نسخه چاپی

نماینده مردم خلخال و كوثر در مجلس در گفتگو با نما :

تقلید از برخی جوامع اروپایی برای قطع فرزندآوری در كشور/ سازمان ملی جوانان به دولت پاسخگو نخواهد بود

عکس خبري -تقليد از برخي جوامع اروپايي براي قطع فرزندآوري در کشور/ سازمان ملي جوانان به دولت پاسخگو نخواهد بود

بشیر خالقی گفت:سازمان جوانان در گذشته زیر نظر دولت بود و البته اینگونه سازمانها در مقابل مجلس مانند وزارتخانه پاسخگو نیستند و مجلس نمی‌تواند سازمان ها را مانند وزارت خانه ها مورد سوال قرار دهد.

بشیر خالقی نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار نما درباره مشکلات جمعیتی در کشور اظهار داشت: ما در اوایل انقلاب حدود سال‌های ۶۴ و ۶۵ رشد جمعیتی زیادی داشتیم که با ۴ درصد جلو میرفتیم و یا اینگونه پیش می رفت تا چند سال بعد از آن جمعیت کشور دو برابر می شد.
وی در ادامه افزود: تبلیغات ،مشکلات اقتصادی ، نبوداشتغال و افزایش سن ازدواج باعث کاهش رشد جمعیت شده است که در نهایت این شرایط منجر به فرزندآوری کم شده است.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در آخرین سرشماری عملا نمی بینیم که آمار نشان می دهد ما به سوی جمعیت پیر میرویم، ادامه داد: باید روی این موضوع کارهایی صورت گیرد تا مشکلات کاهش رشد جمعیت حل شود.
وی گفت: فرزند آوری در خانواده ها یک مسئله فرهنگی است که باید روی آن کار شود البته در حوزه سلامت و بهداشت شورای عالی سلامت طبق برنامه چهارم پنجم و ششم دخیل است و فرهنگ سازی صورت می گیرد.
خالقی با اشاره به اینکه ۲ میلیون زوج نابارور در کشور داریم ادامه داد: هزینه‌های رفع مشکلات ناباروری به اینها به این افراد تامین می شود و باید کارهای شایسته سیاست‌گذاری‌های مناسب صورت گیرد.
نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جامعه و جوانان باید بپذیرند که فرزندآوری در کشور افزایش یابد افزود ممکن است مانند برخی جوامع اروپایی فرزندآوری نیز در کشور ما قطع شود البته با توجه به توصیه‌های مقام معظم رهبری و برنامه ریزی ها شرایط پیشگیری و جلوگیری از قطع فرزندآوری فراهم می شود.
خالقی با بیان اینکه فرزند موجب استحکام خانواده می شود گفت: موضوع جمعیت دستوری نیست بلکه در اختیار خانواده ها قرار دارد. در حوزه سلامت مسئولیت با وزارت بهداشت است البته برای پیشبرد اهداف سلامت شورای عالی سلامت را داریم.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: در شرایطی که روبرو هستیم و همچنین با خطراتی که مواجه ایم جامعه به سوی افسردگی پیش می‌رود و خانواده ها باید در این زمینه کارهایی را انجام داند.
خالقی با اشاره به اینکه مجلس به عنوان وظیفه ذاتی خود می ‌تواند برای رفع مشکلات ریل گذاری کنند ادامه داد: مجلس با این کار می‌تواند راه را آسان تر کنند و البته اعتباری را برای حل این معما شکل در نظر بگیرد همچنین فرهنگ‌سازی و هماهنگی همه موسسات نیز لازم است.
وی تصریح کرد: در جوامع روستایی اعتقادات قبلی هنوز پابرجا است به طوری که میزان فرزندآوری شان زیاد است اما در جوامع شهری به دلیل مشکلات اقتصادی با کاهش رشد جمعیت مواجه هستیم.
