نسخه چاپی

گزارشی از اتفاقات عجیب بازی استقلال و پاس

وقتی حرف از ورزش بانوان می شود ناخودآگاه نبود اسپانسر،‌ نبود امكانات و خیلی مشكلاتی كه شاید سایه اش هم به ورزش مردان نرسیده قد علم می كند اما بالاخره هر كم و كاستی هم اندازه دارد و نباید این گونه به این بخش از ورزش نگاه كرد كه بانوان در هر شرایطی باشند چاره‌ای نیست، چون بودجه و اسپانسری ندارند!

به گزارش نمابه نقل از ايسنا، همه چيز براي ورزش بانوان مانند كلاف سردرگم است، هم آن زمان كه قرار است ليگي برگزار شود و با سلام و صلوات تيم‌ها به حدنصاب مي‌رسند و هم آن زمان كه مسابقه شروع مي‌شود و خبري از قراردادهايي با مبالغ سر به فلك كشيده نيست. ستارگاني كه هيچ گاه به چشم نمي‌آيند و تيم‌هاي قهرماني كه شايد سهم‌شان كادر كوچكي در يك روزنامه ورزشي يا خبري كوتاه در خبر ورزشي صدا و سيما باشد و ديگر هيچ. اما سوال بزرگ اين است كه آيا بانوان بايد در هر شرايطي تن به ورزش دهند؟ اگر اين گونه است،‌ پس جايگاه زنان كه كم از آن گفته نشده چه مي‌شود؟

در بين رشته‌هاي مختلف بانوان باز هم فوتبال را مي‌توان پرمخاطب‌ترين رشته نام گذاري كرد. محبوبيت اين رشته زماني بين جامعه بيشتر شد كه بانوان ايران در يك قدمي بازي‌هاي انتخابي المپيك تنها به دليل پوشش با ناعدالتي كنار گذاشته شدند. آن زمان خبرها آنقدر به سمت بانوان فوتبال ايران سوق پيدا كرد كه خيلي از مواقع زنان فوتباليست ايراني در صدر اخبار بودند. از آن زمان بود كه ليگ فوتبال بانوان هم جاي خود را پيدا كرد؛ ليگي كه به جاي پايتخت بيشتر در شهرستان‌ها پاي خود را محكم كرد و تجربه‌هاي متفاوتي را هم پشت سر گذاشت.

پس از برگزاري چند دوره ليگ،‌ امسال وقتي خبر از حضور تيم استقلال تهران در اين رقابت‌ها به ميان آمد، شرايط كمي متفاوت شد. اين تيم كه اسم باشگاهي پر طرفدار را به دوش مي‌كشيد توانسته بود در ليگ دسته يك قهرمان شود و حالا آرزوي بزرگ قهرماني در ليگ برتر را در سر مي‌پروراند، هرچند وقتي مديرعامل باشگاه به مسوولان تيم گفت كه بودجه‌اي ندارد تا حامي بانوان باشد، روياي قهرماني هم از سر تيم پرآوازه پريد.

حرف و حديث از بودن يا نبودن استقلال در ليگ برتر بانوان زياد بود تا اين كه فتح‌الله زاده با حضور اين تيم با عنوان استقلال در ليگ برتر موافقت كرد، هرچند به گفته فتح‌الله‌زاده خبري از حمايت مالي از اين تيم نبود. به نظر مي‌رسيد حتي اسم استقلال تهران در ليگ برتر هم وزنه‌اي محسوب مي‌شد كه بودنش با اين شرايط هم كفه ترازو را به سمت بانوان سوق مي‌داد.

تفاوت اين استقلال با آن استقلال از كجا تا به كجا

استقلال با تمام مشكلات مالي كه داشت مسابقاتش را در ليگ آغاز كرد تا اين كه در هفته چهارم ميزبان تيم پاس همدان شد؛ ميزباني كه از حواشي مستثنا نبود اما اين بار حواشي آنقدر زياد بود كه حتي به متن هم وارد شد. ميزباني كه علي رغم نام بزرگش هيچ نشانه‌اي از يك تيم پايتخت نشين نداشت!

