نسخه چاپی

فرمانده عملیات موصل:

ائتلاف بین‌المللی نقشی در آزادی موصل نداشت

فرمانده كل عملیات آزادسازی موصل بیان كرد كه همبستگی مردم عراق و در رأس آنها فتوای آیت الله سیستانی موجب آزادسازی موصل شد و مراحل این عملیات تماما توسط عراقی‌ها صورت گرفت.

به گزارش نما، نیروهای عراقی پس از حدود هشت ماه درگیری شدید با تروریست های تکفیری داعش سرانجام موفق به تسلط بر تمامی مناطق اشغال شده توسط آنها در موصل شدند.

عملیات بزرگ آزادسازی شهر موصل واقع در استان نینوا حدود هشت ماه پیش یعنی در روز ۱۶ اکتبر سال ۲۰۱۶ با دستور مستقیم «حیدر العبادی» نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق کلید خورد. نیروهای عراقی از زمان آغاز این عملیات، ضربات مهلکی را بر پیکره داعش وارد آوردند. تصمیم مهم و استراتژیک فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق در جریان عملیات موصل، موافقت با حضور نیروهای حشد شعبی در این عملیات بود. نیروهای حشد شعبی در طول این مدت نقش مهم و تعیین کننده ای را در نبرد آزادسازی موصل ایفا کردند؛ درست به همین دلیل است که همواره آماج حملات لفظی سران محور غربی ـ عربی گرفتند.

در همین راستا با سرلشکر ستاد «عبدالامیر رشید یار الله» فرمانده عملیات «قادمون یا نینوی» برای آزادسازی شهر موصل عراق گفتگویی انجام داده است که شرح آن از نظر می گذرد.

*درباره آخرین روند عملیات آزادسازی موصل و زمان آزادی کامل آن از چنگ داعش توضیح دهید. برنامه نیروهای عراقی پس از آزادسازی موصل چیست؟

مرحله آخر عملیات و نبرد نیروهای عراقی با تروریست های داعش در موصل برای آزادسازی این شهر به خوبی پیش می رود و انتظار داریم که در روزهای آتی آزادسازی کامل کرانه راست (غرب) موصل و بخش قدیمی این شهر را اعلام کنیم. پس از آزادسازی موصل به سراغ تلعفر به عنوان آخرین مرکز تروریست ها در استان نینوا می رویم تا این استان را به صورت کامل آزاد کنیم.

*آیا امکان دارد نیروهای عراقی پس از نابود کردن داعش به سوریه بروند تا به ارتش این کشور در مبارزه با تروریست ها کمک کنند؟ به صورت کلی اهمیت رسیدن نیروهای عراقی و سوریه به همدیگر در مرزهای مشترک طرفین چیست؟

تمام نیروهای امنیتی و مسلح ما از جمله ارتش، پلیس، نیروهای مبارزه با تروریسم و الحشد الشعبی برای بیرون راندن داعش از خاک عراق فعالیت و مبارزه می کنند و ما در حال حاضر به حضور در خارج از اراضی خود فکر نمی کنیم و نیتی در این خصوص نداریم. تمام تمرکز ما غلبه کامل بر داعش و بازگرداندن امنیت به کشور است.

*حشد شعبی و فتوای آیت الله سیستانی در کسب این دستاوردهای ارزشمند در برابر تکفیری ها چه نقشی دارند؟

اگر فتوای جهاد آیت الله سیستانی نبود و نیروهای الحشد الشعبی نیز به عملیات مبارزه با تروریسم ملحق نمی شدند، دشمن در بلندی های بغداد می ایستاد و ما به دستاوردهای کنونی نمی رسیدیم و در وضعیتی که اکنون هستیم، نبودیم. تمام این پیروزی ها به لطف فتوای آیت الله سیستانی و تلاش برادران ما در الحشد الشعبی و همچنین دیگر نیروهای امنیتی ما در ارتش و ستاد مبارزه با تروریسم و نیروهای پلیس حاصل شده است.

*نقش ائتلاف بین المللی موسوم به ضدداعش به سرکردگی آمریکا در نابودی داعش در موصل را چگونه ارزیابی می کنید؟ آیا آمریکایی ها قصد تجزیه موصل پس از آزادسازی کامل این شهر را دارند؟

این نبرد در مراحل طراحی نقشه برای عملیات، اجرایی کردن این نقشه ها و همچنین نظارت و اشراف بر روند عملیات به صورت تام و تمام توسط خود عراقی ها انجام شد.

*تحلیل شما از نقش ایران به ویژه سردار قاسم سلیمانی در پیروزی عراقی ها مقابل داعش چیست؟

در میان نیروهای امنیتی، الحشد الشعبی با جمهوری اسلامی تعامل می کرد و با هم در ارتباط بودند. ما از ایران به دلیل حمایت از الحشد الشعبی ممنون هستیم.

*آیا کنترل مناطق آزاد شده موصل توسط نیروهای پیشمرگه به دولت عراق واگذار می شود یا تحت تسلط نیروهای پیشمرگه باقی می ماند؟

اساسا اقلیم کردستان بخشی از عراق است و ما از آغاز عملیات آزادسازی نینوا با برادران کُردمان روابطی عالی داشتیم. همچنین نیروهای ما در داخل اراضی اقلیم کردستان گرد آمدند و از آنجا عازم عملیات آزادسازی شرق موصل شدند. در خصوص مناطق آزادشده توسط نیروهای پیشمرگه نیز باید بگویم که بین دولت عراق و اقلیم کردستان توافقی وجود دارد و پس از پایان عملیات موصل، تکلیف مناطق آزادشده مشخص خواهد شد.

*بنابراین طبق این توافق میان بغداد و أربیل، کنترل مناطق آزادشده به دولت عراق داده خواهد شد؟

من نمی توانم بگویم که این مناطق به دولت عراق باز می گردد یا نه. پس از آزادسازی کامل موصل دیدارهایی میان مقامات طرفین انجام خواهد شد و در این خصوص رایزنی می کنند.

*پیام این دستاورد نیروهای عراقی به حامیان تروریسم به ویژه سعودی ها چیست؟

ما هیچ اسمی از طرفی نمی بریم ولی خطاب به هر کسی که خواهان مصیبت و بدی برای عراق است، می گوییم که ما توانستیم داعشی را که در صدد گسترش به کشورهای دیگر بود، نابود کنیم و امیدواریم که برادران ما به عراق در مبارزه با تروریسم کمک کنند. زیرا تروریسم همه کشورها را در منطقه یا کشورهای عربی و پیشرفته جهان را مورد حمله قرار می دهد. امیدواریم که این کشورها از تجربه ما در مبارزه با تروریسم استفاده کنند. ما معتقدیم که همبستگی اقشار مختلف مردم عراق و همچنین در رأس آنها فتوای آیت الله سیستانی موجب کسب این پیروزی و دستاورد بزرگ شد.

*آیا ابوبکر البغدادی سرکرده خودخوانده داعش به هلاکت رسیده یا زنده است؟

این موضوع ارتباطی به ما ندارد و مهم نیست. زیرا وی هیچ نقشی در این مبارزه ندارد و هیچ سرزمینی هم برای خلافت در اختیار ندارد. وی چه زنده باشد چه مرده، به زباله دان تاریخ و جهنم پیوسته است.
منبع: مهر

۱۳۹۶/۴/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...