نسخه چاپی

«پیوند نهال گردو» برای نخستین‌بار در ایران

پژوهشگر اصفهانی با ابداع روش جدید پیوند گردو موفق شد سن بهره‌وری گردو را كاهش و ظرفیت تولید را تا ۳ برابر افزایش دهد.

به گزارش نما، کشاورزی در کشور ایران با داشتن ویژگی‌ چهارفصل بودن، توانایی زیادی برای تبدیل ‌شدن به موتور محرک اقتصاد در چارچوب اقتصاد مقاومتی و جایگزینی نفت را دارد به‌طوری‌که همه بخش‌های اقتصاد کشور در چند سال گذشته با تأثیر گرفتن از تحریم‌ها رشد منفی را تجربه کرده‌اند درحالی‌که بخش کشاورزی رشد حدود 6 درصدی را داشته است.

کشاورزان زحمت‌کش باوجود خشک‌سالی‌های پی‌درپی در کشور توانستند در کشت و برداشت بسیاری از محصولات کشاورزی رتبه‌های برتر جهان را به خود اختصاص دهند، مانند محصول گردو که سالانه 230 هزار تن از نوع مرغوب آن در کشور تولید می‌شود که همین موضوع سبب شده ایران بعد از کشورهای چین و آمریکا رتبه سوم تولید گردو را داشته باشد.

بزرگ‌ترین چالش کشاورزان در تولید گردو سرمازدگی، خشک‌سالی، قدیمی بودن باغات و آفت‌ها و دیر بازده بودن آن است که هرساله خسارت زیادی را به باغداران وارد می‌کند.

پیوند نهال گردو، نخستین بار در ایران

پژوهشگر علوم کشاورزی اصفهان موفق به ابداع روش جدید در پیوند درخت گردو شده است که نه‌تنها مشکلات بیان شده را برطرف بلکه ظرفیت تولید درختان گردو را 3 برابر افزایش داده است.

حامد بلانیان اهل یکی از روستاهای شرق استان اصفهان دانشجوی دکتری فیزیولوژی و اصلاح درختان میوه دانشگاه تهران است که پس از دو سال تحقیق با استفاده از تکنولوژی جدید موفق به ابداع روش ریزشاخه پیوندی گردو شده است.

این پژوهشگر علوم کشاورزی اصفهان با بیان اینکه درخت گردو قابلت پیوند ندارد، گفت: درختان گردو کاشت سنتی (کاشت گردو در خاک) از سن 3 سالگی شروع به میوه دهی می‌کنند و در سال‌های 10 تا 12 به بهره‌وری اقتصادی می‌رسند.

وی افزود: در این روش پیوند درختان گردو از همان سال ابتدا شروع به باردهی می‌کند و از سال سوم به بعد هم به بهره‌وری اقتصادی می‌رسد.

بلانیان با بیان اینکه نژادهای اصلاح‌شده را برای پیوند انتخاب کرده تا گردوی تولید شده بهترین کیفیت را داشته باشد، گفت: با این روش کشاورزان توانایی ایجاد باغ یکدست و سالم از یک رقم خاص را دارند.

مدیر این طرح افزود: درختان پیوندی گردو پاکوتاه هستند و سم پاشی و برداشت محصولشان ساده‌تر از درختان پیوندی است درحالی‌که درخت گردو معمولی تا 20 متر هم ارتفاع دارند.

وی با بیان اینکه با وجود اینکه این روش برای نخستین بار در کشور انجام می‌شود و مورد تایید جهاد کشاورزی و دانشگاه تهران هم هست، گفت: برای تولید نهال‌های پیوندی هیچ حمایتی نشده‌ام و با سختی توانستم در منزل شخصی خود گلخانه‌ای را راه‌اندازی کنم. در حال حاضر در همین گلخانه کوچک سالانه 10 هزار نهال پیوندی گردو تولید و به بازار عرضه می‌شود.

حرکت به سمت اقتصاد مقاومتی

حسن احمدی کارشناس جهاد کشاورزی درباره این روش جدید گفت: ثابت‌شده درختان پیوندی در مقابل سرمای بهاره و خسارت آفات و بیماری‌ها مقاومت بیشتری دارد.

وی افزود: با کاهش سن بهره‌وری و افزایش محصول در هکتار و همچنین تولید محصولی مرغوب هم سود موردنظر عاید کشاورزان می‌شود و هم کشور یک گام دیگر به سمت اقتصاد مقاومتی پیش می‌رود.

مقابله در برابر پیشنهادهای وسوسه‌انگیز

این طرح با نام پیوند نهال گردو با استفاده از فناوری جدید ریز شاخه پیوندی در ایران به شماره 76931 اداره کل ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی به ثبت رسیده است.

بعد از به ثبت رسیدن این روش جدید از کشورهای اروپایی به مخترع آن حامد بلانیان پیشنهاد همکاری داده می‌شود اما او ترجیح می‌دهد بماند و به کشور خود خدمت کند.

حالا او معتقد است که اگر مورد حمایت قرار گیرد علاوه بر تأمین نهال گردو کشور می‌تواند صادرات و ارزآوری قابل توجهی را برای کشور داشته باشد.

با توجه به اینکه رونق مبادلات تجاری محصولات کشاورزی به‌عنوان موتور محرک توسعه اقتصادی کشور محسوب می‌شود همچنین تأمین مواد غذایی و مواد خام صنعتی را به همراه دارد و صادراتی غیرنفتی را هم گسترش می‌دهد این بخش نیازمند نگاه ویژه مسئولان است.

همچنین اگر از جوانان حمایت شود مانند این جوان اصفهانی، با دانش و تکنولوژی و تغییر در روش کشت و تولید محصولات با نژادهای مرغوب، رتبه ایران در تولیدات کشاورزی می‌تواند ارتقا یابد.
منبع: تسنیم

۱۳۹۶/۴/۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...