نسخه چاپی

عكس دیده نشده از امام (ره) و یار دیرینه‌اش

آیت الله سید محمد صادق لواسانی از نزدیك‌ترین یاران امام خمینی به شمار می‌آمد كه در تمام دوران مبارزه علیه رژیم ستمشاهی، مسئول جمع‌آوری و ارسال وجوهات شرعی است.

به گزارش نما به نقل از فارس،‌ در تاریخ نهضت انقلاب اسلامی ایران در کنار امام خمینی (ره)، رهبر کبیر انقلاب، چهره‌ها و شخصیت‌هایی نیز حضور داشته‌اند که هر یک از آنان به فراخور مقام و موقعیت خود نقش به سزا و مؤثری را در این نهضت عظیم ایفا کرده‌اند.یکی از این چهره‌ها و شخصیت‌ها که از نزدیکان و دوستان قدیمی امام راحل (ره) نیز بوده‌اند، آیت‌الله سید محمد صادق لواسانی است. سابقه دوستی حضرت امام با ایشان به دوران تحصیل ایشان در حوزه علمیه قم بر‌می‌گردد که این ارتباط دوستانه و صمیمی در سالیان بعد، به ویژه ایام نهضت اسلامی نیز تداوم یافت.

آیت‌الله سید محمد صادق لواسانی در سال 1285 شمسی در نجف اشرف در خانواده‌‌‌‏ای اهل علم به دنیا آمد. تحصیلات خود را طبق رسم زمان آغاز کرد. پس از طی مقدمات برای ادامه تحصیل به ایران عزیمت کرد و در شهر اراک زیر نظر آیت‌الله شیخ عبدالکریم حائری یزدی به تحصیل علوم دینی مشغول شد.

پس از مدتی، هنگامی که آیت‌الله حائری برای تأسیس حوزه علمیه از اراک عازم قم می‌شد همراه وی به این شهر آمد. در مدرسه دارالشفاء با سید روح‌الله موسوی خمینی هم حجره شد. دوستی این دو تا پایان عمر یعنی حدود 70 سال ادامه یافت.

nf00247149-1.jpg
عکس از آرشیو شخصی محمدرضا کائینی تاریخ‌پژوه



در مدت اقامت آیت‌الله لواسانی در حوزه علمیه قم که 25 سال ادامه یافت، علاوه بر تحصیل و تدریس، بخشی از وقت خود را صرف اداره امور مدارس حوزه علمیه قم از جمله «مدرسه فیضیه» و «دارالشفاء» اختصاص داد.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، بی‏هیچ نام و عنوانی در کنار امام قرار گرفت و تا آخرین لحظه پشتیبان آن حضرت بود. این مرد الهی سرانجام در 8 مهر 1369 ش برابر با نهم ربیع الاول 1411 ق در 84 سالگی دارفانی را وداع گفت و در حرم مطهر حضرت معصومه به خاک سپرده شد.

۱۳۹۱/۷/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...