خالقی اظهار داشت سرشماری سال ۹۰ نشان داد که قشر جوان در کشور کم است البته بعد از انقلاب رشد جمعیت زیاد بود اما شرایط اقتصادی و اجتماعی کشور باعث مشکلات عدیده ای شد که البته یک وزارتخانه مانند وزارت بهداشت در این حوزه نمی‌تواند کارهای موثری انجام دهد بلکه باید تمام دستگاه‌ها به طور هماهنگ کارهایی را انجام دهند.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا با جداسازی بخش جوانان از وزارت ورزش مشکلات این بخش حل می‌شود گفت: سازمان جوانان در گذشته زیر نظر دولت بود و البته اینگونه سازمانها در مقابل مجلس مانند وزارتخانه پاسخگو نیستند و مجلس نمی‌تواند سازمان ها را مانند وزارت خانه ها مورد سوال قرار دهد.
خالقی با تاکید بر اینکه از لحاظ اعتباری باید کارهای خوبی انجام شود چرا که جوانان سرمایه کشور هستند گفت: پیگیری مطالبات از سازمان ها سخت است و البته جدا کردن بخش جوانان از وزارت ورزش به حل مشکلات این حوزه کمک نمی کند چرا که در گذشته نیز این بخش جدا بوده است آیا موفق بوده ایم؟ باید در جواب بگویم خیر.
رشد جمعیت‌ ساختار جامعه‌ شهری‌، خانواده‌، محیط‌ زیست‌ و... را تحت‌ تاثیر قرار داده‌ است‌. منافع‌ کلیه‌ کشورها اعم‌ از روبه‌ توسعه‌ و توسعه‌ یافته‌ در این‌ است‌ که‌ با تسریع‌ در کاهش‌ میزان‌ رشد جمعیت‌، اقدامی‌ اساسی‌ به‌ عمل‌ آورند و از آنجا که‌ جهان‌ نیاز به‌ رشد اقتصادی‌ دارد، نیل‌ به‌ آن‌ می‌بایست‌ با کنترل‌ جمعیت‌ و کاهش‌ آسیب‌ها و آلودگی‌ محیط‌ تلفیق‌ شود.
البته امروزه بسیاری از کشورها در حالت عدم تعادل جمعیتی قرار دارند، از یک سو کشورهای در حال توسعه با مشکلات و مسائل رشد بی رویه جمعیت دست و پنجه نرم می کنند، از سوی دیگر جوامع توسعه یافته از نتایج منفی شدن رشد جمعیت و سالخوردگی جمعیت رنج می برند، به عبارت دیگر، اکثریت کشورهای جهان به نوعی با مسائل ناشی از عدم تعادل جمعیتی مواجه اند.
از جمله آثار و پیامدهای منفی کاهش جمعیت، تغییر ساختار جمعی و به اصطلاح، پیر شدن جمعیت کشور و در نتیجه، عدم رشد و توسعه اقتصادی است.با کاهش و رشد منفی جمعیت، جمعیت جامعه پیر می شود و از نشاط و سرزندگی لازم برخوردار نخواهد بود؛ زیرا جوانان مایة پویایی و سرزندگی جوامع هستند و غالب نوآوری ها، خلاقیت ها و نیز جهش های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی توسط نیروهای جوان به منصه ظهور می رسد.
اسناد روشنی وجود دارد که در جامعه اروپا به ‌علت فقدان جهان‏ بینى معرفتى، بنیان خانواده‌ها آسیب‌های فراوانی را تجربه کرده است. یکی از این آسیب‌های بسیار جدی، توافق بر تداوم زندگی بدون فرزند است به ‌‏طورى‏ که به ‏همین ‏دلیل، نرخ رشد منفى را در این کشورهاى مرفه و ثروتمند تجربه می‌کنند.
از نگاه جمعیت ‌شناختی، جمعیت در حال رشد و جوان، احتیاج بیشتری به کالا و خدمات دارد و به همین دلیل در جامعه در حال رشد، تقاضا برای امکانات مسکن، املاک و مستغلات افزایش می یابد، ولی با کاهش سطح باروری و کم شدن جمعیت، جمعیت متقاضی کالاهای اساسی از جمله مسکن و امکانات رفاهی کاهش خواهد یافت و این موضوع زمینه ساز ایجاد بحران اقتصادی در جامعه خواهد بود.

۱۳۹۶/۳/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...