تيمي كه تابلوي تعويض نداشت، پيش از مسابقه دروازه‌هاي تيم نصب نشده بود، زمين كوچكتر از يك زمين استاندارد بود، تنها يك رختكن در محل مسابقه وجود داشت، تنها رختكن زمين مسابقه برق هم نداشت، توپ جمع كن‌هاي بازي مرد بودند و... اما با تمام اين شرايط بازي برگزار شد و تيم استقلال با نتيجه 4 بر صفر مهمان خود را شكست داد تا همين پيروزي داغ بيشتري بر روي دل تيم همدان بگذارد و سرمربي تيم همدان از چنين بازي در پايتخت به عنوان يك تجربه تلخ ياد كند.

وجود تنها يك رختكن باعث شد مربي پاس بين دو نيمه بازيكنانش را در زمين نگه دارد - لیگ برتر بانوان

نسيم صادقي سرمربي تيم پاس همدان درباره شرايط بازي تيمش مقابل استقلال به ايسنا مي‌گويد: شرايط ميزباني براي تيم ما خوب نبود و فكر مي‌كنم اگر از ابتدا به تيم ما باخت فني مي‌دادند شايد منصفانه‌تر از ديداري بود كه روز جمعه مقابل استقلال تهران داشتيم.

وي ادامه مي‌دهد: وقتي قرار شد براي ديدار با استقلال به تهران بياييم عنوان كردند كه براي گرفتن خوابگاه بايد نفري 10 هزار تومان پرداخت كنيم كه ما هم پذيرفتيم اما زماني كه به تهران آمديم خبري از خوابگاه نبود و حدود 2 ساعت منتظر مانديم تا مجتمع خوابگاهي بعثت را در اختيار ما قرار دادند. البته خوابگاهي كه در اختيار تيم پاس همدان قرار داده بودند حتي سرويس بهداشتي و حمام هم نداشت و از نظر امكانات در سطح كيفي بسيار پاييني بود. اين در شرايطي بود كه طبقه‌ي بالاي خوابگاه را به آقايان داده بودند و با توجه به اين‌كه اين افراد تا ديروقت سر و صدا مي‌كردند، بازيكنان من نتوانستند شب قبل از مسابقه استراحت كنند! ما بارها اين موضوع را به مسوولان اطلاع داديم اما هيچ‌گونه رسيدگي انجام نشد.

سرمربي تيم فوتبال بانوان پاس همدان ادامه مي دهد: روز مسابقه وقتي به استاديوم آمديم در حالي كه بايد ساعت 9 صبح بازيكنان ما خود را گرم مي‌كردند، در استاديوم بسته بود و پس از پي‌گيري‌هاي مكرر زماني كه توانستيم وارد استاديوم شويم متوجه شديم كه تنها يك رختكن براي دو تيم وجود دارد! آخر كجاي دنيا مرسوم است كه دو تيم در يك رختكن باشند؟ به همين دليل مجبور شدم ارنج تيم خود را در بين دو نيمه بر روي نيمكت انجام دهم.

صادقي اضافه مي كند: زماني كه چند دقيقه بيشتر از آغاز بازي نگذشته بود نماينده‌ي فدراسيون چندين بار بازيكنان تيم من را براي تذكر دادن درباره‌ي حجابشان از بازي بيرون كشيد و بدون آن‌كه هماهنگي با داور وسط انجام دهد، يا بازي متوقف شود اين كار را انجام مي‌داد. نماينده‌ي فدراسيون حدود دو، سه دقيقه هر بازيكني كه به آن تذكر مي‌داد را بيرون از بازي نگه مي‌داشت و تيم من مجبور بود براي دقايقي 10 نفره به بازي ادامه دهد تا اين‌كه بار سوم وقتي اعتراض كردم كه چرا بايد بدون اجازه‌ي داور و بدون آن‌كه بازي متوقف شود چنين برخوردي صورت گيرد، بازي متوقف شد. نماينده‌ي فدراسيون مي‌گفت ممكن است اگر بازيكنان شما زمين بخورند قسمتي از پايشان مشخص شود. به همين دليل به تمام بازيكنان ما گفت كه جوراب خود را روي شلوارك‌هايشان بكشند.

