نسخه چاپی

گزارش خبرنگار نما از بیست و پنجمین نمایشگاه قرآن كریم؛

حضور340 هنرمند طراز اول در مهمترین رویداد قرآنی سال/هنرمندان در ترویج فرهنگ قرآنی نقش بسزایی دارند

عکس خبري -حضور340 هنرمند طراز اول در مهمترين رويداد قرآني سال/هنرمندان در ترويج فرهنگ قرآني نقش بسزايي دارند

این شب ها بزرگترین نمایشگاه هنرهای تجسمی با نمایش 340 اثر در غرفه هنری نمایشگاه بین المللی قرآن كریم برپا شده است ،كه فرصت مناسبی را برای بازدید ازجدیدترین آثار هنری با محوریت قرآن كریم، احادیث، اسلام و معنویت پدید آورده است.

به گزارش خبرنگار نما؛ از بیست و پنجمین نمایشگاه قرآن کریم بخش هنری نمایشگاه از جمله بخش های این دوره از نمایشگاه قرآن کریم است که بااستقبال خوب مخاطبان مواجه گردیده است .این بخش امسال در 4حوزه درحال برگزاری است که یکی از آنها بخش هنرهای تجسمی و صنایع دستی است که هنرمندان برجسته و درجه یک کشور در بخش های متنوعی چون نقاشی، کاریکاتور، خوشنویسی، نگارگری، آثار حجمی، صنایع دستی و عکاسی آثار خود را به نمایش گذاشته اند.
اصغر امیرنیا، مدیر کمیته هنری بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم در خصوص بخش هنری نمایشگاه امسال به خبرنگار نما گفت: یکی از این بخش های هنری نمایشگاه متعلق به هنرهای تجسمی و صنایع دستی است که آثار هنرمندان این حوزه ها در معرض دید بازدید کنندگان قرار گرفته است.در ضمن استادان برجسته هنرهای تجسمی از نزدیک در قالب کارگاههای آموزشی به مردم و علاقه مندان آموزش می دهند.
وی افزود:بخش هنری امسال در وسعت 1800 مترمربع برپا شده است که دسترسی به این بخش از درب شماره 18 شبستان به آسانی برای علاقمندان مهیاست و امسال با دکورهای سفید رنگ این بخش بیش از گذشته در نمایشگاه جلوه گری می کند.
دبیر کمیته هنری نمایشگاه قرآن با اشاره به بخش هنرهای نمایشی گفت: با توجه به اینکه اجرای نمایش های صحنه ای در فضای نمایشگاه امکان پذیر نیست تصمیم گرفته شد از هنر نمایش خیابانی استفاده کنیم. بر این اساس ۵ گروه نمایشی هر شب در ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در سه تا چهار اجرا یک مفهوم را انتقال می دهند، احترام به والدین، اخلاق در زندگی، روزی و کسب حلال و سبک زندگی از جمله این مفاهیم می باشندکه تا کنون 147 نمایش خیابانی با موضوعات قرآنی در معرض نمایش قرار گرفته است .همچنین در بخش فیلم هم هر شب 2 فیلم سینمایی نمایش داده می شودکه در کنار آن فیلم های انیمیشن،کوتاه و داستانی و مستند هم اکران می گردد.همچنین ۳۰ فیلم منتخب جشنوراه آیات در نمایشگاه اکران شده و از ماحصل جشنواره آیات نیز المان های شهری و عکس های منتخب در راهروی نمایشگاه به نمایش گذاشته شده اند.
وی با اشاره به برنامه های جنبی بخش هنری نمایشگاه قرآن کریم گفت: برپایی کارگاههای آموزشی در زمینه معرق،نقاشی وخوشنویسی از دیگر برنامه های این بخش از نمایشگاه قرآن کریم است که استادان از نزدیک هنرمندان را آموزش می دهند.
امیرنیا درباره نحوه انتخاب آثار هنرمندان نیز بیان کرد: با توجه به زمان کمی که در اختیار داشتیم نتوانستیم فراخوان بدهیم برای همین لیستی از هنرمندان درجه یک تهیه کردیم و از آنها خواستیم از تولیدات جدید خود در سال 95 آثاری را ارائه بدهند .هدف اصلی از برگزاری این بخش این هم در واقع این است که مردم با مفاهیم قرآن در همه عرصه های هنری آشنا شوند و اگر هنرمندان از ظرفیت های قرآنی استفاده کنند می توانند در توسعه و ترویج مفاهیم قرآنی نقش به سزایی در جامعه داشته باشند.
وی همچنین از سفارش 8 المان حجمی به هنرمندان مجسمه ساز برای نصب در مصلا خبر داد و گفت: این المان ها هم اکنون در فضای بیرونی نمایشگاه نصب شده و بعد از اتمام زمان نمایشگاه قرار است در سطح شهر نصب شود. این المان ها با موضوع عترت و قرآن کریم و موضوعات دیگری چون شهدای مدافع حرم و نیایش ساخته شده است.
حسینی یکی از هنرمندان حاضر در نمایشگاه قرآن کریم به خبرنگار نما گفت:در حال حاضر مشغول کار تذهیب هستم که که یکی از خوشنویسان کشور سفارشی داده اند تاروی نوشته های خودش کار تذهیب را انجام بدهم .
این هنرمند کشور در خصوص فضای این دوره از نمایشگاه قرآن کریم به خبرنگار ما گفت: فضای بسیار پرشور و سراسر از معنویت را در نمایشگاه امسال شاهد بودیم. تلاش هنرمندان هم در نمایشگاه امسال ستودنی بود،به نظرمن واقعا حضور هنرمندان چشمگیر بود که این نشان از ارادات این قشر از جامعه به قرآن کریم دارد .
یک بازدید کننده از بخش هنری نمایشگاه قرآن به خبرنگار ما می گوید:امسال هم آثار خوبی در زمینه قرآنی دیده شد و هم فضای در نظرگرفته شده نسبت به دوره های گذشته افزایش یافته بود ،من چند اثر از استادان برجسته خطاطی را با موضوعات قرآن کریم دیدم که واقعا این آثارجذاب وخیره کننده بود. یک اثر هنری که بر اساس مفهومی قرآن خلق می شود علاوه بر تاثیری که بر عده ای مخاطب می گذارد بر خود هنرمند هم تاثیر شگرفی خواهد گذاشت.
وی افزود:در این چند سالی که به نمایشگاه قرآن کریم می آیم ،حتما سری به بخش هنری می زنم،بخشی هم که خیلی به آن علاقه مند هستم همین کارگاههای آموزشی است که هنرمندان ضمن خلق آثار هنری ، به بازدید کنندگان به طور زنده آموزش می دهند که این واقعا از محاسن این بخش است که با هدف ترویج هنر و ارتباط آن با مفاهیم اسلامی دینی و هم چنین خلق آثار با موضوعات قرآنی و مذهبی با بهره گیری از استعدادها و خلاقیت های هنرمندان تاثیر شگرفی بر روی مخاطبان دارد.
بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم با شعار قرآن،اخلاق و زندگی تا 26 خرداد مصادف با 21 ماه مبارک رمضان در مصلی امام خمینی (ره) بر پاست .

۱۳۹۶/۳/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...