادامه افزود:اقداماتی که این خصوص در کشف پرونده ها باید از سوی پلیس انجام می شد ارائه گردید، ما هم در گزارش ها تاکید کردیم که به لطف خدا و تا این لحظه87 درصد پرونده ها را در سال 95 کشف کرده ایم که این از نرم استاندار جهانی آن هم بالاتر بود.
هادیان فر با اشاره به حضورش در جلسه کمیسیون شوراهای مجلس گفت:یک بخش دیگر از بحث امروز مربوط به نشست اوراسیا اختصای داشت، که درهفته گذشته برگزار شد و بنده از نیروی انتظامی به نمایندگانی از ایران درآن شرکت کردم و بخش هایی را در خصوص این موضوعات مطرح کردم.
رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات ناجا تصریح کرد:اما مبحث دیگری که نیز با نمایندگان ملت مطرح شد ،موضوع مشارکت و حمایت مجلس در قوانین بود.
یک سری از قوانینی هستند که ناکارآمدند که در حال حاضر این قوانین پابرجا هستند و در گذشته هم بوده است و یا درمواردی که موضوعات مجرمانه است و ما برای آن قانون روشنی نداریم لذا ما امروز بر اساس اسناد ماده54 قوانین یارانه ای از آن بهره می بریم، که هم قضات و هم پلیس و نیز دوستان کمیسیون نظرشان بر این بود که این موارد به طور روشن به مجلس ارائه گردد. که بخشی از آن هم در گذشته ارائه شده بود تا مجلس بتواند در این خصوص حمایت کند تا این قوانین به طور روشن در مجلس شورای اسلامی به تصویب برسد.
هادیان‌فر همچنین اظهارداشت: پلیس فتای ناجا از سال 88 در ساختار ناجا و با تشکیل دبیرخانه مطالعاتی شروع به فعالیت کرد و از سال 89 رسماً ماموریت خود را مطابق با استانداردهای جهانی آغاز کرد.
این پلیس با هدف تأمین امنیت فضای تولید و اطلاعات کشور با صیانت از هویت دینی، ملی و حفظ حریم خصوصی و آزادی‌های مشروع و صیانت از منافع افراد و اقتدار ملی در فضای سایبر آغاز به کار کرد.
رئیس پلیس فتا به چشم‌انداز پلیس فتا اشاره و بیان داشت: چشم‌اندازی که این پلیس در افق 1404 ترسیم کرده رسیدن به سازمان فعال، نوآور و قانومندار و قانونمند در راستای فراهم کردن آسودگی خاطر شهروندان است.
وی ادامه داد: گسترش فضای فزاینده اطلاعات و ارتباطات به ویژه اینترنت و آثار آن در زندگی فردی و اجتماعی زمینه بروز انواع جرایم را در فضای مجازی بیش از پیش فراهم کرده است و فضای سایبر در کنار برخورداری از مزایا، منشأ تهدیدهای جدی برای افراد، سازمان‌ها و کشورها شده است.
هادیان‌فر تأکید کرد: مجرمان فضای مجازی به راحتی و با کمترین هزینه و اضطراب می‌توانند بیشترین آسیب‌ها را به بار آورده و در عین حال ناشناخته باقی بمانند؛ به عبارتی دیگر فضای مجازی در عین مفید بودن می‌تواند بهشت امن هنجارشکنان باشد.
وی به رشد فناوری اطلاعات اشاره و تصریح کرد: در حال حاضر بیش از 3.2 میلیارد نفر از جمعیت جهان کاربر اینترنت هستند و آمارها نشان می‌دهد که در سال 2020 ترافیک جهانی اینترنت تقریباً به طور مساوی بین کامپیوترهای شخصی و سایر فناوری‌ها تقسیم خواهد شد.
وی بیشترین انگیزه مجرمان را مالی و کسب درآمد نامشروع دانست و گفت: در مواجهه با جرایم سایبری پلیس ایران با سایر پلیس‌ها در تعامل بوده است.
رئیس پلیس فتا تصریح کرد: فعالیت 63 نوع پول مجازی، جرائم مشکوک در فضای مجازی، سرقت هویت، محرمانه‌گی داده‌های پدیده مانند اینترنت اشیاء، رایانش ابری، شبکه‌های اجتماعی بیگانه و 152 پیام‌رسان موبایل که اصلاً تابع قوانین کشورمان نیستند و حاکمیت اینترنت که از هیچ قانونی پیروی نمی‌کند و با مقررات خودشان اداره می‌شود، از جمله چالش‌های از سوی پلیس‌های دنیاست.

۱۳۹۶/۳/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...