سرمربي تيم فوتبال بانوان پاس همدان ادامه مي‌دهد: با حاشيه‌هايي كه وجود داشت شيرازه‌ي تيم من از هم پاشيد و باعث شد كه بازيكنان و من تمام حواسمان به اين باشد كه از نظر پوششي مشكلي به وجود نيايد و نتوانستيم بر روي نكات فني تمركز كنيم. وقتي چنين تذكرهايي به تيم داده مي‌شد، پس چرا توپ جمع‌كن‌هاي اين بازي آقايان بودند؟!

صادقي مي گويد: حتي زميني كه در آن مسابقه انجام مي‌شد استاندارد نبود و فكر مي‌كنم به اندازه‌ي نصف يك زمين استاندارد فوتبال بود. ما هم ابتداي بازي اگر مي‌خواستيم به وضعيت زمين اعتراض كنيم باخت فني برايمان ثبت مي‌شد. هم‌چنين مي‌توانم بگويم كه 90 درصد تماشاگران طرفدار تيم استقلال در زمين مسابقه را مردان تشكيل داده بودند كه اين تيم را تشويق مي‌كردند و كسي از ورود مردان به استاديوم ممانعت نمي‌كرد!

وي ابراز مي كند: زماني كه بازي به پايان رسيد مي‌خواستم بازيكنان تيم خود را سرد كنم كه نماينده‌ي فدراسيون اجازه‌ي چنين كاري را نداد و گفت كه هرچه زودتر از زمين بيرون برويم. وقتي هم بازيكنانم مي‌خواستند لباسشان را در تنها رختكن زمين عوض كنند متوجه شديم كه چند آقاي بالاي 20 سال در نزديكي رختكن حضور دارند كه من به بازيكنان تيم گفتم نيازي نيست در چنين رختكني لباس خود را عوض كنيد. تنها برويد و كوله‌هاي خود را بياوريد كه به دليل نبود برق و تاريكي رختكن چند تن از بازيكنان از ناحيه‌ي پا دچار مصدوميت شديد شدند و فكر مي‌كنم حتي نتوانند در بازي بعد ما را همراهي كنند.

سرمربي تيم فوتبال بانوان پاس همدان ادامه مي‌دهد: من تا كنون چنين شرايط ميزباني را نديده بودم؛ در حالي كه استقلال تيم پايتخت است و بايد شرايط ايده‌آل‌تري براي ميزباني داشته باشد.

وي خاطرنشان مي كند: هرچند داوري مسابقه خوب بود اما به هر حال به اقداماتي كه نماينده‌ي فدراسيون نسبت به تيم ما انجام داد به فدراسيون شكايت خواهيم كرد.

تماشاگران مردي كه بدون ممانعت اين ديدار را تماشا كردند - لیگ برتر بانوان

به گزارش ايسنا، هرچند رعايت پوشش اسلامي براي بانوان امري بديهي است و بايد از سوي ورزشكاران و مسوولان تيم ها جدي گرفته شود اما از سوي ديگر هم بايد شرايط ايده آلي براي برگزاري مسابقات ورزشي بانوان ايجاد شود نه اين كه تنها يك بعد مورد توجه قرار گيرد و ديگر اصول زير پا گذاشته شود به طوري كه حتي شرايط اوليه بازي براي بانوان فراهم نباشد و با حضور نماينده فدراسيون باز هم سوت آغاز بازي در چنين شرايطي نامناسب زده شود!

