نسخه چاپی

عضو كمیسیون امنیت ملی مجلس در گفتگو با نما:

امریكا با خرید زمان حركت صنعت هسته ای ایران را كند كرد /عدم واكنش ایران تحریم های تازه واشنگتن را در پی خواهد داشت

عکس خبري -امريکا با خريد زمان حرکت صنعت هسته اي ايران را کند کرد /بي واکنشي ايران تحريم هاي تازه واشنگتن را در پي خواهد داشت

عضو كمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفت: سران سه قوه باید یك تصمیم عاقلانه در موضوع تصویب تحریم های جدید بگیرند آمریكا همانطور كه پیش بینی می شد به دنبال این بود كه زمان بخرد به صورتی كه پیشرفت های ما را به عقب بیاندازد

محمد جواد جمالی در گفتگو با خبرنگار نما درباره تصویب تحریم های جدید سنا امریکا علیه ایران اظهار داشت: ما از ابتدای پیروزی انقلاب از سوی آمریکا در موضوعات مختلف و با روش های مختلف در زمینه های اقتصادی، نظامی و نفتی تحریم شدیم.
وی افزود: روش تحریم ها در بعضی مواقع به صورت اولیه بود یعنی آمریکا مستقیما آن ها را تصویب می کرد اما گاهی تحریم ها به صورت ثانویه بودند که کشورهای دیگر تحریم مان می کردند.
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: حدود 3 الی 4 سال گذشته تحریم ها به شکل هوشمند بود و هر شرکت، کشور و شرکتی که می خواست با ایران مراوده داشته باشد به صورت آنلاین در وزارت خزانه داری آمریکا رصد می شد و آنها مورد تحریم قرار می گرفتند.
جمالی ادامه داد: در حال حاضر بحث تحریم های جدید با یک روش تازه ای در آمریکا تصویب شده است در واقع سیستم اتوماتیک در نظر گرفته شده به صورتی که اگر بانکی تحریم می شود و شرکتی برای انجام امورات جایگزین آن می شود بدون اینکه نیاز باشد که مجوز ستاد و کنگره باشد خود به خود و به صورت اتوماتیک تحریم برای آن شرکت جایگزین صورت می گیرد.
وی با اشاره به اینکه برجام از 1 سال و نیم گذشته اجرایی شده است، ادامه داد: اما متاسفانه آمریکا همانطور که پیش بینی می شد به دنبال این بود که زمان بخرد به صورتی که پیشرفت های ما را به عقب بیاندازد و ما اگر که در برجام مواردی برایمان پیش بینی شده است، محروم مان کنند.
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: ما تمام اقداماتی که موظف بوده ایم را انجام داده ایم و الان هم به آن پای بندیم و این را اتحادیه اروپا تایید می کند، لیکن در حال حاضر متاسفانه با وجود اینکه مجوزهایی برای فروش نفت گرفته ایم اما همچنان از مبادلات با دلار محروم هستیم و بانک های بزرگ با ما کار نمی کنند و مجددا به بهانه های غیر هسته ای بانک ها و برخی از شرکت های هواپیمایی تحریم می شوند.
جمالی بیان کرد: همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند ما نمی توانیم به آمریکایی ها خوشبین باشیم و همچنین وزارت خارجه اعلام کرد که برجام از دشمنی ما با آمریکا کم نمی کند. مسئله این است که آمریکا مشکل ماهیتی با ایران دارد بنابراین ما خیلی نمی توانیم به این ها اعتماد داشته باشیم.
وی افزود: حالا که کار به اینجا رسیده است به نظر می رسد که زمان می گذرد و ما متاسفانه شاهد یک سری تحریم های جدید به شیوه های جدید هستیم. سران سه قوه باید یک تصمیم عاقلانه در این زمینه بگیرند برای اینکه هر چی ما در این مسئله از خود انفعال نشان دهیم آنها تحریم هایشان را بیشتر خواهند کرد
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفت: آمریکا در شورای امنیت نیز حق وتو دارد از این رو نمی توانیم به انجا هم امیدوار باشیم از این رو مسئولان باید برای امنیت ملی تصمیم نهایی بگیرند.
جمالی تاکید کرد:آنها نمی گذارند با این شرایط ما از برجام برد کنیم و آمریکا می خواهد بازی برد باخت را به ما تحمیل کند و ما را تحت فشار قرار دهند. ما نیز می توانیم خیلی بر سیستم آمریکا حساب باز کنیم و به خصوص با حضور ترامپ در راس آن نمی توان خیلی به آنها اعتماد کرد. وزارت امور خارجه آمریکا، روز چهارشنبه به کنگره اطلاع داد که تعلیق تحریم‌های هسته‌ای ایران را به‌عنوان بخشی از برنامه جامع اقدام مشترک یا برجام ادامه می‌دهد. آخرین بار دولت «باراک اوباما» پیش از ترک کاخ سفید در ماه ژانویه امسال این تعلیق را تمدید کرده بود.
در تازه ترین واکنش ها علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی در گفته در جلسه اخیر هیئت نظارت بر اجرای برجام مصوبه مجلس سنای آمریکا به‌دقت مورد بررسی قرار گرفت و تصمیمات لازم در خصوص انجام اقدامات و فعالیت‌های متقابل اتخاذ شد.
شمخانی انجام این گونه اقدامات از سوی آمریکا را فارغ از نسبت حقوقی آن با برجام، رفتاری خصمانه و غیرقانونی علیه جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد و افزود: تداوم مسیر غیرسازنده دولت قبلی ایالات متحده آمریکا علیه ایران نشان می‌دهد که حکام این کشور بدون توجه به هنجارهای پذیرفته شده بین‌المللی به‌دنبال بهانه‌جویی برای افزایش تنش و بی‌ثباتی در منطقه هستند.
شمخانی با اشاره به اقداماتی که از سوی مجلس شورای اسلامی به‌منظور مقابله با مصوبه اخیر کنگره آمریکا دنبال خواهد شد، اظهار داشت: یکی از تأثیرگذارترین اقدامات برای بسیج مجموعه ظرفیت‌های کشور در مسیر برخورد با اقدامات ستیزه‌جویانه آمریکا، اتخاذ سازوکارهای قانونی تکلیف‌آور است که در این راستا مجلس شورای اسلامی اقدامات لازم را انجام خواهد داد
شمخانی هدف دشمن از تحریم‌ها را تأثیرگذاری منفی بر اقتصاد کشور و آسیب‌پذیر کردن جامعه در برابر فشارهای اقتصادی عنوان کرد و اظهار داشت: اقتصاد مقاومتی و تحکیم ساخت درونی قدرت نظام، فارغ از وجود یا فقدان تحریم، راهبرد محوری کشور برای مدیریت تغییرات اقتصادی، سیاسی و امنیتی است بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس هم گفته ، با توجه به مسئولیتی که ریاست محترم مجلس شورای اسلامی به کمیسیون امنیت ملی واگذار کرده است ما نیز جلساتی را با مرکز پژوهشهای مجلس تنظیم کردیم. مجلس در جهت مقابل با این اقدام غیر قانونی کنگره آمریکا بلافاصله پس از تعطیلات، طرحی را به هیات رئیسه ارائه خواهد کرد و اعلام وصول می شود . ، تصور می کنم این طرح با قید فوریت به صحن بیاید و انشاءالله با رای قاطعی مقابله با این اقدام نابخردانه کنگره آمریکا را رقم خواهیم زد.

۱۳۹۶/۴/۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...