نسخه چاپی

شهریاری در گفتگو با نما مطرح كرد:

ضرورتی برای جداسازی حوزه جوانان در وزارت ورزش وجود ندارد/ افراد كار نمی كنند و فكر می كنند قانون اشكال دارد

عکس خبري -ضرورتي براي جداسازي حوزه جوانان در وزارت ورزش وجود ندارد/ افراد کار نمي کنند و فکر مي کنند قانون اشکال دارد

عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: میزان قابل توجهی از زوج ها در جامعه نابارور هستند و اگر به این افراد رسیدگی شود می ‌توانند به رشد جمعیت كمك كنند. با نظارت جدی مجلس می‌توان به بهبود وضعیت جمعیت در كشور امیدوار بود.

حسین علی شهریاری عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار نما درباره عدم وجود چشم انداز جامع و کامل برای مقوله جمعیت در کشور اظهار داشت:متاسفانه سن ازدواج بالا رفته و این مسئله به دلایل عمده مانند بیکاری می باشد و مسئله بعدی عدم فراهم کردن مسکن مناسب است.
وی در ادامه افزود: سن ازدواج در خانم ها زن و آقایان بالا رفته است و البته نگاهی که بسیاری از زوج ها دارند به صورتی است که تمایلی برای فرزند دار شدن ندارند و یا تک فرزندی را ترجیح می‌دهند.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مشکل ناباروری نیست در بحث جمعیت وجود دارد گفت: میزان قابل توجهی از زوج ها در جامعه نابارور هستند و اگر به این افراد رسیدگی شود می ‌توانند به رشد جمعیت کمک کنند.
شهریاری با تاکید بر اینکه رسیدگی به مشکل ناباروری میزان رشد جمعیت در کشور بهبود می یابد، گفت: ما در مجلس می‌کردیم مرخصی زایمان بانوان ۹ ماه باشد بسیاری از دستگاه ها به دلایل مختلف اجرا نمی کنند.
وی تصریح کرد: این طرح و مجلس برای تمام بانوان شاغل مزیت‌های را پیش بینی کرده بود همچنین برای خانم های کارمند که قصد دارند فرزند می آورند موانع رفع شود آنها اطمینان خاطر پیدا کنند که در رابطه با تربیت فرزند و معیشت شان دچار مشکل نمی‌شوند.
شهریاری تاکید کرد: طبق قانون با نظارت جدی مجلس می‌توان به بهبود وضعیت جمعیت در کشور امیدوار بود. مسائل زیادی در آن طرح پیش بینی شده بود که اگر دولت موافقت می‌کرد فضای مثبتی در رابطه با جمعیت پیش می آمد.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در رابطه با چرایی عدم اجرای سیاست های کلی جمعیت که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده اند گفت: در کمیسیون اجتماعی و فرهنگی کارهای صورت گرفته و طرحی آماده شده اما چون برای دولت بار مالی داشت زمانی که می خواستیم در صحن علنی مجلس مطرح کنیم دولت اعلام کرد که نمی تواند از پس آن بربیاید.
شهریاری با بیان اینکه به دلیل عدم موافقت دولت اگر هم این طرح تصویب می شد امکان اجرای آن وجود نداشت، گفت: از چه قرار است این طرح دوباره در دستور کار قرار گیرد و اگر برای دولت بار مالی نداشته باشد احتمالاً به مرحله اجرا برسد.
وی اظهار داشت ما در حال حاضر متاسفانه با قشر عظیمی از جوانان در جامعه مواجه هستیم و اکنون بسیاری از خانواده ها نگران این هستند که دارای فرزند شوند چراکه به فکر شغل آینده و وضعیت تحصیلی فرزند خود نیز هستند.
کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی افزود این نگرانی در بسیاری از زوج های جوان وجود دارد و تا زمانی که این نگرانی ها در میان است و رفع نشود و همچنین اگر در جامعه مشوق‌های لازم فراهم نشود نمی‌توان انتظار داشت اتفاق مثبتی در این زمینه بیوفتد.
وی در رابطه با جداسازی حوزه جوانان از وزارت ورزش گفت: فکر نمی‌کنم جدا شدن حوزه جوانان از وزارت ورزش مشکلات این بخش را حل کند چرا که قبلا هم این اتفاق افتاده بود و مشکلی نیز رفع شد.
شهریاری ادامه داد: بسیاری است کسانی که به ورزش می پردازند از قشر جوان هستند و اگر مدیریت درستی باشد و معاونت جوانان در وزارت ورزش با در نظر گرفتن منافع و منابع کسانی جوانان بیشتر می تواند اثر گذار باشد تا اینکه سازمانی برای جوانان ایجاد کنیم.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه افراد کار نمی کنند و فکر می کنند قانون اشکال دارد گفت:اگر در معاونت وزارت ورزش و جوانان کار اساسی انجام شود بهتر است تا اینکه بخواهیم آن را از وزارت ورزش جدا کنیم و راه قبلی را طی کنیم.
پیری جمعیت در کشور زنگ خطری جدی است و باید با اتخاذ تدابیر ویژه و راهکارهای اساسی در جهت تشویق زوجین به فرزندآوری برای افزایش جمعیت تاکید کرد.
متاسفانه در راستای افزایش جمعیت اقدامات موثری انجام نشده و به ارائه مشوق های لازم به خانواده ها برای فرزندآوری توجه چندانی نشده است.کشورهای دنیا مشوق هایی را در جهت ترغیب به فرزندآوری برای زوجین و مادران باردار و همچنین امتیارات ویژه ای را در بحث یارانه ها برای خانواده های پرجمعیت در نظر گرفته اند اما متاسفانه در کشور ما ارائه این مشوق ها مغفول مانده و دستگاه های مسئول برنامه دقیق و زمان بندی مشخصی برای پرداختن به سیاست های جمعیتی ندارند؛ باید مباحث اجرایی بر سیاست های جمعیتی استوار شود و متولی واحدی برای پیگیری سیاست های جمعیتی مشخص و این متولی واحد برنامه مشخصی را طراحی و دستگاه های معاضدتی و کمکی را به فراخور برنامه های مناسب دعوت و دستگاه های مربوطه را وادار به اجرایی کردن این سیاست ها کند.
بیش از ۱۰ درصد جمعیت کشور سالمند است، پیش بینی می شود در دو دهه آینده جمعیت سالمند کشور دو برابر شود این در حالی است که زیرساخت های لازم برای نگهداری و تکریم سالمندان از نظر معیشتی، اجتماعی و بیمه های سالمند در کشور فراهم نبوده و باید دستخوش تغییرات شود.
پدیده تک فرزندی در کشور طی دهه های اخیرگسترش یافته است، اگر حکومت برنامه جامعی را برای افزایش جمعیت کشور به عنوان اصلی ترین سرمایه اجتماعی نداشته باشد به طور قطع در آینده ای نه چندان دور دچار مشکلات اساسی در حوزه جمعیتی روبرو خواهیم شد زیرا پیری جمعیت اقتصاد و صنعت کشور را دچار آسیب های فراوانی خواهد کرد.
اینکه جوانان در مشاغل کشور نادیده گرفته می شوند، متاسفانه کشور جوان محور نیست و اکثر پست های مهم کشور در اختیار افراد بالای ۶۰ سال قرار دارد.

۱۳۹۶/۳/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...