زري پولاجي نماينده فدراسيون در مسابقه روز جمعه استقلال تهران و پاس همدان در ورزشگاه مرغوبكار درباره شرايط اين بازي به ايسنا مي‌گويد: من بدون هماهنگي داور بازيكني را از زمين بيرون نكشيده‌ام و حتي تذكراتي كه درباره حجاب مي‌دادم به هر دو تيم بود چون وظيفه من اين بود كه نسبت به اين موضوع به بازيكنان تذكر دهم. اين كه بازيكن يا تيمي حواسش از بازي پرت مي شد مسوولش من نيستم. آن ها بايد پوشش خود را رعايت مي كردند. در حالي كه تيم پاس همدان از نظر پوشش مشكلات زيادي داشت.

وي با بيان اين كه تنها يك بار بازي را نگه داشتم و از بازيكنان پاس خواستم كه جوراب خود را روي شلوارك هايشان بكشند، ادامه مي دهد: ما تماشاگر مرد هم داشتيم و اگر تذكر نمي‌دادم با مشكلات بيشتري روبرو مي شديم. در هر حال من وظيفه خودم را در اين بازي انجام دادم.

نماينده فدراسيون فوتبال در بازي استقلال و پاس همدان درباره اين كه آيا حضور تماشاگر مرد براي مسابقات بانوان مشكلي ندارد؟ مي‌گويد: به ما اعلام كرده‌اند كه تيم ها با موافقت ميزبان مي‌توانند تماشاگر مرد داشته باشند.

وضعيت نامناسب ورزشگاه مرغوبكار- لیگ برتر بانوان

پولاجي درباره اين كه مشكلات در اين بازي بسيار زياد بوده و با تاييد اينكه توپ جمع كن‌ بازي مرد بوده‌اند، تنها يك رختكن وجود داشته و شرايط اوليه براي اين بازي وجود نداشته است، گفت: من با سرپرست استقلال دعوايم شد كه چرا نبايد پيش از آغاز بازي دروازه‌هاي زمين آماده باشد و وقتي تنها 5 دقيقه به آغاز بازي مانده بود دنبال كسي بوديم كه دروازه زمين را آماده كند به همين دليل حتي بازي با تاخير آغاز شد.

وي ادامه مي دهد: در مكان مسابقه خانمي بود كه خود را مامور حراست معرفي مي‌كرد و زماني كه من اعتراض كردم كه چرا تيم استقلال نبايد حتي يك تابلو تعويض داشته باشد و با چنين شرايطي نمي توان بازي را انجام داد، به من مي‌گفت كه به شما چه ربطي دارد؟ اگر اين بازي در يك منطقه دور افتاده هم برگزار مي‌شد شرايطش بهتر از چيزي بود كه درروز جمعه شاهد آن بوديم.

پولاجي مي‌گويد: فكر مي‌كنم كه وقتي من اين همه كاستي را ديدم بايد اجازه اين بازي را نمي‌دادم كه متاسفانه چنين كاري را نكردم اما در هرحال نمي خواستم با مشكلاتي كه براي تيم‌هاي بانوان وجود دارد، بازي منتفي شود.

نماينده فدراسيون فوتبال اين موضوع را كه اجازه سردكردن به بازيكنان تيم پاس را نداده است را تكذيب مي‌كند و ادامه مي‌دهد: اگر پاس همدان برنده اين بازي بود آيا باز هم چنين موضوعاتي را مطرح مي‌كرد؟ من حتي 20 دقيقه بيشتر از زمان موردنظر به تيم پاس فرصت دادم كه بازيكنان خود را سرد كنند.

به گزارش ايسنا، مسابقه دو تيم استقلال تهران و پاس همدان در پايتخت شايد تلنگري باشد كه آيا حتي آخرين تيم در جدول ليگ برتري مردان هم با تمام مشكلات مالي خود حاضر است در چنين شرايطي مسابقه بدهد؟ شايد تيم‌هاي بانوان هم به يك فيروز كريمي نياز دارند كه از "ميخ‌هاي طويله" كاشته شده در زمين سخن بگويد و با طنزي تلخ واقعيت اين بخش از ورزش بانوان را به رخ بكشد!

۱۳۹۱/۷/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...